Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako kokemukset resilienssiin?

Vierailija
12.07.2026 |

Siten, että elämänkokemukset vahvistavat resilienssiä. Tietty varmaan yksilöllistä, mutta yleisesti.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeudet vahvistaa resilienssiä myös, vanhempansa menettäneet lapset ja nuoret on vahvempia ja aikuisempia kuin saman ikäiset. Selviydytään mistä vaan.

Tilastollisesti ei kuitenkaan 

Vierailija
42/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa. Mitä enemmän ongelmia joista on selvinnyt, sitä vahvempi. Heikoimpia ovat ne, jotka pyrkivät välttelemään vaikeita tilanteita. Pätee myös oppimistuloksiin.

Voi ollakin, mutta myös kiukkuisempi ja katkerampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oppinut uuden sanan, tunnetko itsesi nyt viisaaksi.

Vierailija
44/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeudet vahvistaa resilienssiä myös, vanhempansa menettäneet lapset ja nuoret on vahvempia ja aikuisempia kuin saman ikäiset. Selviydytään mistä vaan.

Mihin tuo uskomus että vanhempansa menettäneet olisi vahvempia ja aikuisempia perustuu?

Vierailija
45/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten läheisten kuolemat vahvistaisi?

Vierailija
46/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset väittävät että resilienssi olisi sitä parempi mitä vaikeampia asioita tai menetyksiä on kokenut, mutta itse oikein usko tähän. Ei papan kuolema viime talvena ollut yhtään sen helpompi vaikka olin menettänyt mummon jo silloin kun olin 17v.

Et vaan ole kokenut tarpeeksi kovia esim menettänyt omaa vanhempaa kuten minä. Isovanhempien kuolema ei ole mitään siihen verrattuna.

No miten resilienssisi on parempi? Ei tuolla isovanhempansa menettäneellä ainakaan ole samanlaista tarvetta tulla uhoamaan kokeneensa kovempia, kuten sinulla.

Vierailija
47/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin lapsena pelkäämään arvaamattomasti käyttäytyvää aikuista kotona, näin ja kuulin tämän turhia ja arvaamattomia raivareita, itsariuhkailuja ja uhoa, pelkäsin lapsena joutuvani perhesurman uhriksi. Se ei todellakaan tehnyt resilienssistä parempaa, ihan päinvastoin. Kun kotona oli normaalia ja turvallista oli resilienssikin parempi.

Vierailija
48/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Call of Dutyssakin jonkin Yhdysvaltain taistelu osapuolen (Op40?) komentaja sen sanoo tappiollisen taistelun jälkeen:"Learn from this defeat!"

Vierailija
49/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida kuitenkaan, saattaa käydä niinkin että vanhempansa menettänyt ei kestä kuulla yhtään esimerkiksi toisten ihan tavallisista jutuista heidän omien vanhempiensa kanssa. Yksi vanhempansa menettänyt tuttava hermostui siitä kun kerroin kaveriporukassa jostain ihan tavallisesta arjen erimielisyydestä isäni kanssa, hän alkoi huutaa, että sulla/teillä sentään on isä, miksi ette arvosta vanhempianne, ette tiedä miltä vanhempien menettäminen tuntuu ja kaikkea sellaista. Vaikka siinäkin porukassa oli hänen lisäksi ainakin kaksi vanhempansa menettänyttä.

Vierailija
50/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako vanhempansa lapsena menettäneet omaksi mitalin vai kirjoittaako sosiaalitoimi jonkin diplomin, missä tämä todistetaan?

Vierailija
51/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaat elämänkokemukset ovat hajoittaneet minut ja resilienssini on olematon. Oudosti tunnen silti olevani sisältä vahva vaikka voimani ovat menneet.

Vierailija
52/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
53/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetykset ovat tehneet minusta entistä haavoittuvaisemman ja heikomman, mutta ei se ole minulle ongelma.

Vierailija
54/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset väittävät että resilienssi olisi sitä parempi mitä vaikeampia asioita tai menetyksiä on kokenut, mutta itse oikein usko tähän. Ei papan kuolema viime talvena ollut yhtään sen helpompi vaikka olin menettänyt mummon jo silloin kun olin 17v.

Et vaan ole kokenut tarpeeksi kovia esim menettänyt omaa vanhempaa kuten minä. Isovanhempien kuolema ei ole mitään siihen verrattuna.

Jokainen meistä menettää vanhempansa, ellei itse kuole ennen sitä. Minä olen menettänyt myös lapseni, ja se on heikentänyt resilienssiäni, niin että olen nyt pieni ja pelokas.

Vierailija
55/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä menettää vanhempansa, ellei itse kuole ennen sitä. Minä olen menettänyt myös lapseni, ja se on heikentänyt resilienssiäni, niin että olen nyt pieni ja pelokas.

On ihan eri menettää vanhempansa lapsena tai nuorena kun aikuisena.

Vierailija
56/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten läheisten kuolemat vahvistaisi?

Jotkut haluaa vaan kiuvitella niin voidakseen kerskailla sillä että ovat menettäneet läheisensä ja ovat nyt ahhh niin vahvoja. Samalla vetävät hermot ihan pikkujutuista.

Vierailija
57/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri menettää vanhempansa lapsena tai nuorena kun aikuisena.

Bääbää, itke lisää😢😢

Vierailija
58/114 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako vanhempansa lapsena menettäneet omaksi mitalin vai kirjoittaako sosiaalitoimi jonkin diplomin, missä tämä todistetaan?

Tehdään lasupaperit

Vierailija
59/114 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin, herkimpiä tuntuu olevan ne joilla on aina jotenkin vaikeaa.

Vierailija
60/114 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa nimensä ja tietonsa sossun kirjoihin ja kansiin.