Uskomaton romahdus ulkonäkö 42v -> 45v
Mitähän mulle on tapahtunut? 42v olin vielä tosi nätti ja kaunis seksikäs vartalo.
Papereita kysyttiin ja kukaan ei uskonut että oon nelikymppinen. En oo ruma tai ryppyinen nytkään mutta jokin on muuttunut ja paljon. Vartalo ei ole enää hottis ja siro kuten ennen. Kuukautiskierto on normaali ja ei mitään menopaussioireita joten ei pitäisi olla hormoneistakaan kiinni. Paino on tismalleen sama kuin ennen. Masentavaa!
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko elämä kilpailu kuka näyttää pisimpään nuorelta? Ihmekös kun naiset on niin v*ttumaisia toisilleen kun aina tulee nuoria ja kauniimpia naiisia.
:D
NO siis kun seuraa somea, tuntuu et naisilla on joku kisa kuka näyttää pisimpään nuorelta. "aaa kattokaa näytän 10 v nuoremmalta mutta sä et" "HEHE tältä näytän 46-vuotiaana!!: "arvatkaa ikäni, v*ttu"""". Ihmekös suurta osaa naisita vituttaa jatkuvasti?!!!
No minua v istuttaa lähinnä se kun maha tekee mitä tahtoo, muu ei niinkään. Välillä kasvaa säkin kokoiseksi ja välillä on ok. Eikä sille mahda mitään koska hormonit.
Ja somessa filterit rules etenkin vanhemmilla naisilla, myös kuvakulmat ylhäältä päin. Vähän kuin samanikäisten miesten selfiet sieraimista ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Eiks ollut just se tutkimus et vanheminen tapahtuu kahdessa osassa, 44v. ja 60 vuotiaana?
https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/14/scientists-find…
Eiköhän vanhenemista tapahdu joka sekunti syntymästä lähtien.
Vegaaniruokavalio näyttäisi ainakin lyhyellä aikavälillä nuorentavan biologista ikää. BMC Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa seurattiin kahdeksan viikon vegaaniruokavaliota.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voiko-vegaaniruokavalio-nuorentaa-b…
Vanhenemisvauhti vain kiihtyy ja aika juoksee yhä nopeammin:
Ihmiskunta ei ole koskaan etsinyt Graalin maljaa niin kiihkeästi kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun gynekologi sanoi, että keski-ikäisten itsemurhien syynä on se, että eivät hoida vaihevuosioireitaan. Ja siis tämä oli vasta sen jälkeen, kun olin itse ottanut puheeksi, että tarvitsen jotain, koska paketti ei pysynyt enää kasassa. En nukkunut ja itsetunto valui laittianrakoon.
Ongelmahan on se, ettei apua vaihdevuosiin saa kuin yksityiseltä. Ne eivät myöskään kuulu työterveyteen, vaikka nimenomaan työikäisiä naisia tämä koskettaa ja vaikuttaa työkykyyn. Julkisella sektorilla ei uskalla valittaa edes keski-iässä mielialahaasteista, kun saman tien lätkäistään mielenterveysdiagnoosi eikä edes tutkita hormonaalisia muutoksia.
Eivät kuulu työterveyteen? Kyllä työterveyslääkäri voi reseptin hormonikorvaushoitoon kirjoittaa. Sehän on merkittävä työkykyyn vaikuttava asia. Sitten on vaan saikutettava paljon jos ei työteveydestä apua saa.
43-vuotiaana silmäluomet alkoi roikkua ja katseesta tuli väsynyt.
44-45-vuotiaana kämmenselän iho alkoi rypistyä.
46-47-vuotiaana tuli kaulapoimut ja suupielet valua alaspäin. Bulldogin leukaperät.
Vuosien ajan on emännänkyhmy kehittynyt.
Oivoi :)
Miksei ihminen saa vanheta rauhassa? Nykyään on joku nuoruuden palvomiskultti meneillään, jonka takia ihminen ahdistuu, jos ilmestyy pieniäkään ikääntymisen merkkejä. Ei nelikymppisenä kuulukaan näyttää enää kaksikymppiselle.
Carnivore+fermentoidut kasvikset ja kefir pitää kunnossa. Tai keto. Lisäisin marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä kai hidastaa ruokavaliolla liikunnalla, unella, stressien hillitsemisellä. Ihan tutkittuja juttuja että hidastaa ikääntymistä. Mutta ihmiset syö nykyään kaikkea prosessoittua, stressaa, ei nuku hyvin, juo alkoholia, tupakkaa. Moni ihminen ei syö luonnon puhdasta ruokaa. Kaikissa on lisäaineita ja koodeja. Lääkkeitä vedetään. Kosmetiikan "myrkyt" imeytyy ihoon ja hormonitoimintoihin, ne ei kiinnosta monia.
Eikö niitä meikkejä testata tyyliin kuoleeko hiiri. Ei se vielä tarkoita että pitkäaikainen altistus olisi selvillä.
Alkoholi ja liha vanhentaa. Samoin stressi.
Tuli mieleen siitä kuinka puhutaan, että näytetään nuoremmalta. En usko, että monet oikeasti näyttävät ikäistään nuoremmilta. Uskon ennemmin siihen, että ihmiset näyttävät ikäisiltään, mutta meillä on uskomuksia ja oletuksia siitä miten jo tyyliin 35-vuotiaat näyttäisivät vanhalta ja rupsahtaneilta. Tämähän ei pidä paikkaansa. Ja sitten kun se 35-45v nainen ei olekaan oletetun rupsahtanut vaan on raikkaan näköinen niin ajatellaan, että näyttää ikäistään nuoremmalta.
Sama, 42-vuotiaana kasvot valahti, vaikka ryppyjä ei juuri ollutkaan, eikä ole vieläkään. Vanha mummo peilistä tuijottaa silti
Huh heijaa, paljon satelee ohjeita, reseptejä ja vaatimuksia mitä pitää tehdä. Onko lopputulos kaiken harrastamisen, rahanmenon ja rajoitusten arvoinen? Hieman nuorekkaampi olemus muttei kuitenkaan ikuista elämää. Terveelliset elämäntavat on kaikenkaikkiaan ok ja hyvä pyrkimys, mutta jotain rajaa. Ikääntyminen kuitenkin kuuluu asiaan. Hyväksyminen on myös jalo taito. N47
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormoneissa tapahtuu muutoksia jo ennen kuin kuukautiskierto muuttuu, yleensä n.35-vuotiaana alkaa isompi muutos.
Lapsen 9. luokan biologian kirjassa oli viivadiagrammi naisen hedelmällisyydestä. Siinä 35 vuoden kohdalla on todella jyrkkä pudotus. Hormonitoiminta muuttuu. Kuukautiset tulevat silti keskimäärin vielä 15 (16) vuotta tämän jälkeen eli 51-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullr tapahtui muutos 63-vuotiaana. Olen äitini näköinen.
Muistan jonkun tutkimuksen nimenomaan 43-45 ja 62-63 suurimmat rupsahdukset
Eli ekan rupsahduksen jälkeen on noin 15 vuotta aikaa nautiskella, kunhan alkujärkytyksestä selviää. Tokan rupsahduksen jälkeen voi rauhassa hyväksyä, että se oli siinä. Ulkonäkö on virallisesti gone.
Olen ylittänyt jo molemmat vaiheet. Ensimmäisen vaiheen rupsahduksen jälkeen ymmärsin, että omaa ulkonäköään ei kannata enää verrata oikeasti nuoriin ihmisiin. Kannattaa mieluummin verrata itseään muihin keski-ikäisiin ja koettaa huolehtia olemuksestaan siinä kategoriassa. Toisen vaiheen rupsahduksen jälkeen pitää hyväksyä, että nyt kilvoitellaan isoäitikategoriassa. Mutta senkin sisällä on mahdollista pitää huolta hiuksistaan, painostaan ja pukeutumisestaan. Tällä hetkellä pyrin jonkinlaiseen iättömään tyyliin a'la Raili Hulkkonen ja kumppanit. Ulkonäön suhteen ei tarvitse missään vaiheessa antaa periksi. Tosiasiat on tietty syytä tunnustaa, ja toimia niissä rajoissa kuin se kulloinkin on mahdollista. Ei nuoruus ole ainoa elämänvaihe, jolloin itsensä voi tuntea viehättäväksi!!
Tämä! Mutta sen vielä muuttaisin, että miksi pitää kilvoitella eli kilpailla missään ikäkategoriassa? Miksei voi vaan olla sen ikäryhmän ihminen ja siinä se? Itsestään kannattaa pitää huolta itseään varten (ja läheisiään), ei kilpailumielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ollut just se tutkimus et vanheminen tapahtuu kahdessa osassa, 44v. ja 60 vuotiaana?
https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/14/scientists-find…
Eiköhän vanhenemista tapahdu joka sekunti syntymästä lähtien.
Ei, se on juuri noista tutkimuksista selvinnyt. Vanheneminen ei tapahdu tasaisesti vaan sykäyksittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun gynekologi sanoi, että keski-ikäisten itsemurhien syynä on se, että eivät hoida vaihevuosioireitaan. Ja siis tämä oli vasta sen jälkeen, kun olin itse ottanut puheeksi, että tarvitsen jotain, koska paketti ei pysynyt enää kasassa. En nukkunut ja itsetunto valui laittianrakoon.
Ongelmahan on se, ettei apua vaihdevuosiin saa kuin yksityiseltä. Ne eivät myöskään kuulu työterveyteen, vaikka nimenomaan työikäisiä naisia tämä koskettaa ja vaikuttaa työkykyyn. Julkisella sektorilla ei uskalla valittaa edes keski-iässä mielialahaasteista, kun saman tien lätkäistään mielenterveysdiagnoosi eikä edes tutkita hormonaalisia muutoksia.
Eivät kuulu työterveyteen? Kyllä työterveyslääkäri voi reseptin hormonikorvaushoitoon kirjoittaa. Sehän on merkittävä työkykyyn vaikuttava asia. Sitten on vaan saikutettava paljon jos ei työteveydestä apua saa.
Jos kuuluu työterveyden kanssa tehtyyn sopimukseen. Meillä kuuluu vain mielenterveys- ja tuki ja liikuntaelinsairaudet. Tämä on outoa, koska merkittävä osa työntekijöistä meillä on naisia. Työhyvinvointi on muutenkin meidän työnantajalla pelkkää sanahelinää.
Vierailija kirjoitti:
Tossa iässä mies on jo ollut papparainen vuosia.
Katso telkkarissa pyörivää T Max-mainosta. Siinä on mies, jonka ikä lukee ruudussa 56 v. Olisin veikannut 76 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
43-vuotiaana alkavat esivaihdevuodet. Alkaa kummallisten temppujen ajanjakso.
Mitenköhän vaikuttaa jos endometrioosi. Jännä kyllä nähdä loppuuko kaikki kivut ja vuodot.
Minulla on ollit aina endometrioosi, siinäjän on korkea estrogeenitaso. N 44 v tuli esivaihdevuosioireet ja ne olivat niin rajut, että oli pakko aloittaa hormonikorvaushoito. Nyt minulla on endometrioosi sen ansiosta edelleen 55 v. Ehkä ne vaihdevuosioireet olivat niin rajut, kun pudotus on niin suuri. Joillain joilla on alunperinkin vähemmän estrogeenia ei ehkä ole niin pahoja vaihdevuosioireita, onkohan tätä teoriaa tutkittu missään?