Mikä on tekosyysi kun et käy luovuttamassa verta?
Kommentit (235)
Järjetön ajatus, että veripalvelun tuotteiden laatua laskettaisiin pelkkä saatavuus edellä. Tällainen visio toisi myös välillisiä kustannuksia sairaspäivärahapuolelle inhimillisistä haitoista puhumattakaan, jos jokainen vähänkään kykenevä luovuttaisi verta. Rautavarastojen vajauksista ja omista leikkaustoimenpitäistään toipujat tai lisääntymistä suunnittelevat nyt mm maksaisivat kovaa henkilökohtaista hintaa, mikä heijastuisi pitkälti kustannuksina muualla.
Ne on aika rajatut tilanteet, joissa se henki on kirjaimellisesti verituotteesta kiinni. Onko Suomessa joku kuollut verenluovuttajien vähyyden vuoksi?
T kolmesti vuodessa luovuttaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin 90-luvulla useita vuosia Englannissa.
Huoruusvuodet saastutti veren
Onhan se voinut olla siellä vaikka luostarissa.
Hullun lehmän taudin takia tuo on este. Tietäisit jos olisit itse luovuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Anemia
Jeps, itselläni hemoglobiini alle 110 ja ferritiini 5...En taida kelvata🤔
Painan alle 50 kg ja perussairauteni vuoksi en muutenkaan saisi luovuttaa. Lisäksi järjetön verikoepelko.
Eivät huoli minun vertani. Luovuttaisin jos voisin.
Kiusa se on pienikin kiusa. Mutta jos voisin luovuttamalla todellakin jopa pelastaa ihmishenkiä niin sitä suuremmalla syyllä.
Anemia ja jatkuva reumalääkitys. Eikä ole mitään v*tun tekosyitä, veri ei kelpaa luovutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian korkea hemoglobiiniarvo.
Saa luovuttaa ellei ole tullut uusia sääntöjä. Minulla oli parhaimmillaan yli 190. Itse lopetin luovuttamisen, kun ensin kaupungistamme lopetettiin luovutuspaikka, sitten tuli kiertävä luovutus vuorosysteemillä ja lopulta olisi pitänyt varata aika kiertävään luovutuksen ja se oli aina työajalla. Eli lopputuloksena, minun olisi pitänyt maksaa ainakin se yhden tunnin palkka, että saan lahjoittaa SPR:lle muutaman sata euroa. Meni liian vaikeaksi.
Spr tosiaan yrittää tehdä homman mahdollisimman vaikeaksi.
Uusi muutos on se, että hoitaja kykkii vaivaannuttavasti vieressäsi koko pussin täyttymisen ajan ja kyselee tyhmiä. Ennen ne meni pois, yksi hoitaja hanskasi samalla monta luovuttajaa.
Ikään kuik aikuista ihmistä pitäisi koko ajan pitää kädestä.
Toinen on se loputon kyselyrumba. Botti voisi hoitaa sen kun lomake anyway täytetään etukäteen.
Mua ne ei koskaan hanskanneet
Suurin osa luovutetusta verestä ’pilkotaan’ osiin eri verivalmisteiksi. Vain pieni osa säilötään sellaisenaan hätävereksi. Eli ei väliä veriryhmällä, niin ovat sanoneet Spr:llä.
Itse olen todella aktiivinen liikunnanharrastaja. Ikää 28. Olen jo parikymmentä kertaa käynyt luovuttamassa. Luovutuspäivänä olen välttänyt raskasta liikuntaa, mutta muuten jatkanut samaa rataa. Ei tunnu olevan vaikutusta suorituskykyyn. Kuitenkin vain 450 ml luovutetaan.
Matala Hb ja runsaat kuukautiset.
Vaikea raudanpuute. Johtuu erittäin runsaista menkoista, vuodan kuin seula neljän viikon välein.
Olen liian hoikka, en paina 50 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin 90-luvulla useita vuosia Englannissa.
Huoruusvuodet saastutti veren
Onhan se voinut olla siellä vaikka luostarissa.
Hullun lehmän taudin takia tuo on este. Tietäisit jos olisit itse luovuttanut.
Nykyään Iso-Britanniassa vuosina 1980-2026 asuneet voivat luovuttaa verta, rajoitus poistui tämän vuoden (2026) maaliskuussa.
Huono hemoglobiini ollut aina. Parhaimmillaankin 130 pintaan pitkän rautakuurin jälkeen, kun naisten alaraja on 125. Sukuvika tämä. Nuorempana olin myös liian laiha (167/46-49) pitkään, nykyään se ei olisi ongelma.
SPR myy vereni, että saavat pomojen jättipalkat maksettua.
Amen. Käyn kyllä, mutta yksityisyyttä arvostavana ihmisenä inhoan sitä, ettei yksityisyyttäni edes yritetä kunnioittaa.
Joku pikkupimpero kyselee ja kyttää koko ajan. Ne samat kysymykset joihin juuri vastasin netissä.