Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isovanhemmat ostavat lapsenlapsille krääsää, mutta eivät halua käyttää samaa summaa muuhun?

Vierailija
18.07.2026 |

Tämä asia on tullut koettua niin omakohtaisesti kuin kaveripiirissä, olemme kolmekymppisiä vanhempia.

Heti alkuun: isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta auttaa taloudellisesti, emmekä minä tai kaverini ole sellaista pyytäneet. Monien kohdalla tilanne on kuitenkin se, että isovanhemmat haluavat ostaa lapsille kaikenlaista krääsää. Ei siis mitään tarpeellista. Jos lapsi tarvitsisi vaikka isompia sukkia tai alushousuja, niin sellaisia ei haluta hankkia. Sen sijaan lapsille ostetaan kaikenlaista krääsää: helposti rikkoutuvia halpoja leluja, huonokuntoisia tavaroita kirppiksiltä jne. 

Kun vanhemmille on sanottu, että tällaista tavaraa ei tarvita (lapsilla on jo leluja riittävästi ja tuollainen halpa krääsä ei ole luonnonkaan kannalta hyväksi), mutta isovanhemmat eivät usko asiaa. Saattavat seuraavalla näkemiskerralla olla tyhjin käsin (onneksi!), mutta sitten krääsän tuominen taas jatkuu. On yritetty sanoa, että eikö sen 5 e/10 e, jonka krääsään käyttää, voisi vaikka tallettaa lapsen säästötilille, niin ei voi. Tällä tavalla säästämällä lapsi myös oppisi säästäväisyyden ja rahan arvon merkityksen eri tavalla kuin jostain kotiin tupsahtavasta krääsästä, joka hajoaa parin leikkikerran jälkeen.

Miksi isovanhemmat ostavat lapsenlapsille krääsää, mutta eivät halua käyttää samaa summaa muuhun? Miksi sillä summalla ei voisi ostaa jotain oikeasti tarpeellista tai sitten säästää summaa lapselle?

Ap

Kommentit (400)

Vierailija
161/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vallankäyttöä ja hyväksikäyttöä. Meille kannettiin oikein naureskellen kaikkea mistä lähtee eniten melua ja mikä on mahdollisimman tilaavievää. Ja päälle vino hymy.

Anoppi toi mun lapsulle paloautolelun, josta lähti infernaalinen meteli. Ilme oli oikein tyytyväinen kun kommentoin melutasoa lasten testatessa uutta autoa. Mies otti lelun välittömästi lapsilta ja kävi teippaamassa kiinni reiän, jota meteli tuli. Sitten lapset saivat "korjatun" lelun takaisin. Anoppi suuttui, kun lelu oli pilattu!

Vierailija
162/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kysynyt lapselta mitä haluaa. 6-uotiaana se oli samanlainen kävelykeppi mitä minä käytin. On ollut paras lahja tähän asti, lukemattomat zombit sillä on nitistetty! Nyt teinille annamme $1000, josta itse saa 500 ja 500 menee salaiselle sijoitustilille jonka äitinsä aloitti.

Mikä vika tässä on? Eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin ehdotella mm.

- antakaa lahjaksi elämyksiä, yhteistä tekemistä EI

- osallistukaa jonkin isomman kestävän lahjan täydentämiseen, tyyliin junarata EI

- menkää yhdessä ostamaan jokin vaate tms. joulun jälkeen, kun kaikki on puoleen hintaan EI

- antakaa jokin pieni osa siitä lahjasta niin että tulee se antajan riemu ja sitten esimerkiksi kymppi, jolla lapsi voi itse valita siihen täydennystä tyyliin olemassaolevan nukkekodin rakentaminen EI

- antakaa lapsen toivoma ja tarvitsema vaate EI

- osallistukaa lapsen toivomien kenkien hankintaan yhteislahjana EI

- antakaa esimerkiksi muffinivuoat ja lahjakortti pitämäänne "kokkikerhoon" EI

Mieluummin möykkävää, roskaavaa, tilaavievää, totaalisen turhaa, ei-toivottua - jota sitten vielä kyylätään jokaisella vierailukerralla, että se varmasti on käytössä ensisijaisesti ja josta tivataan jokainen vierailukerta, että olihan se maailman parhain lahja ja mummo tietää kaikkein parhaiten.

Teillä on poikkeuksellisen kahelit isovanhemmat. 

Enpä tiedä, tuollainen mummo täältäkin löytyy.

Vierailija
164/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämättömiä ovat sukupolveni naiset. Kaiken ovat saaneet, mutta koskaan eivät ole mihinkään tyytyväisiä.

M42

Vierailija
165/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan että he antaisivat minulle ns kaljarahaa että saisin juoda olutta rauhassa.

Mummi on hyvä vaan ja ostaa kaljansa ihan omilla rahoillaan.

Vierailija
166/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän paremmin ja vain minä olen oikeassa. Siitä on kysymys tässä lahja-asiassakin. Minä päätän kaikesta.

T: Krääsämummo

Vierailija
167/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tehtävä on ostaa sukat ja kumpparit. Ei kukaan lapsi halua sellaisia joululahjaksi. Minusta on ihan oikein miettiä mistä lahjan saaja itse ilahtuu. En itsekään halua lahjaksi paistinpannua vaan jotain kivaa ja kaunista. 

Minä aikuisena en tarvitse lahjoja, mutta jos pakko on jotain ottaa vastaan, hyvä valurautainen paistinpannu tulee kyllä käyttöön. Söpöilykrääsällä en tee mitään.

Valitsen itse sen, mitä kaunista tahdon kotiini.

Voihan se "kivaa ja kaunista" olla myös jotakin sellaista mitä sinä olet todellakin halunnut ja pitkään miettinyt sen kauniin tavaran hankkimista. Itsekään en tahtoisi paistinpannua lahjaksi, koska sen raaskin ostaa itsekin ja se on aika pakollinen olla olemassa jos tykkää kokata. Mutta ehkä jokin ihana ja kaunis juttu , mutta sinällään "tarpeeton" tai siis sellaiseen mitä ei välttämättä elämiseen tarvita voisi itseltä jäädä hankkimatta ja olisi mukavaa saada se lahjaksi.  Läheiset voi hyvinkin tietää minkä ostamista toinen on pitkään harkinnut ja ostaa sen sitten  hänelle lahjaksi. Ei sen lahjan tarvitse aina olla hutiostos. 

eri

Vierailija
168/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- osallistukaa jonkin isomman kestävän lahjan täydentämiseen, tyyliin junarata EI

- menkää yhdessä ostamaan jokin vaate tms. joulun jälkeen, kun kaikki on puoleen hintaan EI

- antakaa jokin pieni osa siitä lahjasta niin että tulee se antajan riemu ja sitten esimerkiksi kymppi, jolla lapsi voi itse valita siihen täydennystä tyyliin olemassaolevan nukkekodin rakentaminen EI

Mieluummin möykkävää, roskaavaa, tilaavievää, totaalisen turhaa, ei-toivottua - jota sitten vielä kyylätään jokaisella vierailukerralla, että se varmasti on käytössä ensisijaisesti ja josta tivataan jokainen vierailukerta, että olihan se maailman parhain lahja ja mummo tietää kaikkein parhaiten.

Teillä on sitten se toinen hullumummo. Eihän normaalit isovanhemmat toimi noin. Mutta jos ei ole koskaan tavannut täysipäistä mummoa, voi luulla, että kaikki on noin typeriä ja paskoja. Suurin osa  isovanhemmista on varmaan ihan järkeviä ja normaaleja .  Vauvalla vaan kaikilla on todella oudot ja tyhmät isovanhemmat ja varsinkin mummot. 

Kumma, että noinkin sekopää ihmiset on pystyneet kasvattamaan miehen, joka sitten on jollekin naiselle kelvannut. 

Vierailija
169/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien osa on näköjään olla sylkykuppina, eivät osaa tehdä mitään oikein. Kasvattivat lapsensakin väärin ja parempi olisi, jos eivät olisi missään tekemisissä lastenlasten kanssa.

Isovanhempi on ihan omasta syystä sylkykuppi, jos ei ymmärrä pyynnöistä huolimatta, että lapsen kotiin ei ole ok kantaa selkä vääränä turhaa krääsää. Vaikka se krääsä olisi lapsille.

Jos tuon ymmärtäminen on kovin ylivoimaista, niille lapsenlapsillekin on parempi, etteivät kovin usein tapaa isovanhempiaan. 

Vierailija
170/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluavat ostaa lahjan suoraan lapselle, sellaisen, mistä lapsi itse saa iloa. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, siihen sisältyy vaatteet. Isovanhemmat haluavat antaa lahjan juuri lapselle. 

Toki varmaan moni isovanhempi myös tukisi niitä vanhempia, jos suoraan sanotte, että olette rahapulassa. Mutta kyllä minusta isovanhemmalla on silti oikeus antaa lahjoja myös suoraan sille lapselle, ja nuo hyödylliset jutut joita vanhempien kuuluu hankkia ei ole niitä. 

Vierailija
171/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kysynyt lapselta mitä haluaa. 6-uotiaana se oli samanlainen kävelykeppi mitä minä käytin. On ollut paras lahja tähän asti, lukemattomat zombit sillä on nitistetty! Nyt teinille annamme $1000, josta itse saa 500 ja 500 menee salaiselle sijoitustilille jonka äitinsä aloitti.

Mikä vika tässä on? Eri.

En ymmärrä minäkään, kai se että ei haukuttu ketään.

Vierailija
172/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ap:nkin tajuta, että hän ei sanele sitä, mitä muut ihmiset ostavat tai ovat ostamatta lahjaksi.

Vierailija
173/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on sitten se toinen hullumummo. Eihän normaalit isovanhemmat toimi noin. Mutta jos ei ole koskaan tavannut täysipäistä mummoa, voi luulla, että kaikki on noin typeriä ja paskoja. Suurin osa  isovanhemmista on varmaan ihan järkeviä ja normaaleja .  Vauvalla vaan kaikilla on todella oudot ja tyhmät isovanhemmat ja varsinkin mummot. 

Kumma, että noinkin sekopää ihmiset on pystyneet kasvattamaan miehen, joka sitten on jollekin naiselle kelvannut. 

Tiedän kyllä. Mun lapsilla on yksi normaalihko mummo ja sitten tuo painajainen krääsämaanikko. 

Eipä tuosta normaalimmasta hirveästi tarinoitavaa ole. Kuulemma menevät viikonloppuna mustikkametsään ja leipovat piirakan. 

Vierailija
174/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on tullut pohdittua meilläkin.

Itseni on ollut vaikea käsittää, miksi niitä lapselle joka tapauksessa ostettavia asioita ei ole haluttu hankkia? Paljon enemmän niistä shortseista, uudesta talvihaalarista tai kumisaappaista on lapselle iloa kuin jostakin heti hajoavasta lelusta.

Tähän voi vaststa täti jolla ei ole lapsia. Paitsi en osta leluja vaan vaatteita, sellaisia joista uskon lapsen tykkäävän. En osta kumisaappaita tai alushousuja tai t-paitoja joita tarvitaan niinkuin käsky kävi koska en osta sitä lahjaa lapsen vanhemmille, vaan justiinsa sille lapselle. Vanhemmat voi ostaa tarpeelliset asiat ja ennenkuin panikoidutte niillä kyllä on tarpeeksi rahaa ostaa mitä tarviivat. 

Mutta vanhempien taloon sitä tavaraa ostat ja siellä on rajattu määrä tilaa. Jos ostat sellaista, mikä ei sovi säilytykseen, riskinä on ettei lapsi saa lahjaasi kovin kauaa pitää...

Minkälainen psykopaattivanhempi vie lapsen lelut vain siksi, ettei saa käyttää valtaa lapseensa ja tämän lahjoihin? Sekopäistä. Meillä lapset sai monenlaista krääsää, ja niille ostettiin isot laatikot, joista sitten aina välillä siivottiin roskiin huonokuntoiset. 

Ei vanhemmille kuulu, mitä lapsi saa muilta lahjaksi, niin kauan kuin se ei ole lapselle vaarallista. 

Älkää pelatko valtapelejä lapsenne kautta. 

Vierailija
175/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että tästäkin tehdään ongelma. 

Luulis, et olisi isompiakin murheita. Mut hyvä ettei ole. 

Vierailija
176/400 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluavat ostaa lahjan suoraan lapselle, sellaisen, mistä lapsi itse saa iloa. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, siihen sisältyy vaatteet. Isovanhemmat haluavat antaa lahjan juuri lapselle. 

Toki varmaan moni isovanhempi myös tukisi niitä vanhempia, jos suoraan sanotte, että olette rahapulassa. Mutta kyllä minusta isovanhemmalla on silti oikeus antaa lahjoja myös suoraan sille lapselle, ja nuo hyödylliset jutut joita vanhempien kuuluu hankkia ei ole niitä. 

Ja siksi se lahja pitää ostaa niin, että lapsen toive ohitetaan? Meillä lasten toiveet kerrotaan aina ennen synttäreitä ja jouluja mummolle. Hän ei ksokaan osta mitään toivelistalta. Hän tietää paremmin. Hän on päättänyt jopa lasten lempivärit. Lapsia ei ole kuunnellut siinäkään. HÄN tietää ja HÄN haluaa ja suuttuu, jos lapset ei riemastu tarpeeksi. Hänestä koko prosessissa on kyse. Ja vanhempien tallomisesta.

Vierailija
177/400 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset rakastavat tavaraa. Kaapit ja tasot täyteen turhaa krääsää, niin on yltäkylläinen ja turvallinen olo. Haluavat samaa hyvää fiilistä lapsille ja lapsenlapsille, eivätkä ymmärrä miksi ei arvosteta.

Turha yleistää. Itse olen minimalisti-mummo, tuen lapsenlapsia vain rahalla.  Omat vanhemmat siellä kyllä ostelee silmät kiiluen kaikenlaista joutavaa roinaa talon täyteen.  

Vierailija
178/400 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset rakastavat tavaraa. Kaapit ja tasot täyteen turhaa krääsää, niin on yltäkylläinen ja turvallinen olo. Haluavat samaa hyvää fiilistä lapsille ja lapsenlapsille, eivätkä ymmärrä miksi ei arvosteta.

Turha yleistää. Itse olen minimalisti-mummo, tuen lapsenlapsia vain rahalla.  Omat vanhemmat siellä kyllä ostelee silmät kiiluen kaikenlaista joutavaa roinaa talon täyteen.  

No se on heidän talonsa.

Vierailija
179/400 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kolmikymppisten vanhemmat vanhoja ihmisiä?

Yli 70-vuotiaita eli buumereita saattavat hyvinkin olla.

Outoa, olen 70 +  ja kukaan tuttavistani ei ole krääsän kerääjä. Näitä olivat meidän vanhempamme, ainakin anoppi ja se suku kokonaan. Heistä suurin osa on kuollut ja sitä krääsän määrää ei voi kuin ihmetellä.

Lahjoiksi ostivat meidän muksuille rihkamaa ja heti rikkoutuvia muovileluja.🤢

Kivat sulle. Minä raivaan juuri 73v anopin asuntoa. Voin kertoa, että siinä oli alelaarisukeltaja (kiitos ilmaisun keksijälle) par excellance. 

Äitini on melkein yhtä paha. Ostaa ihme rääsyjä että kai mä sitä jossain voin pitää, jos teen niitä ja näitä muutoksia. Se kantaa sitten niitä rääsyjä jopa ompelijalle muokattavaksi ja aina on niin huono ompelija. Ei osaa tehdä sekundasta laatua. 

Äitini jopa suuttui minulle kun tajusin että se oli säästänyt laatikollisen vanhoja lelujani ja olin heittämässä ne pois. Se on hautonut lelujani melkein 40 vuotta, eikä anna hävittää. MINÄ en saa hävittää OMIA lelujani hänen varastostaan.

Nämä onneksi ostelevat enimmäkseen itselleen. 

Voi, otan osaa. Jos olisin samanlainen, niin huoh. Mun miniäni muuten kerä kaikkea roinaa ja tilpehööriä on joka paikka täynnä. On 50+ ja ei ymmärrä, kun minun kotini on selkeä ja helppo siivota. T. Ed 70+

Vierailija
180/400 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän paremmin ja vain minä olen oikeassa. Siitä on kysymys tässä lahja-asiassakin. Minä päätän kaikesta.

T: Krääsämummo

Tässä erinomaisrsti kiteytettynä krääsämummojen asenne.