Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistisia piirteitä omaava vanhempi soittaa lapsensa kumppaneille mollatakseen lastaan

Vierailija
20.07.2026 |

Onko sinulle käynyt näin? Minulla vanhempi on toiminut näin kaikkien vakavampien suhteiden kohdalla.

Normaalissa perheessä kasvanut kumppani on ollut täysin ihmeissään. Hänellä nimittäin ovat aina vanhemmat tukena, ei heille tulisi mieleenkään soitella tällaisia puhelujen minulle.

Nyt on kumppanin kanssa sovittu ettei vanhempani puheluihin tarvitse vastata.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun tällainen vanhemman käytös on niin kaukana normaalista. Ihmiset joille tämä ei ole tuttua saattavat siksi epäillä, että tarina on keksitty. Sen takia narsistisen perheen kuvioista ei viitsi kylillä huudella, kun ihmiset eivät osaa suhtautua kuulemaansa.

Vierailija
62/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietääkseni kumppanille hauku minua (joskin on meidän yhteiset vuosikymmenemme lähinnä yrittänyt sivuuttaa sen harmillisen tosiasian, että en ole vanhapiika), mutta appivanhemmilleni kyllä. Ovat joskus vähän hämmentyneinä kertoneet minulle asiasta. Mollaa minua myös muun muassa isälleni ja sisaruksilleni, mikä on luonnollisesti vaikuttanut väleihimme. Jos olisi rohkeampi, varmasti soittelisi työnantajallekin - on muun muassa Jumalalta rukoillut, etten ottaisi vastaan saamaani opiskelupaikkaa yliopistosta 🤣

Sairasta. Haluaa kai kontrolloida, miten muut näkevät minut. Saattaisivat muuten vaikka normaalina ihmisenä pitää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismista liikkuu kaikenlaista roskaa. Tämä on kuitenkin tyypillistä narsistisen vanhemman käyttäytymistä.

Oma äitini otti yhteyttä ihmisiin joiden luuli olevan kanssani tekemisissä (osa oli, osa ei) ja eipä sen jälkeen ollut näiden ihmisten kanssa välejä. Äitini piti myös yhteyksissä ihmisiin joiden luuli olevan minun kanssani tekemisissä ja kutsui heitä kylää jne. En ollut näiden ihmisten kanssa missään tekemisissä.

Äitini otti yhteyttä työantajiini, vuokranantajiin ja kouluihi yms levittäen mitä käsittämättömimpiä tarinoita minusta (rikoksista, huumeidenkäytöstä, seksuaalisesta suuntautumisesta).

Yleensä asioihin puuttumista, asioitteni sopimista ilman minua. Hän myös oli järjestänyt suoranaista vakoilua minua kohtaan (en ymmärrä miten!)

Äitini on kuollut mutta suvun kanssa en ole missään tekemisissä koska he uskoivat äitini jutt ja minä olen heidän mielestään "raskas lapsi" ja kiittämätön.

Erään sisarpuolen kanssa sain puhuttua asiasta sen verran että hän päsi sanomaan vain että "me halusimme suojella sinua".

Jos äitini eläisi käskisin kuoppaamaan itsensä lantakuoppaan ja sukulaisille voin sanoa että juokaa kus***ta.

Kiitos.

Eikä sen narskun tarvi olla edes äiti, että mustamaalaa sua ympäriinsä ja sabotoi elämääsi. Kaikki narsistit tekevät tota ihmisille, jotka tietävät sen luonteesta ja tempuista liikaa. Tiukka kontrolli ja sosiaalinen eristys, ettei narskun maine hyvänä tyyppinä mene.

Vierailija
64/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tiedätkö, että tällainen aloitus voi olla juurikin ilmenemä narsismistasi?

Olisi mielenkiintoista kuulla jos väitteelle on jokin perustelu. Yhtään sellaista ei nimittäin tuossa aiemmin esitetty.

Vierailija
65/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietääkseni kumppanille hauku minua (joskin on meidän yhteiset vuosikymmenemme lähinnä yrittänyt sivuuttaa sen harmillisen tosiasian, että en ole vanhapiika), mutta appivanhemmilleni kyllä. Ovat joskus vähän hämmentyneinä kertoneet minulle asiasta. Mollaa minua myös muun muassa isälleni ja sisaruksilleni, mikä on luonnollisesti vaikuttanut väleihimme. Jos olisi rohkeampi, varmasti soittelisi työnantajallekin - on muun muassa Jumalalta rukoillut, etten ottaisi vastaan saamaani opiskelupaikkaa yliopistosta 🤣

Sairasta. Haluaa kai kontrolloida, miten muut näkevät minut. Saattaisivat muuten vaikka normaalina ihmisenä pitää!

Mikäli jossain vaiheessa alkaa riittää, olisi hyvä karsia tällainen ihminen kokonaan pois omasta elämästä. Ei tuo tuosta helpotu vaikka aika kuluu.

66/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mitenkään mahdollista, katkaise välit täysin. Muu ei narsistiin tehoa. Mun äiti toimi noin ja paljon pahempaakin. En ole vuosiin enää kuullut siitä ja elämä on parempaa !

Mutta varaudu siihen, että sen jälkeen se soittelu jatkuu. Syyksi sanotaan sitten, että on "pakko" soittaa puolisollesi (tai jopa ex-puolisollesi) koska sinä et pidä yhteyttä. 

Vierailija
67/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elona kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mitenkään mahdollista, katkaise välit täysin. Muu ei narsistiin tehoa. Mun äiti toimi noin ja paljon pahempaakin. En ole vuosiin enää kuullut siitä ja elämä on parempaa !

Mutta varaudu siihen, että sen jälkeen se soittelu jatkuu. Syyksi sanotaan sitten, että on "pakko" soittaa puolisollesi (tai jopa ex-puolisollesi) koska sinä et pidä yhteyttä. 

Olen miettinyt voiko vanhempi kiusallisen tehdä esimerkiksi huoli-ilmoituksen, lasun tai jotain vastaavaa mikäli kumpikaan ei vastaa. Mutta jos tekee, niin sitten sitä selvitellään.

Vierailija
68/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju hiljentyi. Harmi.

Vierailija
69/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli jossain vaiheessa alkaa riittää, olisi hyvä karsia tällainen ihminen kokonaan pois omasta elämästä. Ei tuo tuosta helpotu vaikka aika kuluu.

Joo, selväähän se on, ettei tämä tästä muutu, kun on minua haukkunut viimeiset 40 vuotta. Olen mahdollisimman vähän tekemisissä. Suren sitä, että olen omilta vanhemmiltani saanut elämäni aikaan henkistä tukea tasan 0 sekuntia ja että äiti haluaa tuhota välini muihin läheisiini. 

Vierailija
70/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisella tavalla käyttäytyvä vanhempi saa aikaan pitkäaikaista haittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän