Onko syntyvyyttä mahdollista nostaa?
Suomessa ollaan aiheellisesti huolissaan alhaisesta syntyvyydestä. Aiheesta puhutaan paljon tutkimusten, tilastojen ja poliittisten ratkaisujen kautta, mutta minua kiinnostaisi kuulla myös tavallisten ihmisten omia ajatuksia.
Miltä perheen perustaminen tai lapsen saaminen näyttää juuri nyt omasta elämäntilanteestasi käsin?
Haluaisitko lapsia, lisää lapsia tai oletko päättänyt, ettet halua lapsia? Mikä on siihen suurin syy?
Onko kyse ennen kaikkea omasta halusta, elämäntilanteesta, taloudesta, terveydestä, jaksamisesta, työelämän paineista, parisuhteen puuttumisesta tai jostain aivan muusta?
Entä onko olemassa jotakin, mitä yhteiskunta voisi tehdä niin, että lapsen saaminen tuntuisi turvallisemmalta tai mahdollisemmalta? Esimerkiksi vakaampi toimeentulo, parempi tuki lapsiperheille, joustavampi työelämä, toimiva varhaiskasvatus, asumisen kustannukset, parempi apu uupumiseen tai jokin muu asia?
En hae tähän oikeita tai vääriä vastauksia enkä halua syyllistää ketään. Kiinnostaa erityisesti se, millaisia ajatuksia ihmisillä on virallisten selvitysten ja juhlapuheiden ulkopuolella.
Saatan käyttää tästä keskustelusta nousevia yleisiä havaintoja myöhemmin mielipidekirjoituksen tai somekirjoituksen taustana, mutta en tietenkään käyttäisi kenenkään nimimerkkiä.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta se vaatii talouden rakenteiden muutoksen eli miehille pitää alkaa maksamaan isompaa palkkaa kuin naisille samasta työstä ja miehiä pitää suosia palkkauksessa. Tällöin miesten palkka on sellainen että naisen kannattaa taloudellisesti jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Miehen palkka pitää maksaa naisen pankkitilille, niin mies ei tuhlaa sitä turhuuteen.
nainen = turhuus
Tiedän pariskunnan jonka nainen ei halunnut lasta, mutta heltyi (?!?) miehen vuoksi kuitenkin sillä ehdolla, että mies sitten hoitaa lasta ja lapsen tarpeet. Nyt mies sitten valittaa kun on rankkaa ja nainen ei halua olla äiti eikä hoida lasta. :D Ja tämä oli kuitenkin tiedossa ennen lapsen alulle laittamista. Ovatpahan oman soppansa keittäneet, joten lusikoikoot sitä nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntymiskykyisille naisille verovähennys oikeus jokaisesta paljaalla ja ilman ehkäisyä tehdystä panosta. Syntyneestä lapsesta ehdollinen verovapaus viideksi vuodeksi eteenpäin, joka alkaisi aina alusta kun uusi lapsi syntyy.
Miehille myös kertapalkkiona 5000 € per onnistunut hedelmöitys.
Kaltaisillesi kertapalkkio 5000e täydellisestä sterilisoinnista. [Pallit veks]
Mutta sinähän olet niin läski, että koko hormonitoimintasi on sekaisin. Kaiken lisäksi olet vielä mielisairas ja väkivaltainen, joten kuuluisit suljetulle osastolle.
Läskit voi aina laihduttaa, mutta tyhmyys, mikä sinua vaivaa, se on pysyvä piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä perheen perustaminen tai lapsen saaminen näyttää juuri nyt omasta elämäntilanteestasi käsin?
- Lapsilukuni on täynnä, se on 0.
Haluaisitko lapsia, lisää lapsia tai oletko päättänyt, ettet halua lapsia? Mikä on siihen suurin syy?
- En halua lapsia, olen tiennyt sen itse alle 10-vuotiaasta lähtien, että näin ei tule käymään, enkä tule istumaan yhteiskunnan normiin.
Onko kyse ennen kaikkea omasta halusta, elämäntilanteesta, taloudesta, terveydestä, jaksamisesta, työelämän paineista, parisuhteen puuttumisesta tai jostain aivan muusta?
-Kyllä. Haluan elää aikuisten arkea.
Entä onko olemassa jotakin, mitä yhteiskunta voisi tehdä niin, että lapsen saaminen tuntuisi turvallisemmalta tai mahdollisemmalta? Esimerkiksi vakaampi toimeentulo, parempi tuki lapsiperheille, joustavampi työelämä, toimiva varhaiskasvatus, asumisen kustannukset, parempi apu uupumiseen tai jokin muu asia?
-Ei
Lasten saaminen kuuluu aikuistumiseen. Sinä elät yli-ikäisen teiniangstin elämää.
Miehet tekee mielellään lapsia, mutta he eivät halua olla kunnollisia isejä tai aviomiehiä. Muutama poikkeus onneksi on.
Miehet haluaa olla isejä, mutta katkerat akat ei anna, vaan haluaa itse sairaalla käytöksellään huomion itselleen. Siksi he puhuvat avioliitoista ja parisuhteista, kun pitäisi puhua lapsesta. Suomalainen nainen on kateellinen omalle lapselleen ja käyttää häntä vain aseena ja rahantekovälineenä.
Ei tuo haukkuminen ja naisten syyttely lisää synnytyshaluja. Eikä määräily siitä mitä naisen kuuluisi tuntea, katsos kun nainen ei lakkaa olemasta ihminen sen jälkeen kun se lapsi tulee, sillä naisella on silti tarpeita hänelläkin. Miehet eivät näköjään sitä itsekkyyttään ymmärrä millään. Ei se lapsi ole pelkkä rahantekoväline, mutta se on realiteetti että sitä rahaa tarvitaan, että sen lapsen pystyy elättämään. Tyhmä on ihminen joka kuvittelee, että lasta voi elättää ilman rahaa. Rahalla ostetaan lapselle ruuat, vaatteet, lelut yms. Näistä asioista ei edes kannata neuvotella tyhmien ihmisten kanssa jotka kuvittelee, että naiset elää pyhällä hengellä ja jotka haluaa naisten elävän köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toimiva ehdotus, mutta se aina poistetaan täältä. Toistan siis jälleen ratkaisun eli suomalaiset naiset voi lähettää neekeriaavikkoapinamaihin ja tilalle tuodaan nuoria naimattomia lapsettomia aasialaisia naisija pari kolme miljoonaa tekemään töitä ahkerasti. Vinkki kiinalaisille vakoojille, jotka luette täällä. Ottakaapa koppi. Suomi olisi teidän 50 vuoden päästä näillä toimilla.
R41skaaminen ja ihmiskauppa eivät nyt vaan käy. Tuon kirjoittanut voi muuttaa Afganistaniin; siellä se käy ja yhteiskunnan tila on juuri sellainen kuin moisesta seuraa.
Miksi?
Halvemmaksi tulee kun suominaiset lähetetään sinne mainitsemaasi maahan ja 9kk päästä tulevat koko sukunsa kanssa takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pariskunnan jonka nainen ei halunnut lasta, mutta heltyi (?!?) miehen vuoksi kuitenkin sillä ehdolla, että mies sitten hoitaa lasta ja lapsen tarpeet. Nyt mies sitten valittaa kun on rankkaa ja nainen ei halua olla äiti eikä hoida lasta. :D Ja tämä oli kuitenkin tiedossa ennen lapsen alulle laittamista. Ovatpahan oman soppansa keittäneet, joten lusikoikoot sitä nyt sitten.
Miehelle tuli yllätyksenä miten raskas ja rankka se äidin osa on.
Impeys on kutsumukseni ja puoli vuotta olen pitkin hampain ollut runkkauksestakin jo kuivilla, t lapseton neitsytpoika 43
elintaso on nykyään 20-30 vuotiailla liian huono, vaikka miten opiskelisi. Ei siinä hankita mitään kotia, sisusteta tai tehdä paljoa muutakaan. Työt on monella vain pätkää tai sitten heikosti palkattuja vaativia tehtäviä. Perustöissä jo ihan hulluja vaatimuksia ja jatkuvaa seurantaa. Jos elämä olisi vauraampaa ja voisi kerryttää helposti omaisuutta, työt olisivat varmoja ja koko yhteiskunta ei perustuisi pelkälle tuottavuuspaskalle, niin varmasti useampi hankkisi lapsia. Monella nuorella elämä on jatkuvaa stressiä.
Onhan sitä, esim jokaiselle ensisynnyttäjälle 50 000€ tilille.
Naisviha on ainoa syy miksi lapsia ei synnytetä. Vanhat ukot kuolaa ja vokottelee teinejä, kohdellaan kuin maksullisia naisia, koulussa pitää menestyä tuplasti paremmin että saa työpaikan matalapalkka-alalta, määräaikaisen osapäivätyön. Elät jatkuvassa stressissä milloin työ loppuu, saatko uuden työn, kuinka kauan jaksat kiusaamista sietää, opiskeletko uuden alan ja päädyt kokonaan työttömäksi. Etsit puolisoa, saat huonoa kohtelua, löydät viimein jonkun lähes kelvollisen miehen joka ei niin paljon alista mutta vaatii työn lisäksi palveluja kotona joka huoneessa. Uskaltaudut synnyttämään lapsia, et saa mistään mitään apua, menetät työpaikan, olet kotona miehen "äitinä" lapset hoitaen mutta maksaen silti puolet elämästä. Mies harrastaa, tekee työtä, etenee, säästää ja sijoittaa. Itse olet kotona, valvot yöt, hoidat kaiken myös sairaana, et voi säästää, sijoittaa, harrastaa, menetät urasi, eläkettä, tukieuroja. Toiset naisetkin arvostelee ja pilkkaa. Sitten kun lapset on lähes kouluiässä, mies löytää uuden naisen, perustaa uuden perheen, hylkää aiemmat lapset, ei maksa elatusta, joudut oikeuteen puolustamaan itseä ja lapsia. Lohdutat lapsia joita isä ei enää halua nähdä, kun on se uusi perhe. Saat syytteet jopa naisilta että miksi et miellyttänyt miestä. Naisvihaa! Nainen on aina syyllinen kaikkeen. Kuka hemmetti tuohon vapaaehtoisesti lähtee?
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä, esim jokaiselle ensisynnyttäjälle 50 000€ tilille.
väärät ihmiset lähtisivät lisääntymään. Ei toi 50 000 auta, jos elinolot ovat perustavanlaatuisesti yhteiskunnassa pielessä.
Korvaan aiheutamaani lapsipulaa niin että jätin itse itseni lapsen tasolle, mutta olen oiekutettu siihen koska olen pitänyt itseni myös tolkun neitsytpoikana ja elänyt täten aika ankeasti, vaikka olen umpihetero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- En halua lapsia, olen tiennyt sen itse alle 10-vuotiaasta lähtien, että näin ei tule käymään, enkä tule istumaan yhteiskunnan normiin.
-Ei
Lasten saaminen kuuluu aikuistumiseen. Sinä elät yli-ikäisen teiniangstin elämää.
Miehet tekee mielellään lapsia, mutta he eivät halua olla kunnollisia isejä tai aviomiehiä. Muutama poikkeus onneksi on.
Miehet haluaa olla isejä, mutta katkerat akat ei anna, vaan haluaa itse sairaalla käytöksellään huomion itselleen. Siksi he puhuvat avioliitoista ja parisuhteista, kun pitäisi puhua lapsesta. Suomalainen nainen on kateellinen omalle lapselleen ja käyttää häntä vain aseena ja rahantekovälineenä.
Yhdessä lapsessa on ihan riittävästi hommaa ja kuluja kahdelle aikuiselle, joten siksi parisuhteet ja avioliitot liittyy aiheeseen hyvin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva nähdä kärpäsenä katossa tämä.
Vakaat työmarkkinat ja riittävän ostovoimaiset palkat niin alkaa porukka lisääntymään. Hyvä indikaattori on minusta keskimääräiset laina-ajat. Vanhempani maksoivat talonsa pois aikanaan alle 10 vuodessa, nyt ollaan tarjottu ratkaisuksi 40 vuoden asuntolainaa. Ratkaisu olisi oikeasti 4 vuoden asuntolainat, karrikoidusti siis, mutta sanotaan tuo 10 vuotta. Jos sillä ei maksa isoa perheasuntoa, niin silloin palkoissa on nostamisen varaa. Että säästän mahdollisesti jonkun saivartelulta, niin kriteerinä on myös se, että samalla paikkakunnalla missä asunto on, on myös molempien työpaikat ja palvelut ovat lähellä.
Olisi tosi tarpeellista nostaa syntyvyyttä ja pian! Eihän tää 8 mrd väkiluku riitä mihenkään. Lisää ihmisiä planeetalle, luonto kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ei
Maailman surkein rahantekoväline on lapset. Kyllä lapsiin uppoaa joka ikinen euro minkä mistään saa haalittua. Naiset luopuu hyvin paljosta omaa elämää jota lapset saavat mitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vakaat työmarkkinat ja riittävän ostovoimaiset palkat niin alkaa porukka lisääntymään. Hyvä indikaattori on minusta keskimääräiset laina-ajat. Vanhempani maksoivat talonsa pois aikanaan alle 10 vuodessa, nyt ollaan tarjottu ratkaisuksi 40 vuoden asuntolainaa. Ratkaisu olisi oikeasti 4 vuoden asuntolainat, karrikoidusti siis, mutta sanotaan tuo 10 vuotta. Jos sillä ei maksa isoa perheasuntoa, niin silloin palkoissa on nostamisen varaa. Että säästän mahdollisesti jonkun saivartelulta, niin kriteerinä on myös se, että samalla paikkakunnalla missä asunto on, on myös molempien työpaikat ja palvelut ovat lähellä.
On myös paljon liika luuloja mitä tarvitaan rahaa lasten kasvattamiseen. Halutaan loma matkat jne yms yms siihen päälle vielä. Köyhätkin tekee lapsia tänä päivänäkin. Ei niin useasti mutta tekevät kuitenkin.