Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti-ihminen, mitä mieltä olet VR:n mummojupakasta?

Vierailija
17.07.2026 |

Kun kerrankin kysytään.

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita uutisia ollut vuosien varrella humalaisista asiakaista, itseään tyydyttävistä asiakkaista, rasistisia kommentteja huutelevista asiakkaista junissa, kukaan ei ole uskaltanut puuttua heidän asiattomaan käytökseensä, vaan häiritsevä käytös saa jatkua koko matkan.

Sen sijaan Extra vaunussa istuva mummo ei voi istua sitä muutamaa minuuttia siinä ja lähteä matkalaukkunsa kanssa seuraavan pysähdyksen aikana vaeltamaan kohti konduktöörin löytämää oikeaa istumapaikkaa.

Aika outo episodi. Palveluhenkisyys? Tarjoutuiko vartijat (!), siis kaksi, auttamaan laukkujen kanssa? Mummothan eivät olleet häiritseviä, ainakaan uutisen mukaan, siellä Extra vaunussa, ennen kuin konduktööri alkoi jankata väärästä lipusta...

Nämä oman elämänsä nöyrät, "minä kyllä seison välikössä", jos ei oikean tasoista istumapaikkaa löydy; teitä minä en ihan ymmärrä.

Vierailija
82/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätevä nuori konnari ei sietänyt sitä, että joku muukin sanoo jotain omasta puolestaan, puolustaa oikeuksiaan. Mummothan eivät ole sinänsä fyysisesti pelottavia joten heidät on helppo heittää pihalle, toisin kuin isokokoinen päihteidenkäyttäjä. Mielestäni asiasta olisi selvitty puhumalla ja annettu senkin aikaa junan kulkea.

Mummoilla ei ollut mitään "oikeuksia" puolustettavana. Heillä ei ollut matkalippua paikoilla joilla istuivat, heille etsittiin omasta matkustusluokasta paikat, mutta eivät suostuneet siirtymään. Tätä ennen nämä "liikuntakyvyttömät" vanhukset olivat päässeet kiipeämään vaunun yläkerrokseen... Vartiajn olisi pitänyt kantaa mummot pihalle niska-perseotteella. 

Sul on ihan älyttömästi omia oletuksia kirjoituksessa. 

Erittelisitkö, mitä? Mä oon ainakin lukenut oikeuksia ja niskaperseotetta lukuunottamatta nuo asiat öehdestä. Miten ne olisivat kyseisen kirjoittajan oletuksia?

-Ohis

”Oikeksia”

”Liikuntakyvyttömät”

Käytät näitä vallankäytön välineenä kirjoituksessasi. Väritätvtilannetta, etkä pysty asettumaan toisen asemaan.

Mummot itse vetosivat siihen, että eivät pysty liikkumaan junassa kesken matkan. Mitä värittämistä se on sanoa, että jännästi olivat kuitenkin pakaaseineen päässeet sinne yläkertaan?

-Ohis

Lisäksi todnäk liikkuvassa junassa. Sama junasta laskeutuessa, yleensä moni tulee kapsäkkeineen alas junan vielä liikkuessa. Väliasemille jäädessä saattaa jopa jäädä junan kyytiin, kun eivät ennätä ulos junan pysähtymisaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken olennaisen tapauksesta kertoo muiden matkustajien raportoitu käytös. Taputtivat kun mummoista päästiin eroon ja toivottelivat hyvää matkaa v-ttuun junasta.

Kertonee enemmän matkustajista itsestään. 

Vierailija
84/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eikös toinen noista "mummoista" ollut 60-vuotias, eli ei mikään vanha, tuon ikäinenhän on edelleen työelämässä. Monet tuntemani kuusikymppiset ovat vaikka miten kovassa kunnossa.

Moni tuota nuorempi ei ole kovassa kunnossa. Ei ole edes hyvässä kunnossa. Jotkut sairaudet alentavat huomattavasti työkykyä ja liikkumista.

Eli kaikilla, joilla ei ole hyvä kunto, on ok mennä istumaan extraluokkaan siitä maksamatta ja haistatellen kieltäytyä siirtymästä pois?

Vierailija
85/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VR on paska. Olen mummojen puolella.

VR on monella tapaa paska, mutta mummojen käytös oli kaikin puolin ala-arvoista. Aspa etsi heille oikeat paikat, mutta ihan yhtäkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta arvon leidit olivatkin muka niin raihnaisia, etteivät pystyneet liikkumaan minnekään. Ja vielä haistattelivat aspalle. Ei todellakaan ok. 

Vierailija
86/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko nyt vaikka näin nätisti, että VR ei saanut tästä pisteitä. Ei tilanteen hoidosta, eikä siihen liittyneestä viestinnästä. Etenkin kun tapahtumaketjun juurisyynä oli VR:n itse peruma junavuoro ilman korvaavaa kuljetusta.

Olihan siellä korvaava kuljetus, johon nämä naisetkin pääsivät.

Tunnin odottelu ja täyteen buukattu juna ei ole korvaava kuljetus.

Vierailija
87/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kenelläkään pistoolia käsilaukussaan?

Vierailija
88/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useita uutisia ollut vuosien varrella humalaisista asiakaista, itseään tyydyttävistä asiakkaista, rasistisia kommentteja huutelevista asiakkaista junissa, kukaan ei ole uskaltanut puuttua heidän asiattomaan käytökseensä, vaan häiritsevä käytös saa jatkua koko matkan.

Sen sijaan Extra vaunussa istuva mummo ei voi istua sitä muutamaa minuuttia siinä ja lähteä matkalaukkunsa kanssa seuraavan pysähdyksen aikana vaeltamaan kohti konduktöörin löytämää oikeaa istumapaikkaa.

Aika outo episodi. Palveluhenkisyys? Tarjoutuiko vartijat (!), siis kaksi, auttamaan laukkujen kanssa? Mummothan eivät olleet häiritseviä, ainakaan uutisen mukaan, siellä Extra vaunussa, ennen kuin konduktööri alkoi jankata väärästä lipusta...

Nämä oman elämänsä nöyrät, "minä kyllä seison välikössä", jos ei oikean tasoista istumapaikkaa löydy; teitä minä en ihan ymmärrä.

Sille paikalle mennään minne on lippu ostettu. Et se niin toimi että jokainen vaan sooloilee oman mielensä mukaan ja mistään säännöistä ei tarvitse välittää. 

Vierailija
89/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko nyt vaikka näin nätisti, että VR ei saanut tästä pisteitä. Ei tilanteen hoidosta, eikä siihen liittyneestä viestinnästä. Etenkin kun tapahtumaketjun juurisyynä oli VR:n itse peruma junavuoro ilman korvaavaa kuljetusta.

Huonoa oli myös ilta-Sanomissa nimittely. Toimittajan ei pitäisi jatkaa. Kyse oli työikäisestä naisesta ja toinen vanhempi. 

Vierailija
90/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti kumpikaan osapuoli ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Mummo tai mummot olivat ilmeisesti turhan ärhäköitä jo ennen tilanteen lopullista kärjistymistä ja konduktööri turhan joustamaton. Kun tilanne oli se, että alkuperäinen juna oli peruttu, eikä seuraavassa junassa ollut juurikaan vapaita paikkoja, olisi konduktööri voinut antaa mummojen istua siellä missä istuivat Tampereelle saakka, kun mummot olivat sanoneet siirtyvänsä silloin (kun juna on paikallaan) konduktöörin heille löytämiin paikkoihin. 

Haistattelu toiselta mummolta ei tietenkään ollut sopivaa. Eikä työtään tekevän nuoremman naisen vähättely "nuori plikka komenteli" -tyyliin, kuten teki lehtijutussa.

Mun mielestä tuo olisi ollut epäreilua niitä kohtaan, jotka olivat maksaneet lisämaksua extraluokasta. Mitä järkeä maksaa, jos siellä saa istua ilman lisämaksuakin? Ja kyseessä ei ollut mikään lyhyt pysäkinväli vaan yli kahden tunnin matka Vaasasta Tampereelle.

Mutta tämänkaltainen tapa on normaalia hyvää asiakaspalvelua, kun koko tilanne on syntynyt puljun, tässä tapauksessa vr:n, omasta syystä. Kyllä poikkeustilanteissa vr toimii niin toisinaan, tiedän koska olen kerran sattunut sellaiseen itsekin.

Oonko mä ymmärtänyt oikein, että osa myöhästyneen junan matkustajista oli maksanut itselleen Extra Rento -paikat, ja nää muoritkin oli yrittäneet, mutta eivät onnistuneet puhelinpalvelun kautta? Eikö muuten nykyään enää pysty ostamaan konnarilta lippua junaan? Ilmeisesti ei?

Kyllä junassa voi ostaa lipun edelleen.Maksuksi käy vain maksukortit.

Vierailija
91/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut täpötäynnä olevassa yöjunassa istumapaikoilla. Juna oli tulossa Tamereelta Seinäjoelle täynnä Ratinan AC/DC keikalla olleita. Konnarina sellainen setämies ikäluokkaa oleva konnari. Hoiti kyllä hyvin sen junaseurueen, kukaan ei lentänyt ulos. Vihaisella känninaiselle löytyi hukassa ollut yhtä känninen puoliso kesken junamatkan, muistaakseni muut matkustajat taputtivat, kun pariskunta jälleen kohtasi 🤣

Siihen nähden vihaisille "mummoille" poliisit paikalle, kuulostaa äärimmäisen omituiselta. 

Vierailija
92/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätevä nuori konnari ei sietänyt sitä, että joku muukin sanoo jotain omasta puolestaan, puolustaa oikeuksiaan. Mummothan eivät ole sinänsä fyysisesti pelottavia joten heidät on helppo heittää pihalle, toisin kuin isokokoinen päihteidenkäyttäjä. Mielestäni asiasta olisi selvitty puhumalla ja annettu senkin aikaa junan kulkea.

Mummoilla ei ollut mitään "oikeuksia" puolustettavana. Heillä ei ollut matkalippua paikoilla joilla istuivat, heille etsittiin omasta matkustusluokasta paikat, mutta eivät suostuneet siirtymään. Tätä ennen nämä "liikuntakyvyttömät" vanhukset olivat päässeet kiipeämään vaunun yläkerrokseen... Vartiajn olisi pitänyt kantaa mummot pihalle niska-perseotteella. 

Sul on ihan älyttömästi omia oletuksia kirjoituksessa. 

Erittelisitkö, mitä? Mä oon ainakin lukenut oikeuksia ja niskaperseotetta lukuunottamatta nuo asiat öehdestä. Miten ne olisivat kyseisen kirjoittajan oletuksia?

-Ohis

”Oikeksia”

”Liikuntakyvyttömät”

Käytät näitä vallankäytön välineenä kirjoituksessasi. Väritätvtilannetta, etkä pysty asettumaan toisen asemaan.

Mummot itse vetosivat siihen, että eivät pysty liikkumaan junassa kesken matkan. Mitä värittämistä se on sanoa, että jännästi olivat kuitenkin pakaaseineen päässeet sinne yläkertaan?

-Ohis

Vedät mutkat suoriksi:

”Eivät pysty liikkumaan liikkeessä olevassa junassa = liikuntakyvyttömiä.

Mustavalkoista asettelua. Toivottavasti et ole asiakaspalvelija.

Tiedätkö sinä, mitä sanojen lainausmerkkeihin laittaminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että niitä ei pidä lukea kirjaimellisesti. Tässä kohtaa luin "liikuntakyvyttömät" niin, että naiset eivät omasta mielestään olleet kyvykkäitä siirtymään matkatavaroineen heille osoitetuille paikoille ennen kuin juna pysähtyy Tampereella, vaikka olivat niine pakaaseineen onnistuneet kiipeämään sinne extraluokkaan. Jos olivat vielä etsineet itselleen paikkoja useista vaunuista, kuten kertovat, niin eiköhän juna silloinkin ollut jo liikkeellä, vai kuinka pitkä on (tai oli, jos se oli poikkeuksellinen) tuon pendolinon pysähdys Vaasassa?

Lainausmerkkejä ei oikeasti saa käyttää kuin vain suorissa sitaateissa. Opettele tuo ensin ja vänkytä vasta sen jälkeen.

Vierailija
93/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille paikalle mennään minne on lippu ostettu. Et se niin toimi että jokainen vaan sooloilee oman mielensä mukaan ja mistään säännöistä ei tarvitse välittää. 

Etkö säkään ole lukenut uutista. Naisilla ei ollut paikkoja tähän junaan, johon heidät ohjattiin, koska heidän edellinen juna peruuntui. Tää ei ollut korvaava juna vaan uusi, joka tuli täyteen.

Vierailija
94/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muijat eivät olleet edes mitään ikäihmisiä, vaan toinen kuusikymppinen ja toinen seitsemänkymppinen. 

Vierailija
95/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan siellä korvaava kuljetus, johon nämä naisetkin pääsivät.

Tunnin odottelu ja täyteen buukattu juna ei ole korvaava kuljetus.

Totta kai on, he olisivat päässeet lisämaksutta määränpäähänsä. Matkustaessa joskus joutuu odottamaan, koska tapahtuu jotain yllättävää.

Vierailija
96/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot käyvät mummotunnelissa käsiksi miesten etumukseen. Se on aika hätkähdyttävää.

Mitäs pukeudut niin paljastavasti, vtun hor o. 

Vierailija
97/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken olennaisen tapauksesta kertoo muiden matkustajien raportoitu käytös. Taputtivat kun mummoista päästiin eroon ja toivottelivat hyvää matkaa v-ttuun junasta.

Kertonee enemmän matkustajista itsestään. 

Ymmärsin uutisoinnista, että osa taputti nimenomaan mummoille, mutta osa huuteli heille ikävästi.

Vierailija
98/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mummo huutaa "Haista sinä pitkä paska!" niin se saa aina muuten niin velttoon asiakaspalveluun hieman ryhtiä.

Asiatonta käytöstä ja riittävä syy voimankäyttöön jos siihen ei ole ammatinpuolesta oikeutettu silloin sen suorittaa poliisi. Vuoden portti kielto päälle.

Sillä kolmannella paikalta liuenneelta mummolla oli liukenemiseen hyvä syy, nimittäin hänellä on ehdonalainen tuomio voimassa ja jos tilanne olisi kärjistynyt käsirysyksi niin se ei olisi tiennyt hyvää hänelle.

Tästä pitää kyllä saada elokuva aikaiseksi. Komedia, draama vai dekkari?

Oheisartikkeleiksi Ranttalimummot t-paita yms. 

Vierailija
99/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä VR:n "palvelua", joten naisten olisi kannattanut vain mennä toisille paikoille, ja tietysti hakea paikkalippujen hinta takaisin. 

Vierailija
100/160 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole ikä- eikä sukupuolikysymys. Se että kyseessä on "tädit" ei nyt aiheuta mitään erillistä ongelmaa.

Jos henkilö istuu paikalla x johon hönen lippunsa ei riitä, siirtyköön omalle paikalleen. Konduktöörillä on liikkuvassa junassa jörjestyspoliisin valtuudet: auo kännissä päätä kondarille => lennä ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi