Pikkulapsiperhe ja isovanhemmat mökillä - onko muilla tällaista?
Olenko ainoa, jolla on tällaista?
Pääsimme pitkästä aikaa isovanhempien kesämökille viikonloppuna 4 v lapsen kanssa. Meillä isovanhempiaika ei ole sitä, että isovanhemmat katsoisivat lapsen perään ja saisin levätä. Olen itse se, joka vahtii lapsen hiekkaleikit, uimarantakäynnit ja saunotan lapsen. Kannan puut saunaan ja lämmitän saunan, hoidan ruokakaupassa käynnin. En siis mene passattavaksi ja isovanhemmat toivovat meitä mökille.
Iltaisin olisi ihana lapsen saunottamisen jälkeen saunoa vielä yksin rauhassa ja syödä iltapala kiireettömästi. Tämä ei isovanhemmille sovi. Mummo haluaa käydä saunassa ensin yksin, sen jälkeen on minun ja lapsen vuoro. Sen aikaa voin saunoa itsekseen (10 min), että lapsi syö iltapalan isovanhempien valvoessa. Minun saapuessani saunasta pappa menee saunaan (pappa ei suostu saunomaan lapsen kanssa) ja minä lähden nukuttamaan lasta, koska mummo ei halua. Mummo toteaa, että "sinä osaat nukuttaa lapsen paremmin ja lapsi ei rauhoitu seurassani."
Onko muilla tällaista? Ihan itkettää, kun haluaisin joskus nauttia mökillä rauhassa saunomisesta ja iltapalasta ilman, että tarvitsee kiirehtiä nukuttamaan lasta. Ja ihmettelen, miksi isovanhemmat eivät voi joustaa näin edes parina iltana vuodessa?
Kommentit (84)
Meillä ei ole isovanhempia ollut koskaan ja mökkikin on oma, joten käytännössä muokattiin sitten oma elämä lastenhoidon ympärille. Saunoa voi aamullakin, kun lapset nukkuu jne.
Ei kannata mennä mökille näköjään isovanhempien kanssa, harmillinen tilanne... Ehkä helpottaa, kun lapsi kasvaa? Toivottavasti teillä on muuta tukiverkkoa.
Sitten voit nauttia kaikesta tuosta kun lapsesi ovat kasvaneet.
Ja sinä et voi kiirettömästi syödä sitä iltapalaa sen jälkeen kun olet nukuttanut lapsen?
Eivät isovanhemmat sitä lasta teidän riesaksenne tehneet vaan te itse.
Voimia kettuilijoista huolimatta. Muutaman vuoden päästä helpottaa lapsen kasvaessa ja saat saunoa yksin. :)
Vuokratkaa oma mökki. Se on kaikista helpointa.
Toinen vaihtoehto on keskustella isovanhempien kanssa ihan neutraalisti asiasta. Kertoa niistä omista toiveista ja miksi haluaisit sen oman rauhallisen hetkesi. Et kuitenkaan työnnä lasta isovanhempien hoidettavaksi, niin se, että saisit nyt vaikka saunoa ja syödä iltapalan rauhassa lapsen mentyä nukkumaan, ei pitäisi kyllä olla liikaa pyydetty vaan ihan kohtuullinen toive.
Meillä toinen vanhempi on sitä varten, että toinen saa hetken omaa rauhaa. Ei meilläkään isovanhemmat hoida, ovat omansa jo hoitaneet (ja hoidattaneet omilla vanhemmiltaan, kyllä me kaikki muistetaan oma lapsuus..)
-Neljän äiti
Miksi et lapsen isän kanssa vuorottele lapsen nukuttamisessa ja iltapalan antamisessa ? Joka toinen kerta olisi kummallakin se rauhallinen yksinsaunomisvuoro.
Miten tuon ikäisen kanssa ei ole jo yhdessä kiireetöntä iltapalaa?
Etkö voi saunoa ensin lapsen kanssa, sitten lapsi syö iltapalan ja menee nukkumaan. Sen jälkeen sinä voit mennä saunaan yksin ja syödä sen jälkeen.
Pikkulapsiperhe? Missä lapsesi isä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lapsen isän kanssa vuorottele lapsen nukuttamisessa ja iltapalan antamisessa ? Joka toinen kerta olisi kummallakin se rauhallinen yksinsaunomisvuoro.
Kukapa kieltää sinne saunaan menemästä uudelleen lapsen nukuttamisen jälkeen? Jos on puukiuas, pari kalikkaa pesään ja äkkiä on saunomislämpö.
Tässä suurin mielipaha taitaa olla pettymys, ettei edes tällaisessa pienessä asiassa saa apua, ei itse asia sinänsä.
Älä mene enää mökkeilemään isovanhempien kanssa, niin sinulle ei synny näitä pettymyksen tunteita. Mene mökkeilemään ilman isovanhempia.
Ne pienetkin omat hetket on pikkulapsiaikana kullan arvoisia.
Mulla tosin oli pienet lapset 2 vuoden ikäerolla ja mökkeily oli usein ihan horroria. Ei pelkästään sen takia että isovanhemmat ei voineet pitää hetkeäkään lapsia silmällä. Hyvä että vessaan pääsin kun jo sillä aikaa lapsi ehti laiturille hoippumaan tai maantielle.
Vaan myös siksi että piti jatkuvasti vahtia että isovanhemmat ei vie niitä täysin kädettömiä pikkulapsia vaikka veneilemään, "mukaviin puuhommiin" sirkkelöimään tai vastaavaa..
Kaiken kukkuraksi koko suku oli tyypillisesti "pikku" hiprakassa aamusta iltaan. Huh kun tuli oikein kylmät väreet kun muistelen!
Täällä jotkut kyselee, missä isä. Voihan olla, että on eronnut tai itsellinen äiti. Tai se isä on töissä eikä ole siksi mökkiviikonloppuna mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa kieltää sinne saunaan menemästä uudelleen lapsen nukuttamisen jälkeen? Jos on puukiuas, pari kalikkaa pesään ja äkkiä on saunomislämpö.
Silloin ei voi u h r i u t u a.
Ettekö te tajua, että niiden lasten isä on tietysti kyntämässä uutta vakoa?
Ehkä voisit pyytää isovanhempia kuitenkin kerran kokeilemaan. Olethan lähellä saunassa, jos tulee jotain hätää. Ehkä he arkailevat asiaa, eivätkä tajua, että enää ei olla missään vauvavaiheessa. Eikö neljävuotias ala jo nukkumaan jonkun iltasadun jälkeen ihan itse, ei kai siinä kummempaa tarvita.
On kyllä rankkaa elämää kun pitää ihan omaa lasta nukuttaa...Melkein sääliksi käy:)