Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku äiti ei tiennyt edes apilaa nimeltä, sasti piharatamoa tai saniaista

Vierailija
19.07.2026 |

Olin puistossa lasteni kanssa kun joku pieni lapsi kyseli äidiltään keräämiään kasveja, että mitä nämä äiti ovat. Äiti tuijotteli niitä ja vastasi joka kerran että ei tiedä. Jotenkin säälitti se pieni tyttö. 

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pidetään normaalina kiusata kotieläinpihojen elukoitakin niin en ihmettele. Mistään ei välitetä paitsi niistä omista pikkuenkeleistä. Kaikki muu haistakoon p…

Vierailija
22/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saniaisia on montaa eri lajia. 

Niikööö....🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei tunne kasveja. Naapurin lapset opetti mun lapselleni, että tuo on nokkonen (osoittivat saniaista). Ihan oikeasti ei tunteneet yhtään tavallisia pihakasveja. Opetin sitten voikukan, nokkosen, vuohenputken, ratamon, apilan, ohdakkeen ja saniaisen. Käytiin katsomassa myös jättiputkiesiintymää. Ei ne niitä tiedä jos joku ei opeta.

Koulussahan ne opetetaan. Vai joko sielläkin on vaatimustaso laskenut niin alas että ei tarvitse oppia edes apilaa?!?

Ei ole laskenut. Omat lapseni ovat joutuneet keräämään koulussa monena vuonna kasviot ja osaavat kyllä hyvin kaikki kasvit. Ne joita ei kiinnosta ja jotka eivät mitään tee, eivät tietenkään niitä opi. Mutta näin se oli ennen ja on nykyäänkin. 

Vierailija
24/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei tunne kasveja. Naapurin lapset opetti mun lapselleni, että tuo on nokkonen (osoittivat saniaista). Ihan oikeasti ei tunteneet yhtään tavallisia pihakasveja. Opetin sitten voikukan, nokkosen, vuohenputken, ratamon, apilan, ohdakkeen ja saniaisen. Käytiin katsomassa myös jättiputkiesiintymää. Ei ne niitä tiedä jos joku ei opeta.

Koulussahan ne opetetaan. Vai joko sielläkin on vaatimustaso laskenut niin alas että ei tarvitse oppia edes apilaa?!?

Mulle ei koulussa opetettu pihakasveja. Nokkoset kyllä tuli tutuiksi, kun kiusaajat välillä työnsivät nokkospuskaan. Ja ohdakkeen palleroita heiteltiin hiuksiin. Mutta biologiassa opeteltiin lähinnä joitakin eläimiä ja puut.

Vierailija
25/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset ovat ihan oikeasti tyhmiä. Yleissivistys nolla.

Jos sinä olisit fiksu ja viisas et tommosta kirjoittaisi.   🤭😅

Vierailija
26/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei koulussa opetettu pihakasveja. Nokkoset kyllä tuli tutuiksi, kun kiusaajat välillä työnsivät nokkospuskaan. Ja ohdakkeen palleroita heiteltiin hiuksiin. Mutta biologiassa opeteltiin lähinnä joitakin eläimiä ja puut.

Eli takiaisia.

Vierailija
27/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niikööö....🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Tämä on samaa tasoa, kun eräs ihminen kerran kysyi minulta, että "tunnistatko tuota lintua?" Sanoin, että "se on palokärki." Oikea vastaus hänen mukaansa oli, että "se on tikka."

Turha päteä hirveästi luontotietämyksellä, jos tunnistaa, että tuo on tikka, tuo on puu, tuo on saniainen, tuo on pöllö. Juu, onhan se.

Vierailija
28/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nelikybäsestä ylöspäin tiedetään. Sen jälkeen nuoremmat on ihan ääliöitä luonnon suhteen. Surullista kyllä.

Eivätkä myöskään välitä ympäristön tilasta yhtään. 

Vierailija
29/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niikööö....🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Tämä on samaa tasoa, kun eräs ihminen kerran kysyi minulta, että "tunnistatko tuota lintua?" Sanoin, että "se on palokärki." Oikea vastaus hänen mukaansa oli, että "se on tikka."

Turha päteä hirveästi luontotietämyksellä, jos tunnistaa, että tuo on tikka, tuo on puu, tuo on saniainen, tuo on pöllö. Juu, onhan se.

Mutta eihän aapeen kertoman mukaan tuo äiti tiennyt edes sitä. Mietippä sitä.

Vierailija
30/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti tuon olisi kuvahaulla selvittänyt, mutta ei tainnut äly riittää siihenkään.

Niin, nykyään tämä olisi aika yksinkertaista. Tuskin kyse on älyn puutteesta, vaan kiinnostuksen. On vanhemmalle helpompaa sanoa, että ei tiedä, kuin nähdä vaivaa sen eteen, että selvittää vastauksen lapsen kysymykseen. Siihen toki voi olla monia hyviäkin syitä, miksi lapsen kysymys ohitetaan helpoimmalla vastauksella. Ei voi tietää mitä kyseisen perheen elämässä on, eikä siksi pidä tuomita liian herkästi.

Mua kiinnosti kasvit jo tosi pienenä, eikä äitikään niitä kaikkia voinut mitenkään tuntea. Koska tämä tapahtui aikana ennen käänteistä kuvahakua, älypuhelimia tai edes netin yleistymistä, meille ostettiin sitten uusi ja hieno kasvikirja. Sieltä löytyi nimet kaikelle, jopa erilaisille sammalille. Olin noin 3-vuotias ja tosi innoissani siitä kasvikirjasta.

Vierailija
31/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kasvien tunnistamista tarvita mihinkään.

Vierailija
32/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole lapselle tärkeä tietää mikä saniaislaji on kyseessä vaan ihan että kasvi on saniainen eikä voikukka. 

Vierailija
33/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niikööö....🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Mutta eihän aapeen kertoman mukaan tuo äiti tiennyt edes sitä. Mietippä sitä.

Onko se joku yllätys, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä? 

Vierailija
34/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti tuon olisi kuvahaulla selvittänyt, mutta ei tainnut äly riittää siihenkään.

Olen hakenut tekoälyllä kasvilajeja joita en ole tiennyt. Mulla on alle 2v taapero jonka kanssa käyn kävelyillä ja poimin taaperolle matkalta luonnonkukkia. Apila, voikukka yms. yleisimmät ovat tiedossa, mutta välillä tulee joku kasvi joka on vähän hämärän peitossa niin sen selvitän. Tai jokin kasvi muistuttaa paljon jotain toista, mutta ne erot voivat olla hyvin pieniä. 

Esim. peltosaunio on hyvin paljon samannäköinen kuin päivänkakkara. En oikeasti myöskään enää muista kasveja niin hyvin enkä ollut koulussa niin kiinnostunut biologiastakaan. Nykyään on kuitenkin asiat myös nopeasti selvitettävissä joten ei tarvitse jäädä avuttomaksi. 

Poikaa myös kovin kiinnostaa kasvit niin täytyyhän ne selvittää mikä on mikäkin. Ja piharatamosta yms. villiyrteistä on kiva kertoa, että niitä voi käyttää mm. lääkinnällisiin tarkoituksiin ja voikukasta saa vaikka teetä sekä nokkosesta lettuja. 

Vierailija
35/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetetaan joo, mutta ei kaikille jää kaikki mieleen. 

Itse esim. en tunnista kovin hyvin erilaisia kasveja, tunnistan paremmin erilaisia taide- ja tyylisuuntauksia ja niiden yhteyksiä, kenen tyyliä jonkun työt muistuttaa, tunnistan miltä vuosisadalta tai vuosikymmeneltä joku esine on jne. 

Toki nyt apilan silti tiedän. 

Vierailija
36/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle perussivistyksen jakamisesta. Lapsiahan ei voi tietämättömyydestä syyttää, ja vaikea on syyttää nuoriakaan kun ei se sivistys iän mukana kasva. Lapset ei nykyään enää leiki ulkona. Ei juosta pallon perässä nokkospuskaan ja opita loppuiäksi mikä on nokkonen. Ei nypitä takiaisia vaatteista tai muutenkaan keräillä luonnosta kasveja leikkeihin. Istutaan sisällä naamat kiinni jossain näytössä. Kaupungissa ei kasva muuta kuin mitä ihminen sinne sallii, ei siellä mitään opikaan. Vanhemmat ei osaa, koska jo koulussa heidän ikäluokkansa on ollut sitä miltä on kasvituntemusta vähennnetty. Itse vielä keräsin kasvion ihan oikeista kasveista, nykyään kaikki on jotain digitaalihömppää mistä ei kyllä samalla tavalla opi.

N33

Vierailija
37/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole lapselle tärkeä tietää mikä saniaislaji on kyseessä vaan ihan että kasvi on saniainen eikä voikukka. 

Niinpä, harakka tai varis. Eihän sillä lajilla mitään väliä ole. Lintu kuin lintu. Vai miten se meni...

Vierailija
38/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään tämä olisi aika yksinkertaista. Tuskin kyse on älyn puutteesta, vaan kiinnostuksen. On vanhemmalle helpompaa sanoa, että ei tiedä, kuin nähdä vaivaa sen eteen, että selvittää vastauksen lapsen kysymykseen. Siihen toki voi olla monia hyviäkin syitä, miksi lapsen kysymys ohitetaan helpoimmalla vastauksella. Ei voi tietää mitä kyseisen perheen elämässä on, eikä siksi pidä tuomita liian herkästi.

Mua kiinnosti kasvit jo tosi pienenä, eikä äitikään niitä kaikkia voinut mitenkään tuntea. Koska tämä tapahtui aikana ennen käänteistä kuvahakua, älypuhelimia tai edes netin yleistymistä, meille ostettiin sitten uusi ja hieno kasvikirja. Sieltä löytyi nimet kaikelle, jopa erilaisille sammalille. Olin noin 3-vuotias ja tosi innoissani siitä kasvikirjasta.

Olen joskus opettanut eskareita käyttämään tekoälyä ja kuvahakua metsäretkellä. Olikin oiva oppimiskokemus todeta että ei siihen tekoälyyn voi yhtään luottaa. Ehdotti niin hulvattomia vaihtoehtoja että oikein hirvitti. Paras vaan opetella ihan itse tunnistamaan ne yleisimmät kasvit.

Vierailija
39/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun tehtävä on opettaa, mutta ihanko oikeasti olet sitä mieltä että vanhempien ei tarvitse kotona osata mitään siitä mitä lapselle opetetaan? Kotona pitäisi myös tapahtua opetusta ihan arjessa, ja samalla tukea koulun työtä. Ei lapsi opi riittävästi, jos kaikki ulkoistetaan kouluun missä lapset yrittää saada edes jotain irti tunneista kun inkluusiolapset vie leijonanosan opettajan ajasta.

Vierailija
40/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Hyppeli harakka ja lapsi kyseli.  Äiti (tai naisoletettu nyt ainakin) vastasi, että varis. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi