Miksi elämä Espanjassa olisi rennompaa?
"perhe pakkasi elämänsä laatikoihin, myi vanhan talonsa ja muutti Espanjaan tavoittelemaan rennompaa arkea ja parempaa elämänlaatua."
Mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että Espanjassa arki olisi rennompaa? Sielläkin pitää tehdä kotityöt, herätä aamulla töihin ja kouluun. Ihan kuten Suomessakin.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.
On se aikansa kivaa. Minulla on ollut vuosikausia mahdollisuus käyttää omaa/asuintalon uima-allasaluetta ja nauttia palmuista ja vehreästä puutarhasta ympäri vuoden. Mutta olen nähnyt niin monta samassa tilanteessa olevaa, joille on kehittynyt ihosyöpä, niin olen nykyään aika varovainen tuossakin. En halua näyttää kuivalta ja rypistyneeltä, enkä missään nimessä ainakaan halua ihosyöpää. Palmuihinkin tottuu. Välillä käyn Suomessa keskellä talvea, koska on niin kiva, kun on jouluna lunta.
Minä en ole viitsinyt käydä talvella Suomessa, kun minulla ei nykyään ole enää talvivaatteitakaan. Pitäisi hommata ihan alusta kaikki toppatakit, talvikengät, pipot ja lapaset. Ei kai siellä muuten olisi toivoakaan pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.
On se aikansa kivaa. Minulla on ollut vuosikausia mahdollisuus käyttää omaa/asuintalon uima-allasaluetta ja nauttia palmuista ja vehreästä puutarhasta ympäri vuoden. Mutta olen nähnyt niin monta samassa tilanteessa olevaa, joille on kehittynyt ihosyöpä, niin olen nykyään aika varovainen tuossakin. En halua näyttää kuivalta ja rypistyneeltä, enkä missään nimessä ainakaan halua ihosyöpää. Palmuihinkin tottuu. Välillä käyn Suomessa keskellä talvea, koska on niin kiva, kun on jouluna lunta.
Minä en ole viitsinyt käydä talvella Suomessa, kun minulla ei nykyään ole enää talvivaatteitakaan. Pitäisi hommata ihan alusta kaikki toppatakit, talvikengät, pipot ja lapaset. Ei kai siellä muuten olisi toivoakaan pärjätä.
Siis mihin ne vanhat hävisi? Ei kai kukaan niin tyhmä ole että pois heittäisi?
Siesta on yksi asia, mikä tuo rentoutta espanjalaisten elämään. Suomessa, luterilaisuuden ja sosialismin sekasikiössä, pelkkä ajatuskin moisesta lekottelusta herättää suoranaista kauhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.
Suomalaisten koteloituminen on ihan vaan juroutta ei se maata muuttamalla poistu.
Loma, aurinko ja samassa tilanteessa olevat ihmiset ovat hyviä jurouden poistajia.
Eikä ihmiset siellä aurinkorannan rentoudessakaan oikeasti juttele kaikille, vaan lähinnä itsensä kaltaisille (ei pelkästää kieli tai rotu, myös yhteiskuntaluokka ja tilanne). Siinä mielessä suurimman osan ihmisistä kannattaa hakeutua itsensä kaltaisten seuraan. Avoimena ja rentona voi itseään pitää aidosti vain hyvin harva missään kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ympäristön ilmapiiri ja ihmisten asenne tarttuu, joihinkin enemmän ja joihinkin vähemmän. Kyse ei ole läheskään aina mihinkään faktaan perustuvasta kokemuksesta vaan enemmän tunteesta.
Tämähän se on se syy. Olen vieraillut Espanjassa asuvien luona ja kyllä ne suomalaiset vain poikkeavat olemukseltaan keskimääräisestä suomalaisesta siinä, että ovat rennompia, haluavat pitää hauskaa jne. Sieltä ovat löytäneet kaltaistaan seuraa, kun sinne on muuttanut muita samanlaisia. Kukaan ei kyttäile, jos juot vähän viiniä tai katso kieroon, jos heität jotain flirttiä tai läppää jne. Monelle tuo on ns. lomamoodi, mutta nämä ihmiset haluavat elää sillä tavalla joka päivä. Toki työt pitää tehdä siinä välissä.
Oli se ihanaa, kun viimeksi Marbellassa oli oma uima-allas ja vaikka mitä ihania kasveja taloyhtiön puutarhassa. Aurinkorannikolla myös yleensä viettää vähän pidemmän aikaa paikan päällä, eikä reppureissaile ympäriinsä koko ajan junilla tai busseilla. Tosi rento paikka, ja ravintolat ja shoppailumahdollisuudet ainakin Marbellassa huippuluokkaa. Viimeksi käytiin testaamassa Nobun maistelumenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa työtkin tehdään manana, huomenna, joten Espanjassa asuminen on yhtä lomaa.
Tämä. Monelle tulee yllätyksenä millaista säätämistä Espanjassa on kun olet tottunut siihen, että Suomessa hommat hoituu asap
Mitä hemmettiä? ;D Suomessa kaikki hoituu asap? Maailman raskain, hitain ja kallein julkinen sektori
Ei ole. Ihan tutkitusti Suomen byrokratia on Euroopankin mittakaavassa erittäin kevyttä.
Erittäin kevyttä? Älä nyt viitsi. Suomessa Euroopan eniten julkisen puolen työpaikkoja suhteessa väkilukuun. Et saa sillä faktalla siitä "erittäin kevyttä" mitenkään.
Tuo on juuri oikeistopropagandaa, kun ei kerrota, mistä se johtuu, ja annetaan ymmärtää rivien välistä että olisi enemmän byrokratiaa.
Suomessa esimerkiksi julkinen terveydenhoito ja koululaitos, myös julkiset yliopistot, työllistävät paljon. Monessa maassa on yksityiskouluja ja -yliopistoja, ja esim. lääkärit ovat yksityisiä ammatinharjoittajia, joille joissakin maissa maksut hoidetaan julkisista varoista, mutta eivät silti ole julkisen puolen työntekijöitä.
Jos puhutaan byrokratiasta, ei pitäisi niputtaa kaikkia julkisen työpaikkoja, vaan palvelut pitäisi rajata pois.
Erittäin kevyttä se ei silti ole vaikka miten asian vääntäisit. Voi olla jollain mittarilla ehkä keskivertoa, mutta missään nimessä se ei ole "erittäin kevyttä" kuten väititte. Erittäin kevyt tarkoittaisi selkeästi keskimääräistä pienempää byrokratiaa, mitä se ei ole millään mittarilla
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Sää, aurinko, kulttuuri, kieli. Lumettomuus!
Onko espanjan kieli suomalaiselle suomenkieliselle rennompaa kuin suomen kieli?
Hirvottävää tuhoa ne maastopalot ovat paikoitellen aiheuttaneet, myös ihmisuhteja.
Kova ilmasto se eteläinenkin on, toki erilailla kuin pohjoinen.
Kyllä arki Espanjassa on ihan oikeasti rennompaa. Ei täällä oteta kaikkea niin kuolemanvakavasti, eivätkä asiat ole aina niin justiinsa - asiassa kuin asiassa. Esimerkiksi lastenkasvatus ja perhe-elämä on Espanjassa huomattavasti rennompaa ja mukavampaa, kuin Suomessa, se on mielestä ehkä suurin ero, näin kahden lapsen äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvikengistä murenee pohjat muutamassa vuodessa, vaikka niitä ei käytä. Toppatakitkaan ei säily hyvinä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sää, aurinko, kulttuuri, kieli. Lumettomuus!
Onko espanjan kieli suomalaiselle suomenkieliselle rennompaa kuin suomen kieli?
Espanja kuulostaa tosi kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Siesta on yksi asia, mikä tuo rentoutta espanjalaisten elämään. Suomessa, luterilaisuuden ja sosialismin sekasikiössä, pelkkä ajatuskin moisesta lekottelusta herättää suoranaista kauhua.
Tuo ismi on kyllä kapitalismi. Työntekijät jatkuvassa oravanpyörässä, omistava luokka taas golfaa tai purjehtii Välimerellä.
Vierailija kirjoitti:
Hirvottävää tuhoa ne maastopalot ovat paikoitellen aiheuttaneet, myös ihmisuhteja.
Ja onhan sitä lumentuloa Espanjassakin nähty. Tältä vuodelta:
Espanjassa työntekijöillä on manana-asenne. Mikään työ tai suorite ei ole niin tärkeä, että se pitäisi juuri sillä kellon lyömällä tapahtua, Suomalaiselle vaikea käsitettävä yleinen asia siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvikengistä murenee pohjat muutamassa vuodessa, vaikka niitä ei käytä. Toppatakitkaan ei säily hyvinä vuosikausia.
Ehkä jos sinun vaatteet on jotain temu-kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ismi on kyllä kapitalismi. Työntekijät jatkuvassa oravanpyörässä, omistava luokka taas golfaa tai purjehtii Välimerellä.
Ei omistavaa luokkaa ole ollut olemassakaan 1800-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä rentouteen niinkään liity, mutta tässä yli 50 vuotiaana olen huomannu että toimin aika pitkälti aurinkoenergialla ja silloin kun aurinko ei paista olen enemmän tai vähemmän stand-by-tilassa. Jos aurinkoisia päiviä olisi enemmän jaksaisi tehdäkin enemmän.
Näinhän se on. Olen juuri saavuttanut eläkeiän ja kyllä minä viihdyn täällä auringon alla. Ja ihan varmasti tulee oltua ulkona paljon enemmän, kun talvellakin on lämmintä ja aurinkoista suurimman osan aikaa, yli 300 päivää vuodessa keskimäärin. Eikä talvella tarvitse pelätä liukkaalla kaatumista, sekin on varteenotettava asia, kun ikää ja kaikenlaisia kremppoja tulee ajan myötä.
Nyt juuri on aika kuumaa, ettei ihan keskipäivällä viitsi ulkoilla, mutta aamuvarhaisella ja illalla on oikein miellyttävää. Aurinkoenergialla siivosin eilen keittiön kaapit kuumimpaan aikaan :D.
Eikä kaikki suomalaiset ole köyhiä ja kipeitä, kuten tällä palstalla väitetään, eivätkä kaikki myöskään asu Fuengirolassa. Meillä on uusi talo, jossa ilmastointi, lämmitys ja kasetti-ikkunat, joten no problem. Ja onhan se hienoa aamulla ensimmäiseksi pulahtaa omaan uima-altaaseen, talvellakin (siinäkin on lämmitys, jos ei satu pitämään viileämmästä vedestä). Meillä on talossa kaikki fasiliteetit, mitä toivoa saattaa.
Bensan hinta on n. 50 eurosenttiä halvempaa kuin Suomessa. Ruoka on halvempaa ja ravintoloissakin raaskii syödä, ravintoloita on pilvin pimein ja valinnavaraa löytyy.
Espanjalainen terveydenhuolto on yksi maailman parhaista. Yksityinen sairasvakuutus on edullinen, me maksamme 500€/vuosi/pariskunta ja sen maksamalla tulee lääkäri kotiin lähimmän tunnin sisällä, kuljettaa tarvittaessa lääkäriasemalle, jossa yleislääkäri sisältyy tuohon vuosimaksuun, erikoislääkäri maksaa erikseen, mutta aina voi pyytää lähettämään julkiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävää tuhoa sai aikaan tulipalo juuri Norjassakin.
Onko siellä sit pakko ryypätä?
Espanjassa on niin paljon kivoja paikkoja, joissa voi shoppailla, uida, patikoida tai vaikka pyöräillä, ja turistikin voi helposti vuokrata fillarin ja ajella minne lystää, itse poljin Valenciassa luonnonsuojelualueille lintuja katsomaan. Kyllä se sää siellä vaikuttaa elämisen helppouteen, tammikuussakin Marbellassa pärjää päivällä ilman takkia, lakkia ja huivia, iltaisin riittää joku poncho. Kesällä siellä on mun mielestä liian kuuma, mutta syyskuusta toukokuuhun todella hyvä sää ihan mihin tahansa aktiviteetteihin.