onko tällainen luonteenmuutos (pinnan lyheneminen) miehellä normaalia?
mieheni on mielestäni viimeisen vuoden aikana muuttunut. hän menettää malttinsa asioista, joista ei aiemmin menettänyt malttiaan. hän on tullut jotenkin yhteiskuntavastaiseksi tai ainakin -kriittiseksi.
asiat, joista hän ottaa pulttia, ovat sellaisia, mistä en itse hermostuisi. naimisissa olemme olleet kuusi vuotta, ja aiemmin miehessäni ei ollut tällaista piirrettä, joskin voi tietty olla, että asia on ollut jotenkin pinnan alla ja pulpahtanut nyt pintaan, kun miehelläni on ollut viime aikoina ehkä jonkin verran stressiä (heikko työtilanne, hieman epävarma tulevaisuus).
esimerkkejä voisi mainita sen, että lentomatkalla hermostuu turvatarkastuksessa, kun virkailijat tutkivat mieheni mielestä liian tarkkaan. tai eilen pysähdyttiin abc:llä, niin kassarouva ei antanut leimaa, kun mieheni osti aterian ja sen lisäksi hampurilaisen. teki yli 9 euroa, mutta kyse ei ollut yhdestä ateriasta. olin vielä parkkipaikalla ja mieheni tuli ulos ovet paukkuen ja oli valmis lähtemään abc:ltä pois, kun sai mielestään huonoa palvelua, vaikka kyse oli vaan siitä, ettei kassarouva ollut osannut sanoa tarpeeksi nätisti, että heillä on tällaiset säännöt. mieheni on ihan selvin päin näissä tapauksissa. alkoholia ei juuri käytä, ja silloin kun käyttää, niin muuttuu lupsakaksi, silloin ei asiat harmita.
yhteiskuntavastaisuudella tarkoitan sitä, että mieheni ei kohdista hermostumista perheeseen vaan tosiaan tuntemattomiin ihmisiin, jotka vaan sattuvat tekemään työtään.
asia mietityttää siinä mielessä, että joskus mieheni alkaa ryppyillä vaikkapa puhallutuksia tekeville poliiseille, niin voi olla leikki kaukana. ja sit yleensäkin, et onko moinen mielenlaadun muutos nornaalia?
Kommentit (9)
Pohdin tänään tuota asiaa ihan itseksenikin, ennen sinun aloitustasi jo. Mikä voi aiheuttaa tällaisen ?? Itsellä tuli mieleen liika työstressi, masennus, pettymys omiin valintoihin/elämään, .. purkautuu jotenkin pahana olona kaikkeen, ja lähinnä raivoamisena lähimmille kontrolloimattomalla tavalla. Miten miehesi kokoaa itsensä? Huomaako itse pinnan kiristyneen?
Miten ruokavalio.. ? Onko jotakin muutoksia ollut tänä aikana.. kysyn siksi, koska ammattini puolesta huomaan, että ruokavaliolla iso vaikutus mielialaan.
En jaksa ollenkaan. En ymmärrä miten jokainen pieni vastoinkäyminen voi ottaa niin voimille. On masentunut tosin, mutta ei mielestäni johdu siitä vaan alunperin on ollut sellainen asenne, että häntä on sorrettu ja häntä ei arvosteta. Katkeroitunut. Todellisuudessa ei itse anna muille ihmisille arvoa. Ikävinä piirteinä tässä katkeroitumisessa on epärehellisyys ja kostonhimo. Riitoja ei käsitellä koskaan, ne vaietaan ja lakaistaan maton alle. Vakavasti harkitsen eroa. Mitä masennukseen tulee, tiedän mitä se on, olen itse käynyt läpi pohjia myöten. Inhottaa kun itse on parantunut, että joutuu uudelleen käymään samat asiat miehen kautta läpi.
että tuo ruokavalio-asia on aivan totta. Meillä olen uudelleen ja uudelleen yrittänyt selittää miehelle ettei syö kunnolla, että aiheuttaa osittain itse masennuksensa. Ei usko. Eli saattaa kehuskella sillä, ettei syö koko päivänä syö mitään. Hedelmiä ei syö juuri koskaan, vihanneksia kerran viikossa ja kalaa todella harvoin...
Miten ruokavalio.. ? Onko jotakin muutoksia ollut tänä aikana.. kysyn siksi, koska ammattini puolesta huomaan, että ruokavaliolla iso vaikutus mielialaan.
Mielialaa saa kyllä kohennettua valitsemalla itselle sopivan syömisrytmin, jossa pysyy. Noin 3 kertaa päivässä syö kunnolla, eli aamulla, lounaan ja illallisen. Lisäksi myöhäinen iltapala jos tarpeen. Kasviksia ainakin pääruuilla aina vaikka voi tuntua vaikealta. Varsinkin masentuneen oireilla on lisättävä ruuille jälkiruokia kotimaisista marjoista! Ihan kupillinen vadelmia tai mustikoita ilman lisukkeita riittää. Tärkeää on turhan sokerin karsiminen ruokavaliosta vähitellen ja näin myös syöpöttelystä poisoppiminen (patukat ja limut).
Itse ihmettelin vuosia mikä meidän elämässä " mättää " kun miehen mielestä mikään ei ole oikein .
Rakkauden puutteesta ei ollut kyse tms . puolin eikä toisin . Itse kävin eropohdiskeluja myös ja pistin miehen seinää vasten . Joko lähdetään perheasiainneuvottelukeskukseen puhumaan parisuhteesta tai sitten erotaan - näin en kuitenkaan jaksa !
Vähän vastahankaan lähti ja kuinka ollakkaan jo ekalla istunnolla meille sanottiin ettei ongelma ole suhteessa vaan mies kuulostaa masentuneelta !
Ja siitä sitten eteenpäin lääkärille jne . En sano että on helppo tie ja kestää kun pomputetaan ihmiseltä toiselle aluksi jne .
Mutta olen itse satavarma että yksi liitto säilyi ja voi hyvin ja kukoistaa edelleen oikeiden lääkkeiden ja hoidon ansiosta !
Tosin hyvin " hissukseen " asiaa on hoidettu - vain muutama valittu ihminen asiasta tietää ja mies on koko ajan käynyt töissä !
Paras palaute tuli lapsilta : Isi jaksaa olla meidän kanssa ja tehdä kaikkea ekä vaan huuda ja nuku !
Pitkää pinnaa !
no ruokavaliosta epäsäännöllinen syöminen ja limut kyllä natsaa. luulen, et sokerilimu näkyy hänellä jo vyötärönympäryksessäkin. ehkä ruokavalio tosiaan voi vaikuttaa yhdistettynä muuhun stressiin. jospa elämä hänen osaltaan helpottuisi, niin ei tarttisi ärtyä mitättömästä.
ap
kannattaisi tutkia ainakin sokeriarvot ja kilpirauhasarvot, mahdollisesti kortisoliarvotkin jos lääkäri katsoo aiheelliseksi. Eli ensin fyysisen puolen tsekkaus, sitten mentaalipuolen. Kilpirauhasarvoissa voipi hyvinkin olla vikaa!
Tai sitten se on masentunut. Polttaa paljon ja juokin reippaasti ja ne molemmathan tunnetusti aiheuttaa masennusta.
On tehnyt jotain laitonta ? Tai sitten niinkuin oma mieheni on masentunut ? Miehelläni ollut masennuslääkkeet käytössä jo kohta 2v ! Ja on auttaneet pinnan palamiseen ja moniin muihin vaivoihin .
Ja nyt la taas ihmettelin kun ruohonleikkuri " lensi " ympäri pihaa ...Kunnes katsoin lääketilanteen ja jututin miestä - oli ollut lähes vkn syömättä lääkkeitä kun ei omasta mielestään tarvitse ! HOH HOH !
Keskusteltiin asiasta ja olin tosi tiukkana - apteekkiin lähti ja taas on rauha toivon mukaan palautumassa meidän perheeseen ...