Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.
”Kristuksen seurakunta on yksi
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)
Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)
Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eTässä se on selitetty. Tuo kannattaa lukea tarkasti.
Jeesus puhalsi opetuslastensa päälle ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annettu, niille ne ovat anteeksi annetut.
Joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.
Olen löytänyt tuon uskon vanhoillislestadiolaisuudesta.
Tai en voi sanoa, että itse aktiivisesti etsin.
Pikemminkin niin, että Jumala veti minua parannukseen.
Villi veikkaus: sä olet lestadiolaisperheestä?
Toki luonnollisesti menit siihen liikkeeseen.
Kyllä muissakin seurakunnissa lapset/nuoret/aikuiset kääntyy Jeesuksen luo ja tekee parannuksen. Usein hengellinen koti löytyy siitä vanhempien seurakunnasta tai toisesta kristillisestä.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Sisiliassa myydään ikivanhoja kivitaloja 4000€ vero 1€ . YouTube 1€ sisilia apartment vende
Kannattaa tutkituttaa maaperä. Voi olla että sinne on kippailtu sitä sun tätä. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset ovat tehneet uskomisesta tiedettä. Jotta osaisi elää tätä elämää oikein, siis pysyä taivastiellä, pitää perehtyä tähän uskomisen tieteeseen. Niin vaikeaa on lestadiolaisten taivastie. Lestadiolaiset ovat taivastieteilijöitä.
Tämän takia kannattaa kääntyä Noahidismiin. Seitsemän helppoa lakia joita seuraamalla pääset taivaaseen.
-Noahide
Ja lehmätkin lentää.
Perusta oma ketju, tuo ei ole kristinuskoa.
-Yhteiskristillinen
Nyt en ymmärrä, miksi käyt tuomitsemaan jonkun muun uskoa ja herjaamaan häntä.
Ei ole aloituksesi hengen mukaista tuollainen.
Kehotin häntä perustamaan uuden ketjun. Tämä ei ole paikka esitellä uusia suuntauksia, vaan tässä puljataan kristikunnan eri porukoita 2000 vuoden ajalta.
Plus että nopea silmäys viittasi että on harhaoppi. Mutta perustelkoon kantansa jossain muussa uskontoketjussa.
Tekstistäsi välittyy käsitys siitä, että sinulla olisi mielestäsi kyky jaotella ihmiset pelastuviin ja kadotukseen joutuviin.
Otat perustelematta sellaisen aseman, joka ei sinulle kuulu.
Edelleen: älä tuo tähän ketjuun mitään uutta. Vanhoissa eroavaisuuksissa on ihan tarpeeksi miettimistä ja tämä ketju on lestojen ja muiden eroavaisuuksille, tähän ei pliiiis ihan mitä tahansa uskonnollista pohdintaa. En mä jaksaisi paneutua nyt johonkin jonkun kehittämään uuteen "TavallinenPulliainen-läjetysjärjestöönkään." Tai perttipirkkoslaisuuteen.
Meidän kaikkien aika ei riitä miljoonaan rönsyyn.
Lupaan lukea aloittamaasi Noahide-ketjua.
-Yhteiskristillinen
En tarvitse kuin yhden vastauksen. Haluatko että pelastun vai et?
Voisiko joku perustella miksi maailmassa ei ole rauhaa jos messias on jo muka tullut?
-noahide
Älä jankkaa. Mä oon kirjoittanut tälle palstalle aikaisemmin jo pitkät pätkät Messiaasta. En jaksa aina, mullakin on lapsia ja työjuttuja.
Lyhyt referaatti:
-juutalaiset kyllä löysivät VT:sta voittoisan Messiaan, mutta eivät huomanneet että siellä esiintyy myös kärsivä Voideltu=Maschiah:
-Jesaja 53
-Danielin 9? luvun ennustus että ennen temppelin tuhoa (Jerusalemin hävitys v.70 jKr) tuhotaan Voideltu.
Messiaan ennustettiin syntyvän Beetlehemissä, neitsyt tulee raskaaksi jne.
-Jeesus karauttaa kyllä voittoisana Messiaana valkoisen hevosen kanssa Öljymäelle, voittaa vastustajat ja tuo rauhan maailmaan, mutta se on vasta maailmanlopussa.
-Yhteiskristillinen
Käyttäydyt melko töykeästi mutta ei se mitään.
Minä sitten odottelen että messias "karauttaa" ja tuo sen luvatun maailmanrauhan.
Olen pahoillani mutta vastauksesi ei auttanut.
-noahide
Ei vaan jos ketjun aloittaja toivoo, että keskitytään johonkin tiettyyn aiheeseen, niin on ihan kohteliasta noudattaa sitä toivetta. Nää ketjut paisuu kuin pullataikina.
En mä ala vaikka sydänsuruja potevan ketjuun julistaa kuinka mulla onkin hienoa perhe-elämää.
Mikset perusta Noahide-ketjua?
-Yhteiskristillinen
Jatkuu.
Minulla ei ole kiltti luonne. Olen luonteeltani erittäin itsepäinen eikä minua olisi kukaan saanutkaan käännytettyä yhtään mihinkään.
Mutta tämä pysäytti:
Kuulin seuroissa, kun pappi saarnasi ja sanoi, että joka parannuksen teon jättää huomiseen, hän helvettiin vuoteensa rakentaa.
( Tuo on ilmeisesti Martti Lutherilta peräisin oleva lause.)
...
Yritin aina kaikin tavoin unohtaa tuon, mutta aina se tuli mieleeni eikä jättänyt minua rauhaan. Yritin unohtaa, mutta aina se palasi mieleeni.
Kunnes halusin uskoa syntini anteeksi.
Minuun ei olisi tehonnut mikään muu.
Nyt olen syvästi kiitollinen tuosta lauseesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)
Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)
Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eTässä se on selitetty. Tuo kannattaa lukea tarkasti.
Jeesus puhalsi opetuslastensa päälle ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annettu, niille ne ovat anteeksi annetut.
Joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.
Olen löytänyt tuon uskon vanhoillislestadiolaisuudesta.
Tai en voi sanoa, että itse aktiivisesti etsin.
Pikemminkin niin, että Jumala veti minua parannukseen.
Villi veikkaus: sä olet lestadiolaisperheestä?
Toki luonnollisesti menit siihen liikkeeseen.
Kyllä muissakin seurakunnissa lapset/nuoret/aikuiset kääntyy Jeesuksen luo ja tekee parannuksen. Usein hengellinen koti löytyy siitä vanhempien seurakunnasta tai toisesta kristillisestä.
-Yhteiskristillinen
Käsitin parannuksen armon.
Olen kotoisin uskonnottomasta, hyvin jumalattomasta kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset ovat tehneet uskomisesta tiedettä. Jotta osaisi elää tätä elämää oikein, siis pysyä taivastiellä, pitää perehtyä tähän uskomisen tieteeseen. Niin vaikeaa on lestadiolaisten taivastie. Lestadiolaiset ovat taivastieteilijöitä.
Tämän takia kannattaa kääntyä Noahidismiin. Seitsemän helppoa lakia joita seuraamalla pääset taivaaseen.
-Noahide
Ja lehmätkin lentää.
-Yhteiskristillinen
Kehotin häntä perustamaan uuden ketjun. Tämä ei ole paikka esitellä uusia suuntauksia, vaan tässä puljataan kristikunnan eri porukoita 2000 vuoden ajalta.
Plus että nopea silmäys viittasi että on harhaoppi. Mutta perustelkoon kantansa jossain muussa uskontoketjussa.
Tekstistäsi välittyy käsitys siitä, että sinulla olisi mielestäsi kyky jaotella ihmiset pelastuviin ja kadotukseen joutuviin.
Edelleen: älä tuo tähän ketjuun mitään uutta. Vanhoissa eroavaisuuksissa on ihan tarpeeksi miettimistä ja tämä ketju on lestojen ja muiden eroavaisuuksille, tähän ei pliiiis ihan mitä tahansa uskonnollista pohdintaa. En mä jaksaisi paneutua nyt johonkin jonkun kehittämään uuteen "TavallinenPulliainen-läjetysjärjestöönkään." Tai perttipirkkoslaisuuteen.
-Yhteiskristillinen
Voisiko joku perustella miksi maailmassa ei ole rauhaa jos messias on jo muka tullut?
-noahide
Älä jankkaa. Mä oon kirjoittanut tälle palstalle aikaisemmin jo pitkät pätkät Messiaasta. En jaksa aina, mullakin on lapsia ja työjuttuja.
Lyhyt referaatti:
-juutalaiset kyllä löysivät VT:sta voittoisan Messiaan, mutta eivät huomanneet että siellä esiintyy myös kärsivä Voideltu=Maschiah:
-Jesaja 53
-Danielin 9? luvun ennustus että ennen temppelin tuhoa (Jerusalemin hävitys v.70 jKr) tuhotaan Voideltu.
-Jeesus karauttaa kyllä voittoisana Messiaana valkoisen hevosen kanssa Öljymäelle, voittaa vastustajat ja tuo rauhan maailmaan, mutta se on vasta maailmanlopussa.
-Yhteiskristillinen
Minä sitten odottelen että messias "karauttaa" ja tuo sen luvatun maailmanrauhan.
-noahide
Ei vaan jos ketjun aloittaja toivoo, että keskitytään johonkin tiettyyn aiheeseen, niin on ihan kohteliasta noudattaa sitä toivetta. Nää ketjut paisuu kuin pullataikina.
En mä ala vaikka sydänsuruja potevan ketjuun julistaa kuinka mulla onkin hienoa perhe-elämää.
-Yhteiskristillinen
Halusin vaan vastauksen yhteen kysymykseen enkä halunnut tehdä sen takia uutta keskustelua.
Menen nyt nukkumaan ja kiitos vastauksestasi. Jumalan siunausta.
Am Yisrael chai!
-noahide
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu.
Minulla ei ole kiltti luonne. Olen luonteeltani erittäin itsepäinen eikä minua olisi kukaan saanutkaan käännytettyä yhtään mihinkään.
Mutta tämä pysäytti:
Kuulin seuroissa, kun pappi saarnasi ja sanoi, että joka parannuksen teon jättää huomiseen, hän helvettiin vuoteensa rakentaa.
...
Yritin aina kaikin tavoin unohtaa tuon, mutta aina se tuli mieleeni eikä jättänyt minua rauhaan. Yritin unohtaa, mutta aina se palasi mieleeni.
Hienoa kuulla! Samaa kuulee muissakin seuroissa ja seurakunnissa. ;)
Miten suhtaudut tähän Raamatun jakeeseen:
1Timoteuksen kirje:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus".
Eli Jeesus riittää, vaikka olisit jäänyt kaatuneen puun alle ja odottaisit yksin kuolemaa siellä <3mustikkametsässä<3?
:D
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Noahide
Ja lehmätkin lentää.
-Yhteiskristillinen
-Yhteiskristillinen
-noahide
Lyhyt referaatti:
-Jesaja 53
-Yhteiskristillinen
-noahide
-Yhteiskristillinen
Halusin vaan vastauksen yhteen kysymykseen enkä halunnut tehdä sen takia uutta keskustelua.
Menen nyt nukkumaan ja kiitos vastauksestasi. Jumalan siunausta.
Am Yisrael chai!
-noahide
Siunausta ja hyvää yötä! :)
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toiveeni on, että tässä ketjussa paneuduttaisiin teologisiin eroihin lestojen ja muiden uskoviksi tituleeraavien välillä.
Sanoin jo aloitusviestissä että päänaukojat voi olla muualla...vaikka niissä vanhoissa lestaketjuissa.
-Yhteiskristillinen
Ystävällisenä huomautuksena: sana "lesta" koetaan usein haukkumasanana.
Okei. No lestadiolainen on pitkä kirjoittaa, ja en itse tarkoita lestalla pahaa. Ei hellari tai vapislainen ole haukkumasana? Eikä evlutti, lutikka? Mutta jos olet lestadiolainen, voin yrittää käyttää varsinaista ilmaisua.
-Yhteiskristillinen
Arvelinkin, että tarkoituksesi ei ole loukata. Ja se on totta, että kätevää lyhyttä ilmaisua ei oikein ole. Lestadiolainen on yleiskäsite, joka sisältää kaikki lestadiolaisuuden suuntaukset eikä aina ole siten riittävän täsmällinen ja vanhoillislestadiolainen on hankalan pitkä. Monesti lyhenne vl tosin ainaki täällä palstalla riittää niin ei tarvitse niin pitkästi kirjoittaa.
Lutikka myös kuulostaa minusta aika ikävälle. Hellariakin itse välttäisin, koska en tiedä miten helluntalaiset sen kokevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.
Käytännössä muita ei pidetä oikein uskovina, koska he eivät ole saaneet syntejä anteeksi vanhoillislestadiolaisen kautta.
Millainen synninpäästökäytäntö esim. ev. lut. kirkossa muuten on?
En ihan ymmärrä tuota ihmisten synninpäästöä toisilleen, jonkinlainen ikiliikkuja? Viikolla perseillään ja viikonloppuna sovitetaan yhä uudelleen ja uudelleen, toki vain valikoidulle porukalle?
Raamatun mukaan Jeesus on jo sovittanut ne synnit.
Meissä kaikissa on perisynti. Se ei lähde edes uskovaisesta ihmisestä pois ennen kuin kuolemassa.
Ihminen turmeltui läpeensä syntiinlankeemuksessa.
Joka hetki meillä on jatkuva taistelu sielunvihollista, omaa lihaa ja maailmaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eEn ainakaan itse näe, miten lainaamasi perusteella johonkin tiettyyn konkreettiseen sosiaaliseen ryhmään kuuluva voisi perustellusti pitää toisia uskonnottomana tai vääräuskoisena. Vaikka hyväksyttäisiin, että on olemassa vain yksi oikeaoppinen seurakunta, niin tämä ei auta sen selvittämisessä, mikä seurakunta varsinaisesti onkaan oikeaoppinen. Martin Luther vaikutti uskovansa kuuluvan oikeaoppisiin, mutta hän ei ainakaan tuossa lainaamassasi osiossa anna oikean opin kattavaa sisältöä ja tulkintaa.
Myöskään noissa jälkimmäisissä osioissa ei selvennetä oikeaoppisen uskon sisältöä, sillä on esimerkiksi varsin oletettavaa, että ihmiset voivat olla eri mieltä siitä, mitä on "puhdas evankeliumin mukainen oppi ja Kristuksen sakramenttien hoito". Eli henkilöt, joilla on eri käsitys siitä, mitä "puhdas evankeliumin mukainen oppi" on, voivat olla samaa mieltä siitä, että vain toinen heistä on objektiivisesti oikeaoppinen. Koska he eivät kuitenkaan voi tietää ainakaan yllä mainitun valossa tietää, kumpi heistä on objektiivisesti oikeaoppinen, ei heillä vaikuta olevan mitään pätevää perustetta pitää toista harhaoppisena.
”ei auta sen selvittämisessä, mikä seurakunta varsinaisesti onkaan oikeaoppinen”
Tässä kohtaa astutaan sen uskon alueelle. Minä USKON että tämä joukko on oikeassa uskossa. En myöskään ole löytänyt ristiriitoja Raamatun opetuksen ksnssa. -vl
Mikäli vain puhtaasti uskot olevasi oikeassa, ilman mitään sen pätevämpiä perusteluita, päädyt aiemman perusteella syyttämään muita harhaoppisuudesta (objektiivisesti väärässä olemisesta) vain oman subjektiivisen perstuntumasi pohjalta.
Tämä on suunnilleen sama, kuin kävelisi bussissa ja kommentoisi ventovieraista, että sinä olet myymälävaras, sinä taas selvästi petät puolisoasi ja sinä siellä pissasit Kouvolan uimahallin porealtaaseen viime viikon perjantaina. Jos joku puolustautuisi kysymällä, että millä perusteella häntä syytetään altaaseen lirauttamisesta, olisi vastaus vain "minulla on sellainen kutina, ja se riittää". Tämä olisi selvästi sekä älyllisesti, yhteiskunnallisesti että moraalisesti hyvin kyseenalaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu.
Mutta tämä pysäytti:
...
1Timoteuksen kirje:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus".
Eli Jeesus riittää, vaikka olisit jäänyt kaatuneen puun alle ja odottaisit yksin kuolemaa siellä <3mustikkametsässä<3?
-Yhteiskristillinen
Unohdit tämän Jeesuksen käskyn: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut. Joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.
Eli jos haluaa tietää, missä ovat uskovaiset, pitää ensiksi löytää uskovaisten seurakunta.
Eli miten itse olet löytänyt uskovaisten seurakunnan?
Itseäkin alkaa ramaista.
Mutta vielä väännän kyssärin lestadiolaisille ja tavallisille evluteille, en jaksa muotoilla tätä kukkaiskielellä, mutta ottakaa tästä se ajatus:
Oletteko nyt ihan loppuun asti ajatelleet sen, että edes Luther oli ainut järkevä jätkä alkuseurakunnan jälkeen?
Luther on "aika ok, hyvään suuntaan", mutta ei alkuseurakunnallinen.
Virheitään/syntejään:
-juutalaisten surmaaminen viimeisinä vuosinaan. Ehdoton nounou kristitylle, Jeesus kielsi tap-pamisen. Todella paha moka ja synti.
Vielä jotenkin hikisesti sen ymmärtäisi jos olisi puolustussodasta, itsepuolustuksesta tai silloisen lain mukaisesta kuolemantuomiosta kyse, mutta äijä lähtee tietentahtoen lahtaamaan juutalaisia...eijei.
-Lutherin Katekismus opettaa, että vauva uudestisyntyy kasteessa. No ei todellakaan uudestisynny, kun ei tajua kuin tissimaidosta, vaipanvaihdosta ja sylistä siinä vaiheessa. Erittäin vaarallinen harhaoppi, joka taatusti on hukuttanut kadotukseen miljoonia vauvakasteeseen turvanneita.
-Luther ohitti täysin Paavalin ohjeen seurakunnan kokoontumisiin (matala hierarkia, jokainen seurakuntalainen tuokoon jotain esille ja yliluonnollista toimintaa) sekä ihmert ja armolahjat.
-missäpäin Raamattua puhutaan sakramenteista? Joo ehtoollista suositellaan nautittavan tiheästi, mutta missä kerrotaan vaikka avioliiton sakramentista (siis avioituminen on itsessään ok)?
Plus paljon kirkollista, ihmisten laatimaa huttua ja jäykkyyttä.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eEn ainakaan itse näe, miten lainaamasi perusteella johonkin tiettyyn konkreettiseen sosiaaliseen ryhmään kuuluva voisi perustellusti pitää toisia uskonnottomana tai vääräuskoisena. Vaikka hyväksyttäisiin, että on olemassa vain yksi oikeaoppinen seurakunta, niin tämä ei auta sen selvittämisessä, mikä seurakunta varsinaisesti onkaan oikeaoppinen. Martin Luther vaikutti uskovansa kuuluvan oikeaoppisiin, mutta hän ei ainakaan tuossa lainaamassasi osiossa anna oikean opin kattavaa sisältöä ja tulkintaa.
Myöskään noissa jälkimmäisissä osioissa ei selvennetä oikeaoppisen uskon sisältöä, sillä on esimerkiksi varsin oletettavaa, että ihmiset voivat olla eri mieltä siitä, mitä on "puhdas evankeliumin mukainen oppi ja Kristuksen sakramenttien hoito". Eli henkilöt, joilla on eri käsitys siitä, mitä "puhdas evankeliumin mukainen oppi" on, voivat olla samaa mieltä siitä, että vain toinen heistä on objektiivisesti oikeaoppinen. Koska he eivät kuitenkaan voi tietää ainakaan yllä mainitun valossa tietää, kumpi heistä on objektiivisesti oikeaoppinen, ei heillä vaikuta olevan mitään pätevää perustetta pitää toista harhaoppisena.
”ei auta sen selvittämisessä, mikä seurakunta varsinaisesti onkaan oikeaoppinen”
Tässä kohtaa astutaan sen uskon alueelle. Minä USKON että tämä joukko on oikeassa uskossa. En myöskään ole löytänyt ristiriitoja Raamatun opetuksen ksnssa. -vlJatkan tähän:
Elävän uskon tuntomerkkejä:
Usko Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana
– Uskovainen turvautuu Kristuksen armoon, ei omaan vanhurskauteensa.
“Sillä me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta…” (Room. 3:28)Elämä sanan ja sakramenttien yhteydessä
– Uskovainen elää evankeliumin kuulossa ja vastaanottaa kasteen ja ehtoollista.
“He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa.” (Ap.t. 2:42)Pyhän Hengen läsnäolo ja uskon vaikuttamat hedelmät
– Usko näkyy hengellisenä kasvuna ja Hengen hedelminä (Gal. 5:22).
“Ilman Henkeä ei kukaan voi sanoa: ‘Jeesus on Herra.’” (1. Kor. 12:3)Keskinäinen rakkaus ja yhteys toisiin kristittyihin
– Uskovainen elää yhteisessä rakkaudessa ja palvelee toisia.
“Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, koska rakastamme veljiä.” (1. Joh. 3:14)Parannuksen tekeminen ja halu elää Jumalan tahdon mukaan
– Elävä usko johtaa synnin tunnustamiseen ja haluun kilvoitella.
“Tuottakaa siis parannuksen mukaisia hedelmiä.” (Matt. 3:8)Toivo ja luottamus Jumalan lupauksiin myös koetuksessa
– Elävä usko ei tarkoita helppoa kilvoitusta, vaan Jumalaan turvaavaa sydäntä.
“Uskon kautta… he pysyivät lujina, vaikka eivät saaneet lupauksia heti nähdä.” (Hepr. 11:13)
Vaikka nämä hyväksyttäisiin oikean opin tunnusmerkeiksi, niin en ihan näe, miten niitä voitaisiin mielekkäästi käyttää eri kristillisten suuntausten opillisen oikeudellisuuden arvioimiseksi. Millä perusteella esimerkiksi ainoastaan vanhoillislestadiolaisuuden voitaisiin arvioida tuottavan "hengellistä kasvua ja Hengen hedelmiä"? Tai että vain vanhoillislestadiolaisten keskuudessa on jotain erityistä "keskinäistä rakkautta ja yhteyttä toisiin kristittyihin"?
Me vanhoillislestadiolaiset uskomme, että jokainen lapsi syntyy uskovaisena.
Jos hän kuolee ennen kastetta, hän pääsee taivaaseen.
Mutta kasteen halveksiminen kadottaa
Se jää vanhempien synniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu.
Mutta tämä pysäytti:
...
1Timoteuksen kirje:
-Yhteiskristillinen
Unohdit tämän Jeesuksen käskyn: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut. Joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.
Eli jos haluaa tietää, missä ovat uskovaiset, pitää ensiksi löytää uskovaisten seurakunta.
Eli miten itse olet löytänyt uskovaisten seurakunnan?
Niiiin, muissakin uskovissa on Pyhä Henki = Pyhän Hengen sinetti ja lahja. Minussakin, kun uskoon tulin, ja on ollut siitä lähtien.
Mutta te valitettavasti missaatte sen aikaisemmin jo keskustelemani toistuvan Pyhällä Hengellä täyttymisen, johon UT kehoittaa. ;) Ja kehoittaa JO sellaisia uskovia jossa on Pyhän Henki!
Mun uskoontulo olisi ensin tapahtunut yksin; rukoilin eräänä iltana, Jumala jo oli hilkulla tulossa sydämeen ja koin Hänen voimansa. Mutta rukoilin että saisin uskonystäviä tullakseni uskoon, ja tutut uskovat kaverit johdatti uskontielle myöhemmin.
Kaverit ja uskovaiset siis tärkeitä uskoontulossa, mutta ei välttämättömiä. Esim.perheenjäseneni tuli uskoon aivan yksin ollessaan.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
No sitten ette opeta luterilaisittain. Luther opetti perisynnistä. Eli jokainen on perisyntinen jo äidin kohdusta, koska kannamme sitä Aatamin perintöä.
Siis lapset on iän ja kehitystason puolesta taivaskelpoisia, Jeesuskin siunasi lapsia. Mutta se taivaskelpoisuus poistuu myöhemmin iän ja ymmärryksen karttuessa.
Sä et koulussa huomaa lapsikastetuista tai kastamattomista mitenkään, kuka on kastettu vauvana tai ei. Vauvakastetut kiroilee ja kiusaa kavereitaan. Tärkeintä on kristillinen kasvatus ja uskontielle saatteleminen, mutta siitähän sylivauva ei tajua vielä hölkäsen pöläystä.
Lapsikaste tuntuu olevan enemmän niiden vanhempien rauhoittelua, kun taas lapsi ei hyödy siitä mitään. UT:ssa ei kaste edeltänyt uskoa, vaikka perhekuntiakin kastettiin.
-Yhteiskristillinen
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohtaa astutaan sen uskon alueelle. Minä USKON että tämä joukko on oikeassa uskossa. En myöskään ole löytänyt ristiriitoja Raamatun opetuksen ksnssa. -vlJatkan tähän:
Elävän uskon tuntomerkkejä:
Usko Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana
– Uskovainen turvautuu Kristuksen armoon, ei omaan vanhurskauteensa.
“Sillä me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta…” (Room. 3:28)Elämä sanan ja sakramenttien yhteydessä
– Uskovainen elää evankeliumin kuulossa ja vastaanottaa kasteen ja ehtoollista.
“He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa.” (Ap.t. 2:42)Pyhän Hengen läsnäolo ja uskon vaikuttamat hedelmät
– Usko näkyy hengellisenä kasvuna ja Hengen hedelminä (Gal. 5:22).
“Ilman Henkeä ei kukaan voi sanoa: ‘Jeesus on Herra.’” (1. Kor. 12:3)Keskinäinen rakkaus ja yhteys toisiin kristittyihin
– Uskovainen elää yhteisessä rakkaudessa ja palvelee toisia.
“Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, koska rakastamme veljiä.” (1. Joh. 3:14)Parannuksen tekeminen ja halu elää Jumalan tahdon mukaan
– Elävä usko johtaa synnin tunnustamiseen ja haluun kilvoitella.
“Tuottakaa siis parannuksen mukaisia hedelmiä.” (Matt. 3:8)Toivo ja luottamus Jumalan lupauksiin myös koetuksessa
– Elävä usko ei tarkoita helppoa kilvoitusta, vaan Jumalaan turvaavaa sydäntä.
“Uskon kautta… he pysyivät lujina, vaikka eivät saaneet lupauksia heti nähdä.” (Hepr. 11:13)Vaikka nämä hyväksyttäisiin oikean opin tunnusmerkeiksi, niin en ihan näe, miten niitä voitaisiin mielekkäästi käyttää eri kristillisten suuntausten opillisen oikeudellisuuden arvioimiseksi. Millä perusteella esimerkiksi ainoastaan vanhoillislestadiolaisuuden voitaisiin arvioida tuottavan "hengellistä kasvua ja Hengen hedelmiä"? Tai että vain vanhoillislestadiolaisten keskuudessa on jotain erityistä "keskinäistä rakkautta ja yhteyttä toisiin kristittyihin"?
Olen itse kokenut, että nimenomaan vanhoillislestadiolaisilla on Jumalan lasten rakkaus toisiaan kohtaan sekä Hengen yhteys keskenään.
Olen siis se joka käsitti parannuksen armon.
Minua ei kukaan olisi saanut seuroihin, elleivät uskovaiset olisi niin paljon rakastaneet minuakin jo ennen parannuksen armon saamista.
Ihmettelin miten he jaksavat hyväksyä minut täysin ja rakastaa.
Olen aina ollut epäuskoisen sukuni mustalammas josta ei erityisemmin pidetä.
Olin ennen parannusta sekä sen jälkeen eikä se siitä miksikään muutu.
Jos joku on päättänyt ettei pidä sinusta, se asenne ei tule muuttumaan, olit sitten uskovainen tai et.
Eli minulle kävi näin: kuulin seurapuheessa, joka parannuksen teon siirtää huomiseen, hän vuoteensa helvettiin rakentaa. Mutta uskovaisten rakkaus veti minua parannukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ette opeta luterilaisittain. Luther opetti perisynnistä. Eli jokainen on perisyntinen jo äidin kohdusta, koska kannamme sitä Aatamin perintöä.
Siis lapset on iän ja kehitystason puolesta taivaskelpoisia, Jeesuskin siunasi lapsia. Mutta se taivaskelpoisuus poistuu myöhemmin iän ja ymmärryksen karttuessa.
Sä et koulussa huomaa lapsikastetuista tai kastamattomista mitenkään, kuka on kastettu vauvana tai ei. Vauvakastetut kiroilee ja kiusaa kavereitaan. Tärkeintä on kristillinen kasvatus ja uskontielle saatteleminen, mutta siitähän sylivauva ei tajua vielä hölkäsen pöläystä.
Lapsikaste tuntuu olevan enemmän niiden vanhempien rauhoittelua, kun taas lapsi ei hyödy siitä mitään. UT:ssa ei kaste edeltänyt uskoa, vaikka perhekuntiakin kastettiin.
-Yhteiskristillinen
Me menetämme kaikki lapsenuskomme lopulta. Paitsi eivät he jotka saavat olla uskovaisten yhteisössä. Monet heistäkin tosin luopuvat.
-noahide