Jatkuva koiranhoitoavun pyytäminen kyllästyttää
Tyttäreni otti hiljattain koiran, ja siitä lähtien sitten on oletettu meidän hänen vanhempiensa hoitavan koiraa vähän väliä. Kun asutaan aika lähellä. Pidämme koirasta, mutta emme tarkoituksella itse ole ottaneet koiraa, kun ei haluta sitoutua hoitoon, siivoamiseen yms. Nytkin kun sillä oli juoksu, niin ei ole kiva hoitaa. Miten sanoa asiasta niin, että kukaan ei suutu.
Ollaan kaikkiaan niin paljon autettu lastenlasten hoidossa yms, mutta tässä tuntuisi meidän raja menevän, ikää kun alkaa jo olla meillä.
Älkää ottako koiraa, jollette tiedä itse pystyvänne sen hoitamaan!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen itsekästä työntää koira toisen ihmisen hoidettavaksi. Eikös ole olemassa jotain koirahotelleja jonne koiran voi viedä hoitoon?
Varmaan on koirahotelleja, mutta se maksaa. Äiti ja isä hoitaa ilmaiseksi
Koira pitää äidistä ja äiti koirasta. Paras paikka koiralle on oma koti ja toiseksi paras se, jossa on ihana, luotettava ja turvallinen ihminen. Koirahoitolat ovat vähän sitä sun tätä.
Lapsethan sen koiran useimmiten perheeseen mankuu. Mutta eivät sitten hoida.
Vanhemmat taipuu vuosien ruinaamisen jälkeen.
Kyllä lemmikkiin pitää sitoutua, jos sellaisen ottaa. Ei tee eläimelle hyvää, jos sitä viedään hoitopaikasta toiseen jatkuvasti. Pahimpia on ihmiset, jotka jättävät koiransa yksin kotiin koko päiväksi tai yöksi. Siellä se koira sitten ulisee ja uikuttaa yksinäisyyttään ja seinänaapurit valittavat menetetyistä yöunista.
Sano suoraan EI. Jos siitä suututaan, niin anna suuttua. Se on vain yritys manipuloida teitä. Teitä pidetään itsestäänselvyytenä ja te itse olette alistuneet tiettyyn rooliin. Nyt olisi aika kammeta itsensä ylös sieltä ja asettaa rajoja.
Mua on myös yritetty koiran hoitajaksi. Kerran suostuin ja olin koko viikonlopun kiinni koirassa. Omat menot ja oma oleminen kärsi enkä todellakaan nauttinut muutaman kerran päivässä tapahtuvasta pakkoulkoilusta. Tuo yksi kerta riitti. Ja laitoin rajan jopa siihen, että en huoli kotiini tiettyjä koiria. Esimerkiksi yhdellä ystävälläni on iso ylivilkas tottelematon kohmottaja, niin tuo koira ei ole tervetullut kotiini. Ja uskallan sen ääneen sanoa omistajalle. Rajat on osattava laittaa, sillä kukaan niitä ei puolestasi tee.
No miksei toisi, jos aina on otettu vastaan. Ehkä hän kuvittelee, että tykkäät koiran hoitamisesta ja sen kanssa puuhastelusta. Ihan voi itseään syyttää, jos ei saa sanotuksi suoraan totuutta. En muutenkaan ymmärrä ihmisiä, jotka kuvittelevat kaikkien tietävän sanomatta mitä heidän päässään liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lemmikkiin pitää sitoutua, jos sellaisen ottaa. Ei tee eläimelle hyvää, jos sitä viedään hoitopaikasta toiseen jatkuvasti. Pahimpia on ihmiset, jotka jättävät koiransa yksin kotiin koko päiväksi tai yöksi. Siellä se koira sitten ulisee ja uikuttaa yksinäisyyttään ja seinänaapurit valittavat menetetyistä yöunista.
Tiesitkö että koira oikeasti tarvitsee paljon unta ja nukkuu suuren osan päivästä yksinollessaan? Ellei ole käynyt niin ettei sitä ole koulutettu yksinoloon ja se kärsii eroahdistuksesta. Normaali, terve koira nukkuu.
Voi sentään. Minulla on ollut vuosikymmeniä koiria yhtäjaksoisesti ja on yhä. Viimeksi koira oli toisaalla hoidossa vuonna 2007
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen itsekästä työntää koira toisen ihmisen hoidettavaksi. Eikös ole olemassa jotain koirahotelleja jonne koiran voi viedä hoitoon?
Varmaan on koirahotelleja, mutta se maksaa. Äiti ja isä hoitaa ilmaiseksi
Koira pitää äidistä ja äiti koirasta. Paras paikka koiralle on oma koti ja toiseksi paras se, jossa on ihana, luotettava ja turvallinen ihminen. Koirahoitolat ovat vähän sitä sun tätä.
Äiti pitää koirasta kyllä, mutta ei silti halua, että se tuodaan todella usein hoitoon!
Olen jo hoitanut omat lapset, lapsenlapset, mutta nyt haluaisin, että tavattaisiin lasten kanssa ihan muuten vaan, ilman, että vaan käydään tuomassa koira hoitoon ovenraosta.
Koirahotelliin eivät halua viedä, kun koira ei ole tottunut olemaan yksin tai tuollaisessa paikassa. Siksi se tuodaan lyhyiksikin ajoiksi meille hoitoon, ja näitä tarpeita riittää, kun ovat vielä nuoria ja meneviä. Eivät miettineet sitovuutta etukäteen, kun haluttiin söpö pentu.
Näköjään yleinen ongelma!
Erään tuttuni tytär mielitteli itselleen koiraa. Äiti oli kaukaa viisas ja oli sanonut: tiedä sellainen asia että sinun pitää se koira myös itse hoitaa. Tytär ei vieläkään ole sitä koiraa hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että koira oikeasti tarvitsee paljon unta ja nukkuu suuren osan päivästä yksinollessaan? Ellei ole käynyt niin ettei sitä ole koulutettu yksinoloon ja se kärsii eroahdistuksesta. Normaali, terve koira nukkuu.
Tätä koiraa ei ole totutettu yksinoloon, niinpä se tuodaan hoitoon todella usein. Yritetty on neuvoa, että koiran pitäisi tottua olemaan kotona yksin ihan koko päivä.
Ex-vaimoni hankki lehmän kokoiseksi kasvavan koiran aivan liian pieneen asuntoonsa. Nyt 10-vuotias poikani on alkanut jupista, ettei halua enää mennä viikonlopuksi sinne. Hieno tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, mutta kun on kuunnellut kerrostalossa 3-4 tuntia yöaikaan koiran ulinaa, luulen, että koiranomistajaa ei koiran hyvinvointi kiinnosta pätkääkään.
Tuo on hyvin yleistä. Meillä sama tilanne, milloin tarvitaan lastenhoitoaoua, milloin koiran.
Meillä kolme lasta ja kaikilla lapsia ja kahdella koira, niin tuntuu, että jatkuvasti joku on hoidossa, kun lapsenlapsia 5. Olen niin väsynyt ja mikä pahinta, mies lupailee, mutta ei laita itse tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vanhempana välillä, keskimäärin 2 kertaa vuodessa, hoidatan koiraani tyttärelläni. Aina ei vaan ole mahdollista ottaa mukaan reissuun.
Hyväksikäyttäjä olet. Vie rakkisi koiratarhaan tai jätä ne reissusi tekemättä. Etkö tajua miten itsekäs olet?
Kerronko lapsilleni etten voi ottaa lapsenlapsia hoitoon. Itepä ovat ne hankkineet, ite pitää myös hoitaa... aina ja ikuisesti.
Jos hän on hyväksikäyttäjä, sinä olet tymä.
Koirat on niin yleistyneet ja ihmiset liikkuvat paljon ymmärrän kyllä ongelman pitäisikö vaan aloittaa se keskustelu sillä että pyydät häntä kertomaan tarpeeksi ajoissa koska teilläkin on omat menot ja kun tarpeeksi ajoissa kertoo niin on helpompi sitten sanoakin se ei🐶
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvin yleistä. Meillä sama tilanne, milloin tarvitaan lastenhoitoaoua, milloin koiran.
Meillä kolme lasta ja kaikilla lapsia ja kahdella koira, niin tuntuu, että jatkuvasti joku on hoidossa, kun lapsenlapsia 5. Olen niin väsynyt ja mikä pahinta, mies lupailee, mutta ei laita itse tikkua ristiin.
Kamala tilanne! Sitten kun tietää, että pyytävä taho voi olla hyvinkin herkkä loukkaantumaan ja möksähtämään, mitä haluaisi tietysti välttää. Mutta moni näyttää olevan riiston kohteena. Jospa joskus tarjoaisivat jotain vastapalvelusta edes!
Vierailija kirjoitti:
Lapsethan sen koiran useimmiten perheeseen mankuu. Mutta eivät sitten hoida.
Vanhemmat taipuu vuosien ruinaamisen jälkeen.
Minun poikani yritti sanoa äidilleen, ettei halua koiraa, vaan jos jotain on pakko niin hankitaan kissa.
Hankittiin koira. Oikein isoksi kasvava koiranpentu.
Nyt poika ei halua enää mennä äitinsä luokse, kun on vain se koira ja se on isompi kuin lapsi ja kiipeilee lasta pitkin.
Äidin vanhemmista toinen on kuollut ja toinen 80-vuotias. En tajua ollenkaan, missä aikoo tämän lehmän hoidattaa, kun itse ei jaksa tai viitsi. Vai loppuiko nyt kaikki vähäinenkin matkustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se noilla nuorilla usein on. Kun se koira/kissa on niiiiiin ihqu. Mutta siinä lemmikin ottamisen huumassa ei tajuta että se myös sitoo. Koko ajan oltais menossa ja tulossa ja lemmikki etsii heittopussina hoitopaikkaa milloin mistäkin. Eläinlääkärikulutkin tulevat yllätyksenä, samoin kuin se, että kelvollinen ruokintakin maksaa..
T: saman kokenut äiti-ihminen, vinkkejä ottaisin minäkin mielelläni vastaan.
Minulla on koira, en ole muilta apua pyytänyt kuin kerran, oltiin kolarissa eikä omalla autolla voinut ajaa ja koira piti saada hoitoon siksi aikaa kun piti itse lääkärin tarkastuksessa käydä. Poikani kissoja käyn pari kertaa vuodessa ruokkimassa lauantaina ja sunnuntaina kun käy vaimonsa kanssa pikku matkalla. Eli kaikki on kiinni siitä miten on onnistunut kasvatuksusessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentunut koira nukkuu.
Koirat, joilla on virikkeitä, eivät yön lisäksi kauhean paljoa nuku, vaan kulkevat tarkistamassa tiluksiaan. Tutustu joskus johonkin reippaaseen, vapaana kulkevaan maaseutukoiraan, niin tiedät miten terve koira käyttäytyy. Vaikka vaikeaahan henkisesti tervettä koiraa on nykyään enää nähdä, kun niitä vapaana kulkevia maatiaiskoiria ei taida enää paljoakaan olla olemassa. 1990-luvulla vielä oli.
Itse taas mielelläni entisenä koiranomistajana hoitaisin välillä lapseni koiraa, mutta asuvat liian kaukana. Osa-aikakoira olisi ihan kiva eläkeläiselle koiranystävälle, joka ei enää halua ottaa kokoaikakoiraa. Koirat on ihania, kaipaan koiran seuraa! nainen 69 v