Finstones -harrastus
4v tytär on innostunut etsimään maalattuja Finstones-kiviä, liityin nyt sitten kyseiseen Facebook-ryhmään, jotta voin ilmoittaa sinne löydöistä. Ostin meille myös maalaustarvikkeet, jotta voidaan jatkossa maalailla omiakin kiviä piilotettavaksi.
Itse olen käsittänyt, että ideana tuossa kivitouhussa on ilahduttaa muita sattumalta löytyvillä maalatuilla kivillä. Fb-ryhmää seuratessani on kuitenkin alkanut vaikuttaa, että tietyt "suositut" artistit maalaavat joukon kiviä (esim taitavasti maalattuja yksisarvisia) ja ihmiset ryntäävät sitten laumoina niitä etsimään. Sitten syntyy mielipahaa, kun joku ensin paikalle ehtinyt rohmuaa 10 kiveä ja muut jäävät ilman, paikkoja on pengottu ja hajotettu "kivihurmoksessa" jne. Onko teillä tästä parempaa tietoa?
Kommentit (51)
Me on käyty lasten kanssa puistoissa etsimässä noita kiviä. Vain 2 on löydetty tähän mennessä.
Ehdottaisin sääntöihin, että poimitaan yksi kivi mukaan ja muut jätetään toisten iloksi. Itsekin vasta aloittelin tän harrastuksen. Alle 10 piilottanut ja ne on joku poiminut mukaansa, mutta postauksia en ole niistä huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin sääntöihin, että poimitaan yksi kivi mukaan ja muut jätetään toisten iloksi. Itsekin vasta aloittelin tän harrastuksen. Alle 10 piilottanut ja ne on joku poiminut mukaansa, mutta postauksia en ole niistä huomannut.
Varmaan joku lapsi poiminut hienon kiven talteen. Meillä ainakin ovat noita kotiin välillä tuoneet. Kukaan meistä ei ole Facebookissa
Me löydettiin ensimmäinen kivi noin vuosi sitten. Se oli niin hieno, että liityin ryhmään ja ilmoitin löytyneeksi. Lapset (10v ja 9v) ovat olleet löydöistään ilahtuneita ja niinpä minäkin päätin maalata ja piilottaa. Kymmenestä kivestä vain yksi on ilmoitettu löytyneeksi. Ainakin tietää, että se yksi kivi ilahdutti löytäjäänsä ja sai itsekin hyvän mielen. Muista en voi tietää, vaikka joku olisi nakannut ne mereen, roskikseen tai muuta epätoivottavaa.
No, mulle selvisi tässä joku aika sitten, että Facebookissa on useampikin kivi-ryhmä. Esimerkiksi FinStones ja Finstones, eikä sitä tiedä jos omat kivet olisikin ilmoitettu löytyneeksi siinä toisessa ryhmässä. Jos löytöilmoitukseen ei kirjoita paikkakuntaa, on aika mahdotonta maalarin löytää oman kivensä kierto.
Mitä niillä löydetyillä kivillä.pitäisi tehdä?
En tiennytkään, että ryhmiä on useita, mukava kun kerroit.
Eilen satuin puistoon, joka ilmeisesti aktiivinen kivien piilotteli/etsintäpaikka. Siellä sinkoili vanhempi nainen huomiota herättävästi (iso laaja puisto). Olen joskus ilmoittanut kivilöytöjä fb-ryhmässä ja tämä nainen näyttikin olevan aktiivinen ryhmän jäsen profiilikuva saa tunnistaen. Oli näköjään rohmunnut paikasta suuren määrän saman tekijän kiviä.
Kivivero sanon minä! Kivivero köyhille! KIVIVERO!
T: Kokoomuslainen
Jep. Tai jos köyhä työtön jaksaa ajella päivittäin pitkin Uuttamaata ja imuroida puistot kivistä niin samalla energialla taittuis aivan varmasti joku paskeduuni.
Hei tiiän mistä puhut! Finstones ryhmässä on ihme sensuuri! Ei sallita just kritisoi Tia tästä hamstraamisesta. Tietyt aktiivit ryntää hakemaan kauniita kiviä kun piilotuksesta ilmoitetaan, ja kun esittelevät myöhemmin saaliitaan (puhutaan useista kivistä samasta paikasta) ja joku kyselee oliko kohtuullista rohmuta niin viestit poistuu!
Oli se mikä juttu hyvänsä, jos mukana olijoista 99% on naisia, niin siellä on mielipahaa,kettuilua yms. kokoajan.
Sensuuri on uskomatonta kyllä. Ihme selityksiä myös fb-ryhmässä että 'kun olen vähän liikuntaesteinen niin kerään kaikki mitä löydän' huom aikuinen!!!
Ehdin olla fbryhmässä loppukesän kun tämä sisäpiirimeininki nousi esille ja mulle riitti. Sama aikuishenkilö imuroi mun huolella maalaamat ja leikkipuistojen läheisyyteen jättämät kivet ja lapset jäi nuolemaan näppejään. En enää ilmoita ryhmään, satunnaisesti piilottelen.
Tuottaako se kivien löytäminen enää edes iloa, jos käydään vaan autolla hakemassa vihjeiden avulla. Mietinpä vaan
Naiset onnistuvat keskinäisellä kilpailullaan pilaamaan jopa kivat harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Ehdin olla fbryhmässä loppukesän kun tämä sisäpiirimeininki nousi esille ja mulle riitti. Sama aikuishenkilö imuroi mun huolella maalaamat ja leikkipuistojen läheisyyteen jättämät kivet ja lapset jäi nuolemaan näppejään. En enää ilmoita ryhmään, satunnaisesti piilottelen.
Sama. Harmi vaan ettei löytöjä ilmoitella. Tosin ei vissiin ole mennyt sitten hamsterin näppeihinkään kun ei niistä ole postannut 😁
Okei muutkin on huomanneet tän sisäpiiri ilmiön FinStones -ryhmässä.
Tyypit piilottaa tilauksesta kiviä toisilleen ja sit poistaa kun "sattumalta" löytäneet ;D
Puhutko nyt Finstones- vai FinStones-ryhmästä?
Käsittääkseni tuollaista massahysteriaa ja kivien joukkopiilottamista on vain tietyillä paikkakunnilla. Muualla harrastus on tuollaista kuin viestissäsi kuvailet. Olen ollut kauan ryhmässä ja joissain suosituissa "massapaikoissa" (esim. Raision alppiruusupuisto) kivien piilotus on syystäkin kielletty kokonaan, kun alueet kärsivät ihmismääristä ja etsinnöistä.