Onko syntyvyyttä mahdollista nostaa?
Suomessa ollaan aiheellisesti huolissaan alhaisesta syntyvyydestä. Aiheesta puhutaan paljon tutkimusten, tilastojen ja poliittisten ratkaisujen kautta, mutta minua kiinnostaisi kuulla myös tavallisten ihmisten omia ajatuksia.
Miltä perheen perustaminen tai lapsen saaminen näyttää juuri nyt omasta elämäntilanteestasi käsin?
Haluaisitko lapsia, lisää lapsia tai oletko päättänyt, ettet halua lapsia? Mikä on siihen suurin syy?
Onko kyse ennen kaikkea omasta halusta, elämäntilanteesta, taloudesta, terveydestä, jaksamisesta, työelämän paineista, parisuhteen puuttumisesta tai jostain aivan muusta?
Entä onko olemassa jotakin, mitä yhteiskunta voisi tehdä niin, että lapsen saaminen tuntuisi turvallisemmalta tai mahdollisemmalta? Esimerkiksi vakaampi toimeentulo, parempi tuki lapsiperheille, joustavampi työelämä, toimiva varhaiskasvatus, asumisen kustannukset, parempi apu uupumiseen tai jokin muu asia?
En hae tähän oikeita tai vääriä vastauksia enkä halua syyllistää ketään. Kiinnostaa erityisesti se, millaisia ajatuksia ihmisillä on virallisten selvitysten ja juhlapuheiden ulkopuolella.
Saatan käyttää tästä keskustelusta nousevia yleisiä havaintoja myöhemmin mielipidekirjoituksen tai somekirjoituksen taustana, mutta en tietenkään käyttäisi kenenkään nimimerkkiä.
Kommentit (121)
Syntyvyyden vähenemistä pidetään ongelmana, mutta mitään ei tehdä sen edistämiseksi. Heti voimaan laki, joka mahdollistaisi palkkatulojen verokevennykset perheisiin, jossa vanhemmat ovat kantasuomalaisia.
Verovähennys palkkatuloista olisi hyvä tapa rohkaista lapsen hankintaan. Me saimme kaksi lasta nuorina, mutta olisin ehkä halunnut kolmannen tai neljännenkin vielä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä perheen perustaminen tai lapsen saaminen näyttää juuri nyt omasta elämäntilanteestasi käsin?
- Lapsilukuni on täynnä, se on 0.
Haluaisitko lapsia, lisää lapsia tai oletko päättänyt, ettet halua lapsia? Mikä on siihen suurin syy?
- En halua lapsia, olen tiennyt sen itse alle 10-vuotiaasta lähtien, että näin ei tule käymään, enkä tule istumaan yhteiskunnan normiin.
Onko kyse ennen kaikkea omasta halusta, elämäntilanteesta, taloudesta, terveydestä, jaksamisesta, työelämän paineista, parisuhteen puuttumisesta tai jostain aivan muusta?
-Kyllä. Haluan elää aikuisten arkea.
Entä onko olemassa jotakin, mitä yhteiskunta voisi tehdä niin, että lapsen saaminen tuntuisi turvallisemmalta tai mahdollisemmalta? Esimerkiksi vakaampi toimeentulo, parempi tuki lapsiperheille, joustavampi työelämä, toimiva varhaiskasvatus, asumisen kustannukset, parempi apu uupumiseen tai jokin muu asia?
-Ei
Lasten saaminen kuuluu aikuistumiseen. Sinä elät yli-ikäisen teiniangstin elämää.
Miehet tekee mielellään lapsia, mutta he eivät halua olla kunnollisia isejä tai aviomiehiä. Muutama poikkeus onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- En halua lapsia, olen tiennyt sen itse alle 10-vuotiaasta lähtien, että näin ei tule käymään, enkä tule istumaan yhteiskunnan normiin.
-Ei
Minkähän takia vanhempasi eivät olleet samaa mieltä?
Edeltäjäni abortoitiin kyllä, joten ovat jossain vaiheessa olleet sitä mieltä, abortti on järkevä päätös. Ymmärtääkseni olin vain yhteiskunnan harhakuvan tuotos. Eli lapsi hankittiin, koska valtaosalla ihmisistä oli se kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntymiskykyisille naisille verovähennys oikeus jokaisesta paljaalla ja ilman ehkäisyä tehdystä panosta. Syntyneestä lapsesta ehdollinen verovapaus viideksi vuodeksi eteenpäin, joka alkaisi aina alusta kun uusi lapsi syntyy.
Miehille myös kertapalkkiona 5000 € per onnistunut hedelmöitys.
Kaltaisillesi kertapalkkio 5000e täydellisestä sterilisoinnista. [Pallit veks]
Vierailija kirjoitti:
Tietty. Katsokaa vaikka läpi UN:n juuri julkaisema reproductive violence -sisältö ja korjatkaa kaikki sen epäkohdat. Huom. esim. sukupuoleton vanhemmuuslaki on sukupuolista väkivaltaa äitiä ja lasta kohtaan. Eli suomessa tämä väkivalta on jo lainsäädännössä. Voi mennä vähän aikaa että saatte kelkan käännettyä.
Jaaha, siellä taas yhdellä idioottivajakilla on jäänyt aamu61lääkkeet välistä.
Mitähän oikeuksia äideiltä tuo sukupuolineutraali vanhemmuuslaki mahtoikaan poistaa? Itse en tiedä ainoatakaan. Ja nämä sekopäät sen kuin jaksaa jankata tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ei
Lasten saaminen kuuluu aikuistumiseen. Sinä elät yli-ikäisen teiniangstin elämää.
Oman elämänsä koomikko siellä huutelee. En ollut teininä angsti enkä ole nytkään. Olen suunnitellut työurani, rahankäyttöni aikuisten ehdoilla. Olen tyytyväinen elämääni.
Ihmisiä on liikaa eikä kaikille riitä töitä :(
Suomessa oli ennen viimeisiä sotia 3,5 miljoonaa ihmistä, vaikka automaatiota oli paljon vähemmän. Silti se määrä riitti. Nykyään tarvittaisiin miljoonittain suojatyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Muijien pitäs vaan alkaa antamaan sitä vakoo helpommin, nussimallahan niitä
skidejä tulee.
T.Jami
Kuinka monta lasta ajattelit jaksaa hoitaa, kasvattaa ja elättää aikuiseksi asti?
Täällä on asiallisia vastauksia mutta niihin sitten kommentoidaan että "miksi vanhempasi eivät olleet samaa mieltä " tai haukutaan yli-ikäiseksi teiniangstiksi ja että lasten saanti kuuluu aikuistumiseen.
Oletko kenties pettynyt omiin valintoihisi? Jokainen kun saa itse tehdä nämä valinnat parhaaksi katsomallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta se vaatii talouden rakenteiden muutoksen eli miehille pitää alkaa maksamaan isompaa palkkaa kuin naisille samasta työstä ja miehiä pitää suosia palkkauksessa. Tällöin miesten palkka on sellainen että naisen kannattaa taloudellisesti jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Miehen palkka pitää maksaa naisen pankkitilille, niin mies ei tuhlaa sitä turhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
skidejä tulee.
T.Jami
Montako lasta ajattelit tehdä? Onko elatusmaksuihin varaa, kun homma menee puihin?
Olin nuorena naaiivi ja ihan liian sinisilmäisesti luotin suomen systeemiin kun sitä niin hehkutettiin. No kun tein lapsen totuus paljastui. Minua ei pidetty enää edes ihmisenä. Ja näet totuuden suomalaisten "sydämistä" kun saatkin vammaisen tai sairaan lapsen eikä asiat menekkään suoraviivaisesti hyvin. Sitä oletusten ja vihan määrää jonka vammaisen lapsen vanhempi saa osakseen. En tule koskaan unohtamaan enkä koskaan enää luottamaan. Kun synnyttää on aina se riski että jotakin meneekin pieleen, lapsi voi vammautua synnytyksessä, tai saada jonkin perinnöllisen sairauden. Sen jälkeen kaikki vihaavat äitiä ja synnyttäjää sydämensä kyllyydestä ja myös näyttävät sen. En enää koskaan uskaltaisi synnyttää suomeen tuon kokemukseni jälkeen. Se kylmyys ja miten yksin jätettiin ja vain vittuiltiin...liian iso riski. Myös kaikki mielivalta, sossujen käytös, kiusaaminen jota ei oteta vakavasti ellei se ole joku sisäpiiriläinen. Naamakerroin toiminta. Rakenteellinen korruptio,hyväveli ja hyväsisko järjestelyt. Pätkätyöt...ei ei oikein houkuta. Mutta ehkä noita sisäpiirin etuoikeutettuja kiinostaa vielä lasten teko, he kun saavat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni mies tietää jo että on suuri riski menettää yhteys lapseensa ja joutua pelkästään maksumieheksi 500 €/kk. Suomessa myös huostataan järkyttävän isolla prosentilla lapsia, koska koko lasten pahoinvointi on täällä miljardibisnes.
Sehän riippuu ihan siitä millainen aviomies olet. Hoidatko aviovelvollisuutesi vai hyväksikäytätkö ja pahoinpiteletkö vaimoa, yrität larpata emoa aviomiehen sijaan?
Korjaa oma käytös eka niin sitten katsotaan avioliittoa. Muutoin kohtuun tai lapsiin ei ole miehellä asiaa.
Älä vaihda puheenaihetta, vieraannuttaja. Puhuttiin lapsesta, ei sinun avioliittohaaveistasi.
Vierailija kirjoitti:
Näissä aina näkyy, miten naiset ja miehet ajattelevat eri tavalla. Naiset ehdottavat turvallisempaa ympäristöä, terveydenhuoltoa ja elämänlaatua. Miehet ehdottavat ra1$kaamista, alistamista ja pakottamista.
Oikein tässä mieli muuttuu lisäytymishaluiseksi.
(Not)
Tästäkin ketjusta näkee, että naisiin ja äiteihin kohdistuva vihamielisyys ja haukut eivät vain näytä loppuakseen. Eriarvoisuus myös kukoistaa ja näistä on turha suomalaiselle edes puhua koska suomalainen ei kuuntele, ei edes viranomainen. Jos minä äitinä sanon että joku on tehnyt mun lapselle jotakin, sitä ei koskaan ole otettu vakavasti vaan on aina kiistetty, mutta jos mun lapsi on tehnyt jotakin on heti otettu toimenpiteitä. Suomalaiset viranomaisetkin on niin mielivaltaisia, että kun se luottamus menee menee myös synnytyshalut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntymiskykyisille naisille verovähennys oikeus jokaisesta paljaalla ja ilman ehkäisyä tehdystä panosta. Syntyneestä lapsesta ehdollinen verovapaus viideksi vuodeksi eteenpäin, joka alkaisi aina alusta kun uusi lapsi syntyy.
Miehille myös kertapalkkiona 5000 € per onnistunut hedelmöitys.
Kaltaisillesi kertapalkkio 5000e täydellisestä sterilisoinnista. [Pallit veks]
Mutta sinähän olet niin läski, että koko hormonitoimintasi on sekaisin. Kaiken lisäksi olet vielä mielisairas ja väkivaltainen, joten kuuluisit suljetulle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skidejä tulee.
T.JamiMontako lasta ajattelit tehdä? Onko elatusmaksuihin varaa, kun homma menee puihin?
Mitä mitä? Kannattaisi varmaan pitää ne jalat ristissä, jos ei pysty lastaan elättämään
Jep, tämä myös. Suomessa kun ei voi luottaa siihen että lasta pystyy elättämään joten ei niitä lapsia myöskään silloin kannata tehdä, se on ymmärrettävää kun töitä ei ole eikä pysyvyyttä niin mitä järkeä on kehoittaa ihmisiä lisääntymään valtioon jossa ei ole töitä jolla elättää lapsia. Systeemi vaatii niin paljon korjaamista johon ei halukkuutta ole ja poliittiset päätöksetkin ihan päinvastaisia. Lisää vaan sossu valtaa kiusaamaan ihmisiä ja sijoittamaan lapsia niin sillä kuvitellaan, että ihmiset haluaa synnyttää.
Aasiassa on jo nyt pula naisista. Sen lisäksi ihan jokainen aasialaisnainen pääsee tänne turistiviisumilla tai rajatummin opiskelemaan tai töihin. Ei vaan halukkaita taida olla.