Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?

Vierailija
14.07.2026 |

Olenko ainoa, jolla on tällaista?

Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.

Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."

Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.

Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.

Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.

En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.

Me oltiin juuri viikko ulkomailla ja 4v kömpi illalla suihkun jälkeen sänkyyn itse nukkumaan ja nukahti heti. Yritättekö nukuttaa niitä lapsia liian aikaisin? Turha siellä sängyssä on pyöriä, jos ei lasta väsytä.

Me ei oikeastaan olla ikinä nukutettu lapsia. Me vain sammutetaan valot ja mennään kaikki nukkumaan.

Meillä oli täysin sama. Valot pois ja lapset alkoivat nukkua. En silti koskaan tulisi pätemään omilla lastenkasvatustaidoilla tässä asiassa. Kyse nimittäin ei pätkääkään ollut kasvatuksesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että lapseni olivat iltatorkkuja. 
Iltavirkkujen lasten vanhemmat elävät täysin erilaista todellisuutta mitä iltatorkkujen vanhemmat.

Monissa perheissä lapset menevät aikaisemmin nukkumaan kuin aikuiset, koska lapset tarvitsevat piedemmät yöunet.

Vierailija
122/129 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat vaati, että lapsella on koko ajan mökillä pelastusliivi päällä, että ei huku. Ihmettelin, että onhan teitä kaksi aikuista vahtimassa, ei se mitään pelastusliivejä tarvitse saaressa.

Olen viettänyt lapsuuden kesät saaristossa ja aina oli pelastusliivit päällä, jos oltiin lähellä rantaa / kallioilla / laiturilla. Sama systeemi on ollut omien lasten kanssa.

Syy: merivesi on sen verran sameaa, ettei sinne tippunutta heti välttämättä löydä. Virtaukset, syvyys, sameus - siinä ei auta, vaikka aikuiset olisivat ihan vieressä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat vaati, että lapsella on koko ajan mökillä pelastusliivi päällä, että ei huku. Ihmettelin, että onhan teitä kaksi aikuista vahtimassa, ei se mitään pelastusliivejä tarvitse saaressa.

Lasten hukkumistapaukset ovat järkyttäneet syvästi monia. On täysin oikein ja ymmärrettävää että mieluummin ylireagoi lapsen turvallisuudesta veden läheisyydessä, varsinkin kun lapsi on vastuulla. Parempi se, kun antaa juoksennella missä sattuu.

Pelastusliivit saarimökillä ei ole edes ylireagointia. Se on hyvin pieni hetki, kun lapsi on livahtanut rantaan. 

Vierailija
124/129 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isovanhemmat ylipäätään haluavat teidät mökille, jos eivät tuon vertaa auta? Itse en menisi. Se että joku on sukua, ei tarkoita että tarvii väkisin viettää aikaa yhdessä. 

Minä olen ihmetellyt tuota monesti appivanhempieni kanssa. Hirveä ruikutus että menisimme ja sitten se on just tuollaista tylytystä koko ajan.

Oletko koskaan ajatellut, että vika on sinussa? Et ole.  Itsekkäänä ihmisenä sinä et  näe kuin itsesi.

Millä lailla minussa? En minä sinne ole tunkemassa, vaan he painostaa, ruikuttaa ja marisee. Ja poikaansa kyykyttävät vielä pahemmin. Mikään ei kelpaa eikä riitä.

Huomaa todellakin, että vika  on sinussa. Ei näytä sinullekkaan kelpaavan ja riittävän mikään.  Katso peliin.

Ai "mikään"? Kelpaisi ihan normaali sänky, normaali ruoka ja normaali käytös. Mitään näistä ei siellä ole. Kelpaisi erinomaisesti sekin, että eivät ruikuttaisi, marisi, itkisi ja kinuaisi.

Muuta asennettasi. Opettele kunnioittamaan muita. Jos joku asia ei miellytä, sano se suoraan asianomaiselle, ja pohtikaa sitä yhdessä, ei se keskustelupalstoilla parane. Kun ao;set eivät tiedä mistä  kiukuttelet puhukaa, puhukaa! 

On niin helppoa näyttää mieltä mistä tahansa, mutta jos ei avaa suutaan ja kerro, niin mikään ei muutu.

Älä koeta muuttaa muita sun kaltaisekseen, jokaisella on oikeus olla omaa mieltä, jos se sulle ei kelpaa, pysy poissa heidän seurasta, kunnes opit ymmärtämään ihmisiä.

Vierailija
125/129 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isovanhemmat ylipäätään haluavat teidät mökille, jos eivät tuon vertaa auta? Itse en menisi. Se että joku on sukua, ei tarkoita että tarvii väkisin viettää aikaa yhdessä. 

Minä olen ihmetellyt tuota monesti appivanhempieni kanssa. Hirveä ruikutus että menisimme ja sitten se on just tuollaista tylytystä koko ajan.

Oletko koskaan ajatellut, että vika on sinussa? Et ole.  Itsekkäänä ihmisenä sinä et  näe kuin itsesi.

Millä lailla minussa? En minä sinne ole tunkemassa, vaan he painostaa, ruikuttaa ja marisee. Ja poikaansa kyykyttävät vielä pahemmin. Mikään ei kelpaa eikä riitä.

Huomaa todellakin, että vika  on sinussa. Ei näytä sinullekkaan kelpaavan ja riittävän mikään.  Katso peliin.

Ai "mikään"? Kelpaisi ihan normaali sänky, normaali ruoka ja normaali käytös. Mitään näistä ei siellä ole. Kelpaisi erinomaisesti sekin, että eivät ruikuttaisi, marisi, itkisi ja kinuaisi.

Muuta asennettasi. Opettele kunnioittamaan muita. Jos joku asia ei miellytä, sano se suoraan asianomaiselle, ja pohtikaa sitä yhdessä, ei se keskustelupalstoilla parane. Kun ao;set eivät tiedä mistä  kiukuttelet puhukaa, puhukaa! 

On niin helppoa näyttää mieltä mistä tahansa, mutta jos ei avaa suutaan ja kerro, niin mikään ei muutu.

Älä koeta muuttaa muita sun kaltaisekseen, jokaisella on oikeus olla omaa mieltä, jos se sulle ei kelpaa, pysy poissa heidän seurasta, kunnes opit ymmärtämään ihmisiä.

On ihmisiä, joiden kanssa ei se keskusteleminen auta mitään. Yritimme aluksi ystävällisesti tarjota esimerkiksi sitä, että tuomme omat ruoat tai ruokatarpeet mukanamme tai viemme appivanhemmat syömään. Yritimme myös ehdottaa, että jos vaikka meidän lapsi saisi nukkua jossakin muualla kuin siinä lattialla, kun se jatkuva heräileminen oli hänelle raskasta. 

Ei.

Meillä käydessään (kun vielä kutsuimme heitä) he oikuttelivat ja kiukuttelivat ihan kaikesta, jopa se että asuimme puutalossa oli väärin kun pitää olla tiilitalo, meidän ojatkin oli vääränlaisia, kävelemään ei olisi saanut "pakottaa", vaikka kotona appi kehui tekevänsä joka päivä kävelyjä. Jne. Joka tapaamisen jälkeen haukkuivat sukulaisille myöhemmin suorastaan valehdellen.

Edelleen olen sitä mieltä, että noin vihamielinen käytös on omituista ja ihmettelen sitä. Minulla on oikeus kirjoittaa täällä, ihan kuten sinullakin. 

Vierailija
126/129 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.

Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.

Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.

En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.

Me oltiin juuri viikko ulkomailla ja 4v kömpi illalla suihkun jälkeen sänkyyn itse nukkumaan ja nukahti heti. Yritättekö nukuttaa niitä lapsia liian aikaisin? Turha siellä sängyssä on pyöriä, jos ei lasta väsytä.

Me ei oikeastaan olla ikinä nukutettu lapsia. Me vain sammutetaan valot ja mennään kaikki nukkumaan.

Meillä oli täysin sama. Valot pois ja lapset alkoivat nukkua. En silti koskaan tulisi pätemään omilla lastenkasvatustaidoilla tässä asiassa. Kyse nimittäin ei pätkääkään ollut kasvatuksesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että lapseni olivat iltatorkkuja. 
Iltavirkkujen lasten vanhemmat elävät täysin erilaista todellisuutta mitä iltatorkkujen vanhemmat.

Wau! Tällaista laajakatseista ymmärrystä ja asennetta toivoisi monelta muultakin täällä kommentoivalta, aiheesta riippumatta.

Vierailija
127/129 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on, pikkulapsiaika. Koittaa vielä sekin päivä, kun lapset ovat kasvaneet eivätkä enää niin välitä seurastasi. Saat saunoa omassa seurassasi ihan miten haluat. Saattaa jopa käväistä mielessä muutama kaihomielinen, nostalgiansävyttämä kaipaus aikaan, kun lapset olivat pieniä.

Vierailija
128/129 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän sinua hyvin. Älä välitä noista kommentoijista, jotka purkavat omaa katkeruuttaan aina näihin aloituksiin. Mitä syitä nyt kenelläkin siihen katkeruuteen lienee, jollakin omaa lapsettomuutta tai sitten ovat itsekin näitä isovanhempia jotka eivät auta mutta odottavat että heitä autetaan. Samat katkeruudet ja vakiokettuilut heillä aina näihin ketjuihin, ei ole sinun vikasi. 

Valitettavasti isovanhempia on tosi moneen junaan, ja on tietyllä tavalla aika epäreilua miten joissain suvuissa autetaan ja toisissa ei. Ne jotka saavat paljon apua eivät aina ymmärrä miten onnellisessa asemassa ovat, siis että miten erilaista voi olla niillä jotka eivät saa apua. Ne hetket omaa aikaa silloin tällöin, vaikka ihan pienetkin, ovat tosi tärkeitä mielenterveydelle.

Luulen että sinun asemassasi kertoisin isovanhemmille tämän, ja myös sen että jos he eivät auta lapsen kanssa niin silloin et jaksa enää kyläillä mökillä. Itselläkään ei aina ole muuta vaihtoehtoa kuin palkata tuttu lastenhoitaja vähäksi aikaa, että saa hetken irtioton.

Voimia!

Vierailija
129/129 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä. Vanhemmilla joku pakko hoitaa lastensa lapset, antaa mökkinsä ja asuntonsa  lapsille jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi