Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elämä Espanjassa olisi rennompaa?

Vierailija
20.07.2026 |

"perhe pakkasi elämänsä laatikoihin, myi vanhan talonsa ja muutti Espanjaan tavoittelemaan rennompaa arkea ja parempaa elämänlaatua."

Mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että Espanjassa arki olisi rennompaa? Sielläkin pitää tehdä kotityöt, herätä aamulla töihin ja kouluun. Ihan kuten Suomessakin.

Kommentit (221)

Vierailija
81/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.

Millä tuloilla he siellä elivät? Vai olivatko eläkkeellä?

Vastaus yläpuolella. Uima-allasalue on ihan yleistä espanjan kerrostaloissa. Yksinhuoltaja joka käy töissä ravintolassa. Ruokakulut on espanjassa hänen mukaansa puolet pienemmät kuin suomessa oli.

Ravintolatyöstä Espanjassa  ehkä tienaa juuri tuon vuokran. Entä muu eläminen?

Ihan kuin sinua häiritsisi, että joku elää tyytyväisenä Espanjassa. 

Ei häiritse, mutta moni on pettynyt siellä, kun ei töitä ole tai niillä ei tienaa tarpeeksi elääkseen. Ja jos on lähtenyt henkseleitään paukutellen, niin ei voi myöntää, ettei hyvin mene. Jos on tyytyväinen, niin sehän on hyvä, mutta jos tulot riittävät juuri ja juuri vuokraan, niin erotus pitää kattaa jollakin.

Suomessa ei riitä tulot edes vuokraan kun ei ole töitä.

Vierailija
82/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.

On se aikansa kivaa. Minulla on ollut vuosikausia mahdollisuus käyttää omaa/asuintalon uima-allasaluetta ja nauttia palmuista ja vehreästä puutarhasta ympäri vuoden. Mutta olen nähnyt niin monta samassa tilanteessa olevaa, joille on kehittynyt ihosyöpä, niin olen nykyään aika varovainen tuossakin. En halua näyttää kuivalta ja rypistyneeltä, enkä missään nimessä ainakaan halua ihosyöpää. Palmuihinkin tottuu. Välillä käyn Suomessa keskellä talvea, koska on niin kiva, kun on jouluna lunta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tuloilla he siellä elivät? Vai olivatko eläkkeellä?

Vastaus yläpuolella. Uima-allasalue on ihan yleistä espanjan kerrostaloissa. Yksinhuoltaja joka käy töissä ravintolassa. Ruokakulut on espanjassa hänen mukaansa puolet pienemmät kuin suomessa oli.

Ravintolatyöstä Espanjassa  ehkä tienaa juuri tuon vuokran. Entä muu eläminen?

Ihan kuin sinua häiritsisi, että joku elää tyytyväisenä Espanjassa. 

Ei häiritse, mutta moni on pettynyt siellä, kun ei töitä ole tai niillä ei tienaa tarpeeksi elääkseen. Ja jos on lähtenyt henkseleitään paukutellen, niin ei voi myöntää, ettei hyvin mene. Jos on tyytyväinen, niin sehän on hyvä, mutta jos tulot riittävät juuri ja juuri vuokraan, niin erotus pitää kattaa jollakin.

Suomessa ei riitä tulot edes vuokraan kun ei ole töitä.

Ei ne kyllä sitten riitä Aurinkorannikollakaan. Ei siellä ole halpaa asua. 

Vierailija
84/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se aikansa kivaa. Minulla on ollut vuosikausia mahdollisuus käyttää omaa/asuintalon uima-allasaluetta ja nauttia palmuista ja vehreästä puutarhasta ympäri vuoden. Mutta olen nähnyt niin monta samassa tilanteessa olevaa, joille on kehittynyt ihosyöpä, niin olen nykyään aika varovainen tuossakin. En halua näyttää kuivalta ja rypistyneeltä, enkä missään nimessä ainakaan halua ihosyöpää. Palmuihinkin tottuu. Välillä käyn Suomessa keskellä talvea, koska on niin kiva, kun on jouluna lunta. 

Ghetto on ghetto ulkomaillakin ei se neukkukuutio ole sen kummempi muualla maailmassa. Suomalainen on köyhä ja köyhällä ei ole varaa palmuihin ja loistoelämään.

Vierailija
85/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole jouluna vielä lunta.

Vierailija
86/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa työtkin tehdään manana, huomenna, joten Espanjassa asuminen on yhtä lomaa.

Tämä. Monelle tulee yllätyksenä millaista säätämistä Espanjassa on kun olet tottunut siihen, että Suomessa hommat hoituu asap

Mitä hemmettiä? ;D Suomessa kaikki hoituu asap? Maailman raskain, hitain ja kallein julkinen sektori 

Ei ole. Ihan tutkitusti Suomen byrokratia on Euroopankin mittakaavassa erittäin kevyttä.

Erittäin kevyttä? Älä nyt viitsi. Suomessa Euroopan eniten julkisen puolen työpaikkoja suhteessa väkilukuun. Et saa sillä faktalla siitä "erittäin kevyttä" mitenkään.

Tuo on juuri oikeistopropagandaa, kun ei kerrota, mistä se johtuu, ja annetaan ymmärtää rivien välistä että olisi enemmän byrokratiaa. 

Suomessa esimerkiksi julkinen terveydenhoito ja koululaitos, myös julkiset yliopistot, työllistävät paljon. Monessa maassa on yksityiskouluja ja -yliopistoja, ja esim. lääkärit ovat yksityisiä ammatinharjoittajia, joille joissakin maissa maksut hoidetaan julkisista varoista, mutta eivät silti ole julkisen puolen työntekijöitä. 

Jos puhutaan byrokratiasta, ei pitäisi niputtaa kaikkia julkisen työpaikkoja, vaan palvelut pitäisi rajata pois. 

Vierailija
87/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa työtkin tehdään manana, huomenna, joten Espanjassa asuminen on yhtä lomaa.

Tämä. Monelle tulee yllätyksenä millaista säätämistä Espanjassa on kun olet tottunut siihen, että Suomessa hommat hoituu asap

Mitä hemmettiä? ;D Suomessa kaikki hoituu asap? Maailman raskain, hitain ja kallein julkinen sektori 

Ei ole. Ihan tutkitusti Suomen byrokratia on Euroopankin mittakaavassa erittäin kevyttä.

Erittäin kevyttä? Älä nyt viitsi. Suomessa Euroopan eniten julkisen puolen työpaikkoja suhteessa väkilukuun. Et saa sillä faktalla siitä "erittäin kevyttä" mitenkään.

Tuo on juuri oikeistopropagandaa, kun ei kerrota, mistä se johtuu, ja annetaan ymmärtää rivien välistä että olisi enemmän byrokratiaa. 

Suomessa esimerkiksi julkinen terveydenhoito ja koululaitos, myös julkiset yliopistot, työllistävät paljon. Monessa maassa on yksityiskouluja ja -yliopistoja, ja esim. lääkärit ovat yksityisiä ammatinharjoittajia, joille joissakin maissa maksut hoidetaan julkisista varoista, mutta eivät silti ole julkisen puolen työntekijöitä. 

Jos puhutaan byrokratiasta, ei pitäisi niputtaa kaikkia julkisen työpaikkoja, vaan palvelut pitäisi rajata pois. 

Erittäin kevyttä se ei silti ole vaikka miten asian vääntäisit. Voi olla jollain mittarilla ehkä keskivertoa, mutta missään nimessä se ei ole "erittäin kevyttä" kuten väititte. Erittäin kevyt tarkoittaisi selkeästi keskimääräistä pienempää byrokratiaa, mitä se ei ole millään mittarilla 

Vierailija
88/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole jouluna vielä lunta.

Aina ei ole, mutta usein on. Riippuuhan se paikkakunnastakin. En minä joka vuosi matkusta Suomeen, vaan välillä, silloin kun on lunta. Lumi on kyllä kaunista talvella. Espanjassa keskitalvi on aika kolea, tai no suhteellista, mutta jos ei lähdetä joululomilla Suomeen, niin usein lähdetään sitten jonnekin, missä on takuulämmintä ja kaunista, kuten Kaakkois-Aasiaan tai Karibialle. 

Vierailija
89/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käy Espanjassa ainoastaan lomailemassa niin helposti voi ajatella että elämä on siellä pelkkää lomailua ja leppoisaa siestailua. 

Espanjassa tehdään töitä enemmän kuin Suomessa. Keskimääräinen viikkotuntimäärä on 36,4h kun se on Suomessa vain 34,8h.

Itse asiassa Suomea lyhyempää työviikkoa tehdään ainoastaan hyvin varakkaissa maissa eli Norja, Tanska, Belgia ja Sveitsi. 

Pisintä työviikkoa tehdään Etelä-Euroopan maissa ja Baltiassa. 

Vierailija
90/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis julkisen talouden kokonaiskalleus katsotaan kokonaishintalapusta, eli suomeksi sanottuna valtion budjetista.

Vierailija
91/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa tänäänkin yli 30 astetta lämmintä. Se on ennemmin kidutusta kuin rentoa.

Vierailija
92/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulat kelit ja aurinkoiset säät tekevät elämästä helpompaa ja rennompaa. Ilmaston takiahan sinne yleensä muutetaan. Ja sitten voi olla muita syitä sen ohessa.

Vierailija
93/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti tottu rentoon aikakäsitykseen. Nykyään tuntuu, että Suomessa ollaan kyllä tosi tiukkapipoisia kellon kanssa. Suomalaiset myös suhtautuvat sääntöihin tosi tiukasti, ei niin mitään joustoa tai edes sellaista normaalia järjen käyttöä, että voisi vähän soveltaa. Ehkä suomalaiset on kasvatettu olemaan niin alamaisia ja tottelemaan. 

Vierailija
94/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin asunnon fugesta joskus 15v sitten. Maksoi jonkun 180k ja remppaan meni 45k. Positiivista se että arvo nykyään ehkä ~450k ja vuokrat ovat nousseet hyvin. Talvikaudella ihan normi pitkäaikaissopparilla mutta kesällä viikkovuokralla. Tuntuu että kesäkaudella vois pyytää melkein mitä vaan, joku 800-1000 per viikko  lähtee jos vaan kehtaa pyytää.

Tarkoitus oli että itse joskus eläkkeellä sitten muuttaisin sinne mutta en tiedä, koko paikka alkanu vähän arveluttaa, juuri tuo että suomella pärjää kaikkialla ja missään et voi liikkua ettet törmää johonkin "reiskaan". Myös kuumuus kesäisin ei kiinnosta. Ehkä ostan pohjoisemmasta toisen kämpän ja asun siellä talvet ja kesällä sitten mökillä suomessa. 

Vierailija
95/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulat kelit ja aurinkoiset säät tekevät elämästä helpompaa ja rennompaa. Ilmaston takiahan sinne yleensä muutetaan. Ja sitten voi olla muita syitä sen ohessa.

Aurinko vaikuttaa myös hormoneihin, olo on pirteämpi ja jaksaa enemmän. Suomessa oli etenkin marras-tammikuussa sellainen jatkuva pitkä väsymys, ja iän myötä se vaivasi aina vain enemmän. 

Vierailija
96/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset kermaperseet jaksaisi etelä-euroopan kovaa työelämää viikkoa pidempään, jos pitäisi ihan oikeasti normaalia elämää siellä elää.

Vierailija
97/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän siellä Malagan lentokentällä varaston vieressä on telttaleiri?

Vierailija
98/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kesällä. Ystävälläni on Fugessa asunto, asuu siellä syyskuusta maaliskuuhun, ehkä huhtikuuhun ja muun ajan on vuokralla.

Tämän ajan keväästä syksyyn asuu svun mökillä.

Talvella asunto voi olla vetoista, hometta helpolla, vesi ja sähkö kallista.

Hänellä on vuokratuloja, mutta keskivertopalkka on siellä pienempi, suomalainen koulu maksaa.

Hän osti asuntona n 10 v sitten. Taloyhtiö täynnä brittejä, eläkeläisiä. Sanoi siellä on tosi kiva olla

Vierailija
99/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta asuneena voin sanoa, että aurinko tekee ihmeitä. Ulkona tulee oltua paljoa jopa talvisin, ei lunta/liukasta, ei paksuja vaatteita. 
Ihmiset on rennompia, juttuseuraa saa helposti. 
Mutta parasta täytyy sanoa on ruoka, kaupassa selkeästi halvempaa. Kaikki hedelmät yms maistuu paljon paremmalta kun ovat auringossa kasvaneet. Tuoretta kalaa on varaa ostaa monta kertaa viikossa. 
Suomalaiset kuvittelee, että asunnot on rakennettu kuten Suomessa. Ei taida paljon olla ulkomailta kokemusta muista kuin hotelleista. Monissa maissa on rakentaminen halpaa, koska esim eristyksiä ei käytetä, ikkunat on yksinkertaisia jne. Tottakai talvisin on viileetä ja kosteeta. 
Mutta silti 100% elämänlaadulle parempi elää Välimerellä kuin Suomessa.

Vierailija
100/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa tänäänkin yli 30 astetta lämmintä. Se on ennemmin kidutusta kuin rentoa.

Onhan se kuumuus ihan tosiasiassa vaarallista. Siihen kyllä tottuu, eikä se niin sitten enää vaivaa, vaan sitä jopa odottaa. Minustakaan 30 ei ole kovin kuuma, vaan vasta yli 37 menevät kelit alkaa tuntua tukalilta. Tosin, vaikka se ei tuntuisi vaivaavan, niin kuitenkin ihmisen lämmönsäätelyjärjestelmä heikenty iän myötä, ja moni kuolee kuumana aikana. Se näkyy ihan tilastoissa. Keskipäivällä etenkin kannattaa olla ilmastoidussa tilassa, ja pitää muistaa juoda tarpeeksi vaikka ei olisi jano. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän