Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?
Olenko ainoa, jolla on tällaista?
Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.
Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."
Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?
Kommentit (129)
Minä ymmärrän vanhempia, jotka kipuilevat tällaisten juttujen kanssa. Helppo huudella, jos asia ei koske itseä. Jokainen vanhempi kaipaa joskus omia hetkiä. Sitä, että saa käydä yksin saunassa tai syödä sen iltapalan ilman, että tarvitsee samalla huolehtia muiden syömisistä. Ja kun pikkulapsiaika voi jatkua vuositolkulla, niin kyllä sitä lepoa nyt vain joskus tarvitsee jokainen. Ei se ole mitään kohtuutonta, että sitä lepoa kaipaa.
Toisekseen, kun välillä täällä parjataan kahden vanhemman perheitä. Tiedättekö, vanhemmatkin haluaisivat joskus olla kaksin oman kodin ulkopuolella? Se on juuri sitä, että saisi mennä kahdestaan mökkisaunaan tai syödä laiturinnokassa iltapalaa. Harva parisuhde pysyy sillä pystyssä, että ainoa parisuhdeaika on 100 % kodin seinien sisäpuolella, kun lapset ovat nukkumassa ja nukkuvia lapsiakaan ei voi jättää yksin.
Eihän tuollaisella mökillä voi olla edes yhdyntöjä? Ei edes saunassa? Jos siis on se mies.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisella mökillä voi olla edes yhdyntöjä? Ei edes saunassa? Jos siis on se mies.
Siitä vaan vävy saunaan joko anopin tai appiukon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa vilkkaan ja rajoja testaavan 5 v lapsen äitinä. Vaikka kuinka kasvatamme lastamme, lapsi testaa erityisesti muita aikuisia kuin vanhempia. Vaikka nukkumaanmeno menee kotioloissa kivasti, mummolassa lapsi alkaa nukahtamisaikaan sängyssä p'rseillä, naureskelee, härväilee ja ei suostu nukahtamaan. Toiset isovanhemmat eivät tätä kestä ollenkaan, toiset antavat lapsen kukkua klo 22.30 asti. Tämä tekee lapsesta todella väsyneen ja kiukkuisen seuraavana päivänä, kun uni jää tunteja vajaaksi. Käytännössä on pakko nukuttaa itse. Kaikki lapset eivät siis ole mitään "menkää te vanhemmat kahdestaan saunaan ja me pistetään napero iltapalan jälkeen nukkumaan" -tapauksia.
Meillä oli vähän sama juttu. Lapset pistivät isovanhemmilla ranttaliksi. Teki aina mieli sanoa, että he eivät ole noin hankalia kotona.
Täällä paheksuttiin myös lapsiperheiden ulkomaanlomia.
Me tehtiin sellainen joka kesä kun lapset oli pieniä. Ei kokkausta, ei siivousta, lapsille ilmainen kerho. Illalla saattoi istua terassilla rauhassa keskenään lasten nukahdettua.
Ja tuokin sitten niiiiiin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.
Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.
Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.
En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.
Me oltiin juuri viikko ulkomailla ja 4v kömpi illalla suihkun jälkeen sänkyyn itse nukkumaan ja nukahti heti. Yritättekö nukuttaa niitä lapsia liian aikaisin? Turha siellä sängyssä on pyöriä, jos ei lasta väsytä.
Me ei oikeastaan olla ikinä nukutettu lapsia. Me vain sammutetaan valot ja mennään kaikki nukkumaan.
Meillä oli täysin sama. Valot pois ja lapset alkoivat nukkua. En silti koskaan tulisi pätemään omilla lastenkasvatustaidoilla tässä asiassa. Kyse nimittäin ei pätkääkään ollut kasvatuksesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että lapseni olivat iltatorkkuja.
Iltavirkkujen lasten vanhemmat elävät täysin erilaista todellisuutta mitä iltatorkkujen vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Pallo jalkaan ja hyvää matkaa. Itse lankesi paskaasi. Olisit miettinyt ennenkuin sen äpärän tänne vaivoikseksi pukkasit. Isä ei luonnollisesti ole kuvioissa koska olet kallu. Kaikki tietää lisäksi isästä sen mitä ei täällä saa ääneen sanoa.
Miten sinä voit kirjoittaa tälläistä typeryyttä??? Millaista tyydytystä saat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.
Meillä lapsi nukkuu itsenäisesti kotona, mutta mökillä on pakko nukuttaa. Vieraassa paikassa ei malttaisi nukahtaa ja yksin ei voi jättää vanhan kesämökin yläkertaan, jos muut jäävät alas. Ehkä lapsemme on poikkeuksellisen epäkypsä 5 v, mutta lähinnä hilluisi itsekseen ylhäällä tai saisi jonkun "tungen kynän pistorasiaan" -päähänpiston.
Minulla on 4- ja 5-vuotiaat ja pakkohan ne on nukkumaan erikseen laittaa. Eivät tosiaankaan mene nukkumaan ihan vaan komennuksella, että nyt on nukkumaanmenoaika. Rupeavat leikkimään yhdessä ja erikseen. Kunhan toinen nukahtaa, yleensä se jäljelle jääväkin lakkaa urputtamasta ja rauhoittuu ja voin lähteä huoneesta, vaikka ei vielä nukkuisikaan, mutta jos molemmat on hereillä, turha toivo. Pitkään jouduin odottamaan niin pitkään, että molemmat nukkuivat.
En tiedä johtuuko siitä, että eroperhe vai ikäerosta vai siitä, että on kaksi, mutta kyllä jotkut tuonikäiset nyt vaan pitää edelleen nukuttaa tai vähintään vahtia, että myös käyvät nukkumaan eivätkä vain rieku. Vieraassa paikassa varmasti olisi vielä hankalampaa kuin kotona, kun ovat into pinkeänä ja jännättää.
Me oltiin juuri viikko ulkomailla ja 4v kömpi illalla suihkun jälkeen sänkyyn itse nukkumaan ja nukahti heti. Yritättekö nukuttaa niitä lapsia liian aikaisin? Turha siellä sängyssä on pyöriä, jos ei lasta väsytä.
Me ei oikeastaan olla ikinä nukutettu lapsia. Me vain sammutetaan valot ja mennään kaikki nukkumaan.
Niin ne lapset vaan on erilaisia. Meidän kuopusta alkaa helpommin nukuttaa, mutta esikoinen ei varmaan ikinä menisi nukkumaan, jos ei pakottaisi. Testasin joskus 2 v, että missähän vaiheessa häntä alkaa nukuttaa, jos en aktiivisesti yritä nukuttaa. Pyöri hereillä vielä reippaasti puolen yön jälkeen, eikä merkkiäkään väsymyksestä. Sitten luovutin ja nukutin.
Voi vttu, on sulla rankkaa ap suvun ympäröimänä, vttu kuole pois!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isovanhemmat ylipäätään haluavat teidät mökille, jos eivät tuon vertaa auta? Itse en menisi. Se että joku on sukua, ei tarkoita että tarvii väkisin viettää aikaa yhdessä.
Minä olen ihmetellyt tuota monesti appivanhempieni kanssa. Hirveä ruikutus että menisimme ja sitten se on just tuollaista tylytystä koko ajan.
Oletko koskaan ajatellut, että vika on sinussa? Et ole. Itsekkäänä ihmisenä sinä et näe kuin itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isovanhemmat ylipäätään haluavat teidät mökille, jos eivät tuon vertaa auta? Itse en menisi. Se että joku on sukua, ei tarkoita että tarvii väkisin viettää aikaa yhdessä.
Minä olen ihmetellyt tuota monesti appivanhempieni kanssa. Hirveä ruikutus että menisimme ja sitten se on just tuollaista tylytystä koko ajan.
Oletko koskaan ajatellut, että vika on sinussa? Et ole. Itsekkäänä ihmisenä sinä et näe kuin itsesi.
Millä lailla minussa? En minä sinne ole tunkemassa, vaan he painostaa, ruikuttaa ja marisee. Ja poikaansa kyykyttävät vielä pahemmin. Mikään ei kelpaa eikä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla minussa? En minä sinne ole tunkemassa, vaan he painostaa, ruikuttaa ja marisee. Ja poikaansa kyykyttävät vielä pahemmin. Mikään ei kelpaa eikä riitä.
Huomaa todellakin, että vika on sinussa. Ei näytä sinullekkaan kelpaavan ja riittävän mikään. Katso peliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa todellakin, että vika on sinussa. Ei näytä sinullekkaan kelpaavan ja riittävän mikään. Katso peliin.
Ai "mikään"? Kelpaisi ihan normaali sänky, normaali ruoka ja normaali käytös. Mitään näistä ei siellä ole. Kelpaisi erinomaisesti sekin, että eivät ruikuttaisi, marisi, itkisi ja kinuaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä suurin mielipaha taitaa olla pettymys, ettei edes tällaisessa pienessä asiassa saa apua, ei itse asia sinänsä.
Älä mene enää mökkeilemään isovanhempien kanssa, niin sinulle ei synny näitä pettymyksen tunteita. Mene mökkeilemään ilman isovanhempia.
Epäilemättä nämä isovanhemmat asuvat itse mökillään koko kesän. Joustovaraa muihin näyttää olevan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena. Kyseessäkö olikin appivanhemmat eivätkä omat vanhempasi, ihmettelinkin vähän. Älä mene koskaan mökille ilman miestäsi. Jaatte keskenänne lapsen vahtivuorot.
Vierailija kirjoitti:
Aina vaan näitä tulee, kauheat isovanhemmat ja lapsiperhe? On se kumma kun heistä aina vaan löytyy uusia virheitä. Jo set tykkää että lapsillasi on mummit ja vaarit, pistä välit poikki, sitten ei ole sitä riesaa. Surullista että sulle on sattunut huonot vanhemmat ja mahdolliselle miehellesi myös, tosi kurja sattuma.
Huh huh... On se kauheeta kun lapsilla on papat ja mummit... voi että.
Mitä iloa on noin käyttäytyvistä isovanhemmista? Muut ovat ilmeisesti lähinnä heitä varten. Miksi kukaan lähtisi tuollaiselle mökkireissulle?
Pakkoko sinne mökille on ängetä? Eri asia tietysti jos se on ihka oma.
Muuten voi vuokrata mökin, voi lähteä vaikka turun saariston rengastielle ja vuokrata useamman mökin, voi vuokrata matkailuauton, voi lähteä vaikka mihin
Sanoo kaipaaville isovanhemmille, että nyt on perheen kesken muita suunnitelmia
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa vilkkaan ja rajoja testaavan 5 v lapsen äitinä. Vaikka kuinka kasvatamme lastamme, lapsi testaa erityisesti muita aikuisia kuin vanhempia. Vaikka nukkumaanmeno menee kotioloissa kivasti, mummolassa lapsi alkaa nukahtamisaikaan sängyssä p'rseillä, naureskelee, härväilee ja ei suostu nukahtamaan. Toiset isovanhemmat eivät tätä kestä ollenkaan, toiset antavat lapsen kukkua klo 22.30 asti. Tämä tekee lapsesta todella väsyneen ja kiukkuisen seuraavana päivänä, kun uni jää tunteja vajaaksi. Käytännössä on pakko nukuttaa itse. Kaikki lapset eivät siis ole mitään "menkää te vanhemmat kahdestaan saunaan ja me pistetään napero iltapalan jälkeen nukkumaan" -tapauksia.
Silloin kannattaa ajoittaa saunominen ennen nukkuma-aikaa.