Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva koiranhoitoavun pyytäminen kyllästyttää

Vierailija
12.07.2026 |

Tyttäreni otti hiljattain koiran, ja siitä lähtien sitten on oletettu meidän hänen vanhempiensa hoitavan koiraa vähän väliä. Kun asutaan aika lähellä. Pidämme koirasta, mutta emme tarkoituksella itse ole ottaneet koiraa, kun ei haluta sitoutua hoitoon, siivoamiseen yms. Nytkin kun sillä oli juoksu, niin ei ole kiva hoitaa. Miten sanoa asiasta niin, että kukaan ei suutu.

Ollaan kaikkiaan niin paljon autettu lastenlasten hoidossa yms, mutta tässä tuntuisi meidän raja menevän, ikää kun alkaa jo olla meillä.

Älkää ottako koiraa, jollette tiedä itse pystyvänne sen hoitamaan!

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihmeellistä kun suomalainen ei osaa sanoa EI KÄY. Täällä sitten vingutaan.

Vierailija
42/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole 30 vuoden koiranomistamisen aikana kertaakaan vienyt koiria hoitoon eikä kukaan muukaan ole hoitanut. Että kyllähän se on ollut elämäntapa. Samoin kuin lapset. Ei kukaan ole lapsiani hoitanut. Puolison lisäksi siis.

Mutta valehtelisin jos väittäisin, että edes kerran kymmenessä vuodessa olisi kaivannut (sekä koirille että lapsille) hoitoapua ihan pyytettömästi tai vaikka maksettu, kun ei ole minnekään päässyt ilman, että suunnittelee miten koirat ja lapset huomioidaan reissuissa tai vaikka kaupassa käynnissä.

Kerran kysyin yhden lapsen kummilta, anopilta ja omalta äidiltä, että miten ois. Edes yksi yö? No eihän se käynyt, kun itse ollaan lapset ja koirat hankittu. Minä kyllä olin aina auttamassa kaikkia ihan vastikkeetta, oli kyse sitten koirista, lapsista, kissoista tai vaikka postin hausta ja kesämökin nurmikon leikkuusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lemmikkiin pitää sitoutua, jos sellaisen ottaa. Ei tee eläimelle hyvää, jos sitä viedään hoitopaikasta toiseen jatkuvasti. Pahimpia on ihmiset, jotka jättävät koiransa yksin kotiin koko päiväksi tai yöksi. Siellä se koira sitten ulisee ja uikuttaa yksinäisyyttään ja seinänaapurit valittavat menetetyistä yöunista.

Tiesitkö että koira oikeasti tarvitsee paljon unta ja nukkuu suuren osan päivästä yksinollessaan? Ellei ole käynyt niin ettei sitä ole koulutettu yksinoloon ja se kärsii eroahdistuksesta. Normaali, terve koira nukkuu.

Masentunut koira nukkuu.

Koirat, joilla on virikkeitä, eivät yön lisäksi kauhean paljoa nuku, vaan kulkevat tarkistamassa tiluksiaan. Tutustu joskus johonkin reippaaseen, vapaana kulkevaan maaseutukoiraan, niin tiedät miten terve koira käyttäytyy. Vaikka vaikeaahan henkisesti tervettä koiraa on nykyään enää nähdä, kun niitä vapaana kulkevia maatiaiskoiria ei taida enää paljoakaan olla olemassa. 1990-luvulla vielä oli.

Nyt puhut kyllä vanhentunutta tietoa =) Aktiivinen/harrastava koira tarvitsee unta riittävästi unta. Minä perustan mielipiteeni tutkittuun uuteen tietoon, en mutuun.

https://elainkoulutus.fi/koira/millainen-elain-koira-on/koiran-uni/

Vierailija
44/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan sen koiran useimmiten perheeseen mankuu. Mutta eivät sitten hoida.

Vanhemmat taipuu vuosien ruinaamisen jälkeen.

Minun poikani yritti sanoa äidilleen, ettei halua koiraa, vaan jos jotain on pakko niin hankitaan kissa.

Hankittiin koira. Oikein isoksi kasvava koiranpentu.

Nyt poika ei halua enää mennä äitinsä luokse, kun on vain se koira ja se on isompi kuin lapsi ja kiipeilee lasta pitkin.

Äidin vanhemmista toinen on kuollut ja toinen 80-vuotias. En tajua ollenkaan, missä aikoo tämän lehmän hoidattaa, kun itse ei jaksa tai viitsi. Vai loppuiko nyt kaikki vähäinenkin matkustaminen.

Pitäisikö sinun tehdä oma ketju huonosta suhteestasi exääsi?

Vierailija
45/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun koira täyttää 9 ja on kerran ollut näinä vuosina yön yli hoidossa. likka kuriin. jos menojalka vipattaa koiralle toinen koti.

Vierailija
46/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikä alkaa vaivaamaan eikä koiran hoitokaan enää onnistu niin olisikohan aika heittäytyä sukujyrkkämään?

Vierailija
47/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla (teko)syillä tytär on tuomassa koiraa teille jatkuvasti hoitoon?

Vierailija
48/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun koira täyttää 9 ja on kerran ollut näinä vuosina yön yli hoidossa. likka kuriin. jos menojalka vipattaa koiralle toinen koti.

Itse asiassa luulen, että hän haluaisi antaa koiran kokonaan meille, kun pikkuhiljaa huomaa, mitä koiran omistaminen tarkoittaa. Varsinkin, kun sen on opettanut sellaiseksi, että se ei pärjää yksin kotona. Ei käy!

-ap

Vierailija
49/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas mielelläni entisenä koiranomistajana hoitaisin välillä lapseni koiraa, mutta asuvat liian kaukana. Osa-aikakoira olisi ihan kiva eläkeläiselle koiranystävälle, joka ei enää halua ottaa kokoaikakoiraa. Koirat on ihania, kaipaan koiran seuraa! nainen 69 v

jos olet facebookissa, "koiramummoille" on monien ihmisten työpäivien ajaksi valtava tarve, joten kannattaa ilmoittaa halukkuudesta vaikka vakilenkittäjäksi tai pariksi tunniksi seuralaiseksi. Eri koiraryhmissä on syntynyt paljon matcheja, joissa jokainen voittaa!

Vierailija
50/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On äärimmäisen itsekästä työntää koira toisen ihmisen hoidettavaksi. Eikös ole olemassa jotain koirahotelleja jonne koiran voi viedä hoitoon?

Varmaan on koirahotelleja, mutta se maksaa. Äiti ja isä hoitaa ilmaiseksi

Koirahotelli onnaikq kaukana hotellista. Stressaava paikka koiralle. Siksi mieluummin tuttuun perheeseen.

Vierailija
51/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihmeellistä kun suomalainen ei osaa sanoa EI KÄY. Täällä sitten vingutaan.

Miksi se on aina sen vastuu laittaa ne rajat jolta apua pyydetään? Tavallaan pakotetaan se toinen tuntemaan olonsa itsekkääksi ja huonoksi. Ei ymmärretä lausetta "olisi kiva auttaa, mutta olen aika kiireinen/väsynyt jne." Vasta kun sanotaan tylysti että en hoida, niin sitten uskotaan. Voisiko ihmisiltä odottaa perusymmärrystä siitä, missä määrin ja missä tilanteessa apua voi pyytää? Ja minimissään tarjota vastavuoroisesti apua. Ihan terve järki sanoo, että ei ole ok hoidattaa jatkuvalla syötöllä lapsia ja lemmikkejä muilla. 

Vierailija
52/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lemmikkiin pitää sitoutua, jos sellaisen ottaa. Ei tee eläimelle hyvää, jos sitä viedään hoitopaikasta toiseen jatkuvasti. Pahimpia on ihmiset, jotka jättävät koiransa yksin kotiin koko päiväksi tai yöksi. Siellä se koira sitten ulisee ja uikuttaa yksinäisyyttään ja seinänaapurit valittavat menetetyistä yöunista.

Tiesitkö että koira oikeasti tarvitsee paljon unta ja nukkuu suuren osan päivästä yksinollessaan? Ellei ole käynyt niin ettei sitä ole koulutettu yksinoloon ja se kärsii eroahdistuksesta. Normaali, terve koira nukkuu.

Masentunut koira nukkuu.

Koirat, joilla on virikkeitä, eivät yön lisäksi kauhean paljoa nuku, vaan kulkevat tarkistamassa tiluksiaan. Tutustu joskus johonkin reippaaseen, vapaana kulkevaan maaseutukoiraan, niin tiedät miten terve koira käyttäytyy. Vaikka vaikeaahan henkisesti tervettä koiraa on nykyään enää nähdä, kun niitä vapaana kulkevia maatiaiskoiria ei taida enää paljoakaan olla olemassa. 1990-luvulla vielä oli.

Ei pidä paikkaansa. Petoeläin, kuten koira, nukkuu tai lepäilee suurimman osan vuorokaudesta. Muutama tunti aktiivista aikaa riittää hyvin. Toki koira tykkää lepäillä ihmistensä lähettyvillä. 

Vierailija
53/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut koira nukkuu.

Nyt puhut kyllä vanhentunutta tietoa =) Aktiivinen/harrastava koira tarvitsee unta riittävästi unta. Minä perustan mielipiteeni tutkittuun uuteen tietoon, en mutuun.

Minäkään en perusta tekstiäni mutuun, vaan todellisiin havaintoihin 1980- ja 1990-luvun Suomessa maaseudulla eläneisiin vapaisiin koiriin, joiden elämä oli aivan satavarmasti antoisampaa kuin yhdenkään kerrostalokoiran ikinä. Vaikka olisi kuinka rakastava perhe, kukaan asunnossaan koiraa pitävä ei voi antaa sille sitä iloa ja vapautta, mitä 24 tuntia vapaana oleva koira automaattisesti saa. Koiria, jotka pitävät huolen, että kotitilusten linnut varmasti pysyvät järjestyksessä ja haukuttuina, ja jotka ovat aina mukana kun jotain mielenkiintoista tapahtuu. Koiria, joilla on rajaton vapaus, mutta jotka silti aina kutsuttuna tulevat, koska haluavat niin tehdä. Koiria, joiden olemus on jäntevä ja lihaksikas, ja jotka jollain käsittämättömällä tavalla jaksavat juosta hiekkatiellä neljääkymppiä ajavan auton vierellä, koska tietävät, että nyt tulee mieluisia vieraita. Sellaisia koiria ei varmaankaan enää edes ole, joten ei niistä voi olla tutkimustietoakaan.

Vierailija
54/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on koirille maksullisia päiväkoteja. Ihan hyviä paikkoja käsittääkseni. Voi myös käyttää tilapäisen hoidon tarpeeseen. Maksua vastaan tietysti

Vierailija
55/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan sen koiran useimmiten perheeseen mankuu. Mutta eivät sitten hoida.

Vanhemmat taipuu vuosien ruinaamisen jälkeen.

Minun poikani yritti sanoa äidilleen, ettei halua koiraa, vaan jos jotain on pakko niin hankitaan kissa.

Hankittiin koira. Oikein isoksi kasvava koiranpentu.

Nyt poika ei halua enää mennä äitinsä luokse, kun on vain se koira ja se on isompi kuin lapsi ja kiipeilee lasta pitkin.

Äidin vanhemmista toinen on kuollut ja toinen 80-vuotias. En tajua ollenkaan, missä aikoo tämän lehmän hoidattaa, kun itse ei jaksa tai viitsi. Vai loppuiko nyt kaikki vähäinenkin matkustaminen.

Pitäisikö sinun tehdä oma ketju huonosta suhteestasi exääsi?

BZZT.

Suhteeni eksääni on ollut kymmenen vuoden aikana hyvä, ja kaikki asiat on ollut helppo sopia. Tämä on ensimmäinen mutka matkassa, eikä minulla ole asiaan hyvää ratkaisua. Jos sanon asiasta, menee hyvät välit, eikä hän nyt nuoresta koirasta kuitenkaan luopuisi. Mutta aika hankala on kuunnella lapsen jupinaa, vaikka kuinka yritän siloitella tietä ja puhua asiaa kaikkien parhaaksi.

Vierailija
56/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni otti koiran puolisonsa kanssa.sanoin heti,etten sitten hoida sitä.en ole koiraihminen.tulevia lapsenlapsia aion kyllä hoitaa,tietenkin.

Vierailija
57/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on välillä hoitamassa kaverini kissaa. Joutuu asumaan kaverin kämpässä tuolloin yöt. Kissa ei muuten pärjää, vaan tarvitsee yöseuraa. Kaverin vanhemmat asuu kaukana.

Mutta tämä on vaihtokauppaa kaveri sitten auttelee tytärtäni vuorostaan. 

Vierailija
58/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut koira nukkuu.

Minäkään en perusta tekstiäni mutuun, vaan todellisiin havaintoihin 1980- ja 1990-luvun Suomessa maaseudulla eläneisiin vapaisiin koiriin, joiden elämä oli aivan satavarmasti antoisampaa kuin yhdenkään kerrostalokoiran ikinä. Vaikka olisi kuinka rakastava perhe, kukaan asunnossaan koiraa pitävä ei voi antaa sille sitä iloa ja vapautta, mitä 24 tuntia vapaana oleva koira automaattisesti saa. Koiria, jotka pitävät huolen, että kotitilusten linnut varmasti pysyvät järjestyksessä ja haukuttuina, ja jotka ovat aina mukana kun jotain mielenkiintoista tapahtuu. Koiria, joilla on rajaton vapaus, mutta jotka silti aina kutsuttuna tulevat, koska haluavat niin tehdä. Koiria, joiden olemus on jäntevä ja lihaksikas, ja jotka jollain käsittämättömällä tavalla jaksavat juosta hiekkatiellä neljääkymppiä ajavan auton vierellä, koska tietävät, että nyt tulee mieluisia vieraita. Sellaisia koiria ei varmaankaan enää edes ole, joten ei niistä voi olla tutkimustietoakaan.

Erittäin kiellettyä pitää rauhoitusaikaan koiraa vapaana. 

Jo 1940-luvulla tämä tiedettiin ja äitini lapsuudenperheen koira oli tuolloin aina kiinni. Muuten meni miten lystäsi. 

Vierailija
59/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaverini kissaa vaan tietysti kaverinsa kissaa. 

Vierailija
60/74 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vaan. Ei kiitos tänään. On muuta menoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan