Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistisia piirteitä omaava vanhempi soittaa lapsensa kumppaneille mollatakseen lastaan

Vierailija
20.07.2026 |

Onko sinulle käynyt näin? Minulla vanhempi on toiminut näin kaikkien vakavampien suhteiden kohdalla.

Normaalissa perheessä kasvanut kumppani on ollut täysin ihmeissään. Hänellä nimittäin ovat aina vanhemmat tukena, ei heille tulisi mieleenkään soitella tällaisia puhelujen minulle.

Nyt on kumppanin kanssa sovittu ettei vanhempani puheluihin tarvitse vastata.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman kanssa on käyty joka kerran jälkeen keskustelua siitä, että pitäisi keskustella suoraan minun kanssani siitä, jos hänellä on jotain hampaankolossa. Vanhempi ei kuitenkaan miellä toiminnassaan olevan mitään ongelmaa. 

Lienee sanomattakin selvää, että kun muutakin hyvin erikoista ikävää käyttäytymistä on, niin pyrin  nykyään välttämään tätä vanhempaa.

Vierailija
2/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vanhempi yrittää mustamaalaamalla lastaan pilata toisen parisuhteen, jotta lapsi olisi riippuvaisempi vanhemmastaan. Tämä on hämmentävää, koska suurin osa vanhemmista tuntuu toivovan lapselleen hyvää ja heistä olisi ikävää, jos lapsella on vaikeuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään mahdollista, katkaise välit täysin. Muu ei narsistiin tehoa. Mun äiti toimi noin ja paljon pahempaakin. En ole vuosiin enää kuullut siitä ja elämä on parempaa !

Vierailija
4/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tiedätkö, että tällainen aloitus voi olla juurikin ilmenemä narsismistasi?

Vierailija
5/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mutsi auttoi exää vieraannuttamaan lasta minusta. Soitti myöhemmin perään, että häntä on huijattu. Ei kiinnostanut. Nyt on sitten menettänyt yhteyden sekä lapseensa, että lapsenlapseensa.

Vierailija
6/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mitenkään mahdollista, katkaise välit täysin. Muu ei narsistiin tehoa. Mun äiti toimi noin ja paljon pahempaakin. En ole vuosiin enää kuullut siitä ja elämä on parempaa !

Olen estänyt vanhemman, kun tuli mitta tuli täyteen. Epäilen silti hänen jossain vaiheessa änkevän oven taakse jollain syyllä.

Eniten mietityttää miten suhtautua sisaruksiin, jotka puolustelevat vanhempaa kun eivät yhtä paljon tällaisten temppujen uhriksi ole joutuneet. Vähättely tuntuu todella pahalta.

Vierailija
7/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut samanlaiseen tilanteeseen kumppanin vanhemman kanssa. Yllättävän raakaa puhetta, mutta hän myös kykenee samaan rumaan puheeseen minuakin koskien. Kerran sitten sanoin suoraan, mitä ajattelen, joten hän päätti katkaista välit minuun. Jos tulee vastaan kääntää selkänsä ja tuijottaa aitaa kuin sanoisi hei.
Hän on kontroloiva, lapsiinsa takertuvaa tyyppiä, ja huomionhaluinen. Itsekeskeisyys on lapsen tasolla. Hän ei kykene luomaan uusia ihmissuhteita, minkä vuoksi on takertunut lähiomaisiinsa ja lapsuudenystäväänsä. 
KUmppanille oli järkytys tietää vanhempansa puheista, mutta päätin kertoa niistä. Tilanne oli minulle hämmentävä, uusi, ja koska olen ihan erilaista perheestä myöskin. KAikkea ei voi vaan peitellä ja suojella, sillä omat voimani loppuivat kumppanin vanhemman kanssa viidessä vuodessa.

Vierailija
8/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat puhua nyt itsestäsi 

-ohis

Vierailija
9/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve iskä!

Vierailija
10/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen estänyt vanhemman, kun tuli mitta tuli täyteen. Epäilen silti hänen jossain vaiheessa änkevän oven taakse jollain syyllä.

Eniten mietityttää miten suhtautua sisaruksiin, jotka puolustelevat vanhempaa kun eivät yhtä paljon tällaisten temppujen uhriksi ole joutuneet. Vähättely tuntuu todella pahalta.

Tarvitseeko sinun suhtautua mitenkään?  Tärkeintä on löytää itsestäsi voima, joka kantaa sinua, ja antaa olla. Joskus tehokas keino on olla hiljaa, vaihtaa puheenaihetta ja tarvittaessa vain sanoa jotakin yksinkertaista "kyllä, saatat olla oikeassa". Jos sinä jäät sairuksiasi vaivaamaan he kyllä ottavat itse asian puheeksi ja silloin sinulla on enemmän mahdollisuuksia esittää ajatuksesi heille.  Voit pitää heihin hyvät välit juttelemalla kaikesta muusta. Päätös on sinun ja oppi, että olet maailmassa yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin. Se ajatus sinun pitää sisäistää pikku hiljaa, koska se ajatus on sinulta viety.

Vierailija
11/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen mies ja isäni on uhriutuva juoppo. Oiskohan myös narsu? Jotenkin vain tullut mieleen. Hän on taitava näyttelemään ulkopuolisille, kuinka hieno ja hyvä tyyppi on. Itse taas olen tällainen rehellinen mutta outo puurtaja burgeri. Teen aina kaiken kuten pitää, mutta en kai sitten osaa viestiä tarpeeksi hyvin ulkopuolisille ihmisille asioita, siis uskottavasti, niin vaikutan sit tosi oudolta ja luotaantyöntävältä ihmiseltä. Olenkin huomannut oikeanlaisten eleiden ja esiintymistavan olevan muiden ihmisten suhteen tärkeämpää kuin se, että oikeasti tekisi asiat oikein. Isäni on jo vanha ja sairas ja hänellä oli tapana tehdä asioita siten, että teki vain ne asiat joita häntä lähinnä vaan kiinnosti tehdä. Ihan perheen sisällä tunnettua, että hän jätti hirveästi tiettyjä tärkeitä asioita tekemättä. Myös on hamstrannut tavaraa ja olen joutunut hänen romujaan jo useita kertoja roudaamaan kaatopaikalle ja sorttiin. Ulkopuolisille onnistuu aina luomaan kuvan, että on hyvä tyyppi ja että hän hoitaa kaiken, vaikka oikeasti on jättänyt asioita paljon tekemättä ja ei oikein ymmärrä itsekään, että kuinka paljon puutteita hänen tekojen ja sanojensa välillä on...

Vierailija
12/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mutsi auttoi exää vieraannuttamaan lasta minusta. Soitti myöhemmin perään, että häntä on huijattu. Ei kiinnostanut. Nyt on sitten menettänyt yhteyden sekä lapseensa, että lapsenlapseensa.

Äitisi olisi saanut miettiä asioita etukäteen. Ei tuollaisen jälkeen ole mitään järkeä olla tekemisissä, kun on kaikki luottamus mennyt.

Vierailija
13/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli/on joku ihme tarve arvostella mua puolisolleni,  ja sen muutaman kerran kun on hänen äitinsä tavannut niin hänelle myös. Joskus vuosia ja vuosia sitten mun vanhemmat ja anoppini olivat meillä syömässä kun äitini laukaisi anopille että on se "x" itselleen laiskan muijan ottanut kun ei se viitsi ruokaa tehdä (meillä siis puoliso hoitaa kokkaamisen). Anoppi oli aika ihmeissään eikä tiennyt oikein miten olisi vastannut. Mua hävetti äidin puolesta ja varmaan muitakin. Vastaavaa on tapahtunut useamman kerran. 
En tiedä mitä tuo on, ei siihen ihan narsistin piirteet istu kumminkaan mitä siitä olen joskus lukenut. Onpahan vaan kai vaikea luonne. 

Vierailija
14/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko sinun suhtautua mitenkään?  Tärkeintä on löytää itsestäsi voima, joka kantaa sinua, ja antaa olla. Joskus tehokas keino on olla hiljaa, vaihtaa puheenaihetta ja tarvittaessa vain sanoa jotakin yksinkertaista "kyllä, saatat olla oikeassa". Jos sinä jäät sairuksiasi vaivaamaan he kyllä ottavat itse asian puheeksi ja silloin sinulla on enemmän mahdollisuuksia esittää ajatuksesi heille.  Voit pitää heihin hyvät välit juttelemalla kaikesta muusta. Päätös on sinun ja oppi, että olet maailmassa yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin. Se ajatus sinun pitää sisäistää pikku hiljaa, koska se ajatus on sinulta viety.

Tällaista on ollut vuosia ja nyt huomaan kuinka paljon sisarusten vähättely on minuun vaikuttanut. Muissakin paikoissa ja tilanteissa on ollut sen takia pohjimmiltaan olo etten jostain syystä ansaitsisi yhtä hyvää kohtelua kuin muut.

Vierailija
15/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä oli/on joku ihme tarve arvostella mua puolisolleni,  ja sen muutaman kerran kun on hänen äitinsä tavannut niin hänelle myös. Joskus vuosia ja vuosia sitten mun vanhemmat ja anoppini olivat meillä syömässä kun äitini laukaisi anopille että on se "x" itselleen laiskan muijan ottanut kun ei se viitsi ruokaa tehdä (meillä siis puoliso hoitaa kokkaamisen). Anoppi oli aika ihmeissään eikä tiennyt oikein miten olisi vastannut. Mua hävetti äidin puolesta ja varmaan muitakin. Vastaavaa on tapahtunut useamman kerran. 
En tiedä mitä tuo on, ei siihen ihan narsistin piirteet istu kumminkaan mitä siitä olen joskus lukenut. Onpahan vaan kai vaikea luonne. 

Onko äidissäsi sellaisia hyviä puolia, joiden vuoksi tuollaista käytöstä kannattaa yrittää sietää? Jotain omassa elämässä on todennäköisesti huonosti / käsittelemättä kun muita kohdellaan noin ikävästi. Omien lasten pitäisi olla rakkaita ja tärkeitä ihmisiä, ei maalitauluja oman tyytymättömyyden purkamiseen.

Vierailija
16/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi olisi saanut miettiä asioita etukäteen. Ei tuollaisen jälkeen ole mitään järkeä olla tekemisissä, kun on kaikki luottamus mennyt.

Siksi epäilen häntä narsistiksi. Väitti siis tulleensa "huijatuksi", ja niin vaivattomasti yritti sovitella uhrin viittaa niskaansa. Ei puhettakaan että olisi ilmaissut mitään huolta lapsen tai minun tilanteesta. Kovin tuntui säälivän vain itseään, että näin on "käynyt".

Vierailija
17/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi epäilen häntä narsistiksi. Väitti siis tulleensa "huijatuksi", ja niin vaivattomasti yritti sovitella uhrin viittaa niskaansa. Ei puhettakaan että olisi ilmaissut mitään huolta lapsen tai minun tilanteesta. Kovin tuntui säälivän vain itseään, että näin on "käynyt".

Narsistisia piirteitä omaava henkilö oikeuttaa yleensä käytöksensä mitä mielikuvituksellimmilla syillä. Ne sitten voivat vaihdella kuulijan mukaan.

Vierailija
18/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistisia piirteitä omaava henkilö oikeuttaa yleensä käytöksensä mitä mielikuvituksellimmilla syillä. Ne sitten voivat vaihdella kuulijan mukaan.

Onko sinulla sisaruksia? Narsistisella vanhemmalla on usein kultalapsi, jonka eteen tehdään kaikki ja vain hänestä ollaan huolissaan. Muut lapset ovat syntipukkeja, joista narsisti ei välitä.

Vierailija
19/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat puhua nyt itsestäsi 

-ohis

Meinaan vaan sitä, että ap tuskin edes tunnistaa narsismia kun sitä näkee. Narsismi on aika monipuolisia toimintoja ja tekoja aiheuttava asia

Vierailija
20/70 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve iskä!

Mitä? Mitä tarkoitat tällä: terve iskällä? Oletko vainoharhoista kärsivä?