IS: Mummot riehuivat, haastattelivat ja laittoivat ranttaliksi VR:n Extra Rento -luokassa
Matkustajien tunteet kuumenivat VR:n Extra Rento -luokassa kun kaksi iäkästä rouvaa riehui Oulusta Helsinkiin matkalla olleessa junassa niin, että lopulta tarvittiin paikalle poliisia. Tilanne oli saanut alkunsa, kun juna SP50 Seinäjoelta Helsinkiin peruttiin. Moni matkustajista siirtyi junaan IC26, joka tuli tuntia myöhemmin. Osa matkustajista olivat vaihtaneet vanhat liput Extra Rento -luokkaan ilman lisämaksua, koska juna oli hyvin täynnä. Samaan vaunuun tuli myös kolme iäkästä rouvaa. Ilmeisesti rouvat eivät olleet tehneet samoin, sillä myöhemmin lippuja tarkastamaan tullut Konduktööri pyysi rouvia poistumaan Extra Rento -luokasta ja neuvoi siirtymään korvaavassa junassa saman hintaluokan paikalle kuin alkuperäiset liput. Kaksi rouvista eivät siihen suostuneet ja kolmas liukeni paikalta. Pian tunteet kuumenivat ennestään ja yksi mummoista iski nyrkkiä pöytään ja haistatteli konnarille. Siinä meni konnarin raja ja tämä sanoi heille, että Tampereella loppuu naitten rouvien matka. Vihainen rouva oli puolestaan uhkaillut tekevänsä konduktööristä valituksen. Kun juna kurvasi Tampereelle, oli rouvien aika poistua. Vartija tuli hakemaan pahansisuista kaksikkoa. Rouvat eivät kuitenkaan tätä purematta nielleet vaan vastustivat vartijaa ja soittivat silminnäkijän mukaan hätäkeskukseen. Lopulta rouvat lähtivät junasta oma-aloitteisesti kun myös vartija kutsui paikalle poliisit.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Sanonut joskus että juniin, busseihin, lentokoneisiin ja takseihin tarvitaisiin ala- ja yläikarajat. Näin päästäisiin eroon huutavista lapsista ja möykkäävistä vanhuksista ja saataisiin rauha meille muille matkustajille.
Osta kuule auto, jos et kestä muita ihmisiä.
Olisin itse ollut heti vaikeuksissa, jos kesken matkan olisi pitänyt vaihtaa lippua. Maksan kaiken kortilla, mikä ei ilmeisesti onnistu enää junassa ollessaan. Aikoinaan tuli matkustettua junalla todella paljon, nykyään ei enää juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta konnari teki väärin, kun heitti mummot ulos! Ei mitään asiakaspalveluasennetta! Totta kai hermo on kireällä, kun juna on peruttu ja sitten pitäisi vanhuksen vielä jaksaa siirtyä jonnekin junan perälle painavia kapsäkkejä raahaten. Olisi konnari tarjoutunut siirtämään matkatavarat, mutta todennäköisesti pikkum*lkku MIEHEN piti päästä harjoittamaan vallan väärinkäyttöä, kiusaamaan ja halventamaan vanhoja NAISIA! Kyllä mies on nyt vahingoniloinen ja itseensä tyytyväinen! Tyypillistä VR:n "asiakaspalvelua"! Kannattaa käyttää ennemmin Onnibussia!
Parina viime vuotena on ollut nyt useita tilanteita missä heitetty matkustava asiakas ulos. Asiakaspalvelusta junassakin on kyse ja se on puuttunut täysin näissä kaikissa julki tulleissa tapauksissa. Onko enää koulutuksia missä opiskellaan miten tilanteet hoidetaan mahdollisimman sujuvasti, tahdikkaasti ja kaikkia osapuolia tyydyttäen. Ratkaisukeskeisesti auttaen, ei poistumiskäskyin ja poliisit kutsumalla kuin tässäkin missä kyseessä vanhat naiset. Naiset ilmaisivat syyn että ovat huonojalkaisia, siispä auttamaan kassien siirtämisessä ja kun vanhat naiset olivat junaankin jaloillaan päässeet, niin siitä olisi voinut muistuttaa. Kyllä he laukkujaan olisivat lähteneet valvomaan kun konduktööri olisi ne siirtänyt ja ilmoittanut määrätietoisesti paikan missä ne nyt ovat. Muu käytös on heidän häpeänsä, pelkkää sanahelinää mutta siitä ei asiakaspalvelutilanteissa katkeroiduta. Show must go on! VR:n maine on kyseessä, ei yksittäisen konduktöörin ammattiylpeys.
Vanhoille ihmisille voi oikeasti olla vaikeaa kiivetä liikkuvan junan portaita varsinkin matkalaukkujen kanssa. Aika ilmiselvää.
Eikö ne konduktöörit enää edes vaivaudu auttamaan vanhusten laukkuja nostaen, kyllä ennen oli paremmin. En väitä etteikö olisi auttavaisia heidänkin ammatissaan mutta tuo sama yrmeys kun on myös bussikuskeilla, minä olen se joka tervehtii vastausta saamatta. Tervehdyskin kun on se vähin sivistyksen mittari. Tuossa vanhojen naisten tapauksessakin kaikki olisi toiminut kun olisi ystävällisesti ilmoitettu, että hyvät rouvat, teille on varattu eri paikat ja pyydän teitä seuraamaan. Ei siinä muuta tarvita kuin ystävällisyys, ei tarvitse soittaa haitaria ja laulaa, kun mummot olisivat siirtäneet paikkaa. Nyt varmasti konduktöörillä ollut heti yrmeä ilme ja kohtelu kuin rikollisille.
Konduktöörin kuten muidenkin asiakaspalvelijoiden tehtäviin kuuluu vain se mistä maksetaan ja vain sillä on välillä. Tuollaisesta ylimääräisestä mummeleiden hyysäämisestä ja laukkujen kantelusta ei makseta konduktööreille paikkaa. Ainoastaan siitä että he tarkistavat liput ja heittävät jänikset ja häiriöntekijöt ulos junasta.
Asiakaspalveluun kuuluu hyvät tavat ja kohtelias käytös, se tuo firmalle asiakkaita ja hyvää mainetta. Asiakasta ei kiinnosta sinun palkkasi, eikä hän valitse palvelua sen mukaan mitä sinä teet vain palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes ole tiennyt, että VR:llä on junissa Extra Rento -luokka! Miten se eroaa Extra-luokasta?
No rennossa saa syödä ja jutella, ilmainen kahvi, tee tai kaakao kuuluu hintaan sekä vesipullo, on siinä ravintolavaunun päällä, usein valkkaan yksityisreunapaikan tuolta, jos mahdollista. Ekstra itelle liian hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes ole tiennyt, että VR:llä on junissa Extra Rento -luokka! Miten se eroaa Extra-luokasta?
Mikä on extra luokka? Mikä on extra rento luokka?
Olen minä junalla matkustanut mutta en pysy perässä kun joka kerralla lippu menee eri nimellä.
Kyllä ketuttaa, kun oma matka menee sekaisin. Ja oma paikka katoaa. VR on syy tuohon. Jonkun olisi pitänyt auttaa mummoja. Mummojen ei olisi pitänyt riehua, mutta miksei niitä autettu? Painavien laukkujen kanssa ja löytämään paikat?
Vierailija kirjoitti:
Vanhathorot ei osaa käyttäytyä. Jotkut kuivavittuiset eläkeläisetkö täällä puolustelevat kääkkien paskakäytöstä :D
Luepa oma tekstisi ja tule sitten saarnaamaan käytöstavoista, moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on extra luokka? Mikä on extra rento luokka?
Olen minä junalla matkustanut mutta en pysy perässä kun joka kerralla lippu menee eri nimellä.
Extra on entinen ykkösluokka ja siellä pitää olla hiljaa. Ei kannata varata sinne paikka kaverin kanssa.
Extra rento on ravintola vaunun yläpuolella. Siellä on pyörivät tekonahkatuolit ja monta yksittäistä paikkaa. Siellä saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse ollut heti vaikeuksissa, jos kesken matkan olisi pitänyt vaihtaa lippua. Maksan kaiken kortilla, mikä ei ilmeisesti onnistu enää junassa ollessaan. Aikoinaan tuli matkustettua junalla todella paljon, nykyään ei enää juuri ollenkaan.
Junassa toimii nykyään ilmeettömät ulosheittäjät, ei houkutteleva mainos VR:lle joka mainostaa rennolla ja miellyttävällä tavalla matkustaa. Tekoälyllä tuotettu mainos, yhtä ihmisläheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No rennossa saa syödä ja jutella, ilmainen kahvi, tee tai kaakao kuuluu hintaan sekä vesipullo, on siinä ravintolavaunun päällä, usein valkkaan yksityisreunapaikan tuolta, jos mahdollista. Ekstra itelle liian hiljainen.
Onko juttelu ja syöminen nykyisin kiellettyä kaikissa muissa luokissa?
Tyypillistä kun perkeleen demarimummot kokoontuu jossain. Alkaa se päkätys ja kaikenlainen vittuilu heti välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisiä. Selittää kaiken.
Yksi mummoista ilmoitti olevansa Kanadan kansalainen.
Luin jutun keskiyöllä ja nauroin hervottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko juttelu ja syöminen nykyisin kiellettyä kaikissa muissa luokissa?
Juominen (alkoholittomien juomien) ja syöminen on sallittua kaikkialla muualla, paitsi omat eväät ravintolavaunussa. Jutella saa kaikkialla muualla, paitsi tavallisessa Ekstrassa, joka on hiljainen (ja on ehkä jokin Ekstra plus vielä, siitä en muista, onko hiljainen).
Tässä jäi näiden mummojen puoli tarinasta kuulematta. Lähtökohtaisesti on tylyä, jos omaa paikkaa ei ole junan perumisen tai vaunun puuttumisen takia, ja sitten pompotellaan, varsinkin kun matkatavaroiden kuljetus on oikeasti aika hankalaa, isommille laukuille ei ole hyviä paikkoja aina. Toki myös mummot kuulostivat törkeiltä. Ja oikeasti mummottelukaan ei ole välttämättä oikea tapa kuvailla ko. henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhathorot ei osaa käyttäytyä. Jotkut kuivavittuiset eläkeläisetkö täällä puolustelevat kääkkien paskakäytöstä :D
Luepa oma tekstisi ja tule sitten saarnaamaan käytöstavoista, moukka.
Tuohan on se tunnettu palstahullu, eli HIIVAMIES, saamaton incel-parka 😵💫
Minä voisin olla nuo mummot. :) Je suis Mamie! Terkkuja Kanadaan!
VR taas esittelee järjestelmänsä toimimattomuutta. Juna perutaan ja korvaavaan pitäisi löytää oma paikkansa. Jos ei siinä vanhuuttaan onnistu, niin sorry. Mutta hei! Meillä on monopoli niin voimme kohdella maksaneita asiakkaita kuten rikollisia. Poliisi paikalle ja mummot pahnoille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ketuttaa, kun oma matka menee sekaisin. Ja oma paikka katoaa. VR on syy tuohon. Jonkun olisi pitänyt auttaa mummoja. Mummojen ei olisi pitänyt riehua, mutta miksei niitä autettu? Painavien laukkujen kanssa ja löytämään paikat?
Todellakin. Asiakaspalvelu ei nyt toiminut VR:llä.
Osalle matkustajista järjestyi liput ilman lisämaksua paremmassa luokassa, mutta 2 vanhan rouvan olisi pitänyt lähteä laukkujensa kanssa kulkemaan liikkuvassa junassa. Olivatko edes sellaisessa kunnossa, että olisivat pystyneet siihen.
Sitten vielä päälle tulee nolaamista iltapäivälehdistön taholta. Onneksi näiden naisten kuvia ei sentään ole näkynyt missään.
Suomessa kyllä kaikki saadaan aina esittyä siitä valossa, että pieni ihminen on syyllinen kaikkiin vaikeuksiinsa ja korporaatiot ja virastot aina oikeassa. Pelottavan autoritäärinen maa.
Kokkarimummoja käytöksestä päätellen
Voi nuorempikin olla esim amputoitu. Ei näitä näe päällepäin. Ja voi olla todella vaikea amputoidun henkilön raahata matkalaukkuja liikkuvassa junassa. VR:n moka taas kerran.