Yle: Suomessa on vanheimpainvapaa-ongelma - töissä käyvät ihmiset pakotetaan jäämään kotia
Suomessa pitäisi Aapo Mäen mukaan olla enemmän ihmisiä, jotka priorisoivat työelämän eikä hän ymmärrä, miksi hänen olisi pitänyt jäädä kotiin lastensa kanssa.
Perhevapaauudistus lisäsi vapaiden käyttöä. Isät pitivät vanhempainvapaita aiempaa enemmän viime vuonna, isät käyttivät lähes neljäsosan kaikista vanhempainvapaapäivistä. Määrä on kaksinkertainen viiden vuoden takaiseen, isät ovat nyt keskimäärin kolme kuukautta kotona.
Into-Digital-yrityksen toimitusjohtajana toimiva Mäki teki toisenlaisen ratkaisun, hän ei jäänyt kotiin 2- ja 4-vuotiaiden poikien kanssa. Hän ei halunnut. Lisäksi hän ei olisi mitenkään löytynyt sopivaa sijaista pitkäksi ajaksi. Yrityksen tilanne olisi heikentynyt ja myynti olisi silloin laskenut.
Kommentit (168)
Voisihan sitä jäädä pois töitä jos naine suostuisi 50/50 suhteeseen mutta niin kauan kun minä joudun maksaan suurimman osan kuluista niin pysyn töissä tienaamassa rahat millä maksan kaiken.
Tuo naisten ajattelumaailma on kyllä muutenkin jännä, naiset aiheuttaa 90% kaikista perheen kustannuksista mutta nainen vaatii että mies maksaa 80-100% kaikista perheen kustannuksista
Vierailija kirjoitti:
Lapset kun kasvaa niin voi rouvakin alkaa miettimään valintojaan. Siinä se perhe-elämä meni toisen tehdessä töitä. Joo, on materiaa ja kaikkea hienoa mutta yleensä niillä ei voi kaikkea paikata. Tottakai jos puolisokin on samanlainen niin sitten varmaan asiat hyvin. Lapsetkin sit kasvaa samanlaisiksi.
Nää on näitä joiden mielestä lapsen voi vauvana laittaa päiväkotiin.
Ylimielisen oloinen tyyppi. Ennustan avioeroa viimeistään lasten ollessa kouluiässä, kun kaikki kotityö ja lastenhoito kaatuu äidin niskaan täysiaikaisen työskentelyn ohessa. Toivottavasti vaimo ei ole suostunut mihinkään avioehtoon ja syytä olisi nostaa palkkaa mieheltään.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sitä jäädä pois töitä jos naine suostuisi 50/50 suhteeseen mutta niin kauan kun minä joudun maksaan suurimman osan kuluista niin pysyn töissä tienaamassa rahat millä maksan kaiken.
Tuo naisten ajattelumaailma on kyllä muutenkin jännä, naiset aiheuttaa 90% kaikista perheen kustannuksista mutta nainen vaatii että mies maksaa 80-100% kaikista perheen kustannuksista
Laitatko vähän tarkemmin, miten nainen aiheuttaa 90 % kuluja? Onks sulla ollut jotenkin tavallista enemmän syöviä naisia :D?
Voi vain kuvitella, minkälainen mul*** tuo on miesalaiselleen, joka haluaa jäädä vanhempainvapaalle. Tai myös naiselle. Kiertäisin firmansa kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsille vanhemman läheisyys on elintärkeää. Kannattaisi ajatella asiaa lasten kannalta ja pidemmältä tähtäimeltä.
Olin kotona lasten kanssa 15 vuotta sitten kun vielä pystyi alle 3v hoitamaan hoitovapaalla. Kaksi peräkkäin syntynyttä lasta joten onnistuin osittaisen opiskelun ohella olemaan useamman vuoden ja menivät päiväkotiin 3 vuotiaina.
Oli elämäni paras päätös ja todellakin ehdin tehdä uraa myöhemminkin. Nyt lapset ovat jo nuorisoa ja molemmat menestyvät todella hyvin opinnoissaan, ovat sosiaalisia, reippaita ja oma-aloitteisia. Lähemmäs 10 keskiarvot, kesätöitä, stipendejä ja kavereiden parissa suosittuja. Luulen että lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja psyykkiseen kasvuun vaikuttaa valtavasti vanhempien läsnäolo ensimmäisten vuosien aikana.
Mun äiti oli ihan samaa mieltä vielä viime vuoteen asti. Sitten hän jäi eläkkeelle ja ymmärsi, että kotiäitivuodet maksavat hänelle yli 200 e/kk elämänsä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että miehille ollaan usein oltu työpaikoilla kiukkuisia, kun ovat jääneet perhevapaille.
Eiks jossain Amerikassa ole superlyhyt vapaa ja vain naisille. Mun lapsuudessa äitini sai olla vapaalla muutaman viikon. Kävi kotona päivällä ruokatunnilla imettämässä minua.
Äitini siis ihan suomessa. Viestini oli epäselvä.
70-luvulla oli vielä näitä 2 kk:n äitiyslomia. Sen jälkeen lapset menivät köyhemmissä ja keskituloisissa perheissä hoitoon.
Mihin ihmeen hoitoon ne meni? Päiväkotipaikka maksoi maltaita eikä paikkoja ollut läheskään kaikille. Mun täti oli lukiossa opettajana ja muisteli, miten koko palkka meni 2 lapsen päivähoitokuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla aiheuttaa? Ruokkii ja vaatettaa sinut kusipään ja lapset. Olisiko sinusta siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsille vanhemman läheisyys on elintärkeää. Kannattaisi ajatella asiaa lasten kannalta ja pidemmältä tähtäimeltä.
Olin kotona lasten kanssa 15 vuotta sitten kun vielä pystyi alle 3v hoitamaan hoitovapaalla. Kaksi peräkkäin syntynyttä lasta joten onnistuin osittaisen opiskelun ohella olemaan useamman vuoden ja menivät päiväkotiin 3 vuotiaina.
Oli elämäni paras päätös ja todellakin ehdin tehdä uraa myöhemminkin. Nyt lapset ovat jo nuorisoa ja molemmat menestyvät todella hyvin opinnoissaan, ovat sosiaalisia, reippaita ja oma-aloitteisia. Lähemmäs 10 keskiarvot, kesätöitä, stipendejä ja kavereiden parissa suosittuja. Luulen että lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja psyykkiseen kasvuun vaikuttaa valtavasti vanhempien läsnäolo ensimmäisten vuosien aikana.
Mun äiti oli ihan samaa mieltä vielä viime vuoteen asti. Sitten hän jäi eläkkeelle ja ymmärsi, että kotiäitivuodet maksavat hänelle yli 200 e/kk elämänsä loppuun asti.
Tää epäkohta pitäisi korjata pikimmiten. Heitä jotka pitävät ikärakenteen terveenä ja jaksavat kasvattaa uusia veronmaksajia pitäisi palkita eikä rankaista.
Ps. En usko että äitisi todella katuu parinsadan menetystä. Paitsi jos on kotiäitinä ollut pidempään ns huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen ymmärrä että ei yrittäjyyttä tuosta vain laiteta tauolle. Mutta tuollainen työnteon hehkutus ja että se menee jopa omien lapsien edelle on kamalaa. Miksi niitä lapsia pitää edes tehdä tuollaiselle ajatusmaailmalla. Jos ei ole aikaa kuin työlle niin parempi olla lisääntymättä. En ihan naisiakaan tajua. Tehdään lapsia tuollaisten kanssa joita hädin tuskin näkee jouluna ja juhannuksena.
Yrittäjäkin voi lyhentää työaikaa, hoitaa itse pakolliset hallinnolliset työt ja delegoida loput alaisilleen. Eri asia sitten haluaako niin tehdä. Kyllähän tuollainen kertoo arvojen lisäksi siitäkin ettei luota työntekijöihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Eli perheelle tarpeeksi tilava asunto, lasten vaatteet ja ruuat jne on naisen aiheuttamia kustannuksia?
Ei niitä ole pakko käyttää tietääkseni. Mut hoito pitää alle vuoden ikäiselle järjestää itse.
Huoh, vain Suomessa ajatellaan, että tukien maksimointi on joku pakko. Ja vielä työssäkäyvillä. Ihan ihme mentaliteetti. Kyllä se puoliso saa jäädä kotiin vaikka loppuelämäksi, ei sitä kukaan estä, mutta ei yhteiskunnan tarvitse sitä rahoittaa.
Ei tarvitse sitten eläkkeellä ihmetellä, kun lapset ja lapsenlapset eivät käy kylässä. Ehkä tämä maailman tärkein henkilö tekee töitä hautaan asti, kun on niin tärkeä. Kuolemansa jälkeen koko maailma tuhourtuu hänen kanssaan. Niin on tärkeä henkilö työelämässä.
Surullistahan tuo, mutta omapa on menetys kun ei lapsiansa tunne eikä halua tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ongelma on se, ja ollut jo pitkään, että perheiden valinnanvapaus johtaa lähes 100% siihen, että kaikki vastuu ja riskit yhteisistä lapsista kaatuu naiselle. Tässäkin tapauksessa, mies ei voinut edes synnytykseen, v*ttu EDES SYNNYTYKSEEN osallistua ilman kuppasta työläppäriään, vaikka se vaimo voisi ihan hyvin vaikka kuolla siihen synnytykseen. Mut ei. Aapon mielestä sinäkin päivänä tärkeintä oli Aapo, Aapon työ ja Aapon työläppäri.
Saatan arvata kuka hoitaa tossa perheessä myös jatkossa yksin lapset, lasten sairastelut, lasten harrastukset, lasten hoidot ja koulut.. yksinään. Ja jos sitä nainen jossain kohtaa alkaa kyseenalaistamaan, Aapo ottaa tilalle uuden naisen. Siinä on sit naisella mennyt hukkaan jo vuosikausien ajalta ansiotuloja, työkokemuksen ja eläkkeen kerryttämistä. Jos omaisuus on vielä miehen nimissä niin kiva köyhyysloukku lasten kanssa naiselle tuleviksi vuosikymmeniksi!
Harmi ettei kukaan Aapon lähipiiristä aiemmin ole sanonut hänelle et tommonen käytös ei oo ok. Ei hänen vanhemmat, sisarukset, kaverit tai oma vaimo? Vai eikö hän kuuntele ketään? Harmi, että tuntemattomien internetissä pitää sanoa Aapolle et ei ole ok olla noin välinpitämätön omaa perhettä kohtaan, eikä se raha tule näitä juttuja koskaan korvaamaan, vaikka tienaisit miljoonan.
Tässä kaikki oleellinen.
Kumma juttu, että yrittäjä- ja uranaiset voi pitää vanhempainvapaita, mutta miehiltä tämä ei sitten millään onnistu.
Ilmeisesti vaimo ei ole kuitenkaan suostunut silittämään kunnollisia paitoja Aapolle, kun on kummallisen collegetakin alla selvästi ryppyinen t-paita. Ei ihan vakuuta mua habituksellaan tämä toimari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää epäkohta pitäisi korjata pikimmiten. Heitä jotka pitävät ikärakenteen terveenä ja jaksavat kasvattaa uusia veronmaksajia pitäisi palkita eikä rankaista.
Ps. En usko että äitisi todella katuu parinsadan menetystä. Paitsi jos on kotiäitinä ollut pidempään ns huvikseen.
Työeläke kertyy työvuosilla, ei kotivapailla.
Kyllä äitini katuu sitä, että oli jokaisen lapsensa kanssa lähes 3 vuotta kotona. Huvikseen tai ei, mutta ansionmenetys ja eläkkeen pieneneminen ovat aika lailla rajuja. Nythän vanhemmilla on toisin, heillä eläkettä kertyy opiskelusta, työttömyydestä ja lastenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että yrittäjä- ja uranaiset voi pitää vanhempainvapaita, mutta miehiltä tämä ei sitten millään onnistu.
Keväällä oli parikin juttua uranaisista, jotka oli 2 vko äitiysvapaalla ja palasi sitten töihin. Kukaan ei kauhistellut heidän valintaansa, hehän olivat palkanneet lastenhoitajan avuksi.
Nykyään ei noin pitkä tauko työelämästä oikein onnistu. Työelämä on muuttunut tiukemmaksi.