Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku äiti ei tiennyt edes apilaa nimeltä, sasti piharatamoa tai saniaista

Vierailija
19.07.2026 |

Olin puistossa lasteni kanssa kun joku pieni lapsi kyseli äidiltään keräämiään kasveja, että mitä nämä äiti ovat. Äiti tuijotteli niitä ja vastasi joka kerran että ei tiedä. Jotenkin säälitti se pieni tyttö. 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en osaa harakkaa ja varista tunnistaa, enkä kasveja. Koulussa biologia oli aina 8 tai 9 kuten kaikki muutkin oppiaineet. M44

Varmaan vähän samaa myös minulla. Opetettu on ja kokeessa varmaan osasinkin, mutta muisti on mikä on niin off you go.

Harakka on se, missä on valkoista. Variksessa on harmaata ja mustaa, jos on päälaki musta, se on naakka. Yksinkertaista.

Joillain ei ehkä vaan mene päähän. Uusimmassa Au Pair -ohjelmassa oli kauppiksessa opiskeleva tyttö, jolle veneily tuotti hankaluuksia, sillä hän ei muistanut ilmansuuntia. Totesi, että ilmansuuntien hahmottaminen on hänelle tosi vaikeaa.

Monta kieltä on sinun päähäsi mennyt?   Montako yliopisto väitöstä olet tehnyt. Ym. Ym.😝

Vierailija
82/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en osaa harakkaa ja varista tunnistaa, enkä kasveja. Koulussa biologia oli aina 8 tai 9 kuten kaikki muutkin oppiaineet. M44

Varmaan vähän samaa myös minulla. Opetettu on ja kokeessa varmaan osasinkin, mutta muisti on mikä on niin off you go.

Harakka on se, missä on valkoista. Variksessa on harmaata ja mustaa, jos on päälaki musta, se on naakka. Yksinkertaista.

Joillain ei ehkä vaan mene päähän. Uusimmassa Au Pair -ohjelmassa oli kauppiksessa opiskeleva tyttö, jolle veneily tuotti hankaluuksia, sillä hän ei muistanut ilmansuuntia. Totesi, että ilmansuuntien hahmottaminen on hänelle tosi vaikeaa.

Monta kieltä on sinun päähäsi mennyt?   Montako yliopisto väitöstä olet tehnyt. Ym. Ym.😝

Ei nyt oikein jaksa edes vastata tuollaiselle, jolta ei onnistu edes perus yhdyssanat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma tietämys on tasoa apila, saniainen ja sorsa, niin en kehtaisi hirveästi toisia haukkua. Suomessa on sorsalajejakin lähemmäs 30.

Sitäpait siellä puistoissa on yliopistotasoisia jotka miljoonakertaa viisaampia asioista josta ap peellä ei le mitään hajua...Joku sainiainen ei ole viisauden mittari kun tollo ämmylille.  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Miksi kuvittelet, ettei ap ole yliopiston käynyt?

Mun tietämät kasvituntijat on kaikki yliopiston käyneitä.

Vierailija
84/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihmiset ovat tyhmiä nykyään. Olisit kertonut tytölle.

Tyhmiä ja laiskoja. Omaan ahteria luvataan someen ja muuhun ei riitä sen enempää energiaa kuin kiinnostustakaan. 

Vierailija
85/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satiaisen varmaan tunnisti kuitenkin, kun näytit.

Vierailija
86/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon toki tiesin, mutta kaikki pihapiirin kasvit, poislukien ne yleisimmät, eivät vaan jääneet muistiin

Vierailija
87/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saniaisia on montaa eri lajia. 

Niinpä. Mutta tuo äiti ei tiennyt edes sitä että kyseessä on saniainen. Ymmärsitkö?

Koska nykynaiset on tyhmiä. Kovasti kyllä mediassa mainostetaan naisten korkeakoulutus/yliopiston käyntiä, mutta suurin osa heistä ei tiedä aivan perusasioita arjesta.

Vierailija
88/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa päteä tietävänsä enemmän kuin joku muu. 

Vierailija
89/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti tuon olisi kuvahaulla selvittänyt, mutta ei tainnut äly riittää siihenkään.

Tai ei halunnut olla puhelimella, kun oli lasten kanssa puistossa.

Vierailija
90/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat oppivat ne kasvit siinä vaiheessa kun niitä kerätään lasten kasvikansioon. Tämän puistoäidin lapset eivät vielä ole siinä iässä, joten vähän siimaa nyt.

Vierailija
91/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satiaisen varmaan tunnisti kuitenkin, kun näytit.

Tämä

Vierailija
92/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat oppivat ne kasvit siinä vaiheessa kun niitä kerätään lasten kasvikansioon. Tämän puistoäidin lapset eivät vielä ole siinä iässä, joten vähän siimaa nyt.

Se tehdään yläasteella. Lähtökohtaisesti sen ikäiset hoitaa itse koulutyönsä, vaikka tietysti vanhemman kannattaa tarkistella onhan läksyt tehty, missä vaiheessa kansion tekeminen on jne. Toki eri asia, jos lapsella on koulunkäynnin kanssa haasteita. Silloin tarvitsee enemmän vanhempien tukea ja yhdessä opiskelemista.

Vierailija
93/112 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti joka kesä kerätä kasveja. Sitten ne syksyllä tentittiin, Suomalainen ja latinalainen nimi. Anemone nemorosa-valkovuokko

Vierailija
94/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa elää ikäluokkia, joitten ei tarvinnut kerätä ikä edes oppia  tunnistamaan mitään kasveja. Äiti kuuluu siihen. 

Miksi sinä et kertonut tytölle, mitä ne ovat?

Lapsen etsittiin nelilehtisiä apiloita, ja löydettiin joskus myös 5- ja6-lehtisiä.

Vierailija
95/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän piti joka kesä kerätä kasveja. Sitten ne syksyllä tentittiin, Suomalainen ja latinalainen nimi. Anemone nemorosa-valkovuokko

Missä noin? Suomessa ei ole minun tietääkseni koskaan tarvinnut joka kesä kerätä. Omat lapsesi keräsivät muistaakseni 8. luokalle mennessä edellisenä kesänä muutaman kasvin. Yksi lapseni keräsi ne kouluautolle kävellessään matkan varrella.

Lapsena ihailin kovasti tätisi keskikouluaikaista kasviota. Itse en kerännyt niitä ennen kuin vasta ammattiin opiskellessa.

Potentilla erecta herätti hilpeyttä, siis nimi. Latinankieliset nimet jäivät paremmin mieleen, kun ymmärsi sen merkityksen. Kovasti ihmettelin, miten puolukka liittyi Ida-vuoreen, ja missä sellainen vuori on.

Vierailija
96/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oma tietämys on tasoa apila, saniainen ja sorsa, niin en kehtaisi hirveästi toisia haukkua. Suomessa on sorsalajejakin lähemmäs 30.

Kuka tässä haukkui ja ketä?

Tiedätkö, kuinka monta eri voikukkalajia Suomessa on? No, ihan sama sille. Riittää, kun tietää kasvin olevan joku voikukka, sorsa on joku sorsa ilman erityistä lajinimeä ja joutsen on joutsen, vaikka ei tiedä, kumpi tavallisista lajeista se on.

Olisi hyvä tietää kasveista vähintään se, mitkä ovat syötäviä kuten apila ja voikukka, ja mitkä myrkyllisiä, kuten kielo.

Vierailija
97/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kasvien tunnistamista tarvita mihinkään.

Tässähän se nykypäivän asenne on. Jos en "tarvi", en piittaa paskaakaan. Mitään ei kuulu osata ilmaiseksi, vaan kaikesta on hyödyttävä jotenkin. Sielutonta ja surullista.

Miksi kasvien tunnistaminen olisi tärkeämpää kuin vaikka valtion pääkaupunkien tietäminen? Ei kaikki voi osata kaikkea ja pahimman luokan kiusaajia ovat nämä, jotka naureskelevat toisten tietämättömyydelle.

Harvalla meistä on omassa elinympäristössään valtavasti pääkaupunkeja, mutta jokaisella ovesta ulos astuvalla on ympärillä enemmän tai vähemmän kasveja. Minä haluaisin tietää, mitä minun ympärilläni on.

Toiseksi pääkaupunkeja ei voi syödä, mutta aika monia kasveja voi ja niitä syödään varsinkin silloin, kun sodan tai muun syyn vuoksi ruokaa on vähän.

Vierailija
98/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla 70-luvulla syntyneilläkin on jo huono yleissivistys. Opetus ja koulukuri alkoi mennä 80-luvulla huonoon suuntaan. 

Vierailija
99/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saniaisia on montaa eri lajia. 

Ei varmasti ole lapselle tärkeä tietää mikä saniaislaji on kyseessä vaan ihan että kasvi on saniainen eikä voikukka. 

Apiloita on aika monta helposti tunnistettavaa lajia. Samoin voikukkia, lainaus Luontoportista:

"Taraxacum officinale, mutta oikeastaan voikukista tulisi puhua monikossa, sillä ne ovat valtavan monimuotoinen, Suomessa noin 500 pikkulajin muodostama ryhmä (jotka 12 sektiossa). "

Vierailija
100/112 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan aika harvinaista, että ihmiset osaisivat erotella kasvi- ja eläinlajeja toisistaan. Ainoastaan ne aivan yleisimmät ja tunnetuimmat lajit tiedetään, muttei yhtään enempää. 

No ei nykyään niitäkään. Moni ei tunnista nykyään vaikkapa vaahteraa eikä erota toisistaan varista ja harakkaa. Surullista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän