Mikä on tekosyysi kun et käy luovuttamassa verta?
Kommentit (71)
Koska narkkarit eivät voi luovuttaa verta
-M35-
En halua että joku saa lapsen jossa on minun DNA:ta.
Ei minun vertani hyväksyttäisi. Siihen on aika tiukat kriteerit.
Lisäksi ferritiiniarvoni ovat jo muutenkin niin matalat, että paree pitää kiinni siitä verestä minkä kroppa jaksaa tuottaa.
Käyn melko säännöllisesti luovuttamassa. Muistaakseni 47 luovutuskertaa takana. Pitäisi taas käydä, kun tänä vuonna en ole vielä käynyt.
Ei ole mtään tekosyitä, en vaan halua. Se on jokaisen oma valinta.
En pelasta muita ja kuole itse. Omat veriarvoni eivät riitä muiden pelastamiseen.
En tarvitse tekosyitä vaan voin kertoa oikean syyn, vaikka se olisi vain että olen laiska. Tässä asiassa kuitenkin syynä on käyttämäni kortisonilääkitys, kaikkein veri ei kelpaa vaikka kuinka vikiset.
Kenenkään ei ole pakko luovuttaa verta, eikä siihen tarvitse olla syytä eikä tekosyytä.
Ap on harvinaisen typerä ihmisoletettu.
Asuin 90-luvulla useita vuosia Englannissa.
Liien matala ferritiini, joka oireilee, ja jota ei saada korjattua millään. Lisäksi huimaus ja matala verenpaine tähän yhdistettynä
Kerran kävin onnistuneesti (Hb oli yhden yksikön yli luovutusrajan), toinen jäi yritykseksi koska Hb oli liian matala. Sen jälkeen Hb aina ollut mittauksissa matala, joten en ole enää edes yrittänyt.
Ei mitään tekosyitä vaan kolme ihan oikeaa syytä; raudanpuute, alle 50kg paino ja imetys :) Raudanpuute ollut jollain tasolla aina, joten tuskin koskaan voin luovuttaa verta.
Kokeilin pari kertaa. En palaudu siitä kovin helposti. Lisäksi minusta on vaikeaa saada verta ulos, ihme jumppaamiseksi meni että saatiin pussi täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Liian korkea hemoglobiiniarvo.
Saa luovuttaa ellei ole tullut uusia sääntöjä. Minulla oli parhaimmillaan yli 190. Itse lopetin luovuttamisen, kun ensin kaupungistamme lopetettiin luovutuspaikka, sitten tuli kiertävä luovutus vuorosysteemillä ja lopulta olisi pitänyt varata aika kiertävään luovutuksen ja se oli aina työajalla. Eli lopputuloksena, minun olisi pitänyt maksaa ainakin se yhden tunnin palkka, että saan lahjoittaa SPR:lle muutaman sata euroa. Meni liian vaikeaksi.
Raudanpuuteanemia. Luottaisinko verta, kun punasoluja joudutaan itseenikin tankkaamaan raudan lisäksi?