Voiko tupakoivasta naapurista valittaa?
Meille tulee kaikki röökin savut sisään kun naapuri käy parvekkeella polttamassa. Ei se varmaan kovin terveellistä ole lapsellekkaan, vai??!! Vai joudunko vaan kärsiä?
Kommentit (67)
Naapurini paistaa kalaa joka helvatin päivä ja se kalan haju on karsea. Voinko vaatia hänen lopettamaan kalan paistaminen ? Se haju tunkeutuu muidenkin asuntoihin ja tuntuu että kaikki vaatteet haisevat kalalle. Muutkin naapurit kokeavat hajun kauhealla, mutta mitäs teet. Jokainen saa tupakoida asunnossaan tai tehdä juuri sellaista ruokaa kuin haluaa.
Itse ole kasvissyöjä ja minun ihan oikeasti tekee pahaa kun naapuri (kahden lapsen äiti) tekee liharuokia, jotka haisevat niin voimakkaasti. Ihan oikeesti, en puhu palturia. Mulla monesti jo hississä nousee oksennus kurkkuun. Oletan, että hän ei oikein osaa kokata ja harjoittelee päivittäin. Onko minulla oikeus valittaa tästä!?!? Ei tietenkään. Mun mielestä suvaitsevaisuutta kaivataan roppakaupalla tällekin palstalle!!
mutta tupakansavun haju ei. Kyllä voi rinnastaa. Kysehän on hajusta ei savusta eikä passiivisesta tupakoinnista.
Lasten melu ei tuhoa kenenkään terveyttä, sitä paitsi itse ainakaan en antaisi lasten melutakaan parvekkeella. Jos se häiritsisi naapuria niin ehdottomasti pyrkisin rajoittamaan sitä. Sama koskee lemmikkieläimiä. Niiden karvat eivät ensinnäkään niin vain pöllyä parvekkeelta toiselle. Eläimiä voi pitää niinkin, etteivät ne häiritse naapureita. Se vaatii pientä joustoa itseltäkin.
Tämä joustamiskyky on tupakoitsijoilla sen sijaan yleensä täysin hukassa. Eikä se monellekaan auta, vaikka miten nätisti sanoisi, kun ollaan heti karvat pystyssä huutamassa että heidän yksilönvapauttaan rajoitetaan. Eivät sitä muutkaan voi tehdä mitä lystää, vaan jokaisen olisi otettava tietyssä määrin huomioon toisetkin ihmiset. Kun on kyse myrkyllisestä savusta, kuten tupakka, tämä huomioonottaminen on mielestä erityisen suotavaa. Eikä siitä pidä vetää hernettä nenään, että tupakointi ei automaattisesti miellytä naapureita.
Mitäpä jos tupakoitsija haluaisi että sinun lapsesi eivät huutaisi parvekkeella, ehkä tupakoitsijalla on päiväunet menossa.....
Mutta mulla on kavereita jotka polttavat, heitä varten meillä on terassilla tuhkakuppi, asutaan omakotitalossa, joten ei tarvitse miettiä että ketään ärsyttäisi.
Silloin kun asuttiin kerrostalossa, niin mä usein saatoin mennä jopa tupakalle mukaan parvekkeelle. Mua ei silleen se haju häiritse. Mutta silloin taas kun naapurin mies poltti parvekkeellaan ja mä olis sisällä ja haistoin tupakan, niin silloin se ärsytti suunnattomasti.
Kyllä se kuule on ihan sitä samaa savua.
Meillä ainakin tulee ihan selkeät savutkin naapurista.
mutta tupakansavun haju ei. Kyllä voi rinnastaa. Kysehän on hajusta ei savusta eikä passiivisesta tupakoinnista.
Voinhan sanoa suureen ääneen, että se äiti pilaa lastensa terveyden punaisella lihalla jne.jne. Aivan samanlaista saivartelua, kuin muutamasta tupakasta tuleva haju.
Kyllä mä olen kuullut ihmisistä, jotka on hermoromahduksen partaalla, kun yläkerrassa asuu meluisa lapsiperhe, ovat esim. yötöissä eivätkä saa nukutuksi päivisin. Ja kyllä niistä lemmikkieläimistäkin ääntä ja hajua lähtee. Esim. jostain märästä koirasta. Mutta tupakkaan verrattavia terveyshaittoja ei tietenkään.
Mä puolestani uskon, että tupakoitsijoilta löytyy joustamiskykyä, ovat usein perin leppoista porukkaa. Toki edellytetään, että joustamiskykyä löytyy toiseltakin osapuolelta. Ja että asiasta keskustellaan automaattisesti.
Yleisesti ottaen tuntuu, ettei monestakaan suomalaisesta ole kerrostaloasujaksi, kun ylipäätään kaikki ärsyttää. Onneksi on aina mahdollisuus muuttaa muualle.
i]Lasten melu ei tuhoa kenenkään terveyttä, sitä paitsi itse ainakaan en antaisi lasten melutakaan parvekkeella. Jos se häiritsisi naapuria niin ehdottomasti pyrkisin rajoittamaan sitä. Sama koskee lemmikkieläimiä. Niiden karvat eivät ensinnäkään niin vain pöllyä parvekkeelta toiselle. Eläimiä voi pitää niinkin, etteivät ne häiritse naapureita. Se vaatii pientä joustoa itseltäkin.
Tämä joustamiskyky on tupakoitsijoilla sen sijaan yleensä täysin hukassa. Eikä se monellekaan auta, vaikka miten nätisti sanoisi, kun ollaan heti karvat pystyssä huutamassa että heidän yksilönvapauttaan rajoitetaan. Eivät sitä muutkaan voi tehdä mitä lystää, vaan jokaisen olisi otettava tietyssä määrin huomioon toisetkin ihmiset. Kun on kyse myrkyllisestä savusta, kuten tupakka, tämä huomioonottaminen on mielestä erityisen suotavaa. Eikä siitä pidä vetää hernettä nenään, että tupakointi ei automaattisesti miellytä naapureita.
Mitäpä jos tupakoitsija haluaisi että sinun lapsesi eivät huutaisi parvekkeella, ehkä tupakoitsijalla on päiväunet menossa.....
Sillä nämä samat mammat sitten vievät lapsiaan liikenteen seassa jne. Taatusti tappavampaa haistella pakokaasuja rattaisissa kuin hengittää jokusen kerran päivässä ohimenevää tupakanhajua.
nukkumaan. Huudetaan ja juostaan vielä klo 23. Meillä lapset nukkumassa jo klo 21. Ja lähes joka ilta tapellaan: " miksi me ei saada, kun noi saa??"
Olen ottanut asian puheeksi ja tämä nainen vaan nauraa, että kyllähän ne iltasin hieman villiintyy.
aiheuttaa suurempia vaaratilanteita ihmisen terveydelle kuin tupakanpoltto.
unenvajaus aiheuttaa suurempia vaaratilanteita ihmisen terveydelle kuin tupakanpoltto.
Jos yläkerran kakarat huutavat aamusta iltaan, niin vaikeetahan sitä on saada nukuttua tarpeeksi vuorokaudessa.
Eipä tunnu tähänkään asiaan löytyvän ratkaisua ikinä...
Meillä myös on naapurissa varsinainen ketjupolttaja, vähintään kerran tunnissa leijuu sisälle tupakansavu, ikkunoita tai takapihan ovea ei voi kuvitellakaan pitävänsä auki, kun niitä saa jatkuvasti olla sulkemassa.. Naapurille ollaan ystävällisesti huomautettu asiasta, lähinnä pyydetty että voisiko mennä etupihalle tupakalle edes silloin, kun meidän vauva nukkuu. Eipä käynyt tämmöinen sopimus naapurin nuorelle miehelle. No, vauva nukkuu nykyisin sisällä, ikkuna kiinni.
Onko täällä OIKEASTI joku sellainen ihminen, joka ei siis itse polta ja jonka naapuri polttaa , joka on todellakin sitä mieltä, että se on ihan ok, että savu kulkeutuu teidänkin kotiin??
Meillä ei ole asunnossa parveketta,asumme vanhassa kerrostalossa.
Käyn ulkona tupakalla mutta menen n.10-20m päähän talosta jottei savu pääsisi häiritsemään naapureita.
Kovin on taas yleistämistä ettei tupakoitsijat ajattele muuta kuin itseään.
Tumpit laitan AINA purkkiin joka on rapun viereisen puskan juurella.
mutta ei toi vauva saa nukuttua kun naapurin tupakoimaton äiti metelöi lastensa kanssa pihallaan. Mulla on kuulonalentuma johtuen naapureista.
Meillä rivitalossa jouduimme kärsimään naapurin savuttelussa, sillä hän tuli aina meidän keittiön ikkunan eteen polttamaan tupakkaansa (itse asui 4 asunnon päästä meistä).
Kyllä siinä meni hermot, kun ei voinut pitää ikkunaa auki tai vauvaa nukkumassa siinä etupihalla... kunnes yhtenä päivänä toisen naapurin kanssa, (joilla myös pieni vauva ja he kärsivät myös samasta ihmisestä) menimme yhdessä avautumaan asiasta ja häiriöt loppuivat.
Univaje altistaa mm. rintasyövälle ja metaboliselle oireyhtymälle
unenvajaus aiheuttaa suurempia vaaratilanteita ihmisen terveydelle kuin tupakanpoltto.
heti huutamaan naama punaisena asiasta.
Mitäpä jos tupakoitsija haluaisi että sinun lapsesi eivät huutaisi parvekkeella, ehkä tupakoitsijalla on päiväunet menossa.....tuskin kukaan siihen suostuisi.
Samanlaista saastettahan se melusaastekin on. Kaikki eivät tykkää lapsista ja heidän huutamisesta. Entäs lemmikkieläimet, jotkut voivat olla karvalle allergisia. Suostuisitko sinä siihen jos joku sanoisi että älä päästä koiraasi tai kissaasi parvekkeelle kun karvat kulkeutuvat muillekin parvekkeille tuulen mukana.