Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?

Vierailija
14.07.2026 |

Olenko ainoa, jolla on tällaista?

Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.

Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."

Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat vaati, että lapsella on koko ajan mökillä pelastusliivi päällä, että ei huku. Ihmettelin, että onhan teitä kaksi aikuista vahtimassa, ei se mitään pelastusliivejä tarvitse saaressa.

Lasten hukkumistapaukset ovat järkyttäneet syvästi monia. On täysin oikein ja ymmärrettävää että mieluummin ylireagoi lapsen turvallisuudesta veden läheisyydessä, varsinkin kun lapsi on vastuulla. Parempi se, kun antaa juoksennella missä sattuu.

Vierailija
82/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä et voi kiirettömästi syödä sitä iltapalaa sen jälkeen kun olet nukuttanut lapsen?

Ja myös saunoa silloin. Miksi se olet sinä, joka lämmität saunan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.

Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.

Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.

En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.

Ja sun ongelma on ettet voi toisen kanssa mennä toiseen huoneeseen lukemaan vaikka kirjaa, että toinen nukahtaa ? Meidän vanhin on kuusi vuotta nuorempia vanhempi, luuletko että on ollut sama rytmi pienempien kanssa 

Vierailija
84/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan näitä tulee, kauheat isovanhemmat  ja lapsiperhe? On se kumma kun heistä aina vaan löytyy uusia virheitä. Jo set tykkää että lapsillasi on mummit ja vaarit,  pistä välit poikki, sitten ei ole sitä riesaa. Surullista että sulle on sattunut huonot vanhemmat ja mahdolliselle miehellesi myös, tosi kurja sattuma.

Huh huh...  On se kauheeta kun lapsilla on papat ja mummit... voi että.  

Vierailija
85/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isovanhemmat ylipäätään haluavat teidät mökille, jos eivät tuon vertaa auta? Itse en menisi. Se että joku on sukua, ei tarkoita että tarvii väkisin viettää aikaa yhdessä. 

Vierailija
86/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isovanhemmat ylipäätään haluavat teidät mökille, jos eivät tuon vertaa auta? Itse en menisi. Se että joku on sukua, ei tarkoita että tarvii väkisin viettää aikaa yhdessä. 

Minä olen ihmetellyt tuota monesti appivanhempieni kanssa. Hirveä ruikutus että menisimme ja sitten se on just tuollaista tylytystä koko ajan.

Vierailija
87/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä et voi kiirettömästi syödä sitä iltapalaa sen jälkeen kun olet nukuttanut lapsen?

Ja myös saunoa silloin. Miksi se olet sinä, joka lämmität saunan?

Ja jos lämmität, etkö voi vielä palata saunaan uudelleen lapsen nukahdettua? Jääkylmän vissyn tai oluen kanssa?

Vierailija
88/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 minuuttia on minusta jo hyvä aika saunoa yksikseen.

Vierailija
89/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratkaa oma mökki. Se on kaikista helpointa. 

Toinen vaihtoehto on keskustella isovanhempien kanssa ihan neutraalisti asiasta. Kertoa niistä omista toiveista ja miksi haluaisit sen oman rauhallisen hetkesi. Et kuitenkaan työnnä lasta isovanhempien hoidettavaksi, niin se, että saisit nyt vaikka saunoa ja syödä iltapalan rauhassa lapsen mentyä nukkumaan, ei pitäisi kyllä olla liikaa pyydetty vaan ihan kohtuullinen toive.

Kuka se siellä vuokramökillä saunottaa ja nukuttaa sen lapsen. Mummoa et voi syyttää🤗🤗🤗

Vierailija
90/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pienetkin omat hetket on pikkulapsiaikana kullan arvoisia.

Mulla tosin oli pienet lapset 2 vuoden ikäerolla ja mökkeily oli usein ihan horroria. Ei pelkästään sen takia että isovanhemmat ei voineet pitää hetkeäkään lapsia silmällä. Hyvä että vessaan pääsin kun jo sillä aikaa lapsi ehti laiturille hoippumaan tai maantielle.

Vaan myös siksi että piti jatkuvasti vahtia että isovanhemmat ei vie niitä täysin kädettömiä pikkulapsia vaikka veneilemään, "mukaviin puuhommiin" sirkkelöimään tai vastaavaa.. 

Kaiken kukkuraksi koko suku oli tyypillisesti "pikku" hiprakassa aamusta iltaan. Huh kun tuli oikein kylmät väreet kun muistelen!

Olivatko lapset kädettömiä jo ennen sirkkelihommia?

Vierailija
91/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratkaa oma mökki. Se on kaikista helpointa. 

Toinen vaihtoehto on keskustella isovanhempien kanssa ihan neutraalisti asiasta. Kertoa niistä omista toiveista ja miksi haluaisit sen oman rauhallisen hetkesi. Et kuitenkaan työnnä lasta isovanhempien hoidettavaksi, niin se, että saisit nyt vaikka saunoa ja syödä iltapalan rauhassa lapsen mentyä nukkumaan, ei pitäisi kyllä olla liikaa pyydetty vaan ihan kohtuullinen toive.

Kuka se siellä vuokramökillä saunottaa ja nukuttaa sen lapsen. Mummoa et voi syyttää🤗🤗🤗

Mummon aikataulu ei ole niskassa niin eihän tuo olekaan ongelma

Vierailija
92/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Muistavat (ehkä) millaista härdelliä pienten lasten kanssa koko päivä on ja miten liikuttavan kiitollinen sitä on puolenkin tunnin omasta ajasta. Niin miksi ei voi auttaa ja katsoa lapsia sen hetken, että vanhemmat saavat syötyä ja saunottua rauhassa.

Muualla kuin kotona on vielä astetta hankalampaa, varsinkin mökillä jos on askeettisemmat fasiliteetit, laituri, kuuma kiuas ym vahdittavana. Muistan, että pikkumukuloiden kanssa mökkeily oli aika stressaavaa.

Vierailija
93/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa pesulle, lapselle iltapala ja lapsi nukkumaan.

Sitten on aikaa omalle rauhalliselle saunomiselle ja iltapalalle.

Isovanhemmat ovat kyllä nuivia, jos eivät voi yhtään auttaa. Isovanhempana voisi vaikka lukea lapsen kanssa kirjaa ja rauhoittaa lasta nukkumaan menoon sillä aikaa kun vanhemmat ovat saunassa.

Vierailija
94/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.

Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.

Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.

En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.

Johtuu ihan sinusta, olet opettanut, että nukkumaanmeno on lysti leikki. Totta kai lapset toimivat noin, kun odotat heiltä tuollaista.

Siskonlapset on samanlaisia ja kun he olivat meillä, oli pitkä luettelo asioista, joiden mukaan piti toimia. Totesin, että höpsis, oli iltapesut ja -pisut ja sitten käskin nukkumaan molemmat omiin sänkyihinsä ja kas, ei leikkiä eikä touhua eikä vaatimuksia, kumpikin nukkui alle 5 minuutissa - koska odotin sitä heiltä! Kotona meni kuulemma 2 tuntia!

Vierailija
95/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Vanhempani olivat aikoinaan kovia ryyppäämään ja juoksemaan tanssilavoilla ja kapakoissa ja minä olin silloin yksin kotona ihan pienestä vauvasta asti. 4-11- vuotiaana olin kaiket kesät entisajan kesäsiirtolassa kk kerrallaan. 

Mökin vanhempani saivat ennakkoperintönä alle 3-kymppisenä. Nyt he ovat heikkoja 7-kymppisiä, mökki lahoaa ellemme minä ja vaimo kunnosta sitä. Olemme 4-kymppisiä, lapset n.10v. Sukupolvenvaihdos ei käy heille. He istuvat mökillä diktaattoreina, me käymme siellä vain kylässä vaimon ja lapsen kanssa. Ikinä eivät ole kaitseneet pojanpoikaansa, ei viittä minuuttia. Käyn mökillä vain kerran kesässä palvelemassa tylyjä vanhempiani, mm. ulkohuussin tyhjennys oli heti edessä, sitten kattojen puhdistus, portaiden uusiminen, kaislanperkaus rannassa ja sitten: -Ai te lähdette nyt? Tänä vuonna ette voikaan enää tulla tänne. Meillä on... haravointia.   

Loppukesän vuokraamme mökin muualta, ja teemme yhden pienen matkan. Isovanhempien itsekkyys suututtaa kyllä. Itse he ovat tyrannisoineet sukuperintömökillä vuosikymmeniä. Välillä katkaisen pariksi vuodeksi välit, en jaksa. 

Vierailija
96/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on noissa asioissa helpompi vähän kasvettuaan

Vierailija
97/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä isovanhemmat suostuvat jäämään keskenään nukkuvan lapsen kanssa. Neljävuotias kuitenkin nukkuu paljon pidemmät yöunet kuin aikuinen. Pistät lapsen nukkumaan ja nautit saunomisesta ja omasta ajasta sen jälkeen. Meillä oli tällainen järjestely muutenkin, kun lapset oli pieniä. Toinen isovanhemmista, tai molemmat tulivat vahtimaan lapsia niin, että pääsimme hetkeksi omiin menoihin, kun olimme nukuttaneet lapset. Olisivat varmaan vahtineet muutenkin, muttemme halunneet kuormittaa heitä pienten lasten kiukuttelulla ja hoivaamisella. Sitten kun lapset olivat isompia ja omatoimisia, suostuimme jättämään heidät isovanhempien luokse pidemmäksi aikaa myös hereillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan