Miten sinä hoitaisit Suomen työllisyystilannetta?
Itse laskisin eläkeiän rajaksi 62-vuotta
Täysi työntekokielto eläkkeellä, nuoremmat töihin.
Kanadassa mm; tämä malli
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wolttikuskit ja heidän tusina perheenjäsentä takaisin sinne mistä tulivat
Mutta eipä vaan suomalaiset silti suostu Wolttia ajamaan. Mikähän on?
No mutku en mä nyt mitään paskaduunii ala, oon kuiteski hei varhaiskasvatustieteiden kandi!
Vierailija kirjoitti:
Vapauttaisin työmarkkinat kaikesta sääntelystä. Työnantajalle oikeus sanoa työntekijä irti ilman mitään irtisanomisaikoja eikä tarvitse selitellä syitä potkuille. Palkasta sovitaan pelkästään työntekijän ja työnantajan kesken. Kummasti nousisi työtehokkuus etenkin julkkarin suojatyöpaikoissa kun lusmut ja sarjasaikuttajat saisivat kenkää ja tilalle otettaisiin ahkeria ja työhaluisia ihmisiä. Näin toimien meillä olisi hetkessä massatyöttömyyden sijaan oikeasti kysyntää ihmisten työpanokselle. Verotustakin voitaisiin keventää kautta linjan ja positiivinen kierre olisi selviö.
Sääntely on olemassa ihan syystä ja hyvä niin. Jos sääntely purettaisi syntyisi sellainen työntekijöiden hyväksikäyttö ettei ennen ole nähty. Nytkin monella alalla työnantajat piut paut piittaa sääntelystä ja kotiinpäin koitetaan vetää niin paljon kuin ikinä kehtaa. Lopputulos olisi se että 16h/päivä töitä ja 7 päivänä viikossa toisi juuri ja juuri minimi elatuksen työntekijälle ja ihmiset palaisi loppun muutamassa vuodessa kun jono oventakana toisi seuravia uhrattavaksi rahan alttarille. Jotta sääntelystä voitaisi luopua pitäisi ihmisten ymmärtää ensin oikean ja väärän ero ja työnantajankin tyytyä kohtuuteen. Nyt kun katsot minkä tahansa yrityksen johdon palkkoja, pitäisi kristallin kirkkaasti olla selvillä miksei sääntelyä voida purkaa
Lopettaisin työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen. Sitten olisi mentävät töihin tai kuoltava nälkään. Päästäisiin laiskoista eläteistä luultavasti eroon.
Määrä aikainen työttömyys korvaus. Sitten tulisi valtiolta määräys liittyä työprikaatiin missä oltaisiin leireillä tekemässä valtiolle orjatyötä. Pois pääsisi kun löytää työpaikan tai kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ammattialoille avustavan työn tekijät takaisin. Niistä leikkaaminen oli typerin päätös ikinä. Kun sairaalassa, varhaiskasvatuksessa, kouluissa, vanhustenhoidossa jne olisi lisäkäsiä tekemässä sen työn, mitä "lähes kuka tahansa" pystyy tekemään, olisi kaikkien hyvinvointi parempaa ja ammattilaisten työn tehokkuus kasvaisi hurjasti. Ei ole mitään järkeä, että erikoistuneen työn ammattilainen tyhjentää roskiksia tai jakaa ruokaa oman työnsä ohella.
Tämän myötä - osa-aikainenkin työ kannattavaksi. Tosi moni vajaasti työkykyinen pystyisi ja haluaisi tehdä lyhyempää päivää tai muutamaa päivää viikossa.
Yrittäminen ja etenkin pienyrittäminen kannattavaksi. Yelit sen verran mataliksi tai vapaaehtoisiksi, että jotain jäisi käteenkin. Moni tykkäisi tehdä, mutta ei ole mahdollisuutta.
Työttömille tukien päälle kaiken pikkuhomman tekeminen kannustimiseksi siihen, että saa vähän ylimääräistä rahaa, kun tekee jotain, jokin järkevä tuloraja siihen. Ei ole mitään hyötyä, että ihminen joutuu elämään passivoituna kädestä suuhun. Se lannistaa.
Ihan varmasti maksaisi itsensä takaisin valtiolle, kun halukkaille ihmisille olisi työpaikkoja joista tienaisi sen verran että pärjäisi elämässään. Mt-kustannukset, päihdeongelmat ja työttömyyskustannukset vähenisivät. Toimeton ihminen on onneton ihminen ja se näkyy masennustilastoissa.
Lisäksi korjaisin yhteisöllisyyttä ja kuuluvuuden tunnetta järjestötyön ja vapaaehtoisen toiminnan (kuten kylätoimikuntien, taloyhtiö/kortteliporukoiden jne) kautta; kun ihmiset viihtyisivät yhdessä ja huolehtisivat toinen toisistaan naapuriapua ja kaverin auttamista ajatellen, se parantaisi hyvinvointia aivan valtavasti.
Työttömänä en todellakaan kaipaa mitään kannustimia mihinkään aktivointiin tai muuta. Työpaikkaa olen vailla enkä mitään muuta.
Mulla olisi projekteja joista saisin lisätuloja arviolta 50 - 1000e kuussa mutta eihän se käy. Erehdyt jotain tekemään niin työkkäri kertoo että olet nyt yrittäjä ja työttömyyskorvausta et enää saa. Naurettavaa. Työttömänä ei todellakaan kannata olla omatoimisesti aktiivinen, siitä seuraa sanktioita .
No tätä juuri tarkoitinkin muuttavani, jos voisin. On täyttä hulluutta se, että ei saa mitään tehdä kohentaakseen tilannettaan, jos nyt ei vain satu töitä olemaan. Ei edes vapaaehtoistyötä!!
Jos minä olisin työtön, niin kyllä se nimenomaan auttaisi hirveästi, jos saisi tehdä kaikennäköistä pientä (mitä nyt kukin osaa ja keksii) ja saada siitä lisätuloa sen työttömyyskorvauksen päälle. Moni lamaantuu ja masentuu juuri siitä, että mitään et saisi tehdä, mutta töitäkään et saa. Kai se nyt kannustaisi ketä tahansa aktivoitumaan, kun sen vaivansa palkan saisi oikeasti pitää!
Minä olen tehnyt niin, että teen noita projekteja yhden tutun firman kautta. Eli se firma myy ne, ja minä olen siellä osa-aikaisesti töissä. Palkka vähentää työttömyystukea 50 %:lla, eli jos 100 € tienaa, niin 50 € pienenee tuki. Se vähennys lasketaan brutosta. Sitten tulee mukaan verotus. Käteen siitä 100 €:sta jää verojen ja maksujen jälkeen n. 80 €, eli palkka + tuki yhteensä laskettuna on n. 30 € enemmän kuin jos ei tekisi mitään töitä. Ja sen eteen se työnantajana toimiva tuttu joutuu maksamaan yhteensä sivukuluineen n. 125 €. Mutta sillä tavalla sen pystyy laillisesti tekemään. Itse ei voi alkaa yrittäjäksi, tai menettää kaikki työttömyystuet.
Vierailija kirjoitti:
Määrä aikainen työttömyys korvaus. Sitten tulisi valtiolta määräys liittyä työprikaatiin missä oltaisiin leireillä tekemässä valtiolle orjatyötä. Pois pääsisi kun löytää työpaikan tai kuolee.
Just näin, muutahan kuule Pohjois-Koreaan.
Arto Satonen takaisin työministeriksi!
Eläkkeet pysyvästi pois
Säästötili tilalle joka on verovapaa jos sieltä ei oteta pois ennen ikää 55 niinkuin muissa maissa
Saa olla säästöjä vaikka on Kela tuilla
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen. Sitten olisi mentävät töihin tai kuoltava nälkään. Päästäisiin laiskoista eläteistä luultavasti eroon.
Säilyttäisin ansiosidonnaisen, ja jopa voisin nostaa sitä summaa ja pidentää kestoa, ettei niin moni joutuisi Kela-tuille jo ansiosidonnaisen aikana. Ne Kela-tuethan maksaa valtio, ja ne tulee kalliiksi. Ansiosidonnaisista ei valtio maksa kassoille kuin sen peruspäivärahan suuruisen osuuden. Siinä tulisi siis valtiolle säästöjä ja ihmisillä palautuisi luottamus että työttömänä selviää, ja uskaltaisivat taas kuluttaa.
Mutta jos ei ihmiset 2 vuodessa löydä töitä, niin jossainhan on pahasti vikaa. Ei kuulu roikuttaa ketään vuositolkulla jollain yleistuella ja toimeentulotuella. Pitäisi reippaasti kannusta yrittäjiksi, ja päästää eläkkeelle ne, joiden paikka on eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet pysyvästi pois
Säästötili tilalle joka on verovapaa jos sieltä ei oteta pois ennen ikää 55 niinkuin muissa maissa
Saa olla säästöjä vaikka on Kela tuilla
Ei ole noin kaikissa muissa maissa. Mitenkäs ne, jotka eivät pysty säästämään? Sossutuelleko sitten, Italian malliin? Tosin Italiassakin on työperusteinen eläkejärjestelmä. Mutta jos ei ole töissä ollut, ei eläkettä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wolttikuskit ja heidän tusina perheenjäsentä takaisin sinne mistä tulivat
Mutta eipä vaan suomalaiset silti suostu Wolttia ajamaan. Mikähän on?
No mutku en mä nyt mitään paskaduunii ala, oon kuiteski hei varhaiskasvatustieteiden kandi!
Eli sulla on jokin päiväkotipätevyys? Onhan niissä töitä, vai eikö?
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kyllä muuallakaan tolla tavalla ole päästy. Asuvat roskiksissa ja siltojen alla, kerjäävät kaduilla ja pakkokauppaavat risteyksissä autoilijoille tuulilasin pesua. Sitä näki Amerikassa ihan tarpeeksi. En toivoisi sitä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit juuri vastata itse kysymykseen. Miksi kukaan ei halua muuttaa Varkauteen tai Lieksaan :)
Pointti on juurikin siinä, että hoidetaan arvonsa menettäneet alueet takaisin kuntoon, koko maa asutuksi ja arvonpalautus muualle Suomeen.
Rahaa on kun sitä ei keskitetä vain kehäkolmosen sisään (puhalleta kuplaan) ja luoda mielikuvaa rikkaammasta Suomesta (lue velkaisemmasta).
Kaikki mitä sinne on kaadettu, on menetetty muualta Suomesta ja asuntojen arvoista
Minä kun aina luulin, että Helsinki pumppaa sitä itse ansaitsemaansa rahaa maakunnille eikä toisinpäin.
Conclusion: Helsingistä siis oma maa, kun muun maan olosuhteet ei kiinnosta
Helsingissäkin on nykyään paljon työttömiä ja eläkeläisiä. On myös pienipalkkaisia palvelualojen työntekijöitä. Joku ne Helsingin kadut siivoaa ja roskat kuskaa. Ei kannata yleistää, on monenlaista väkeä.
Työtä pitäisi ottaa vastaan koko EU:n alueella. Kun omasta naapurostosta ei löydy duunia, niin pitää katsoapaikkoja kauempaakin
Lähettäisin kaikki m a m u t pois.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä kahdessa vuodessa pitää löytyä uusi työpaikka, varsinkin jos on oikeus myös opiskella ja vaihtaa alaa"
Miksi pitäisi, jos työtä ei yksinkertaisesti ole?
Olen itsekin kohta 2 vuotta ollut työttömänä. Seuraan työpaikkoja koko ajan, ja kyllä niitä vähän on, mutta hakijoita on vain niin valtavasti. Minusta tässä on lisäksi myös kohtaanto-ongelmakin, ja töitä kyllä voisi löytyä kun vähän saisi laajennetuksi osaamisaluettaan. Ehdotin työvoimavirkailijalle tutkintoni täydentämistä jo silloin heti melkein 2 vuotta sitten. Se ei käynyt. Nyt se onneksi muuttui, että avoimessa saa alkaa opiskelemaan. Uskon, että saan töitä kunhan saan tutkintoni täydennetyksi. Minusta se avoimen opiskelun salliminen oli oikean suuntainen päätös.
Jos pitäydytään teorioissa ja utopioissa niin näin:
-pragmaattisuus yhdessä ihmisarvon ja altruismin kanssa, maalaisjärki,inhimillisyys,empatia ja periaate:valtio on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki.
Eli tämänsuuntaisesti:
-joka ikinen suomen pitkäaikaistyötön saa perusteellisen psykologisen ja somaattisen arvioinnin todellisesta terveydentilastaan,johon sisältyy kaikki mahdollinen lapsuudesta lähtien-tarpeen vaatiessa tutkimus ulottuu myös aiempaan sukupolveen sekä yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja sen vaikutuksiin tutkittava työttömyyshistoriaan
-huomioidaan traumat,kriisit,hoitovirheet,poistetaan valheelliset potilasasiakirjamerkinnät,valheelliset viranomaiskirjaukset ja korvataan ne oikealla,ajantasaisella,totuudenmukaisella tiedolla
-jos on oikeusprosesseja,annettava oikeusapua,jonka kautta selvitetään onko esim.rikoksesta syytetty hlö todella syyllinen vai onko hän esimerkiksi viranomaismielivallan/valhekirjausten/ammattitaidottomuden johdosta tilanteessa jossa on. Jos todetaan syyllisyys ja ei ole syntyperäinen suomalainen/on sukua ja elinolosuhteet maholliset toisessa valtiossa,lähtölippu ja hyvästi.Jos kantasuomalainen,pääsee tarvittavaan hoitoon ja jos hoito ei riitä,pysyy lukkojen takana lopun elämäänsä.
-kun on selvitetty mikä on asioiden todellinen tila kunkin työttömän yksilön kohdalla,eli onko kyse todellisesta sairaudesta/vammasta/psyykkisestä vauriosa,joka estää työntteon,näille ihmisille annetaan Asianmukaista,Ajantasaista,Oikeaa ja Riittävää hoitoa tai sitten laitospaikka,jos eivät pärjää yhteiskunnassa yksin-kyse on empatiasta ja oikeudenmukaisuudesta,ei mielivallasta
-Loput,jotka on todettu väärin perustein työkyvyttömiksi tai eläkkeelle päästetyiksi, on laitettava ensin koulutukseen johon on sitouduttava ja sen jälkeen kykyjä ja osaamista vastaavaan työhön.
-Jos sopivaa työtä tai koulutusta ei ole/löydy, valtion on se järjestettävä tai sitten ihminen on päästettävä eläkkeelle/laitettava laitokseen/ympärivuorokautiseen hoitoon tilnateesta riippuen
-Se pienen pieni murto osa joka seulontojen jälkeen on todettu työkykyisiksi tai edes puolissaan järjissään oleviksi eli ei traumatisoituneiksi,fyysisesti liian vammautuneiksi tai vaarallisia ideologioita kannattaviksi,voivat sitten ryhtyä hyödyllisiski yhteiskunnan jäseniksi esim yrittäjiksi,duunareiksi tai mitä haluavat,kunhan heille maksetaan työstään KUNNOLLISTA palkaa.
-Terveydenhuolto no saatava kuntoon ensisijaisesti,veroja alemmas,palkkaa ylemmäs,mutta heikoimmille on saatava samat mahdollisuudet selviytyä ja nousta köyhyydstään kuin nykyisille rikkaille
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit juuri vastata itse kysymykseen. Miksi kukaan ei halua muuttaa Varkauteen tai Lieksaan :)
Pointti on juurikin siinä, että hoidetaan arvonsa menettäneet alueet takaisin kuntoon, koko maa asutuksi ja arvonpalautus muualle Suomeen.
Rahaa on kun sitä ei keskitetä vain kehäkolmosen sisään (puhalleta kuplaan) ja luoda mielikuvaa rikkaammasta Suomesta (lue velkaisemmasta).
Kaikki mitä sinne on kaadettu, on menetetty muualta Suomesta ja asuntojen arvoista
Minä kun aina luulin, että Helsinki pumppaa sitä itse ansaitsemaansa rahaa maakunnille eikä toisinpäin.
Conclusion: Helsingistä siis oma maa, kun muun maan olosuhteet ei kiinnosta
Helsingissäkin on nykyään paljon työttömiä ja eläkeläisiä. On myös pienipalkkaisia palvelualojen työntekijöitä. Joku ne Helsingin kadut siivoaa ja roskat kuskaa. Ei kannata yleistää, on monenlaista väkeä.
Helsinkiin tullaan töihin muualta Uudelta maalta ja pendelöidään kauempaakin.
Helsigissä työskentelevistä noin 180 000 työntekijää asuu Helsingin rajojen ulkopuolella, etätyö helpottaa tilannetta jonkin verran, mutta ei Helsinki pyörisi ilman muualta reissaavaa työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtä pitäisi ottaa vastaan koko EU:n alueella. Kun omasta naapurostosta ei löydy duunia, niin pitää katsoapaikkoja kauempaakin
Kyllä tosi moni katsookin, ja moni on lähtenyt ulkomaille töihin mutta vaikuttaahan siihen myös perhesuhteet. Enkä pitäisi parhaana ratkaisuna, että koulutettu väki päästetään muuttamaan ulos maasta.
Eiköhän pitäisi olla jotain tuotteita. Mutta siihen vaikuttaa tullit. Byrokratia yrittämisessä vaikuttaa yksin tekeviin ja maksut. Lisäksi laitteet maksavat ja sivut. Leikkuri ei lisää yrittämistä.