Mikä on tekosyysi kun et käy luovuttamassa verta?
Kommentit (235)
Ihan oikea syy on se että asuin Britanniassa 90-luvun alussa. Eli en saa luovuttaa, ainakaan silloin kun viimeksi tarkastin asian joskus pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Huonot suonet. Jo verikokeen otto on äärimmäisen hankalaa
Niin minullakin, sairaalassa ollessa ovat kikkailleet lopulta ties mistä rystysistä siipineulalla niitä näytteitä, kun kaikki paremmat suonet on jo puhkottu tuloksetta.
Silti olen luovuttanut verta yli 30 kertaa. Siellä osaavat ja suostuvat ottamaan vähän syvemmällä olevasta suonesta joka ei näy mutta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kävin, kun sinne vain mentiin. Nyt pitää varata aika ja pari kertaa, kun olen yrittänyt varata niin aikoja ei ole. Asun siis paikkakunnalla, jossa vain liikkuva toiminta n kerran kuussa.
Sama täällä. Lisäksi kerran olin menossa nuorempana vanhempieni kanssa kun silloin voi mennä vain paikalle ilman ajanvarausta, mutta silloinpa se peruttiin jostain syystä. Sekä painoni vaihtelee, olen pienikokoinen ja toisinaan alle 50 kg. Ja nyt olen raskaana.
Ikä. Olen 57. Nuorena kävin usein. Ei tämän ikäinen enää kelpaa.
Syy on sairaus, joka vaikuttaa myös vereni laatuun.
Perussyy oli armeija. Armeijassa pakotettiin luovuttamaan verta. Oli pakko mennä, vaikka tiesi ettei saa luovuttaa (oli pari viikkoa aikaisemmin tullut uusi seksisuhde ilman ehkäisyä). Eniten ärsytti tuollainen pakottaminen ja kuitenkin SPR (vai mikä olikaan) puhui paikalla vapaaehtoisuudesta. Jos SPR hyväksyi pakottamisen, niin päätin etten tule enää koskaan vapaaehtoisesti. Voivat syyttää armeijaa.
Näin jälkikäteen ajateltuna, armeijan olisi kannattanut sivistää ihmisiä ja puhua verenluovutuksen hyvistä puolista. Ei pakottaa ketään ja perustella että pakko on pakko. Tai SPR olisi voinut pitää luennon varusmiehille (silloin ei ollut naisia) ja pyytää vapaaehtoiset tulemaan luovutukseen. Mutta ei, mieluummin ottivat armeijan pakottamat nuoret miehet ja eivät ajatelleet, että tästä jää paha maku osalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin intissä ekan ja viimesen kerran. SPR:llä oli mukana joku sivari joka vttuili meille koko ajan. Missä muualla tahansa se olisi saanut turpaansa, siellä piti vaan kuunnella ja SPR:n mummot vaan nauroivat. Se hyväntekeväisyys jäi sitten siihen tämän elämän osalta.
Mekin käytiin intissä. Hyvin nousi illalla viina päähän.
Korkeintaan kymmenyksen helpommin.
Voit luovuttaa verta, jos olet 18–70-vuotias (ensiluovutus voidaan aloittaa 18–64-vuotiaana) ja painat vähintään 50 kiloa. Vasta-aiheita voivat olla tietyt pitkäaikaissairaudet:Vaikeat sydän- ja verisuonisairaudetDiabetes, joka vaatii lääkehoitoa (insuliini) tai johon liittyy lisäsairauksiaAktiivinen syöpäsairaus
Painan alle 50 kiloa
Vierailija kirjoitti:
Perussyy oli armeija. Armeijassa pakotettiin luovuttamaan verta. Oli pakko mennä, vaikka tiesi ettei saa luovuttaa (oli pari viikkoa aikaisemmin tullut uusi seksisuhde ilman ehkäisyä). Eniten ärsytti tuollainen pakottaminen ja kuitenkin SPR (vai mikä olikaan) puhui paikalla vapaaehtoisuudesta. Jos SPR hyväksyi pakottamisen, niin päätin etten tule enää koskaan vapaaehtoisesti. Voivat syyttää armeijaa.
Näin jälkikäteen ajateltuna, armeijan olisi kannattanut sivistää ihmisiä ja puhua verenluovutuksen hyvistä puolista. Ei pakottaa ketään ja perustella että pakko on pakko. Tai SPR olisi voinut pitää luennon varusmiehille (silloin ei ollut naisia) ja pyytää vapaaehtoiset tulemaan luovutukseen. Mutta ei, mieluummin ottivat armeijan pakottamat nuoret miehet ja eivät ajatelleet, että tästä jää paha maku osalle.
Mulle riitti intissä se, että sai munkkikahvit jollakin lapulla, jonka sai, kun luovutti. Sitten huomasimme esittelet, joissa luki, että sitä vastaan sai munkkikahvit. Kahdet munkkikahvit itselle ja SPR sai koko aliupseerikoulussa 150 pussia verta eli aika monta silloista markkaa.
No ihan se, että ne ei minun vertani huoli, vaikka sitä itse pullossa sinne veisin.
Vierailija kirjoitti:
Ikä. Olen 57. Nuorena kävin usein. Ei tämän ikäinen enää kelpaa.
Kelpaa. Luovuttamisen yläikäraja on 70v.
En voi luovuttaa.. Kroonisesti alhainen hb ja ferritiini johtuen harvinaisen sairauden aiheuttamista verenvuodoista. Punasoluja olen saanut useamman kerran kun hb tippunut tarpeeksi alas (<60).
Veret on ohennu viime vaalien jälkeen...
Verikammoisena ajattelen, että ne joilla ei verikammoa ole voisivat mieluummin käydä, mutta taitaa olla liikaa pyydetty.
Ei mikään. OIkea syyni on se, että hbo oli viimeksi mitattessa 116. Ei tule kysymykseenkään, että pääsisin verta luovuttamaan näillä lukemilla.
Olen käynyt luovuttamassa, mutta nykyään on liian matala ferritiini.
Ainakin ennen oli painoraja, jota en täyttänyt.
Toisekseen nykyään menee päivittäin useampi lääke ja vaikka yksittäisinä lääkkeet eivät ole este luovutukselle, en koe hyväksi ideaksi luovuttaa näillä päivittäisillä lääkemäärillä.