Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?

Vierailija
14.07.2026 |

Olenko ainoa, jolla on tällaista?

Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.

Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."

Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pienetkin omat hetket on pikkulapsiaikana kullan arvoisia.

Mulla tosin oli pienet lapset 2 vuoden ikäerolla ja mökkeily oli usein ihan horroria. Ei pelkästään sen takia että isovanhemmat ei voineet pitää hetkeäkään lapsia silmällä. Hyvä että vessaan pääsin kun jo sillä aikaa lapsi ehti laiturille hoippumaan tai maantielle.

Vaan myös siksi että piti jatkuvasti vahtia että isovanhemmat ei vie niitä täysin kädettömiä pikkulapsia vaikka veneilemään, "mukaviin puuhommiin" sirkkelöimään tai vastaavaa.. 

Kaiken kukkuraksi koko suku oli tyypillisesti "pikku" hiprakassa aamusta iltaan. Huh kun tuli oikein kylmät väreet kun muistelen!

Lopetit  varmaan mökkeilyn ensimmäisen kesän  jälkeen,  kun oli  noin  kamalat  kokemukset (sarkasmia)

Vierailija
22/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut kyselee, missä isä. Voihan olla, että on eronnut tai itsellinen äiti. Tai se isä on töissä eikä ole siksi mökkiviikonloppuna mukana.

No silloin ei kannata odottaa yksin kovin rentouttavaa mökkiviikonloppua 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiperhe? Missä lapsesi isä?

Huorissa.

Vierailija
24/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä viimosen päälle uikutusta. Ois vaan äijä laskenu lakanoille. 

Vierailija
25/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin saunaan ja söisin iltapalan vasta kun lapsi nukkuu. Sitten saa olla rauhassa. Ei kai nelivuotiaan tarvitse edes joka päivä saunoa. 

Jatkoa varten sinun pitää vain hyväksyä se ettei isovanhemmat halua lastasi hoitaa. He eivät tule muuttumaan. Meillä toiset isovanhemmat eivät halunneet lapsiamme hoitaa. He olisivat kyllä halunneet että ajaisimme heidän luokse viikonloppuna neljätuntia suuntaan pyörittämään lapsiperhearkea heidän luokseen. Kaiken huippu oli kun minä tai mieheni istuimme molempien isovanhempien ja vauvan kanssa hereillä kuudesta aamulla asti. Ei puhettakaan että isovanhemmat, jotka muutenkin heräsivät olisivat pitäneet vauvaa että olisimme saaneet nukkua edes hetken pidempään. Isovanhempia ei myöskään kiinnostanut tulla meillä käymään. Kun itsekin palasin töihin niin en enää suostunut viettämään viikonloppuna yhden työpäivän verran autossa istuen niin aloimme käymään vain pari kertaa vuodessa. Kummallakin osapuolella kun on oikeus tehdä omat päätöksensä.

Vierailija
26/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotiaalle voi kyllä jo sanoa että odota, äiti käy saunassa, piirrä (tai tee jotain muuta) sen aikaa 

Vierailija
27/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosta se oli, kun lapset oli pieniä. Kauhee työleiri. Ei puhettakaan, että isovanhemmat olisivat nukuttaneet tai saunottaneet lapsia. Ei kummassakaan, mun tai miehen vanhemmilla. Miehen vanhemmilla kaikki lapsiin liittyvä oli mun vastuulla ja miehestä ei sitäkään apua mitä kotona, kun äitinsä nakitti hänet ruohon leikkuuseen tai muihin projekteihinsa. Ja mun oletettiin osallistuvan ruokatouhuihin, tiskaamiseen yms. siinä lasten hoidon ja vahtimisen ohella. Mulle olisi sopinut vaikka tyyliin hakea pitsa  ja grillattavat olisi voinut olla makkaraa, niin että johonkin väliin edes olisi mahtunut edes hetki hengähtää, kun älytön kokkaaminen ja siitä syntyvä tiskivuori olisi jäänyt pois. Mutta kaikkia itse tehtyjä ruokia ja välipaloja piti olla toinen toisensa perään. Iltaisin lasten nukutus kesti usein monta tuntia, kun oli "vieras" paikka ja päivät oli olleet ylikierroksilla. Parhaita hetkiä oli, kun oli pieni päikkärit nukkuva lapsi, niin silloin sai samalla nukuttamisen nimissä ottaa itsekin päivälevon.

Tosiaan, kyllä se siitä, kun lapsi kasvaa.

Vierailija
28/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiperhe? Missä lapsesi isä?

Huorissa.

Kysyin ap:lta, en sulta.

Vierailija
29/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintoja, valintoja. 

Vierailija
30/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut kyselee, missä isä. Voihan olla, että on eronnut tai itsellinen äiti. Tai se isä on töissä eikä ole siksi mökkiviikonloppuna mukana.

Toivoisin, että itselliset äidit ymmärtäisivät itse tehneensä valinnan eivätkä itke, kun isovanhemmat ei olekaan ajatuksialukevia hoitoautomaatteja.

Tai sitten hyväksyisivät sen, että isovanhemmat tekevät lapsen kanssa suunnilleen kaiken kielletyn kivellekiipeämisestä herkkujensyömiseen eivätkä ole velvollisia noudattamaan äidin määräyksiä, jos hän päättää vaatia omaa aikaa.

Vierailija
31/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommosta se oli, kun lapset oli pieniä. Kauhee työleiri. Ei puhettakaan, että isovanhemmat olisivat nukuttaneet tai saunottaneet lapsia. Ei kummassakaan, mun tai miehen vanhemmilla. Miehen vanhemmilla kaikki lapsiin liittyvä oli mun vastuulla ja miehestä ei sitäkään apua mitä kotona, kun äitinsä nakitti hänet ruohon leikkuuseen tai muihin projekteihinsa. Ja mun oletettiin osallistuvan ruokatouhuihin, tiskaamiseen yms. siinä lasten hoidon ja vahtimisen ohella. Mulle olisi sopinut vaikka tyyliin hakea pitsa  ja grillattavat olisi voinut olla makkaraa, niin että johonkin väliin edes olisi mahtunut edes hetki hengähtää, kun älytön kokkaaminen ja siitä syntyvä tiskivuori olisi jäänyt pois. Mutta kaikkia itse tehtyjä ruokia ja välipaloja piti olla toinen toisensa perään. Iltaisin lasten nukutus kesti usein monta tuntia, kun oli "vieras" paikka ja päivät oli olleet ylikierroksilla. Parhaita hetkiä oli, kun oli pieni päikkärit nukkuva lapsi, niin silloin sai samalla nukuttamisen nimissä ottaa itsekin päivälevon.

Ja sinä lapanen hyväksyit tuon kaiken, huh.

Vierailija
32/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pienetkin omat hetket on pikkulapsiaikana kullan arvoisia.

Mulla tosin oli pienet lapset 2 vuoden ikäerolla ja mökkeily oli usein ihan horroria. Ei pelkästään sen takia että isovanhemmat ei voineet pitää hetkeäkään lapsia silmällä. Hyvä että vessaan pääsin kun jo sillä aikaa lapsi ehti laiturille hoippumaan tai maantielle.

Vaan myös siksi että piti jatkuvasti vahtia että isovanhemmat ei vie niitä täysin kädettömiä pikkulapsia vaikka veneilemään, "mukaviin puuhommiin" sirkkelöimään tai vastaavaa.. 

Kaiken kukkuraksi koko suku oli tyypillisesti "pikku" hiprakassa aamusta iltaan. Huh kun tuli oikein kylmät väreet kun muistelen!

Tämä pikkulapsiajan mökkeily on kyllä välillä aika rankkaa monestakin näkökulmasta...

Itse muistan, kuinka harmitti, kun veli perheineen tuli mökille. Heillä oli kaksi pientä lasta ja he vaimonsa kanssa aamusta iltaan vahtivat lapsia käsi kädessä istuen. Mitään muuta he eivät tehneet, vaan odottivat kaikkien palvelevan heitä. Mökki oli saaressa ilman mukavuuksia, joten meidän muiden (eli minun ja vanhempieni) hommat moninkertaistuivat aina kun he tulivat lastensa kanssa käymään mökillä.

Mutta tosiaan, näkökulmia tähän asiaan on tosiaan monia. Ymmärrän myös aloittajan näkökulman ja nykyään ymmärrän myös veljen ja hänen vaimonsa näkökulmaa hieman paremmin.

Vierailija
33/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten voit nauttia kaikesta tuosta kun lapsesi ovat kasvaneet.

Eihän tuolla edes ole kuin yksi lapsi. Lapsella ei ilmeisesti myöskään ole toista vanhempaa.

Vierailija
34/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistutti tuo, että 4v pitää vielä nukuttaa. Miksi olet opettanut lapselle sellaisen iltarutiinin, josta et pidä? Ja oletko ajatellut jonain päivänä antaa lapselle luvan nukahtaa ilman valvontaasi? Lapsi kokee nukahtamisen turvattomana vain silloin, kun niin opetat.

Vierailija
35/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minkähän takia teidänkin piti viettää lomanne työleirillä? Minä kieltäydyin lähtemästä vanhempieni alkeelliselle mökille silloin kun lapseni olivat pieniä.

Vierailija
36/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä viimosen päälle uikutusta. Ois vaan äijä laskenu lakanoille. 

Samoin sinun isäsi.

Vierailija
37/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti yh ja nämä isovanhemmat sun vanhemmat, koska lapsen toisesta vanhemmasta ei mitään mainintaa.

En näe tuossa oikein mitään kovin tuomittavaa isovanhempia kohtaan.  Varmasti onkin niin, että itse saat lapsen nukutetuksi varmemmin.  Täytyykö neljävuotiasta vielä erityisesti nukuttaa?  

Sinähän se lapsen pääasiallinen hoitaja olet, se nyt vaan on niin.  

Mutta miten siis haluaisit tuon saunomisjärjestelyn menevän?    Muistaakseni joskus silloin kun lapseni oli pieni, niin minä menin ensin saunaan lapsen kanssa ja anoppi haki sen sitten sieltä, että sain saunoa rauhassa ihan niin pitkään kuin halusin.  Anoppi saunoi sitten jossain välissä itse ja viimeisinä mies isänsä kanssa, se oli heille aina se tärkein juttu.  Ei meillä ollut koskaan siinä mitään hämminkiä 

Omien vanhempieni luona ei saunottu, he asui kerrostalossa.

Sinun pitää vain esittää, että saunottaisko näin, niin kuin sinä toivoisit, kun sinusta olisi ihanaa saada olla saunassa kunnolla ja vähän pitempään.  Kai nyt ihmiset puhumaan pystyy keskenään.

Vierailija
38/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallo jalkaan ja hyvää matkaa. Itse lankesi paskaasi. Olisit miettinyt ennenkuin sen äpärän tänne vaivoikseksi pukkasit. Isä ei luonnollisesti ole kuvioissa koska olet kallu. Kaikki tietää lisäksi isästä sen mitä ei täällä saa ääneen sanoa.

Vierailija
39/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin saunaan ja söisin iltapalan vasta kun lapsi nukkuu. Sitten saa olla rauhassa. Ei kai nelivuotiaan tarvitse edes joka päivä saunoa. 

Jatkoa varten sinun pitää vain hyväksyä se ettei isovanhemmat halua lastasi hoitaa. He eivät tule muuttumaan. Meillä toiset isovanhemmat eivät halunneet lapsiamme hoitaa. He olisivat kyllä halunneet että ajaisimme heidän luokse viikonloppuna neljätuntia suuntaan pyörittämään lapsiperhearkea heidän luokseen. Kaiken huippu oli kun minä tai mieheni istuimme molempien isovanhempien ja vauvan kanssa hereillä kuudesta aamulla asti. Ei puhettakaan että isovanhemmat, jotka muutenkin heräsivät olisivat pitäneet vauvaa että olisimme saaneet nukkua edes hetken pidempään. Isovanhempia ei myöskään kiinnostanut tulla meillä käymään. Kun itsekin palasin töihin niin en enää suostunut viettämään viikonloppuna yhden työpäivän verran autossa istuen niin aloimme käymään vain pari kertaa vuodessa. Kummallakin osapuolella kun on oikeus tehdä omat päätöksensä.

Miksi sinä ja miehesi halusitte molemmat olla aamulla vauvan kanssa, kun toinen olisi voinut nukkua? Hullua syyllistää isovanhempia omasta typerästä päätöksestä.

Vierailija
40/97 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä ja miehesi halusitte molemmat olla aamulla vauvan kanssa, kun toinen olisi voinut nukkua? Hullua syyllistää isovanhempia omasta typerästä päätöksestä.

Mun miehen vanhemmat herättivät meidät aina viiden, kuuden maissa, koska laiskotella ei saa.

Monen tunnin ajomatka edellisenä päivänä, ja eiku ylös juurikin istumaan ja katselemaan kun he syö ja kälättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän