Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?

Vierailija
14.07.2026 |

Olenko ainoa, jolla on tällaista?

Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.

Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."

Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennemuutos. Olet perhe lapsesi kanssa. Hyväksy tosiasiat ja arki sellaisena, kuin se on. Kannattaa lopettaa kaikki ns. omaa aikaa ajatukset ja keskittyä elämään siinä hetkessä lapsesi kanssa. Yritä löytää hauskuus siitä elämänvaiheesta. Paljon helpommalla pääset. Haaveilemalla siitä omasta ajasta myrkytät vain oman mielesi. Usko pois, että kymmenen vuoden kuluttua pyytelet, että lapsi lähtisi mukaasi mökille. Jos se sinne menee, niin kavereiden kanssa - ei sinun. 

Tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Usko pois, että tulee aika kun ei haluaisi olla yksin 😄

Tsemppiä! 

Vierailija
42/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on, ei onneksi jestas tio caihe loputtomiin. 

Ei ihme, että syntyvyys laskee, jos ihan lapsiperheen perusjutut koetaan rasitukseksi. Suomessa kuitenkin perheille hyvät edut, pitkät vanhempainvapaat, joista saa rahaa, neuvokasysteemi jne. Onko yhteiskunta paaponut liikaa ja nyt kaikki tuntuu ylivoimaiselta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tommosta se oli, kun lapset oli pieniä. Kauhee työleiri. Ei puhettakaan, että isovanhemmat olisivat nukuttaneet tai saunottaneet lapsia. Ei kummassakaan, mun tai miehen vanhemmilla. Miehen vanhemmilla kaikki lapsiin liittyvä oli mun vastuulla ja miehestä ei sitäkään apua mitä kotona, kun äitinsä nakitti hänet ruohon leikkuuseen tai muihin projekteihinsa. Ja mun oletettiin osallistuvan ruokatouhuihin, tiskaamiseen yms. siinä lasten hoidon ja vahtimisen ohella. Mulle olisi sopinut vaikka tyyliin hakea pitsa  ja grillattavat olisi voinut olla makkaraa, niin että johonkin väliin edes olisi mahtunut edes hetki hengähtää, kun älytön kokkaaminen ja siitä syntyvä tiskivuori olisi jäänyt pois. Mutta kaikkia itse tehtyjä ruokia ja välipaloja piti olla toinen toisensa perään. Iltaisin lasten nukutus kesti usein monta tuntia, kun oli "vieras" paikka ja päivät oli olleet ylikierroksilla. Parhaita hetkiä oli, kun oli pieni päikkärit nukkuva lapsi, niin silloin sai samalla nukuttamisen nimissä ottaa itsekin päivälevon.

Tosiaan, kyllä se siitä, kun lapsi kasvaa.

Ja sinä lapanen hyväksyit tuon kaiken, huh.

Niinpä. Kyllä liian monta kertaa silloin nuorena äitinä 2000-luvun alussa. Aika oli jonkin verran eri kuin nykyään, eikä naisten ja miesten töistä, tai naisten oikeuksista, puhuttu silloin yhtä paljon ja samalla tavalla kuin nykyään. Toki en sitä kiellä, ettei syytä ollut itsessäkin. Isovanhemmilta ei voi vaatia mitään, mutta mieheltä olisi pitänyt. Tai jättää menemättä. Jätinkin sitten myöhemmin, ja lopulta erosin miehestä.

Vierailija
44/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä se kakara järveen ja paa vaari saunamajuriksi. Se muori joutaa keittohommiin ja huussintyhjöösehen.

Vierailija
45/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että saunomisessa olisi väljempi aikataulu? Voiko sen lämmittää niin ajoissa, että saat hoidettua lapsesi nukkumaan, isovanhemmat kävisivät vuorollaan ja sitten sinä saisit lopun ajan itseäsi varten? Muutenkin mietin, että miten pitkään nelivuotias ylipäätään saunoo? Vihtyykö hän siellä kovin pitkään vai pulikoi suurimman osan järvessä? Joka tapauksessa ihan varmasti voit sopia isovanhempien kanssa, että teidän mökkeillessä olisi kiva jos sauna lämmitettäisiin tuntia aikaisemmin?

Vierailija
46/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin aamut käyttöön. Illalla olin itsekin täysin puhki.

Vierailija
47/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin saunaan ja söisin iltapalan vasta kun lapsi nukkuu. Sitten saa olla rauhassa. Ei kai nelivuotiaan tarvitse edes joka päivä saunoa. 

Jatkoa varten sinun pitää vain hyväksyä se ettei isovanhemmat halua lastasi hoitaa. He eivät tule muuttumaan. Meillä toiset isovanhemmat eivät halunneet lapsiamme hoitaa. He olisivat kyllä halunneet että ajaisimme heidän luokse viikonloppuna neljätuntia suuntaan pyörittämään lapsiperhearkea heidän luokseen. Kaiken huippu oli kun minä tai mieheni istuimme molempien isovanhempien ja vauvan kanssa hereillä kuudesta aamulla asti. Ei puhettakaan että isovanhemmat, jotka muutenkin heräsivät olisivat pitäneet vauvaa että olisimme saaneet nukkua edes hetken pidempään. Isovanhempia ei myöskään kiinnostanut tulla meillä käymään. Kun itsekin palasin töihin niin en enää suostunut viettämään viikonloppuna yhden työpäivän verran autossa istuen niin aloimme käymään vain pari kertaa vuodessa. Kummallakin osapuolella kun on oikeus tehdä omat päätöksensä.

Miksi sinä ja miehesi halusitte molemmat olla aamulla vauvan kanssa, kun toinen olisi voinut nukkua? Hullua syyllistää isovanhempia omasta typerästä päätöksestä.

Mun miehen vanhemmat herättivät meidät aina viiden, kuuden maissa, koska laiskotella ei saa.

Monen tunnin ajomatka edellisenä päivänä, ja eiku ylös juurikin istumaan ja katselemaan kun he syö ja kälättää.

Ja te kiltisti tottelitte? Nyt kyllä huijaat ja kunnolla.

Vierailija
48/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi mummoaloitus

Vierailija
49/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin saunaan ja söisin iltapalan vasta kun lapsi nukkuu. Sitten saa olla rauhassa. Ei kai nelivuotiaan tarvitse edes joka päivä saunoa. 

Jatkoa varten sinun pitää vain hyväksyä se ettei isovanhemmat halua lastasi hoitaa. He eivät tule muuttumaan. Meillä toiset isovanhemmat eivät halunneet lapsiamme hoitaa. He olisivat kyllä halunneet että ajaisimme heidän luokse viikonloppuna neljätuntia suuntaan pyörittämään lapsiperhearkea heidän luokseen. Kaiken huippu oli kun minä tai mieheni istuimme molempien isovanhempien ja vauvan kanssa hereillä kuudesta aamulla asti. Ei puhettakaan että isovanhemmat, jotka muutenkin heräsivät olisivat pitäneet vauvaa että olisimme saaneet nukkua edes hetken pidempään. Isovanhempia ei myöskään kiinnostanut tulla meillä käymään. Kun itsekin palasin töihin niin en enää suostunut viettämään viikonloppuna yhden työpäivän verran autossa istuen niin aloimme käymään vain pari kertaa vuodessa. Kummallakin osapuolella kun on oikeus tehdä omat päätöksensä.

Miksi sinä ja miehesi halusitte molemmat olla aamulla vauvan kanssa, kun toinen olisi voinut nukkua? Hullua syyllistää isovanhempia omasta typerästä päätöksestä.

Sisälukutaito hoi. Kirjoitin että minä tai mieheni. Teimmekin niin että toinen sai nukkua pidempään toisena aamuna ja toinen toisena. Mutta jos isovanhemmat olisivat hoitaneet vauvaa niin olisimme voineet nukkua molemmat. Isovanhemmilla käynnistä ei siis meille ollut koskaan mitään iloa vain pelkkää haittaa kun piti pakata koko maailma mukaan ja vielä istua autossa kahdeksan tuntia. Hyväksyimme sen etteivät he hoida ja päätimme silloin että me emme myöskään näe hirveästi vaivaa että he lapsenlapsiaan näkisivät. Meille he olisivat aina olleet tervetulleita.

Vierailija
50/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tommosta se oli, kun lapset oli pieniä. Kauhee työleiri. Ei puhettakaan, että isovanhemmat olisivat nukuttaneet tai saunottaneet lapsia. Ei kummassakaan, mun tai miehen vanhemmilla. Miehen vanhemmilla kaikki lapsiin liittyvä oli mun vastuulla ja miehestä ei sitäkään apua mitä kotona, kun äitinsä nakitti hänet ruohon leikkuuseen tai muihin projekteihinsa. Ja mun oletettiin osallistuvan ruokatouhuihin, tiskaamiseen yms. siinä lasten hoidon ja vahtimisen ohella. Mulle olisi sopinut vaikka tyyliin hakea pitsa  ja grillattavat olisi voinut olla makkaraa, niin että johonkin väliin edes olisi mahtunut edes hetki hengähtää, kun älytön kokkaaminen ja siitä syntyvä tiskivuori olisi jäänyt pois. Mutta kaikkia itse tehtyjä ruokia ja välipaloja piti olla toinen toisensa perään. Iltaisin lasten nukutus kesti usein monta tuntia, kun oli "vieras" paikka ja päivät oli olleet ylikierroksilla. Parhaita hetkiä oli, kun oli pieni päikkärit nukkuva lapsi, niin silloin sai samalla nukuttamisen nimissä ottaa itsekin päivälevon.

Ja minkähän takia teidänkin piti viettää lomanne työleirillä? Minä kieltäydyin lähtemästä vanhempieni alkeelliselle mökille silloin kun lapseni olivat pieniä.

No hyvä sinä.

Kokemus oli nyt lähinnä ap:lle kerrottu, kun kysyi onko muilla ollut samanlaista. Niin on ollut. En mä jaksa muuten sen enempää yli 20v vanhoja asioita tässä analysoida ja kenellekään perustella.

Vierailija
51/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olet lapsesi tehnyt. Isovanhemmilla ei ole edes mökillä mitään velvollisuuksia lasta kohtaan 

Vierailija
52/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehen vanhemmat herättivät meidät aina viiden, kuuden maissa, koska laiskotella ei saa.

Monen tunnin ajomatka edellisenä päivänä, ja eiku ylös juurikin istumaan ja katselemaan kun he syö ja kälättää.

Ja te kiltisti tottelitte? Nyt kyllä huijaat ja kunnolla.

Vähiin kävivät vierailut, kyllä.

Vierailija
53/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.

Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.

Vierailija
54/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi saunoa ensin lapsen kanssa, sitten lapsi syö iltapalan ja menee nukkumaan. Sen jälkeen sinä voit mennä saunaan yksin ja syödä sen jälkeen.

Koska ukki valelee oman saunomisensa jälkeen kiukaan jääkylmällä vedellä ja lukitsee oven.

Vierailija
55/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennemuutos. Olet perhe lapsesi kanssa. Hyväksy tosiasiat ja arki sellaisena, kuin se on. Kannattaa lopettaa kaikki ns. omaa aikaa ajatukset ja keskittyä elämään siinä hetkessä lapsesi kanssa. Yritä löytää hauskuus siitä elämänvaiheesta. Paljon helpommalla pääset. Haaveilemalla siitä omasta ajasta myrkytät vain oman mielesi. Usko pois, että kymmenen vuoden kuluttua pyytelet, että lapsi lähtisi mukaasi mökille. Jos se sinne menee, niin kavereiden kanssa - ei sinun. 

Tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Usko pois, että tulee aika kun ei haluaisi olla yksin 😄

Tsemppiä! 

Tämä!

Pikkulapsivaihe on oikeasti todella lyhyt ja silloin ei välttämättä ole sitä omaa aikaa. 

Ja tosiaan ei mene kauhean kauan aikaa siihen, että saat tapella, että se lapsi ylipäänsä lähtee kanssasi mökille. Ja sitten et pääsekään  mökille ollenkaan, kun teini kieltäytyy tulemasta, mutta on sen ikäinen, ettet halua jättää sitä yksin yön yli kotiin. 

Ja yhtäkkiä huomaat, että se lapsonen menee omia menojaan ja sinulla on omaa aikaa vaikka muille jakaa - ja muistelet haikeudella yhteisiä mökkireissuja.

Itse elän sitä vaihetta, kun laittelen jo omillaan asuville lapsille viestiä, että tuletteko mökille, laitan ruokaa ja lämmitän saunan. Ei ne aina ehdi, kun on kesätyöt ja sitä ja tätä ohjelmaa. 

Nauti tuosta vaiheesta, se ei kestä kauaa ja tulet vielä ikävöimään sitä!

Vierailija
56/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isä tekee? Vanhempien tehtävä on huolehtia omista lapsistaan. Itse olet tunkenut maailmaan 4 lasta.

Vierailija
57/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on niin, että kun mennään isovanhempien mökille, niin siellä on jo valmiiksi lähes poikkeuksetta siskoni tai veljeni lapsineen, jotka asuvat molemmat ihan siinä lähellä. Meiltä matkaa on yli 100km.

Ilta menee sitten niin, että mummo ja pappa hyysäävät näitä siskon tai veljen lapsia kuten tavallista arkenakin!!

Meidän lapsia ei katso kukaan ja ei me saada siellä kuin kantaa polttopuita ja saunoa nopeasti samalla koittaen ettei omat lapset polta itseään kiukaaseen. Lähdetään sitten kuten aina suht äkkiä pois, kun on niin helevetin stressaavaa katsoa, että 2-vuotias tai 3-vuotias ei mene veteen tai tipu paljuun. Sisko vielä ilkesi viimeksikin naukua, että voisitte joskus vaikka tiskata.

Sitten kun vielä ärähdin isommille lapsille, että "minä en teitä täällä palvele" niin mummo alkoi valittamaan, että "lapsilla on kesäloma".

T. Isä 2v, 3v, 10v ja 12v.

Eikä jaksa sinne mökille mennä jos ei olla keskenään

Vierailija
58/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä tuntuu menevän isovanhemmuus joko tai. Osalla hoitavat joka viikonloppu ja kaiken vapaa-aikansa (sivusta seurannut).

Toisilla taas ei koskaan, mutta siellä pitäisi silti jaksaa aina vierailla ja kaikessa autolla.

Vierailija
59/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas on niin, että kun mennään isovanhempien mökille, niin siellä on jo valmiiksi lähes poikkeuksetta siskoni tai veljeni lapsineen, jotka asuvat molemmat ihan siinä lähellä. Meiltä matkaa on yli 100km.

Ilta menee sitten niin, että mummo ja pappa hyysäävät näitä siskon tai veljen lapsia kuten tavallista arkenakin!!

Meidän lapsia ei katso kukaan ja ei me saada siellä kuin kantaa polttopuita ja saunoa nopeasti samalla koittaen ettei omat lapset polta itseään kiukaaseen. Lähdetään sitten kuten aina suht äkkiä pois, kun on niin helevetin stressaavaa katsoa, että 2-vuotias tai 3-vuotias ei mene veteen tai tipu paljuun. Sisko vielä ilkesi viimeksikin naukua, että voisitte joskus vaikka tiskata.

Sitten kun vielä ärähdin isommille lapsille, että "minä en teitä täällä palvele" niin mummo alkoi valittamaan, että "lapsilla on kesäloma".

T. Isä 2v, 3v, 10v ja 12v.

Eikä jaksa sinne mökille mennä jos ei olla keskenään

Niin tiedän tunteen .

T. Isovanhemmat hoitavat sisarusteni lapsia, ei minun

Me ei kuulemma tarvita hoitoapua, sisaruksilla menee niin paljon huonommin

Vierailija
60/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä lapanen hyväksyit tuon kaiken, huh.

Niinpä. Kyllä liian monta kertaa silloin nuorena äitinä 2000-luvun alussa. Aika oli jonkin verran eri kuin nykyään, eikä naisten ja miesten töistä, tai naisten oikeuksista, puhuttu silloin yhtä paljon ja samalla tavalla kuin nykyään. Toki en sitä kiellä, ettei syytä ollut itsessäkin. Isovanhemmilta ei voi vaatia mitään, mutta mieheltä olisi pitänyt. Tai jättää menemättä. Jätinkin sitten myöhemmin, ja lopulta erosin miehestä.

Oletko jostakin Lähi-Idästä?  Lapseni syntyivät 90-luvun alussa ja todellakin naisten oikeudet ja tasa-arvoinen työnjako olivat jo ihan yleisessä tiedossa ja käytännössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä