Kaveri väittää ettei ole rikas, vaikka tienaa päälle 8k kuussa!
Niin, otsikossa oleellinen. Väittää olevansa keskituloinen, jopa köyhä oikeisiin "rikkaisiin" verrattuna. Mielestäni noilla tuloilla on jo rikas. Itselleni tuo olisi aivan posketon summa näin pienituloisena. Mitä mieltä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten ihmiset ei ymmärrä miten paljon verottaja vie.
Hassua tai ei, niin jos tuosta jää "edes" 4200€ käteen, niin kyllä sillä kivasti elää, vaikkei rikas olisikaan. Helposti vähintään 2000€ joka kuukausi sijoituksiin. Siitä tulee jo 100 000€ osakesalkku neljässä vuodessa ja arvon nousut päälle. Eli aika nopeaan alkaa varallisuutta karttumaan.
Kyllä nuo rahat menee helposti ihan yksinkertaisesti lainan lyhennyksiin ym., ei siinä nyt mitään tonneja jää joka kuukausi osakesalkkuihin mätettäväksi.
Ei mikään pakko mennä lainanlyhennyksiin. Jos asuu vuokralla vaikka 900€/kk, ruokakauppaan 500€/kk ja muihin laskuihin ja menoihin 600€/kk. Tuossa vain yksi esimerkki.
Kyllähän tuo sinkulta onnistuu. Mutta perheellisellä on isommat kulut. 900€/kk et saa pk-seudulta perheasuntoa.
t. eri
Kaikki ei asu pk-seudulla, jotkut asuvat pk-seudulla edullisesti, jotkut todella kalliisti, joillakin on hyvätuloinen puolisokin, jolloin kulut jaetaan jne. Kyllä se nyt fakta on, että 4200€ käteen on hemmetin paljon, kun mediaani BRUTTOpalkka on 3500€ tms. Tietenkään se ei ole mitään verrattuna miljonääreihin, mutta se on paljon verrattuna muihin palkansaajiin.
Ei se ole hemmetin paljon, kun asuu siellä pk-seudulla ja lapsille on ruuaksi muutakin kuin nuudelia. Sinä et voi omien kulujesi perusteella väittää, että 4200€/kk on kaikille hemmetin paljon. Katsos, mussukka, kun siihen, mikä on paljon ja mikä ei vaikuttaa ihmisen KULUT.
Minulla on lapsia 2 ja itselläni ihan hyvät tulot ja asun pk-seudulla. Voin väittää juuri mitä minua huvittaa. Fakta on se, että 4200€ nettotulot on Suomessa todella hyvät verrattuna kaikkiin muihin suomalaisiin. Tykkäsit tai et.
Saat toki väittää vaikka joulun olevan huomenna. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että Suomessa on aika paljonkin ihmisiä, joihin verrattuna 4200€/kk on mitättömän pieni summa. Otetaan esimerkiksi vaiikka Miki Kuusi, jonka verotettavat tulot olivat 83 MILJOONAA. Hänelle joku neljätonnia on sama raha kuin sinulle ja minulle neljä euroa.
Okei, sinulla viiraa pahasti päässä. Sanoin jo aiemmin, että miljonäärit on erikseen. Mediaanibrutto on se 3500€. 8000€ brutto on ylimmässä desiilissä kirkkaasti eli todella hyvät verrattuna lähes kaikkiin suomalaisiin. Jos et tuosta hyväksy sanomaani, et tajua mistään mitään, vaan haluat viisastella, koska et muuhunkaan pysty.
Palautetaanpa mieliin, mitä sinä ihan oikeasti sanoit. Tässä suora sitaatti:
"Fakta on se, että 4200€ nettotulot on Suomessa todella hyvät verrattuna kaikkiin muihin suomalaisiin. Tykkäsit tai et."
Tuon väitteen korjasin kertomalla, että esim. Miki Kuuseen (kyllä, hän on suomalainen) verrattuna 4 tonnin nettotulot ovat mitättömän pienet. Se, että sinä esität väitteitä, joiden takana et edes itse seiso, ei tarkoita, että minulla viiraa päässä.
Niin, vertaat kaikkiin suomalaisiin, niin joku 95% on sinua huonotuloisempia, jos palkkasi on 8000€/kk. Joten eikö tulot ole silloin todella hyvät, häh!?
En minä vertaa, vaan sinä. Oletko kännissä vai miksi et muista, mitä olet itse kirjoittanut? Ja ei, 8000€/kk palkka ei olisi hyvä KAIKKIIN suomalaisin verrattuna, jos vain 95% tienaa huonommin. Pitäisi olla 100%, jotta väitteesi pitäisi paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on bruttopalkka 4300 ja minusta se on tosi paljon. En edes keksi mihin kaikkeen rahani laittaisin. Sijoitan niitä aina välillä, elän omalla mittapuullani melko leveästi (esim. mulla on työhuone ja Honda mutta ei laskettelusuksia tai taloa) mutta pohjimmiltaan olen säästäväinen ja elämäntapa vaatimaton, niin jää joka kk paljon ylimääräistä.
Lisäys, työkaveri jolla on sama palkka, kiroaa aina miten kaikki on niin kallista aja raha ei riitä mihinkään, esim. ulkomaanmatkoihin. Samankokoinen ja tuloinen perhe kuin minulla. Mutta heillä on mm.:
-Asuntolainaa erillistaloon pk-seudulla
-mökki
-Auto, moottoripyörä, mönkijä ja mopo
-vuokrattu harrastustila (pitäähän yllä mainittuja tuunailla)
-Lapsi pelaa jääkiekkoa
-käyvät usein kahvilassa ja lapsetkin ottaa erikoiskahvin ja kakkupalan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä kaveri suostu antamaan/lainaamaan tuollaiselle pummille rahaa
Kyllä hyvätuloisten olisi oikein pitää ystäviä pinnalla.
Yllättävän moni ei hoksaa, että oma paska palkka ei muuta 4 tonnin nettoa nostavaa rikkaaksi. Ei rikkautta määritellä jonkun osa-aikaisen lähärin palkan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten ihmiset ei ymmärrä miten paljon verottaja vie.
Hassua tai ei, niin jos tuosta jää "edes" 4200€ käteen, niin kyllä sillä kivasti elää, vaikkei rikas olisikaan. Helposti vähintään 2000€ joka kuukausi sijoituksiin. Siitä tulee jo 100 000€ osakesalkku neljässä vuodessa ja arvon nousut päälle. Eli aika nopeaan alkaa varallisuutta karttumaan.
Kyllä nuo rahat menee helposti ihan yksinkertaisesti lainan lyhennyksiin ym., ei siinä nyt mitään tonneja jää joka kuukausi osakesalkkuihin mätettäväksi.
Ei mikään pakko mennä lainanlyhennyksiin. Jos asuu vuokralla vaikka 900€/kk, ruokakauppaan 500€/kk ja muihin laskuihin ja menoihin 600€/kk. Tuossa vain yksi esimerkki.
Kyllähän tuo sinkulta onnistuu. Mutta perheellisellä on isommat kulut. 900€/kk et saa pk-seudulta perheasuntoa.
t. eri
Kaikki ei asu pk-seudulla, jotkut asuvat pk-seudulla edullisesti, jotkut todella kalliisti, joillakin on hyvätuloinen puolisokin, jolloin kulut jaetaan jne. Kyllä se nyt fakta on, että 4200€ käteen on hemmetin paljon, kun mediaani BRUTTOpalkka on 3500€ tms. Tietenkään se ei ole mitään verrattuna miljonääreihin, mutta se on paljon verrattuna muihin palkansaajiin.
Ei se ole hemmetin paljon, kun asuu siellä pk-seudulla ja lapsille on ruuaksi muutakin kuin nuudelia. Sinä et voi omien kulujesi perusteella väittää, että 4200€/kk on kaikille hemmetin paljon. Katsos, mussukka, kun siihen, mikä on paljon ja mikä ei vaikuttaa ihmisen KULUT.
Minulla on lapsia 2 ja itselläni ihan hyvät tulot ja asun pk-seudulla. Voin väittää juuri mitä minua huvittaa. Fakta on se, että 4200€ nettotulot on Suomessa todella hyvät verrattuna kaikkiin muihin suomalaisiin. Tykkäsit tai et.
Saat toki väittää vaikka joulun olevan huomenna. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että Suomessa on aika paljonkin ihmisiä, joihin verrattuna 4200€/kk on mitättömän pieni summa. Otetaan esimerkiksi vaiikka Miki Kuusi, jonka verotettavat tulot olivat 83 MILJOONAA. Hänelle joku neljätonnia on sama raha kuin sinulle ja minulle neljä euroa.
Okei, sinulla viiraa pahasti päässä. Sanoin jo aiemmin, että miljonäärit on erikseen. Mediaanibrutto on se 3500€. 8000€ brutto on ylimmässä desiilissä kirkkaasti eli todella hyvät verrattuna lähes kaikkiin suomalaisiin. Jos et tuosta hyväksy sanomaani, et tajua mistään mitään, vaan haluat viisastella, koska et muuhunkaan pysty.
Palautetaanpa mieliin, mitä sinä ihan oikeasti sanoit. Tässä suora sitaatti:
"Fakta on se, että 4200€ nettotulot on Suomessa todella hyvät verrattuna kaikkiin muihin suomalaisiin. Tykkäsit tai et."
Tuon väitteen korjasin kertomalla, että esim. Miki Kuuseen (kyllä, hän on suomalainen) verrattuna 4 tonnin nettotulot ovat mitättömän pienet. Se, että sinä esität väitteitä, joiden takana et edes itse seiso, ei tarkoita, että minulla viiraa päässä.
Niin, vertaat kaikkiin suomalaisiin, niin joku 95% on sinua huonotuloisempia, jos palkkasi on 8000€/kk. Joten eikö tulot ole silloin todella hyvät, häh!?
En minä vertaa, vaan sinä. Oletko kännissä vai miksi et muista, mitä olet itse kirjoittanut? Ja ei, 8000€/kk palkka ei olisi hyvä KAIKKIIN suomalaisin verrattuna, jos vain 95% tienaa huonommin. Pitäisi olla 100%, jotta väitteesi pitäisi paikkansa.
Onko sinun vaikea ymmärtää muita, vai oletko joku neurokirjoilla oleva? Kun vertaat kaikkiin suomalaisiin, olet parempi tuloinen kuin 95%. Se ei tarkoita, että olet kaikkein suurituloisin koko maassa. Et nyt noin voinut edes ymmärtää? Muutenhan olisin kirjoittanut, että kukaan Suomessa ei tienaa enemmän kuin 8000€/kk. Heh. Mene nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei noilla tuloilla kyllä rikas ole. Rikashan tarkoittaa sitä, että on omaisuutta, ei sitä että tienaa 8000€/kk.
Tuo kaverisi on kohtuullisen hyvätuloinen. Ei edes erityisen hyvätuloinen.
Jos olsi miljoona tilillä niin sitten on mielestäni varakas. 3 miljoonaa niin rikas.
Katoppa netistä rosentti suomalaisista jotka tiemaa 8000€+ jos tuollaista harhakuvittelet.
Ja joo, ollaan kyllä köyhä kansa.
Sillä rosentilla ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan rikkaudesta. Vaikka tienasit 70 tonnia kuukaudessa, et välttämättä ole rikas, jos tuhlaat kaiken minkä saat.
Sillä ei ole väliä tuleeko ne 70 tonnia kk koska sinun 10 milj omaisuus tuottaa sen vai tuleeko se ansiotyöstä.
Molemmilla saa saman elintason.
Eli voit laskea npv sun tulevista palkoista ja verrata sitä henkilöön jolla on sen verran omaisuutta.
Mutta joo tiedän että nää om vaikeita asioita mammoille....
Keskitulon ylärajalla keikkuu. Jos ei sijoita vaan törsää kaiken. Ei rikkaaksi voi sanoa. Työkaveri kertoi pariskunnasta joilla oli 6 tonnin tulot. Palkka kesti 2 viikkoa ja viimeisenä viikkona ruokakin oli loppu.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni ei hoksaa, että oma paska palkka ei muuta 4 tonnin nettoa nostavaa rikkaaksi. Ei rikkautta määritellä jonkun osa-aikaisen lähärin palkan perusteella.
Silti 95% raataa tuolla duuneissansa huonommalla palkalla. Ja iso osa vielä todella paljon huonommalla palkalla. Suhteuttaminen muihin kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään palkka kerro onko rikas. Vaan se katsotaan omaisuuden mukaan.
Onko sinun vaikea ymmärtää muita, vai oletko joku neurokirjoilla oleva? Kun vertaat kaikkiin suomalaisiin, olet parempi tuloinen kuin 95%. Se ei tarkoita, että olet kaikkein suurituloisin koko maassa. Et nyt noin voinut edes ymmärtää? Muutenhan olisin kirjoittanut, että kukaan Suomessa ei tienaa enemmän kuin 8000€/kk. Heh. Mene nukkumaan.
Ei ole ollenkaan vaikea ymmärtää, että sinä et tajunnut omaa virhettäsi ja nyt yrität minua haukkumalla saada sitä tekemättömäksi. Sinä väitit edelleen, että KAIKKIIN suomalaisiin verrattuna 4 tonnia on paljon. Fakta on kuitenkin, että vain OSAAN verrattuna se on paljon. Miki Kuusiin ja vastaaviin verrattuna se ei ole. Ymmärrtkö, vai pitääkö tavuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti 95% raataa tuolla duuneissansa huonommalla palkalla. Ja iso osa vielä todella paljon huonommalla palkalla. Suhteuttaminen muihin kannattaa aina.
Ei sillä ole mitään väliä, kuinka moni raataa pienemmällä palkalla. Ei 8 tonnin tulot muutu rikkaudeksi, vaikka sinä tienasit sentin päivässä. Rikkautta ei mitata tuloilla. Jos mitattaisiin, moni miljonääri olisi rutiköyhä, koska heillä ei ole lainkaan kuukausituloja. On vain omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteuttaminen muihin ei muuta käsitteiden merkitystä. Rikas viittaa omaisuuden määrään. Moni rikas tienaa huomattavasti vähemmän kuin sinä ja muut pienipalkkaiset. Heidän kun ei tarvitse tienata, koska omaisuus tuottaa heille rahaa ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu ihmisiltä kyllä kohduullisuuden taju! Minä kituutan 1900e nettotuloilla ja toinen vetää yli 4 tonnia kuussa. Kauheat varallisuuserot eikä näitä edes pyritä korjaamaan! Mikä on sitten rikasta ellei lähemmäs 100 tonnin vuositulot?
Ei minullakaan ole suuret tulot, mutta ymmärrän sen verran, ettei jokainen minua varakkaampi ole silti rikas.
Suomessa on kysymys rikkaasta silloin, kun kotitalouden nettovarallisuus on vähintään 550 000 euroa, keskiarvon ollessa yli 1,18 miljoonaa euroa.
Moni voi toki olla hyvätuloinen, mutta se on eri asia kuin olla rikas.
Ei tuo kotitalouden nettovarallisuus 550te kyllä hirveän paljoa ole. Varakas ehkä mutta ei rikas. Toinen vanhemmistani kuoli niin omaisuutta heillä oli perukirjassa noin 900te. Täysin keskiluokkaisia ihmisiä ei hyviä tuloja.
Omakotitalo jo hieman nuhjuinen mutta isolla tontilla suositussa kaupunginosassa, kesämökki Saimaalla melko komea, uudehko farmari Volvo, rahastoja, pankkitilillä rahaa. En ikinä ajatellut että he olisivat rikkaita. Ja tuolla matikalla myös meidän perheestä tuli rikas perinnönjaon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollenkaan vaikea ymmärtää, että sinä et tajunnut omaa virhettäsi ja nyt yrität minua haukkumalla saada sitä tekemättömäksi. Sinä väitit edelleen, että KAIKKIIN suomalaisiin verrattuna 4 tonnia on paljon. Fakta on kuitenkin, että vain OSAAN verrattuna se on paljon. Miki Kuusiin ja vastaaviin verrattuna se ei ole. Ymmärrtkö, vai pitääkö tavuttaa?
Kyllä se sinä valitettavasti olet, joka ei pysty päästämään irti ja myöntämään virhettäsi. Kirjoitin myös näin samassa ketjussa. Jos tämän jälkeen piti jotain Miki Kuusi läppää vielä jankuttaa, niin pahasti jäi sinulta asiat ymmärtämättä:
"Kyllä se nyt fakta on, että 4200€ käteen on hemmetin paljon, kun mediaani BRUTTOpalkka on 3500€ tms. Tietenkään se ei ole mitään verrattuna miljonääreihin, mutta se on paljon verrattuna muihin palkansaajiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään palkka kerro onko rikas. Vaan se katsotaan omaisuuden mukaan.
Ei kerrokaan. Lähärit vain eivät osaa suomea ja kuvittelevat, että rikas = enemmän palkkaa kuin lähärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sinä valitettavasti olet, joka ei pysty päästämään irti ja myöntämään virhettäsi. Kirjoitin myös näin samassa ketjussa. Jos tämän jälkeen piti jotain Miki Kuusi läppää vielä jankuttaa, niin pahasti jäi sinulta asiat ymmärtämättä:
"Kyllä se nyt fakta on, että 4200€ käteen on hemmetin paljon, kun mediaani BRUTTOpalkka on 3500€ tms. Tietenkään se ei ole mitään verrattuna miljonääreihin, mutta se on paljon verrattuna muihin palkansaajiin."
No eihän tuo ole mikään fakta. Tuo on sinun mielipiteesi. Jollekin toiselle 8 tonnia kuukaudessa on pikkuraha, jonka poistumista tililtä ei edes huomaa. Se, mikä on mediaanipalkka ei muuta sitä, että "paljon rahaa" on hyvin yksilöllinen käsite. 600€/kk tuilla elävälle tonnikin ylimääräistä on iso raha siinä missä Elon Muskille edes miljoona ei ole kummoinenkaan summa. Ymmärrätkö?`
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muihin palkansaajiin? Etkö oikeasti tiennyt, että Suomessa on ihmisiä, jotka tienaavat jopa kymppitonneja kuukaudessa? Ei heihin verrattuna 8 tonnia ole mitenkään paljon.
Tämähän riippuu täysin rikkaan määritelmästä. Mun mielestä rikas on vasta jotain sellaista, että pystyy elämään hyvää keskiluokkaista elämää satunnaisin ökymukavuuksin ja teettämään kaiken sellaisen ulkopuolisella, jota ei itse kiinnosta tehdä. Ja kaikki tuo terveydestä ja mukavuudesta tinkimättä. Tämän pitäisi siis onnistua ilman, että oma talous mainittavasti kärsii, sitten on rikas. Ja tämä ei tasan onnistu läheskään 4-5 ke/kk nettotuloilla. Varsinkin jos on perhettä ja jos vaikka puoliso pienituloinen/työtön ja/tai täytyy asua kasvukeskuksessa, pahimpana vaihtoehtona pk-seudulla. Silloin on lähinnä ei-köyhä, kun ei ihan kaiken tarvii olla euroshopperia, ei ihan pahimmassa ghetossa tartte asua ja kaikki sentit tingitty, mutta niin täysin keskituloinen, kuin olla vaan voi.
Mutta sen 8ke/kk bruttotuloilla saavuttaa, että tarkasti harkiten ja pitkäjänteisesti toimien pystyy elämään ihan ok elämää taloudellisesti, pääsee maksamaan reilusti keskimääräistä enemmän veroja, eikä koskaan saa mitään tukia yhtään. Kai se on Suomessa sitten rikas jonkun mielestä. Monessa muussa maassa naurettais suohon.
Mieheni tienaa noin 9000€ ja minä 3100€ eli yhteensä reilu 12 000€. Silti paljoa ei jää säästöön kun on velkaa, reissataan, käydään ulkona syömässä ja kahvilla ja ostetaan esim. merkkivaatteita. Köyhiä ei olla, mutta ei erityisen varakkaitakaan. Omaisuutta hieman.