Uskomaton romahdus ulkonäkö 42v -> 45v
Mitähän mulle on tapahtunut? 42v olin vielä tosi nätti ja kaunis seksikäs vartalo.
Papereita kysyttiin ja kukaan ei uskonut että oon nelikymppinen. En oo ruma tai ryppyinen nytkään mutta jokin on muuttunut ja paljon. Vartalo ei ole enää hottis ja siro kuten ennen. Kuukautiskierto on normaali ja ei mitään menopaussioireita joten ei pitäisi olla hormoneistakaan kiinni. Paino on tismalleen sama kuin ennen. Masentavaa!
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ollut just se tutkimus et vanheminen tapahtuu kahdessa osassa, 44v. ja 60 vuotiaana?
https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/14/scientists-find…
Täytän ensi vuonna 60, mitähän kauheaa on silloin odotettavissa, kun nytkin tuntuu että olen jo siirtynyt tätimäisyydestä mummomaisuuteen 🧐 Nykyään ei enää tarvitse miettiä, onko keski-ikäisen noloa tehdä jotain asiaa, kun nykyään näytän niin vanhalta, että muutenkin pidetään syyntakeettomana.
Tuon Guardianin artikkelin mukaan vanheneminen 44 v ja 60 v koskee sekä miehiä että naisia ja on kokonaisvaltaista, ei vain ulkonäköä.
"The first wave of changes included molecules linked to cardiovascular disease and the ability to metabolise caffeine, alcohol and lipids. The second wave of changes included molecules involved in immune regulation, carbohydrate metabolism and kidney function. Molecules linked to skin and muscle ageing changed at both time points."
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen siitä kuinka puhutaan, että näytetään nuoremmalta. En usko, että monet oikeasti näyttävät ikäistään nuoremmilta. Uskon ennemmin siihen, että ihmiset näyttävät ikäisiltään, mutta meillä on uskomuksia ja oletuksia siitä miten jo tyyliin 35-vuotiaat näyttäisivät vanhalta ja rupsahtaneilta. Tämähän ei pidä paikkaansa. Ja sitten kun se 35-45v nainen ei olekaan oletetun rupsahtanut vaan on raikkaan näköinen niin ajatellaan, että näyttää ikäistään nuoremmalta.
Uskon että 20-30v välissä voi helposti näyttää nuoremmalta. minusta luultiin aina silloin että oon teini, siis ihan erehdyksiä tuli. jopa 28v ikäisenä. Mutta 25-30v näyttää usein niin nuorelta,e ttä en oikein ymmärrä tuota. Että näyttääkö sit kakskymppiset yleensä vanhemmilta.
Sen olen myös havainnut, että ulkonäkö liittyy terveyteen. Vanhenin ulkonäöllisesti ja varmaan muutenkin, todella romahdusmaisesti, ihan kuukausissa, kun sain syövän ja siihen sytostaattihoitoja. Nehän ovat solumyrkkyjä ja pilaavat ulkonäön. Ikääntymiseen tämä liittyy siten, että kaikki syövät ja sairaudet lisääntyvät ihmisillä iän myötä. Terveet elintapani eivät niiltä valitettavasti suojelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen siitä kuinka puhutaan, että näytetään nuoremmalta. En usko, että monet oikeasti näyttävät ikäistään nuoremmilta. Uskon ennemmin siihen, että ihmiset näyttävät ikäisiltään, mutta meillä on uskomuksia ja oletuksia siitä miten jo tyyliin 35-vuotiaat näyttäisivät vanhalta ja rupsahtaneilta. Tämähän ei pidä paikkaansa. Ja sitten kun se 35-45v nainen ei olekaan oletetun rupsahtanut vaan on raikkaan näköinen niin ajatellaan, että näyttää ikäistään nuoremmalta.
Uskon että 20-30v välissä voi helposti näyttää nuoremmalta. minusta luultiin aina silloin että oon teini, siis ihan erehdyksiä tuli. jopa 28v ikäisenä. Mutta 25-30v näyttää usein niin nuorelta,e ttä en oikein ymmärrä tuota. Että näyttääkö sit kakskymppiset yleensä vanhemmilta.
Minuakin luultiin teiniksi kaksikymppisenä. Mutta edelleenkään en usko sen tarkoittavan suoraan sitä, että on oikeasti ikäistään nuoremman näköinen vaan juuri sitä mistä kirjoitin aiemmin. Ihmiset olettavat ulkonäön vanhenemisen alkavan paljon aikaisemmin ja nopeammin kuin mitä oikeasti tapahtuu. Sitten sitä kaksikymppistä luullaan teiniksi ja kolmekymppistä kaksikymppiseksi.
Muistelen Hannele Laurin todenneen jossain haastattelussa, että vanheneminen on perseestä. Onhan se. Hänkin oli nuorena todella kaunis nainen.
Oma polkuni meni jotakuinkin näin. Parikymppisenä oli nuoruuden hehkeys, kolmekymppisenä samoin ja 36-vuotiaana olin ns. kuumimmillani. Nelikymppisenä ilmaantui leuan alle joku hetula ja siitä muutama vuosi, niin alkoikin vaihdevuodet. Kamalaa aikaa. Lopetin tupakoinnin ja paino nousi 10kg -> hikoilu oli ainainen riesa oli kesä tai talvi. Miehet alkoivat katsomaan ohi, vaikka nuorena olin ollut ihan nätti.
Nyt lähempänä kuuttakymppiä mietin viitsinkö enää edes meikata, vai luovuttaisiko jo. Ylipaino vaivaa, naama roikkuu ja joka päivä kolottaa jostain. Nuoruus ja kauneus on vain ohikiitävä hetki, näin jälkeenpäin ajateltuna.
Minulla se valtava ulkonäön romahdus iski vasta 49-vuotiaana kauheiden vaihdevuosioireiden kera. Naama valahti kirjaimellisesti yhdessä yössä, siltä ainakin tuntui. Hormonikorvaushoidolla kasvot onneksi palautuivat jotenkuten entiselleen. Peilistä katsoo kuitenkin tuntematon nainen jonka kasvoista on rasvat sulaneet, tummat silmänaluset +silmäpussit sekä poskien ihon kimmoisuus on menetetty. Onneksi kroppa on hoikka ja hyvässä kuosissa vielä, niin voi vaatteilla koreilla vaikka naama on kuin Nasaretin vaakuna.
Minä pidän 30+ ihmisiä kauniina, siis keski-ikäisiä. En ymmärrä miksi ihmiset pelkää olla sen ikäisiä.
Ei vaan se rupsahdus/vanheneminen tapahtuu miehilläkin tutkitusti samoihin aikoihin 44 v ja 60 v.
Kyse ei ole vain ulkonäöstä myöskään vaan kehon terveydestä ja toiminnasta. Siksi 60+ on erityisesti riskikategoriaa monissa sairauksissa. Ettekö te lukeneet noita artikkeleita?