Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustelitteko te muut 30-60-vuotiaat lapsuudessa ulkomaille?

Vierailija
13.07.2026 |

Kiinnostaa kuulla, kun itse nelikymppisenä olen sellaisesta perheestä, jossa käytiin 80-00-luvuilla ulkomaan matkalla aina kaksi tai kolme kertaa vuodessa, pidennettyjä viikonloppuja tai viikon parin etelänmatkoja. Ei kuitenkaan ollut varakkaita vanhempia, toinen vanhempi perus paperinpyörittelijä ja toinen työtön, mutta aurinkolomiin säästivät aina rahat kasaan. 

18-vuotiaaksi mennessä olin käynyt jo 20 maassa. Nykyäänhän on paljon matkustelevia nuoria perheitä, mutta entä teillä muilla keski-ikäisillä? Kyselen, kun omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan muu matkustellut silloin lapsuudessa, ja enemmistö nyt tuntemistani ikätovereista on päässyt vasta aikuisena näkemään maailmaa ja viemään omia lapsiaan ulkomaanlomille.

Kommentit (498)

Vierailija
321/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on aina matkustanut paljon, ja osittain varmaan hänen ansiostaan itsekin tykkään matkustaa. Olemme molemmat luonteeltamme aika kotihiiriä arjessa, ja varmaan matkustaminen on meille tapa irtautua arjesta. Itse ainakin olen huomannut, että kesälomalla on vaikea saada ajatukset irti töistä, jos pysyttelee kotona.

Vierailija
322/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuskoti on rajakunnassa, niinpä mentiin rajan yli ja ajettiin pohjoiseen ja sitten Suomen puolta takas. Eväät tietysti otettiin kotoa mukaan. Vanhemmat kävivät sitten kahdestaan sukulaisissa Helsingissä ja Ruotsissa. Yläasteikäisenä kesät kuluivat töissä ; ei mitään lomailua, koko kouluvuosi on laiskoteltu , p-le. Vanhempien vieraillessa sukulaisissa, saatiin olla vapaammin kotona, mutta töitä oli tehtävä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Hyvin harva kävi. Ei kaikilla ollut edes autoa. Älkää siis ihmetelkö kuinka omistusasunnot maksettiin. Rahaa ei tosiaan käytetty matkoihin, autoihin, viihde-elektroniikkaan tai temusta tilaamiseen.

Vierailija
324/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35v. ensimmäisen kerran "etelään". Tukholmassa käytiin laivalla kavereiden kanssa 15v. alkaen.

Vanhempien mukana ei koskaan, näiden kanssa pari kertaa Haaparannassa ja kerran Tallinnassa, ainoat ulkomaanmatkat.

kävit Haaparannalla. Olet varmasti Oulusta....................

Vierailija
325/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35v. ensimmäisen kerran "etelään". Tukholmassa käytiin laivalla kavereiden kanssa 15v. alkaen.

Vanhempien mukana ei koskaan, näiden kanssa pari kertaa Haaparannassa ja kerran Tallinnassa, ainoat ulkomaanmatkat.

Täh??? Eikö Haaparannassa saa käydä kuin Oululaiset?

Vierailija
326/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 70, asunut vuodesta 78 ruotsissa.

Joka kesä tultiin sukulaisiin suomeen. Ja 14 vuotiaana Rhodekselle. Laskeuduttiin illalla myöhään ja muistan sen tunteen kun päästiin kontentan. Se lämpö ja ne tuoksut oli jotain aivan ihmeellistä. Eri maailma.

Vierailija
327/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman vuoden yli kuudestakymmenestä, mutta vastaan silti. Ei matkusteltu. Kotini oli pienviljelystila joka tarkoittaa sitä että kesät olivat kiireisintä työaikaa eikä matkusteluun ollut tosiaankaan aikaa eikä varsinkaan rahaa. Siinä missä kaverit lähti -80 luvulla interrailille minä lähdin heinäntekoon, AIVn tekoon, aitojen tekoon, uuden navetan tekoon, talon peruskorjaukseen apumieheksi, mitä milloinkin. Sanotaan että maanviljelijän ammatti on vapaata, no miten sen vapauden itsekukin määrittelee... Totta oli että kun vanhempani saivat illalla kuuden kieppeissä eläimet hoidettua niin heillä oli vapaus lähteä vaikka mihin vain.... Kunhan sieltä mistä vain joutui takaisin aamuun puoli kuudeksi aamunavetalle. Syksystä kevääseen samaa tahtia, paitsi ettei ollut peltohommia mutta niitten sijaan oli metsätyöt, polttopuitten teot, syysteurastukset, lumityöt, heinäajot ladoilta navettaan...

Luulisin että erittäin moni ikätoverini maaseudulta jakaa tämän saman kokemuksen .

Vierailija
328/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ulkomaille tuolloinkin. Haaveilin tosin  jostain Malediiveistä tai junamatkasta Mongolian halki. Tuollaisiakin tehtiin jo 80-luvulla. 

Vierailija
329/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Hyvin harva kävi. Ei kaikilla ollut edes autoa. Älkää siis ihmetelkö kuinka omistusasunnot maksettiin. Rahaa ei tosiaan käytetty matkoihin, autoihin, viihde-elektroniikkaan tai temusta tilaamiseen.

80-luvulla käytettiin nimenomaan autoihin, . elektroniikkaan ja joskus myös matkoihin. 
Keskituloisesta ylöspäin. 

Vierailija
330/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillon nuorempana reissattiin kymmeniä kertoja, tosin vaan tätä eurooppa akselia, perus rantahelvetit, eipä sitä sillon muuta halunnutkaan. Aikuisena ei oo hirveästi tullut matkusteltua, keksinyt rahalle järkevämpää käyttöä varsinkin kun kaikki paikat on pilattu feikkipakolaisilla.

Vierailija
331/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulko maa ja ulkomaa, vietin puolet kesästä ruotsissa.Kaipaisin niitä aikoja,  missä se aikakone on?

Vierailija
332/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä on tosiaan mielenkiintoinen keskustelu.

Olen syntynyt 1969, ja kävimme kerran Haaparannassa. Menomatkalla sukulaisten luona Pohjois-Pohjanmaalla (heitä ei oltu tavattu aiemmin koskaan, joten olihan se äidilleni tärkeää). Mutta pystyttiin yöpymään ja syömään siellä. Muuten syötiin leipää ja yksi yö teltassa, minä nukuin autossa. Haaparannasta sitten rasvojen kanssa suoraa kyytiä kotiin.

Leningradissa käytiin kerran järjestetyllä matkalla.

Pidemmistä Suomen matkoista sen verran, että muutaman kerran käytiin sukulaisissa Helsingissä. 

Ravintoloissa ei syöty koskaan kun olin lapsi, eli matkoja ei siten muualle kuin sinne missä sukulaisia.

Eikä tätä silloin edes ihmetellyt.

Lentokoneeseen menin ensimmäisen kerran 29-vuotiaana, v. 1998! Siihen alkoi olla jo pientä painetta henkisesti.  Sen jälkeen matkustelinkin paljon, mutta esim. Tukholmaan ja Tallinnaan vasta pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa. Ruotsinlaivalla olin kyllä käynyt ensimmäisen kerran parikymmentä vuotta sitten, kun Ahvenanmaalla kävin. Tylsä oli laiva.

Ruotsinlaivalla nyt siis viitisen kertaa, kaikki aikuisiällä. En oikein keksi tekemistä niissä.

Vierailija
333/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä on jossain Thaimaassa?

Onhan se aika kaukana.

Vierailija
334/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh??? Eikö Haaparannassa saa käydä kuin Oululaiset?

Itä-Suomestakin käytiin! Länsiraja oli kieltämättä jännä. Rajalta rajalle.

Vierailija
335/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä on jossain Thaimaassa?

Onhan se aika kaukana.

Niin ja karvattomat ju nou , sen takia suomalainen läskikasa ukko sinne matkustaa.Lähdetään katsomaan masisemia joo museoita tottakai ja kulttuuria,  huutonaurua sanon minä .Mela kädessä sinne ryntäätte halpaa seksiä saamaan pikkutytöiltä ja pojilta.

Vierailija
336/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Kyllä se oli silloinkin ökyrikkaiden etuoikeus. Sekin.

Uhriutumista.......

70-luvulla oli oikeasti köyhiä perheitä eikä ollut Kelaa elättämässä kaiken näköisiä elämäntapa intiaaneja.

Työläisperheestä minäkin, silti matkustin, vanhemmat säästi ja lainasi että kakarat pääsee näkemään maailmaa.

Mutta kun sellainen ei tullut mieleenkään. Ei ollut tapana. Vanhemmat eivät osanneet kieliä, ravintoloissa ei osattu syödä kotimaassakaan ("ruokaa saa kotonakin"), matkustelu on rahan tuhlausta. Täysin oman elämän ulkopuolella.

Vierailija
337/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi Kanarian matka tehtiin, kun olin 12. Laivalla käytiin Tukholman risteilyllä, ja kerran Tallinnassakin.

Vierailija
338/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa viedä omia lapsia ulkomaanmatkalle, pätkätöitä. 

Vierailija
339/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta on varaa viedä lapsia ulkomaanmatkoille se edellyttää molemmilta vanhemmilta vakituista työpaikkaa, mitä osa ei koskaan saa eli ei matkusteta mihinkään.

Vierailija
340/498 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla syntyneenä en ole koskaan käynyt ulkomailla tai lentokoneessa. Suht ok palkkainen työ nyt mutta kolme teini-ikäistä lasta. Lomamatkat ovat viimeisenä listalla mihin voisi tuhlata jos olisi ylimääräistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä