Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva kuukauden ja vesirokko!

21.05.2007 |

Kysyn täältäkin, onko jollain kokemusta kuukauden ikäisen vauvan sairastumisesta vesirokkoon? Meillä mahdollinen altistuminen, kun esikoisen päiväkodissa nyt vesikrokkoa. Mahtaakohan olla vakavaakin, jos noin pieni ko. taudin saa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistan lukeneeni, että pienillä on tauti yleensä lievempänä kuin isommilla lapsilla tai aikuisilla.

Mupsi

Vierailija
2/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sinulla, ihan vastasyntyneeksi luettava, ei todennäköisesti edes saa koko tautia tai sairastaa sen lähes oireettoma. Vauvoilla on kolmeen kuukauteen asti äidin vasta-aineet veressään eli jos olet itse sairastanut vesirokon, vauvalla on vielä vastustus sitä vastaan. Myöhemminkin on yleisääntö, että mitä nuorempana vesirokon sairastaa, sen helpompi se on. Säänöistä on aina poikkeuksia, mutta aikuisille vesirokko on jo vaarallinen ja vaatii monesti sairaalahoidon.

Voit asian vielä varmistaa esim. alueesi keskussairaalan lasten infektio-osastoltal

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta-aineet lapsella riippuvat siitä, oletko sairastanut vesirokon. Tauti voi olla pienillä hyvinkin vaikea ja aiheuttaa myös aivotulehdusta. Kehottaisin sinua ottamaan yhteyttä vaikka neuvolan/ terveyskeskuksen lääkäriin, jossa voidaan arvioida vauvasi tilanne. Yhteydenotto on helppo tapa taata itselleen turvallinen mieli.

Vierailija
4/6 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli sillon aika pahana. yleensä noin pienet ei saa, mutta meille se tuli. vauva oli sillon näpyillä ympäriinsä ja itkunen ja kiukkunen. onneks kuitenki sairasti, koska tauti ei mikään kovin kiva ole. vanhemmalla pojalla oli vielä rankempi juttu sillon.

toisaalta helpompi sairastaa ihan pienenä, mutta kuulemma jos tauti tulee ihan lievänä, voi se tulla myöhemmin uudestaan.

Vierailija
5/6 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveljeltään ja oli suht vaikea, siis paljon kelloja. Mutta ei kummemmin haitannut vauvaa. Keskimmäinen sai sen pahimpana. Sisarukselta jos sen saa niin usein se on vaikeampi. Vauvakin olis varmaan saanut sen vielä pahempana jos ei olis ollut mun vasta-aineita elimistössään.

Kaikkialta kuulee että se on harvinaista että pienet vauvat ei sitä juurikaan saa, mutta mä tunnen/tiedän useamman tapauksen jossa vauvalla on ollut vesirokko.

Vierailija
6/6 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin lapsi sairasti taudin n. 2 kk iässä ja meni todella helposti. Näppyjä oli alle 20 ja kuumetta ei lainkaan. Minä olen itse taudin sairastanut, mutta ei vaan riittänyt suoja kun kotona oli yhtä aikaa kahdella isoveljellä rokko päällä. Soitin silloin lastenlääkärille heti kun vauvan oireet alkoivat ja sain ohjeet että ei ole normaalisti pienelle vaarallinen, mutta jos oireet rajuja niin lääkäriin. Samaan aikaan ystäväperheen samanikäinen vauva sairasti myös ja hänellä on infektiot erityistarkkailussa kun ei ole ihan perusterve ja oli saanut lastenklinikalta ohjeet että lääkäriin täytyy mennä jos kuume nousee. Meillä pahimmat oireet oli vanhimmalla lapsella (silloin 4 v.) ja helpoimmalla pääsi vauva. Yksi lastenlääkäri sanoi, että noin pienenä sairastettu rokko ei välttämättä suojaa vaan tartunnan voi saada uudestaan, mutta silloin taudin pitäisi tulla taas lievänä ja toinen lääkäri sanoin että on suurempi riski saada joskus myöhemmin vyöruusu kun on noin nuorena sairastettu rokko.