Miksi elämä Espanjassa olisi rennompaa?
"perhe pakkasi elämänsä laatikoihin, myi vanhan talonsa ja muutti Espanjaan tavoittelemaan rennompaa arkea ja parempaa elämänlaatua."
Mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että Espanjassa arki olisi rennompaa? Sielläkin pitää tehdä kotityöt, herätä aamulla töihin ja kouluun. Ihan kuten Suomessakin.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa työtkin tehdään manana, huomenna, joten Espanjassa asuminen on yhtä lomaa.
Tämä. Monelle tulee yllätyksenä millaista säätämistä Espanjassa on kun olet tottunut siihen, että Suomessa hommat hoituu asap
Mitä hemmettiä? ;D Suomessa kaikki hoituu asap? Maailman raskain, hitain ja kallein julkinen sektori
Ei ole. Ihan tutkitusti Suomen byrokratia on Euroopankin mittakaavassa erittäin kevyttä.
Erittäin kevyttä? Älä nyt viitsi. Suomessa Euroopan eniten julkisen puolen työpaikkoja suhteessa väkilukuun. Et saa sillä faktalla siitä "erittäin kevyttä" mitenkään.
Tuo on juuri oikeistopropagandaa, kun ei kerrota, mistä se johtuu, ja annetaan ymmärtää rivien välistä että olisi enemmän byrokratiaa.
Suomessa esimerkiksi julkinen terveydenhoito ja koululaitos, myös julkiset yliopistot, työllistävät paljon. Monessa maassa on yksityiskouluja ja -yliopistoja, ja esim. lääkärit ovat yksityisiä ammatinharjoittajia, joille joissakin maissa maksut hoidetaan julkisista varoista, mutta eivät silti ole julkisen puolen työntekijöitä.
Jos puhutaan byrokratiasta, ei pitäisi niputtaa kaikkia julkisen työpaikkoja, vaan palvelut pitäisi rajata pois.
Erittäin kevyttä se ei silti ole vaikka miten asian vääntäisit. Voi olla jollain mittarilla ehkä keskivertoa, mutta missään nimessä se ei ole "erittäin kevyttä" kuten väititte. Erittäin kevyt tarkoittaisi selkeästi keskimääräistä pienempää byrokratiaa, mitä se ei ole millään mittarilla
Kerro sitten, missä on kevyempi byrokratia, niin että asiat hoituvat kohtuudella.
Miksi kertoisin? Kommentoin väitteeseen jossa väitettiin Suomessa olevan "erittäin kevyt" byrokratia. Mutta kun sitä se ei ole. Ei minua kiinnosta todistella mitään muuta.
No kun ei ole rennonpaa. Vittuilevat koko ajan suomalaisille. "Suomalaiset ovat laiskoja. Eivät viitsi opetella kieltä. Pistävät toimistot jumiin. Oma kansa ei pääse hoitamaan asioitaan, kun suomalainen on tulppana."
Onhan se tietysti kauhean vaikeaa uskoa, että jossain muualla voisi mitenkään olla parempaa kuin täällä Suomessa!
Itse ainakin häippäisen heti kun työt antavat siihen tilaisuuden. Kesäksi voisin palata, mutta kuraa ja lonkeron väristä taivasta ei tule ikävä.
Maassa maan tavalla. Jos muutat Espanjaan, opettelet paikallisen kielen. Piste. Näin tehnyt itsekin jo kahdessa eri Euroopan maassa joissa asunut.
Sama pätee Suomessa. Täällä puhutaan suomea, ei englantia tai jotain ämbäläwämbälää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.
Kuningaskysymys lienee: Millä rahalla?
Budjetti pitää tarkkaan suunnitella etukäteen. Tulojen (etätyö/eläke/pääomatulot?) lisäksi on oltava riittävä varakassa yllättäviin menoihin. Jos se toimii, ruoka on edullista ja ilmasto suosii, jos ilmastonmuutos ei tuo lisää ääri-ilmiöitä. Kituuttamaan sinne ei kannata lähteä. Nythän on ollut uutisia suomalaisista, jotka ovat joutuneet siellä kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.
Millaista tuolla on talvella? Uima-allas ei liene lämmitetty ja asunnot kuulemma kylmiä ja kalliita. Hintataso pomppaa kun siellä on oikeasti kivaa eli kesäkuukausina.
Kai sitä jos on rahaa niin saa mukavuuksia eri tavalla kuin Suomessa. Mut ei se arkea ole monille kuitenkaan että olisi tonnikaupalla laittaa asumiseen kuussa.
Itse ostin uudehkon kolmen makuuhuoneen kaksikerroksisen asunnon Fuengirolasta hintaan 120 000€ huutokaupasta. Uima-allasalue on taloyhtiössämme auki 1. maaliskuuta - 30. marraskuuta. Sähkölaskuun menee n. 100€/kk. Talvella lämmitämme hieman, kesällä viilennämme. Minusta täällä on ihanaa ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.
Eikö Espanjassa muka kukaan kökötä sohvannurkassa selaamassa puhelintaan?
Marraskuussa oltiin tuolla suunnalla ja oli kyllä kämäistä. Meren rannalla asunto ja parveke merelle päin. Sisään tuuli ja oli kylmä. En tuolla talvea viettäisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.
Eikö Espanjassa muka kukaan kökötä sohvannurkassa selaamassa puhelintaan?
Ei.
Sähkö ja vesi on sitten aivan erihintaista kuin Suomessa. Suomessa totuttu käytännössä ilmaiseen sähköön ja veteen, ja niitä tuhlataan surutta. Ei onnistu muualla.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö ja vesi on sitten aivan erihintaista kuin Suomessa. Suomessa totuttu käytännössä ilmaiseen sähköön ja veteen, ja niitä tuhlataan surutta. Ei onnistu muualla.
Höpsistä. Maksamme vedestä 30€/kk, ja olemme neljän hengen perhe, emmekä todellakaan säästele kulutuksessa. Sähköön menee 100€/kk. Vastike 50€/kk.
Mielikuvia. Oikeasti elämä ei ole yhtään sen rennompaa. Samat asiat sielläkin joutuu tekemään. Asunnon osalta kannattaa pitää huoli, että se on asuttu koko ajan, ettei saa nauttia asunnonvaltaajista, joita ei sitten saakaan asunnostaan ulos, kun laki sallii asunnon valtauksen. Jos olet asunnostasi pois, jonkun täytyy vahtia asuntoasia, ettei sitä vallata poissaolon aikana. Viikon lomareissun jälkeen voi sohvallasi maata joku toinen, jonka jälkeen joudut siviilioikeudessa hakemaan häätöä, johon menee kuukausia…
Fuge on suomalaisin alue Etelä-Euroopassa. Onko mikään instanssi vielä tutkinut paikallisten suhtautumista härmäläisiin? Siinä olisi jollekin tutkimusryhmälle taatusti mukava aihe selvitettäväksi.
154. Vartiointiliikkeiden puoleen kannattaa kääntyä suosiolla. Siitä ei voi tinkiä Espanjassa. Näin ainakin itse olen nyt menetellyt, kun vietän kesäpäiviä täällä kotomaan kamaralla. Ensi kuun alussa lähden taas talvehtimaan Fugen aurinkoiseen lämpöön.
Jos Espanjassa on niin perkeleen rentoa mananaineen ja siestoineen, miksi kaikissa kämpissä on siellä kalterit ikkunoissa? Konnia koko kansa tai ainakin lähes jokainen?
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Jos muutat Espanjaan, opettelet paikallisen kielen. Piste. Näin tehnyt itsekin jo kahdessa eri Euroopan maassa joissa asunut.
Sama pätee Suomessa. Täällä puhutaan suomea, ei englantia tai jotain ämbäläwämbälää.
Tämä. Jotenkin huvittavaa että tänne tuleville parutaan että "opettele kieli" mutta kun sama porukka muuttaa muualle vaaditaan kaikki palvelut suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
154. Vartiointiliikkeiden puoleen kannattaa kääntyä suosiolla. Siitä ei voi tinkiä Espanjassa. Näin ainakin itse olen nyt menetellyt, kun vietän kesäpäiviä täällä kotomaan kamaralla. Ensi kuun alussa lähden taas talvehtimaan Fugen aurinkoiseen lämpöön.
Halvemmalla pääsee kun ostaa ja asentaa itse valvontakamerat asuntoonsa.
Lissabon on ollut melko suosittu diginomadien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, samanlaista kai sielläkin 7-23 📺📠👴🏼👍🏼
Palstalla dataillaan päivät pitkät, näinhän se menee 📺📠📡👴🏻👍🏻🗿
Espanjassa on monilla kotiäideillä apuna siivooja ja jopa lastenhoitaja tai abualas osallistuvat paljon. Perhe tarkoittaa koko sukua ja apua saa. Sitä saa myös ystäviltä ja tuntemattomilta.