Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?
Olenko ainoa, jolla on tällaista?
Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.
Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."
Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä mökille näköjään isovanhempien kanssa, harmillinen tilanne... Ehkä helpottaa, kun lapsi kasvaa? Toivottavasti teillä on muuta tukiverkkoa.
Mitä ihmeen tukiverkkoa tarvitaan, jos on yksi nelivuotias lapsi? Häh?
Ihmettelen miten 4-vuotiaan kanssa eläminen voi olla noin raskasta.
Eihän sen ikäistä enää tarvitse edes pahemmin hoitaa. Syö itse, käy vessassa itse, riisuu ja pukee itse, leikkiikin jo itsenäisesti jonkin aikaa. Meillä 4-v saunoo mielellään ja syö aina ihan rauhassa. Enkä näe sitäkään mitenkään raskaana, että menen lapsen viereen pötköttelemään, niin että hän nukahtaa. Ei meidänkään 4-v nukahtaisi isovanhempien viereen, koska ovat vieraita ihmisiä.
Tietysti mökillä pitää vahtia uimataidotonta tarkkaan, jos ollaan vesistön äärellä, mutta muutoin 4-vuotiaat ovat yleensä jo ihan helppoja tapauksia ja mukavaa seuraa. Eli vähän vähemmän draamaa kiitos.
Ei ole tällaista minulla. Ei ole mökkiä, ei ole isovanhempia, jotka kutsuisivat mökille, ei ole saunaa, ei ole mökkirantaa. Ihan itse olen nukuttanut lapseni ja tehnyt sen mielelläni. En muuten ymmärrä miksi pingotat lapsen nukuttamista, jonkun 10 minuutin iltapalan kiirehtimisen takia? Lomallahan te siellä olette. Ja lapsikin jo nelivuotias, tuon ikäinen viihtyy jo hetken omissa leikeissään. Relaa vähän.
Uskoisin, että moni isovanhempi ei halua ottaa vastuuta lapsesta mökkioloissa, koska se vastuu on todellakin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tällaista minulla. Ei ole mökkiä, ei ole isovanhempia, jotka kutsuisivat mökille, ei ole saunaa, ei ole mökkirantaa. Ihan itse olen nukuttanut lapseni ja tehnyt sen mielelläni. En muuten ymmärrä miksi pingotat lapsen nukuttamista, jonkun 10 minuutin iltapalan kiirehtimisen takia? Lomallahan te siellä olette. Ja lapsikin jo nelivuotias, tuon ikäinen viihtyy jo hetken omissa leikeissään. Relaa vähän.
Tämä. Ei lomalla tarvitse elää kello kaulassa ja 4-v jaksaa kyllä valvoa. Mene lapsen kanssa yhtä aikaa nukkumaan. Niin muissakin perheissä tehdään, eikä nukuteta lapsia eri aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lapsen isän kanssa vuorottele lapsen nukuttamisessa ja iltapalan antamisessa ? Joka toinen kerta olisi kummallakin se rauhallinen yksinsaunomisvuoro.
Eihän aloituksessa puhuttu isästä sanaakaan. Ei pidä olettaa, että joka perheessä on automaattisesti kaksi vanhempaa ja kaikki siten paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.
Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.
Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.
En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.
Otsikon perusteella odotin paljon pahempaa. Kuulosti aivan normaalilta (oletan, että tuo joka sanoi vaarin lukitsevan saunan oli trolli eikä ap). Minulle ei ole ollut ongelma mökkeillä yksin lasteni kanssa (olen naimisissa, mutta reissaamme kumpikin toisinaan yksin lasten kanssa). Ihanaa päättää kaikesta itse ja saunoa ja syödä iltapalaa yksin kun lapset nukkuvat. Pienten kanssa on rankkaa mökillä, siitä ei pääse mihinkään.
Olen aina lapsia saatuani kategorisesti kieltäytynyt lomailemasta sekä omien että miehen vanhempien kanssa, vaikka minulla on aivan hyvät välit molempiin. Mutta miehen äiti on äärimmäinen kontrollifriikki, joka pitää jäykästi kiinni omasta päästään keksimästä aikataulusta, eikä tajua enää pienten lasten tarpeita ja hössöttää. Isäpuoleni on taas on alkoholisti jonka käytöstä saa pelätä jos on juonut (on OK lyhyissä tapaamisissa joista pääsemme pois kun itse päätämme).
Tämä 100% erillään lomailu on pitänyt välit hyvinä. Kun matkustan tai mökkeilen yksin tai miehen kanssa, tiedän mitä odottaa ja saan toimia niin, että lapsilla on hauskaa ja heidän ei tarvitse mukautua aikuisten tarpeisiin (paitsi sopivassa määrin meidän kahden).
Minulla ei ole lapsia, mutta muistan hyvin miten omat isovanhemmat otti minua ja sisaruksiani hoitoon ja viettivät meidän kanssa aikaa ihan tavallisen arjen keskellä. Mummo tykkäsi leipoa ja siinä autettiin, ukki tapasi leikittää siten että kehotti juoksemaan talon ympäri kilpaa sillä aikaa kun hän joi terassilla kahvia. Hauskaa oli aina vaikkei mitään ihmeellistä taidetukkaan tehdä. Kerran muistan, että isovanhemmat järjesti jonkun askarteluhetken ja sitten maalattiin jotain vanhoja laudanpätkiä tms jonkin aikaa. Nykyään tuntuu ettei ystävien vanhemmat halua edes yksinkertaista ajanviettoa harrastaa lastenlasten kanssa. Nelivuotiaskin osaa halon kerrallaan viedä pinoon sillä aikaa kun pappa tekee puutöitä tms. Jos isovanhempia ei kiinnosta edes kerran kesässä saunoa lapsenlapsen kanssa ja viettää mukavaa kesää, mitä hittoa sinne mökille edes mennä tekemään?
Me isovanhemmatkin olemme erilaisia. Minä ja pappa nautimme pikkuisten kanssa touhuamisesta, mutta toki muutaman päivän hoitojakson jälkeen väsyttää. Kun olemme kaikki yhdessä, minä ja pappa emme oleta olevamme ainoita viihdyttäjiä, mutta toki osallistumme paljon. Minä laitan yleensä lapset nukkumaan, koska se luonnistuu minulta hyvin ja herään heidän kanssaan aamulla puuron keittoon, koska olen aamuvirkku. Käymme myös lasten kanssa saunassa ja uimassa, vanhemmat menevät sitten keskenään, jos menevät. He eivät ole kovia saunojia, mutta me ja lapsenlapset olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.
Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.
Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.
En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.
Me oltiin juuri viikko ulkomailla ja 4v kömpi illalla suihkun jälkeen sänkyyn itse nukkumaan ja nukahti heti. Yritättekö nukuttaa niitä lapsia liian aikaisin? Turha siellä sängyssä on pyöriä, jos ei lasta väsytä.
Me ei oikeastaan olla ikinä nukutettu lapsia. Me vain sammutetaan valot ja mennään kaikki nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas on niin, että kun mennään isovanhempien mökille, niin siellä on jo valmiiksi lähes poikkeuksetta siskoni tai veljeni lapsineen, jotka asuvat molemmat ihan siinä lähellä. Meiltä matkaa on yli 100km.
Ilta menee sitten niin, että mummo ja pappa hyysäävät näitä siskon tai veljen lapsia kuten tavallista arkenakin!!
Meidän lapsia ei katso kukaan ja ei me saada siellä kuin kantaa polttopuita ja saunoa nopeasti samalla koittaen ettei omat lapset polta itseään kiukaaseen. Lähdetään sitten kuten aina suht äkkiä pois, kun on niin helevetin stressaavaa katsoa, että 2-vuotias tai 3-vuotias ei mene veteen tai tipu paljuun. Sisko vielä ilkesi viimeksikin naukua, että voisitte joskus vaikka tiskata.
Sitten kun vielä ärähdin isommille lapsille, että "minä en teitä täällä palvele" niin mummo alkoi valittamaan, että "lapsilla on kesäloma".
T. Isä 2v, 3v, 10v ja 12v.
Eikä jaksa sinne mökille mennä jos ei olla keskenään
Lisään vielä, että tästä mökistä on pikkuhiljaa kuoriutunut myös siskoni ja veljeni mökki, koska heidän tavaroitaan on siellä jatkuvassa säilytyksessä aitassa ja varastossa. Ymmärrän kyllä kun asuvat lähellä, mutta sitten se on kaikkien tavaroiden kanssa aina yhtä kyselemistä, että mitä SUP-lautaa saa käyttää ja mitä allasta yms.
Se toki on pieni riesa siihen nähden, että aina lähes poikkeuksetta käy niin, että mummo ja ukki alkavat vahtia näitä sisarusten lapsia. Sisko sitten saattaa siinä grillata ja on helevetin nyrpeänä kun me ei koko ajan auteta. Yleensä meiltä toinen koko ajan kahtoo lapsia ja toinen koittaa sitten apuna puuhata. Viimeksi kävi niin että söin ruuat nopeasti samalla kun vaimo katsoi kaikkia mökillä olevia lapsia (omia ja siskon), sisko ei tehnyt elettäkään, että "hei minä voi katsoa niin saatte syödä".
Ei ole ollut kyllä hetkeen sinne mökille tervetullut olo. Mummo kyllä kailottaa sukulaisille miten paljon lapsenlapsia hoitaa...niin hoitaa näitä lähes naapurissa asuvia.
T. Isä 2v, 3v, 10v ja 12v.
Minun anoppilassa on tismalleen sama tyyli kälyjen kanssa. Asuvat siinä anoppilan lähinaapurustossa ja aina paikalla kun menemme. Me ollaan täysin näkymättömiä ja kälyjen lasten kanssa hirveä kohkaaminen.
Anoppi itkee ja kinuaa meitä käymään eikä suunnilleen edes kahta sanaa vaihda. Ja kälyt yrittää tunkea itseään meille väkisin ”vastavuoroisesti”.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nelivuotiaalle on hyvä lukea iltasatu ja nukuttaa yms. Itse luin vielä kouluikäisellekin satuja iltaisin. Tietenkään kaikki vanhemmat eivät viitsi, mutta minusta se oli tärkeä ja mukava hetki. Mutta minäkään en ymmärrä sitä, että miksi pitää pingottaa saunan ja iltapalan kanssa lomalla, ja miksi ap:n on pakkomielle tehdä ne asiat tietyssä järjestyksessä ja kesto 10 min. yms. Kyllä nelivuotiaan kanssa voi syödä iltapaa ihan rauhassa kaksistaan, ja saunaan voi mennä sitten kun lapsi on nukahtanut.
Mikset vain aloittaja sauno pidempään kuin 10 minuuttia vietyäsi lapsen mummolle? Tai vie hieman aiemmin? Sauno rauhassa loppuun, pappa saa odottaa sen hetken. Nukuta lapsi ja vietä ilta viinilasin ja kynttilän kanssa jossain omassa nurkassa.
Se rytmi ja aikataulu on isovanhempien laatima. Siksihän se stressaakin.
Minä luin lapsille vielä pitkälle alakouluun. Meillä oli erikseen kirjahyllyllinen lasten ja nuorten kirjoja. Monella kielellä.
Meillä isovanhemmat vaati, että lapsella on koko ajan mökillä pelastusliivi päällä, että ei huku. Ihmettelin, että onhan teitä kaksi aikuista vahtimassa, ei se mitään pelastusliivejä tarvitse saaressa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä mökille näköjään isovanhempien kanssa, harmillinen tilanne... Ehkä helpottaa, kun lapsi kasvaa? Toivottavasti teillä on muuta tukiverkkoa.
Isovanhemmat eivät halua sitä vastuuta lastenlapsesta, tai riskiä esimerkiksi mökkisaunassa että lapsi polttaa itsensä ..?
Eivät jaksa enää sitä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain aloittaja sauno pidempään kuin 10 minuuttia vietyäsi lapsen mummolle? Tai vie hieman aiemmin? Sauno rauhassa loppuun, pappa saa odottaa sen hetken. Nukuta lapsi ja vietä ilta viinilasin ja kynttilän kanssa jossain omassa nurkassa.
Kertokaa nyt ihmeessä alapeukuttajat, miksi tämä ei onnistu? Jos pappa ilmestyy tasan kymmenen minuutin päästä ovelle kolaamaan eikä keskustelu muuta tilannetta, kannattanee suosiolla siirtyä vuokraamaan mökkiä vaikka samassa tilanteessa olevan kaverin kanssa.
Tai mennään saunaan sen verran aikaisemmin, että ne isovanhemmat voi vahtia vaikka 30min lasta, kun äiti saunoo rauhassa ja äiti sitten saunottuaan nukuttaa lapsen.
Mökille minäkin kaipailisin, mutta omat vanhemmat ei edes halua minua ja 4- ja 5-vuotiaita mökille, kun eivät halua hetkeäkään heitä kaitsea ja mahdotonta yksin katsoa, ettei käärme pure tai huku äkkisyvään rantaan. Ymmärrän, kun lapsia on kaksi, mutta en tuota, että miksi ei voi sen aikaa lapsen kanssa vain olla, että äiti saa saunottua ja sen jälkeen äiti sitten nukuttaa lapsen, jos isovanhempi ei siihen jousta?
Itse syön aina sen kiireettömän iltapalan kun lapset on jo nukkumassa. Menevät siinä klo 20-20.45 välillä nukkumaan, ehtii hyvin ennen omaa nukkumaanmenoaikaa (noin klo 22) syödä iltapalan ja hoitaa omat iltatoimet kiireettömästi.