Saako hetun kysyä ENNEN asuntonäyttöä?!
Kysyin kiinnostavasta asunnosta näyttöä ja sellainen onnistuisikin. Mutta vuokranantaja pyysi kaikkia henkilötietoja ENNEN tätä näyttöä! Nimi, osoite, sähköposti, puhelinnumero ja henkilötunnus. Koskaan ei ole tällaista vastaan tullut ja hälytyskellot alkoivat soida mielessä. Kuka antaa kaikki henkilötietonsa etukäteen tuntemattomalle? Onko kokemuksia tällaisesta pyynnöstä?
Kommentit (25)
Ainahan sitä saa kysyä, mutta se on sitten eriasia kannattaako sitä antaa.
Voit hyvin sanoa tälle vuokranantajalle ettet anna niitä tuntemattomalle kun et ole vielä käynyt edes näytössä, sano että "ymmärrät varmaan,et luovuttaisi niitä itsekään tuntemattomalle "
En minä ainakaan antaisi!
Hetu vasta soppariin. Jos sallit etukäteen tarkistaa luottotiedot, sitten jo aiemmin.
Mutta ennen näyttöä: ei tarvitse ilmoittaa tarkkoja yksilöintitietoja.
Olen vuokranantaja, enkä kysy hetua kuin sitten kun olen todennut henkilön potentiaaliseksi vuokralaiseksi, ja tarkastan luottotiedot. Jos hakija ei anna hetua, en voi tarkistaa luottotietoja tai muuten varmistua että teen sopimuksen oikean henkilön kanssa. Tai jos vaatii, että tarkistan luottotiedot vasta sopimuksen teon jälkeen, niin onhan se vähän erikoista. Sitten sopimukseen voidaan kirjata että sopimus raukeaa mikäli luottotietoja ei ole.
Mutta en koskaan kysy ennen näyttöä. Todella outoa, älä anna.
En kyllä heti kättelyssä alkaisi hetuja jakamaan. Mihin esittelijä sitä tarvitsee?
Saahan sitä kysellä, ja kaikkein urpoimmat varmaan kertovatkin. On niitäkin ihmisiä joille voi soittaa vaikka kotiin, kysellä mitä tahansa ja he kertovat auliisti, etenkin jos kyselee oikein matalalla ja vakuuttavalla äänellä.
Käske sen kyselijän mennä potkimaan kiviä. Ei se sitä hetua tuossa kohtas tarvitse. Tai pyydä kertomaan itse omansa ensin.
Kiitos kommenteista! Outoa toimintaa ja en aio henkilötunnusta antaa. Ainut järkevä syy mitä keksin on että haluaa ensin tarkistaa luottotiedot ja tehdä sopimuksen jo valmiiksi näyttöön. Alkoi jo mietityttää että kannattaako edes mennä koko näyttöön. ap
Vuokranantajina on tänä päivänä todella paljon tiesmitä luiskaotsa-uunoja, kun kaikki taksikuskeista sairaanhoitajiin ovat hommanneet velkavivulla sijoitusasuntoja. Siksi niitä pitää kouluttaa, sano sille että pyyntönsä on aiheeton ja asiaton. Jos jatkaa tivaamista, niin lopeta yhteydenpito siihen. Nyt on vuokralaisen, ei vuokranantajan markkinat.
Varmaan haluaisi tehdä sopimuksen valmiiksi ja tarkastaa luottotiedot. Sano ystävällisesti, että hetun annat tarvittaessa näytöllä ja sopimuksen teko onnistuu joustavasti.
Sano hänelle, että vaikka olet asunnosta kiinnostunut, ettet vielä tiedä, haetko asuntoa.
Monesti asia tosiaan esitetään, aivan kuin näyttöön pääsyn ehtona olisi hakemus. Ei välttämättä ole. Mutta kai se mahdollista on; miksi välittäjä tuhlaisi aikaansa luottotiedottomaan?
Yhden vuokrayksiön näyttöihin meni yli 50 ihmistä (2 näyttöä koska kaikki eivät mahtuneet sisälle kunnolla, vaikka menivät vuorotellen ryhminä) ja välittäjä sai ison pinon hakemuslomakkeita, joissa siis monen paikkakunnalle tahtovan tai siellä jo asuvan henkilötiedot & elämänkuvaustilanteet, asuntoa ei kuitenkaan saanut kukaan. Se oli pienellä paikkakunnalla vanha kerrostalo johon oli tulossa iso remontti, ja asunto oli maatasolla, joten hassu tapaus. Olikohan vuokrailmoitus myyntikikka, en tiedä. Samassa talossa oli vuokralla toinen yksiö, jonka omistaja oli tentannut yhden hakijan yksityistietoja/historiaa jopa tunnin ajan puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Outoa toimintaa ja en aio henkilötunnusta antaa. Ainut järkevä syy mitä keksin on että haluaa ensin tarkistaa luottotiedot ja tehdä sopimuksen jo valmiiksi näyttöön. Alkoi jo mietityttää että kannattaako edes mennä koko näyttöön. ap
Sitten soppari jos näytön jälkeen tulokseen tullaan. Näyttö ei sido ketään eikä pidä tietojaan enempiä antaa.
En anna sotua kelleen paitsi sairaala ja terveyskeskus. Mahdollistaa inditeettivarkauden.
Nykyään todella varovainen ja syystä.
T.Hakkeroinnin uhri
Saa, mutta vastata ei tarvitse, se ei todellakaan ole relevantti tieto välittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantaja, enkä kysy hetua kuin sitten kun olen todennut henkilön potentiaaliseksi vuokralaiseksi, ja tarkastan luottotiedot. Jos hakija ei anna hetua, en voi tarkistaa luottotietoja tai muuten varmistua että teen sopimuksen oikean henkilön kanssa. Tai jos vaatii, että tarkistan luottotiedot vasta sopimuksen teon jälkeen, niin onhan se vähän erikoista. Sitten sopimukseen voidaan kirjata että sopimus raukeaa mikäli luottotietoja ei ole.
Mutta en koskaan kysy ennen näyttöä. Todella outoa, älä anna.
jos haluat varmistua että asioit oikean henkilön kanssa, niin ei riitä että kysyt hetua. henkilö voi antaa jonkun muun henkilön henkilötunnuksen.
No henkilökohtaisesti voisin tehdä niin, että pyytäisin itse tuoreen luottotietotodistuksen ja lupaisin ottaa sen näyttöön mukaan, jos va haluaa nähdä luottotiedot ensin. Mitään muuta syytä en keksi, mihin va tarvitsisi mahdollisen vuokralaisen hetua etukäteen. Vuokrasopimukseen hetun voi kirjoittaa sopimusta tehtäessä, muutenkaan en haluaisi valmista sopparia tehtävän etukäteen vaan niin, että molemmat ovat paikalla sitä tehtäessä. Itse olen asunut yksin tai yhdessä puolison kanssa 12 eri vuokra-asunnossa ja kaikille vuokranantajille jotka ovat halunneet luottotiedot tarkistaa, on ollut ok. Myös sopimukset on tehty valmiille vuokrasopimuslomakkeelle kummankin läsnäollessa.
Ei todellakaan tuollaiseen tarvitse hetua luovuttaa.