Tunnetko ketään jolla ei ole museokorttia?
Millainen ihminen kyseessä? Mitä tekee töiden jälkeen ja lomilla?
Kommentit (100)
Minulla ei ole ja käytän vapaa-aikaani mm. museoissa käymiseen. Ilmaispäiviä on läjäpäin.
Minulla oli kerran, mutta se tuntui hiukan turhalta kun moneen museoon pääsi ilmaiseksikin. Lisäksi se loi painetta käydä eri museoissa jatkuvasti, mikä ei enää tuntunut niin kivalta. Tykkään toki esim. ulkomailla käydä museoissa, mutta nää lähiseudun museot on nopeasti koluttu. Jotkut museot oli jopa pettymyksiä. Ja tietenkin on kaikkia muita harrastuksia, joissa mieluummin käyn arkena ja kotona ollessa.
En tiedä ketään, jolla olisi museokortti.
Minulla ei ole. Käyn museossa max kerran vuodessa ja maksan sen edenredillä.
Kaverini on museonkävijä. Kerran vietin lomaa hänen ehdoillaan, mutta neljännen museonnjälkeen jouduin sanomaan, että en enää jaksa.
Mulla ei ole tänä vuonna. Viime vuonna kävin museoissa just museokortin hinnan verran ja tänä vuonna käytän EPassia satunnaisiin museokäynteihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole. Käyn museossa max kerran vuodessa ja maksan sen edenredillä.
Kaverini on museonkävijä. Kerran vietin lomaa hänen ehdoillaan, mutta neljännen museonnjälkeen jouduin sanomaan, että en enää jaksa.
Jatkan: olen kolmannen polven akateeminen, keskiluokkaa, kaupunkilainen, keski-ikäinen, ja vieläpä opettaja.
Mulla oli museokortti uusimatta varmaan kolme vuotta. Kävin toki museoissa, mutta juuri sen verran ettei museokortti olisi taloudellisesti ollut kovin ratkaiseva. Näiden kolmen vuoden aikana olen ehkä painottanut enemmän teatteria ja musiikkia - kaikkeenhan ei aika edes riitäkään. Nyt museokortissa on taas uusi kausi ladattuna, mutta sattumalta olen nyt käynytkin enemmän museoissa, joissa museokortti ei käy, tai jonne on vapaapääsy.
Kysymys aloittajalle: pidätkö museokorttia jonkinlaisena sivistyksen takaajana? Tiedän useita (työkavereita), joilla museokortti on kulttuuriedulla maksettuna voimassa koko ajan, mutta museoissa he eivät kyllä juuri käy.
Minulla ei ole. Käyn Suomessa museossa ehkä kerran vuodessa, halvemmaksi tulee ostaa se pääsylippu kuin lähes satasen museokortti. En harrasta vapaa-ajallani museokäyntien kaltaisia rientoja, vaan kuntoilen ja vietän aikaa perheen ja ystävien kanssa. Lomalla tykkään ulkoilla, patikoida jne., joten mainiosti pärjään ilman tuota korttia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole. On ollut ja sitä myötä käytynä on suurin osa museoista. Vaan en ihan jatkuvasti jaksa niissä käydä uudestaan ja uudestaan.
Suomessa on yli tuhat museota, missä ajassa kävit kaikissa? Jos olisit todellä näin ahkera museoissa kävijä, tietäisit varmaan että museoiden näyttelyt vaihtuvat, joten ”uudestaan ja uudestaan” kuulostaa vähän naurettavalta.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna oli tuo kortti. Suomessa on muutama käymisen arvoinen museo ja käytiin ne kaikki läpi silloin.
Museokortti nostaa pääsylippujen hintoja, koska korttitulot jaetaan kävijäämäärien ja normilippuhinnan perusteella. Nyt on sitten hyvonkin mitättömissä paikoissa 20-30€ pääsyliput. Vastaavasti Ruotsissa liput on tyypillisesti luokkaa 10-15€ hiton paljon hienommista paikoista.
Pääsylippujen hintojen nousua selittää pikemminkin Ruotsia niukemmat valtionavustukset.
Oli aiemmin ja parhaana vuotena yksittäisen museokäyntini hinnaksi tuliki alle euro. Sittemmin olen enemmän alkanut harrastaa liikuntaa, joten iltaisin ja viikonloppuisin vapaa-ajalla tulee kulttuurin sijaan urheiltua.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika montakin. Ei kaikki ole kiinnostuneita käymään museoissa. Itselläni ollut monta vuotta käytössä.
Tunnen monta, itseni parhaiten.
En ymmärrä, mikä museoille kortissa on se bisnes
Oli minulla jonakin vuonna, kun sain sen smatumilla, vai mikä se tykykulttuurietu olikaan. Silloinkin jäi kokonaan käyttämättä, kun ei täällä ole sellaisia museoita, joissa se kävisi eikä tullut matkailtua.
Tunnen itseni ja minulla menee oikein mukavasti vaikkei korttia olekkaan.
Olen ainoa jolla tiedän lähipiiristäni olevan Museokortin. Ja olen käyttänyt sitä kolme kertaa koko vuonna eli en tule hankkimaan uudestaan. Viihdyn kesämökillä 7kk vuodesta eli vapaa-aika suuntautuu kaupungin ulkopuolelle. Jos illalla on kolme tuntia vapaata vetäydyn yleensä kotiin kutomaan villapaitaa suoratoiston ääreen kaikessa rauhassa. Ylivirityn kaikesta vähänkin sosiaalisesta tai uudesta ja nukun sitten huonosti. Museot ja näyttelyt on ihania, mutta en vain viihdy ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tasan kaksi, joilla on ja he ovat kotivanhempia. Ei työssäkäyvällä perheellisellä ole tollaseen aikaa.
Sääliksi käy lapsia sellaisissa perheissä, joissa vanhemmat pitävät museoita ajanhukkana.
Minä. Museokortti oli joskus käytössä, mutta se oli lasten kanssa liikkuessa uskomatonta säätöä kaivella puhelimesta sovellusta esiin maksaakseen oman lippunsa ja sitten vielä erikseen lasten liput. Sovelluksen käytettävyys oli heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, jolla on tuo kortti.
Sama. Ihmettelen aloitusta.
Täällä on muutama tyyppi, jotka huvittelevat tekemällä näitä typeriä aloituksia. Älkää ottako tosissanne! Lopettaisivat, jos eivät saisi vastakaikua. Toisaalta, jos ihmisellä ei ole parempaa tekemistä, eikä esim sairauden takia pääse ulos kodistaan, niin suotakoon heille huvinsa, vaikka voisi silloinkin jotain parempaa tekemistä yrittää keksiä.
Juuri tulin matkalta, ei pidä olla ennakkoluuloinen. Omassa tuttavapiirissäni museokortti on yhtä itsestään selvä asia kuin kirjastokortti. Keskustassa ei välttämättä suunnata kahvilaan vaan museoon (ja sen kahvilaan) nauttimaan. Toisaalta tiedostan, että kaikki eivät ole akateemista kaupunkilaista keskiluokkaa, mutta en halua sortua samaan ennakkoluuloisuuteen kuin lainaamani kirjoittaja, joten on mukavaa, että ihmiset itse vastaavat ja kertovat.
Ap
Museokortilla ei kuitenkaan saa ihan ostettua pääsylippua akateemiseen keskiluokkaan.
Ihanko tosissasi tämän kirjoitit:
"Omassa tuttavapiirissäni museokortti on yhtä itsestään selvä asia kuin kirjastokortti. Keskustassa ei välttämättä suunnata kahvilaan vaan museoon (ja sen kahvilaan) nauttimaan. Toisaalta tiedostan, että kaikki eivät ole akateemista kaupunkilaista keskiluokkaa, "
Mistä sinä edes tiedät, kenellä on museokortti ja kenellä kirjastokortti? Keskiluokkainen tapa pitää niitä esillä?
Et vastannut kysymykseen, onko kaikissa museoissa kahvila. Tiedätkö?
Täällä on muuten monta sellaista museota, joissa ei käy museokortti. Siinä mielessä olisi turha.