Joku äiti ei tiennyt edes apilaa nimeltä, sasti piharatamoa tai saniaista
Olin puistossa lasteni kanssa kun joku pieni lapsi kyseli äidiltään keräämiään kasveja, että mitä nämä äiti ovat. Äiti tuijotteli niitä ja vastasi joka kerran että ei tiedä. Jotenkin säälitti se pieni tyttö.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvien tunnistamista tarvita mihinkään.
Tässähän se nykypäivän asenne on. Jos en "tarvi", en piittaa paskaakaan. Mitään ei kuulu osata ilmaiseksi, vaan kaikesta on hyödyttävä jotenkin. Sielutonta ja surullista.
Miksi kasvien tunnistaminen olisi tärkeämpää kuin vaikka valtion pääkaupunkien tietäminen? Ei kaikki voi osata kaikkea ja pahimman luokan kiusaajia ovat nämä, jotka naureskelevat toisten tietämättömyydelle.
No eihän se olekaan. Mutta kait sekin olisi vähän kulmakarvoja nostattanut jos ei äiti olisi tiennyt mikä on Ruotsin ta Norja pääkaupunki, Italian pääkaupungista puhumattakaan.
Sinäkö päätät mitä ihmisen pitäisi tietää ja mitä ei? Nostattaako kulmakarvoja jos joku ei tiedä suolahapon kemiallista kaavaa? Aivan varmasti on koulussa tämäkin opetettu.
Nyt puhutaan asioista joita on opetettu peruskoulussa. Ehkä jossain ysiluokan kemiantunnilla saattaa vilahtaa joku kemiallinen kaava, mutta ei niitä odoteta kaikkien muistavan aikuisena sen enempää kuin biologian tunneilta pitäisi muistaa lopun ikäänsä ulkoa fotosynteesi tai Mendelistinen periytyminen. Kuitenkin perustason nimeämistä asioihin ja ilmiöihin pitäisi osata, kuten jonkun mainitsema Italian pääkaupunki, harakka tai vaikka apila. Millaiset laput silmillä aikuiset kulkevat, kun he unohtavat nimet ympäristönsä yleisimmille eläimille ja kasveille?
Sinä et sitä päätä mitä pitäisi osata ja mitä ei. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä. Jos variksen on osannut erottaa harakasta kirjan kuvasta yli 20 vuotta sitten, ei todellakaan välttämättä enää tunnista.
En tietenkään päätä. Kunhan vaan kerron mielipiteeni. Sitä kutsutaan keskusteluksi. Minun mielipiteeni on, että aikuisen pitää pystyä lapselle kertomaan onko puu kuusi vai koivu, tai onko kädessä voikukka vai apila, tai onko lintu sorsa vai varis. Saatte ihan rauhassa olla muuta mieltä tai kiinnostuneita muista asioista. Voimme sitten keskustella näistä mielipide-eroista, niin kuin nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saniaisia on montaa eri lajia.
Niinpä. Mutta tuo äiti ei tiennyt edes sitä että kyseessä on saniainen. Ymmärsitkö?
Oletko varma etei se ollut sanikkainen?
Jos oma tietämys on tasoa apila, saniainen ja sorsa, niin en kehtaisi hirveästi toisia haukkua. Suomessa on sorsalajejakin lähemmäs 30.
Vain tyhmät ihmiset pätevät toisten tietämättömyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ei tunne kasveja. Naapurin lapset opetti mun lapselleni, että tuo on nokkonen (osoittivat saniaista). Ihan oikeasti ei tunteneet yhtään tavallisia pihakasveja. Opetin sitten voikukan, nokkosen, vuohenputken, ratamon, apilan, ohdakkeen ja saniaisen. Käytiin katsomassa myös jättiputkiesiintymää. Ei ne niitä tiedä jos joku ei opeta.
Koulussahan ne opetetaan. Vai joko sielläkin on vaatimustaso laskenut niin alas että ei tarvitse oppia edes apilaa?!?
Ei opeteta koulussa tällaisia. Eikä välttämättä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ei tunne kasveja. Naapurin lapset opetti mun lapselleni, että tuo on nokkonen (osoittivat saniaista). Ihan oikeasti ei tunteneet yhtään tavallisia pihakasveja. Opetin sitten voikukan, nokkosen, vuohenputken, ratamon, apilan, ohdakkeen ja saniaisen. Käytiin katsomassa myös jättiputkiesiintymää. Ei ne niitä tiedä jos joku ei opeta.
Koulussahan ne opetetaan. Vai joko sielläkin on vaatimustaso laskenut niin alas että ei tarvitse oppia edes apilaa?!?
Ei ole laskenut. Omat lapseni ovat joutuneet keräämään koulussa monena vuonna kasviot ja osaavat kyllä hyvin kaikki kasvit. Ne joita ei kiinnosta ja jotka eivät mitään tee, eivät tietenkään niitä opi. Mutta näin se oli ennen ja on nykyäänkin.
Ei ollut ennen näin. Koulu on todella mennyt alamäkeä. Meillä oli maailman paras peruskoulu, nyt on yksi Euroopan huonoimmista. Vain Ruotsissa on huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma tietämys on tasoa apila, saniainen ja sorsa, niin en kehtaisi hirveästi toisia haukkua. Suomessa on sorsalajejakin lähemmäs 30.
Lajitason tietämys on yleensä omasta mielenkiinnosta hankittua ja ylläpidettyä, varsinkin kun aikuisuudessa usein sellainen tieto karsiutuu mitä ei tarvitse. On toki hienoa mitä enemmän tietää, mutta omalle erikoistietämykselle sokeutuu helposti ja samaa "perustason" tietoa odottaa muiltakin. Minusta on ihan riittävä pohjatieto, jos lapselle pystyy kertomaan että lintu on sorsa tai pöllö tai lokki, tarkasta lajista viis. Se voittaa mennen tullen vastauksen "en tiedä", tai "lintu".
Jekkumaisteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta koulussa tällaisia. Eikä välttämättä mitään muutakaan.
Kyllä koululaisten pitää edelleen tehdä kasvikansio. Tai ainakin mun helsinkiläislapsen piti viime kesänä tehdä.
Itse olen oman muistini mukaan oppinut kasveista ja luonnosta eniten isoisiltäni. En ole kovin hyvä kasvien tunnistuksessa, vaan osaamiseni on muissa asioissa, mutta kyllä nyt apilat ja ratamot, nokkoset ynnä muut normijutut tietysti tunnistan ja tiedän niiden käyttötarkoituksia myös. Ja mitkä on myrkyllisiä, mitkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti tuon olisi kuvahaulla selvittänyt, mutta ei tainnut äly riittää siihenkään.
Niin, nykyään tämä olisi aika yksinkertaista. Tuskin kyse on älyn puutteesta, vaan kiinnostuksen. On vanhemmalle helpompaa sanoa, että ei tiedä, kuin nähdä vaivaa sen eteen, että selvittää vastauksen lapsen kysymykseen. Siihen toki voi olla monia hyviäkin syitä, miksi lapsen kysymys ohitetaan helpoimmalla vastauksella. Ei voi tietää mitä kyseisen perheen elämässä on, eikä siksi pidä tuomita liian herkästi.
Mua kiinnosti kasvit jo tosi pienenä, eikä äitikään niitä kaikkia voinut mitenkään tuntea. Koska tämä tapahtui aikana ennen käänteistä kuvahakua, älypuhelimia tai edes netin yleistymistä, meille ostettiin sitten uusi ja hieno kasvikirja. Sieltä löytyi nimet kaikelle, jopa erilaisille sammalille. Olin noin 3-vuotias ja tosi innoissani siitä kasvikirjasta.
Olen joskus opettanut eskareita käyttämään tekoälyä ja kuvahakua metsäretkellä. Olikin oiva oppimiskokemus todeta että ei siihen tekoälyyn voi yhtään luottaa. Ehdotti niin hulvattomia vaihtoehtoja että oikein hirvitti. Paras vaan opetella ihan itse tunnistamaan ne yleisimmät kasvit.
Tekoäly on niin kehittynyt nykyään, että antaa varsin hyviä vaihtoehtoja hyvistä kuvista. Riippuu tietysti siitä, että mitä ohjelmaa käyttää. Esim. INatural on ihan hyvä.
Aspirea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti tuon olisi kuvahaulla selvittänyt, mutta ei tainnut äly riittää siihenkään.
Niin, nykyään tämä olisi aika yksinkertaista. Tuskin kyse on älyn puutteesta, vaan kiinnostuksen. On vanhemmalle helpompaa sanoa, että ei tiedä, kuin nähdä vaivaa sen eteen, että selvittää vastauksen lapsen kysymykseen. Siihen toki voi olla monia hyviäkin syitä, miksi lapsen kysymys ohitetaan helpoimmalla vastauksella. Ei voi tietää mitä kyseisen perheen elämässä on, eikä siksi pidä tuomita liian herkästi.
Mua kiinnosti kasvit jo tosi pienenä, eikä äitikään niitä kaikkia voinut mitenkään tuntea. Koska tämä tapahtui aikana ennen käänteistä kuvahakua, älypuhelimia tai edes netin yleistymistä, meille ostettiin sitten uusi ja hieno kasvikirja. Sieltä löytyi nimet kaikelle, jopa erilaisille sammalille. Olin noin 3-vuotias ja tosi innoissani siitä kasvikirjasta.
Olen joskus opettanut eskareita käyttämään tekoälyä ja kuvahakua metsäretkellä. Olikin oiva oppimiskokemus todeta että ei siihen tekoälyyn voi yhtään luottaa. Ehdotti niin hulvattomia vaihtoehtoja että oikein hirvitti. Paras vaan opetella ihan itse tunnistamaan ne yleisimmät kasvit.
Tekoäly on niin kehittynyt nykyään, että antaa varsin hyviä vaihtoehtoja hyvistä kuvista. Riippuu tietysti siitä, että mitä ohjelmaa käyttää. Esim. INatural on ihan hyvä.
Ei kannattaisi ulkoistaa tekoälylle tällaisia. Tämä minun mielipide.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en osaa harakkaa ja varista tunnistaa, enkä kasveja. Koulussa biologia oli aina 8 tai 9 kuten kaikki muutkin oppiaineet. M44
Varmaan vähän samaa myös minulla. Opetettu on ja kokeessa varmaan osasinkin, mutta muisti on mikä on niin off you go.
Harakka on se, missä on valkoista. Variksessa on harmaata ja mustaa, jos on päälaki musta, se on naakka. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en osaa harakkaa ja varista tunnistaa, enkä kasveja. Koulussa biologia oli aina 8 tai 9 kuten kaikki muutkin oppiaineet. M44
Varmaan vähän samaa myös minulla. Opetettu on ja kokeessa varmaan osasinkin, mutta muisti on mikä on niin off you go.
Harakka on se, missä on valkoista. Variksessa on harmaata ja mustaa, jos on päälaki musta, se on naakka. Yksinkertaista.
Joillain ei ehkä vaan mene päähän. Uusimmassa Au Pair -ohjelmassa oli kauppiksessa opiskeleva tyttö, jolle veneily tuotti hankaluuksia, sillä hän ei muistanut ilmansuuntia. Totesi, että ilmansuuntien hahmottaminen on hänelle tosi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain ei ehkä vaan mene päähän. Uusimmassa Au Pair -ohjelmassa oli kauppiksessa opiskeleva tyttö, jolle veneily tuotti hankaluuksia, sillä hän ei muistanut ilmansuuntia. Totesi, että ilmansuuntien hahmottaminen on hänelle tosi vaikeaa.
Tämän ilmansuuntien tuetämättömyyden olen myös lukenut jostain viime aikoina. Aika käsittämätöntä.
No ihmiset tietävät Kardashianien takapuolten muodot. Ei siis huolta.
Tyhmiähän me ollaan kuin saappaat. Hävettää kuulua tähän lajiin.
En tiedä. Itse liikun paljon luonnossa ja yritän aina osoittaa eri kasvit ja puut ja eläimet. Monissa maissa monilla kielillä.
Itse opin myös. Nykypäivänä kun ei tarvitse edes kirjaa. Riittää kun ottaa kuvan chat gptlle.
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset tietävät Kardashianien takapuolten muodot. Ei siis huolta.
Tyhmiähän me ollaan kuin saappaat. Hävettää kuulua tähän lajiin.
Toisaalta harmillista että läskit poistuu muodista ja luuranko on taas in. Mutta odotan kyllä että tämä persen ja peräreijän palvonta poistuu ja katoaa.
noo, ehkä hän muuten oli sivistyneempi ja parempi tapainen kuin ap
Vierailija kirjoitti:
noo, ehkä hän muuten oli sivistyneempi ja parempi tapainen kuin ap
Tai sitten ei.
Törmään välillä somessa sellaiseen asenteeseen, ettei huonoista tavoista tai vaikkapa tietämättömyydestä tai ihan väärän tiedon levittämisestä saisi sanoa, tai muutoin on itse "huonotapainen". Siis näin, vaikka tekisi sen kritiikin haukkumatta henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpait siellä puistoissa on yliopistotasoisia jotka miljoonakertaa viisaampia asioista josta ap peellä ei le mitään hajua...Joku sainiainen ei ole viisauden mittari kun tollo ämmylille. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Insta. Tiktok ja Onlyfans kyllä tunnetaan.