Voiko tupakoivasta naapurista valittaa?
Meille tulee kaikki röökin savut sisään kun naapuri käy parvekkeella polttamassa. Ei se varmaan kovin terveellistä ole lapsellekkaan, vai??!! Vai joudunko vaan kärsiä?
Kommentit (67)
voi valittaa myös taloyhtiön hallitukselle, jos omistustalo. he voivat kieltää parveketupakoinnin, jos katsovat että siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa muille asukkaille. itsekin olen miettinyt, ryhtyäkö tuohon, koska inhoan omaan kotiini naapurista tulevaa tupakanhajua. tosin ei ole sanottua, meneekö asia läpi hallituksessa (vai onkohan se yhtiökokous joka sen päättää).
nykyäänhän ei saa polttaa edes juuri millään työpaikalla, joten on todella outoa, että toinen saa polttaa "minun kotonani". grillaus parvekkeella on kielletty mutta ei tupakointi...
voi valittaa myös taloyhtiön hallitukselle, jos omistustalo. he voivat kieltää parveketupakoinnin, jos katsovat että siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa muille asukkaille. itsekin olen miettinyt, ryhtyäkö tuohon, koska inhoan omaan kotiini naapurista tulevaa tupakanhajua. tosin ei ole sanottua, meneekö asia läpi hallituksessa (vai onkohan se yhtiökokous joka sen päättää).
nykyäänhän ei saa polttaa edes juuri millään työpaikalla, joten on todella outoa, että toinen saa polttaa "minun kotonani". grillaus parvekkeella on kielletty mutta ei tupakointi...
Siitä on ihan oikeuden päätös. Grillauksen voi kieltää, se on jo paloturvallisuuden kannalta perusteltua.
Asunto-osakeyhtiön yhtiökokous ei voi kieltää tupakointia huoneistojen parvekkeilla paitsi erityistapauksissa, korkein oikeus linjaa. Aiemmin myös hovioikeus on päätynyt samaan näkemykseen.
Parveketupakoinnista päättäminen kuuluu KKO:n mukaan kuitenkin yhtiön yleiseen toimivaltaan, jos tupakointi aiheuttaa ympäristö- ja terveyshaittoja. Osakkeenomistajat voivat myös asunto-osakeyhtiön perustamisvaiheessa sopia, ettei talossa saa tupakoida.
Pirkanmaalainen taloyhtiö kielsi parveketupakoinnin vuonna 2005 yhtiökokouksen äänestyspäätöksellä. Päätökseen tyytymätön osakas vei kiistan oikeuteen. Tampereen käräjäoikeus hyväksyi tupakointikiellon, mutta Turun hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion vuonna 2006 ja mitätöi yhtiökokouksen päätöksen.
Taloyhtiö ei tyytynyt hovioikeuden ratkaisuun vaan jatkoi kiistaa korkeimmassa oikeudessa. Päätöksessään KKO ratkaisi kiistan osakkaan hyväksi. Asunto-osakeyhtiön yhtiökokous ei voi yksinkertaisella äänten enemmistöllä tehdä päätöstä, jolla yleisesti kielletään tupakointi osakkeenomistajan hallintaan kuuluvilla parvekkeilla, KKO päätti.
se tietysti aiheuttaa tulipalovaaran, sen takia kielletty. Voi tupakointikin sen aiheuttaa
Grillaiksesta tulee herkullisia tuoksuja naapureille, ei aivastelua & päänsärkyä, niinkuin sauhuttelusta.
Itse kohteliaasti sanoin naapurille asiasta, haistatteli ja suuttui. Nyt kiusallaan polttaa entistä enemmän.
Tupakoitsijat itsekkäitä. Se heidän OIKEUS (polttaa) viis muiden terveydestä.
Toiset polttaa sisälläkin, kysymättä sopiiko. tuo asia josta EI PITÄISI joutua houmauttamaan. Itse jokaisen luulisi tajuavan
Itse en polta, mutta ajauduin samantein riitoihin naapurini kanssa, kun nainen tuli noin kaksi viikkoa muuttoni jälkeen "kieltämään" polttamisen parvekkeellani. Ei siis kysynyt mitään vaan totesi vaan kylmästi, että hän ei sitä suvaitse ja saa loppua heti. Ihan turha oli selittää, etten polta, eikä lähimmistä ystävistäni kukaan polta vaan tätini kävi katsastamassa uutta asuntoa ja poltti yhden tupakan vierailun aikana parvekkeella.
Mulla vaan jotenkin keitti heti yli. Teki mieli alkaa huutamaan takaisin. Jos olisi tullut edes rakentavasti sanomaan asiasta, olisin sanonut, etten itse polta ja se oli vieraani, mutta kun tuli melkein suoraa huutoa heti. Katsoin tympeästi ja sanoin, että voi mainiosti tehdä valituksen minusta taloyhtiölle ja nyppäsin oven kiinni.
Jos sisällä ei saa polttaa niin pakkohan sitä on parvekkeella polttaa.
Rivarissa kun tupakoitsijoiden on helpompi mennä vaikka pihalle pidemmälle savuttelemaan, mutta kerrostalossa partsi on oikeestaan ainoa paikka.