ISOJEN ENSKOJEN UUSI VIIKKO
Kokeillaan nyt hetki, miltä tuntuu jako kahteen pinoon, eli pikku- ja isot enskat (eli 0-6kk ja täällä 6kk->). En halua loukata ketään, mutta nuo pinot tosiaan kasvaa hirmuisen isoiksi ja multa jää monesti sen takia kirjoittamatta... käyn kyllä mielelläni lukemassa kaikkien kuulumiset, mutta josko tämä helpottais palstaväsymystä! Ja kaikki tosiaan reippaasti kirjoittavat ihan siihen pinoon, kun tuntuu hyvälle, iästä huolimatta! :D
Palaan pian kuulumisten kanssa. :)
-Osse ja typykkä 6kk+
Kommentit (50)
Ihanaa, että joku on näin aikaansaapa, ja laittaa pinoa pystyyn! =) Tuun paremmalla ajalla lisää jutustelemaan, mutta nyt katsomaan, ettei ruoka pala pohjaan...
-Amy ja Emmi, ihan just 7kk
Hyvä idis, mä oon jo niin dementoitunut että en muistakaan enää mitä se oli, kun Aino oli ihan ihan ihan pikkuinen ja siks oon ihan pihalla noitten pikkuenskojen elämänmenosta :DDD
Aino teki enkat tänä aamuna, heräs vasta varttia vaille yhdeksän, ja silloinkin mä varovasti " herättelin" availemalla verhoja ym. Tai siis kyllähän se nyt pari kertaa aamuyöstä söi, mutta muuten nukkui melkein 11 tuntia, mitä ei siis ole vielä ikinä tapahtunut tässä talossa ;) Tosin järkevämpi rytmi voisi olla kyllä nukkumaanmeno illalla vähän aiemmin, niin on joskus jotain tsäänssiä ehtiä aamullakin jonnekin...
Ihnaa kun on niin lämmintä, ettei tartte noille pikkuisillekaan topata kauheesti vaatetta! Ainokin on nyt päikkäreillä vaunuissa käytännössä melkein sisävaatteissa. Myssyn laitoin päähän ja bodyn päälle neuletakin, mutta siellä se tuhisee tyytyväisenä. Vaunuissa on kyllä vielä lämpöpussi, mutta kyllähän sitä itekin vetää peittoa niskaan kun käy nukkumaan.
Jahas, taidan mennä kokkailemaan itelle jotain syötävää, nyt kun on tilaisuus :) Palailen mahd. myöhemmin!
t. Ope ja Aino 7 kk
Kiva Osse, kun aloitit tämän pinon. Josko nyt helpottuis vähän kommentointi.
Täällä myös tehdään enkkoja, Aino nukkuu päikkäreitä jo kolmatta tuntia! Yleensä se on max 2 tuntia, aina ei sitäkään.
Mä oon ehtinyt Ainon päikkäreiden aikana laittaa pyykit, tehdä ruoan, jumpata (!) ja käydä suihkussa. Nyt jo vähän ikään kuin odottelen että se heräis... :)
Niin ja en ole vielä kertonutkaan että Aino ryömii nyt jo ihan kunnolla! Tänään aamulla esim. ryömi jo olkkarista keittiöön, tosin matkan varrella oli muutama pysähdys (sohva, jalkalamppu, matto, rappuset, hoitolaukku). Niin hauskaa seurattavaa kerta kaikkiaan kun toinen menee innoissaan esineeltä toiselle! :D Pistorasiatkin osoittautui niin mielenkiintoiseksi että piti jo niitä turvatulppa hankkia.
No, meen nyt pikaisesti haukkaamaan jotain sapuskaa ja palailen myöhemmin!
Karssuli ja Aino 7,5 kk
Mä kirjotan ihan vaan lyhyesti, kun on niin huono omatunto... Ukko tuolla kokkaa ja mä vaan palstailen. :)
Karssulin turvatulpista tulikin mieleen... Mun on pitäny kysyy, että mitä kaikkia turvatoimenpiteitä te ootte kotona tehny??? Mä hommasin kans turvatulpat melkeen jokaikiseen käyttämättömään pistorasiaan, nostin kaikki pesuaineet kaapeissa ylös, jne... Musta on tullu semmonen " turvallisuus ennen kaikkea!" -äiti, ei mikään hysteerinen semmonen, mut kuitenki :) Varsinki nyt ku toi tirppa menee pitkin kämppää.
Me käytiin äsken puistossa keinumassa ja Heidi laski liukumäestä ekaa kertaa.. =) Heh. Mies halus välttämättä viedä Heidin laskemaan... ja tykkäshän se!! :) Ja sit käytiin kärryttelemässä ja sen jäljiltä häydi nukkuu partsilla. Oli kyllä ihanaa... oli niin lämmin ilmakin. Aattelin kyllä MONTA kertaa sen reissun aikana, että " tätä mä oon AINA halunnu!" ja " voi että mä oon onnellinen" . =)
Mä muuten olin tänään kutsuvieraana yhen hyvinvointi- ja kauneushoitolan avajaisissa. Oli aika hauskaa -> olin Lalli Savolaisen meikattavana, söin tv-kokin tekemiä ruokia, juttelin Karita Tuomolan kanssa, jne.. :D Ja sit olin semmosessa ihotutkimuksessa, missä kartotettiin ihonkuntoo eri tavoilla, jne.. Hitsit! Olispa rikas, ni mä laittaisin heti geelikynnet takas, kävisin siellä kaikissa ihanissa hoidoissa jne... :D
Sorry tää omanapasuus... Pitää mennä syömään. Ukko saiki jo kokattua. hups... :)
Burde ja Heidi ~8kk
PS. Meillä on huomenna 8kk neuvola + lääkäri.
voin kuvitella, että Iitukka on ollut jo pitkään ihan samanlainen ku meidän neiti nykyään - äiti ei sais tehdä mitään muuta ku olla sylinä. Nytkin laitoin nukkumaan ja siellä vaan huudellaan äidin perään. Mut tänään on isin nukutusvuoro! :)
Kiva, että tää pinojako sai kannatusta. Mä olen open tavoin jo unohtanut, millaista sellaisen ihan pienen kanssa oli, joten on välillä vaikea kommentoida.
Meillä herättiin tänään uuteen päivään klo 9.30! Oli aikas ihanaa... mies vaihtoi vaipat joskus kuuden ja seiskan välillä ja tissillä tainnutin takas uneen. Mut päikkärit onkin sit menneet ihan lörinäks tänään, reissussa nukkui niin hyvin, ku sai nukkua ulkona joka päivä. Oltiin kaupungilla syömässä parin kaverin ja vauvojen kanssa + iltapäivällä kolmannen äitikaverin kanssa kävelyllä ja kahvilla. Typy ei malttanut nukkua 45 minuttin pätkiä pidempään ja sitten väsyttää. Entistä enemmän odotan sitä uutta kotia ja pihaa, jossa nukuttaa typyä. Nukkuu nimittäin paljon paremmin, kun vaunut on paikallaan koko ajan.
Tosi vaikeeta on oikeesti pukee tytölle vaatteita ulos! Pitää olla pipoo ja takkia, mut jos on vähänkin tuulettomampi kohta, niin on ihan hikimärkä. Ja käsissä pitää olla tumput, jos ei oo vaunuissa, mut sit vaunuissa ainakin meidän tytöllä on ihan hikiset kädet, jos on lapaset unien ajan.
Karssuli on jaksanut jumpatakin! hienoa! Mä kans treenasin ja kävin tänään mäkkärissä syömässä... :D No, sitä ennen olin kyllä Pyynikillä kävelyllä. Ja Ainokin ryömii jo puolelta toiselle!
Meillä otettiin tänään ekoja vähän varmempia konttaus" askelia" , siis ihan reilusti siirrettiin sekä jalkoja että käsiä konttausasennossa. Matkat on edelleen lyhyitä, mutta vissiin tuo meinaa ihan oikeesti treenata kaikki taidot kuntoon ennenku lähtee oikeesti tutkimaan ympäristöään. Typy ei siis vieläkään tutki kämppää oma-aloitteisesti kovin usein, yleensä tutkii huoneen kerrallaan, jos siirrän uuteen huoneeseen. Istuminen on tytöstä nykyään niin hienoa, et istuis mielellään koko ajan. ei vaan osaa raukka vielä nousta istumaan makuuasennosta, saa siis kyllä pyllyn maahan ja nojaa käteen, muttei osaa vielä työntää itseään ihan ylös asti.
Meillä ei oo vielä tehty oikein mitään turvatoimia, no, lattialla ei oo juuri mitään, mihin ei saa koskea, mut pistorasiat on avoimina. Ostan tulpat varmaan vasta uuteen kämppään, täällä vanhassa ku pistorasiat on pääasiassa korkeella tai huonekalujen takana. Pesuaineet on vielä kaapeissa siellä ,missä ennenki on säilytetty. Katotaan nyt, jos tuo tuosta alkaa tutkimaan maailmaa enemmän. Tähän mennessä typy on vaan kerran aukaissut yhden laatikon ja sekin oli peltilaatikko uunin alla. :)
Jaahas, joskos siinä olis tarpeeks. Voin yhtyä noihin burden ihaniin tunteisiin! Me oltiin viikonloppuna siellä metsänistutuksessa ja musta oli niin ihanaa ku typy oli mukana kaikissa hommissa. Istuttiin hakkuaukiolla syömässä ja tyttö leikki risuilla ja olin niin onnellinen. :)
Neitikin kuulema nukahti tuonne meidän sänkyyn, ei suostunut omaan jäämään. Sai reissussa nukkua meidän välissä, niin ei taida enää oma sänky houkuttaakaan...
Huomiseen!
-Osse ja typykkä kohta jo 6,5kk
[color=maroon]Oon samaa mieltä siitä, että pikkuvauva-ajat on unohtuneet.. Jotenkin sitä eli ihan sumussa silloin, ja onhan siitä jo niin pitkä aikakin :D
Näillä keleillä on tosiaan vaikea pukea ulos, meidän hikihattu on hikinen useimmiten ainakin autolla liikuttaessa. Vaunuihinkin saa pukea tosi vähän.
Ossen tyttö on kyllä tosi hyvin kehittynyt. Konttaakin jo, vautsi! Meillä ei edes ryömitä vielä, taaksepäin vain mennään, eikä istuminen luonnistu kuin muutamia sekunteja ilman tukea. Mutta on tuo aina ollut sellainen sylikissa, että jos olisi viihtynyt enempi lattialla voisi olla vähän taitavampi. Vaan mikäs kiire tässä on, nämä vauvat kasvaa muutenkin niin kovin nopeasti. Istumistaitoa kyllä odotan kovasti, viihtyisi ehkä sitten paremmin yksin lattialla lelujensa parissa (nykyään ei viihdy paria minuuttia kauempaa.)
Turvatoimenpiteitä ei ole edellisen johdosta vielä tehty, ajatellut asiaa kyllä olen. Oon kyllä nyt jo tosi tarkka esim. kaikkien pikkuesineitten kanssa, ettei vaan ole pojan ulottuvilla. Luultavasti siis tuun kulkemaan kuin haukka pojan perässä huoneesta toiseen :D
Karssulin Ainokin jo ryömii, onnea uudesta taidosta :)
Ja toivotaan että hyvät päikkärit tulee tavaksi.
Ope, me tosiaan taidettiin päästä aika helpolla altistuksen kanssa. Mietinkin teitä, ja ihmettelin miksi näin. Onko tämä eroavaisuus sitten siinä kun Aleksi ei korviketta jokapäiväisesti tarvi, en tiedä. Olikos teillä jo se purku altistustuloksista? Kerro sitten mitä sanottiin. Sitä kanssa ihmettelin että miksi saatiin tehdä se kotioloissa, kun Kela ilmeisesti vaatii että altistus on aloitettava valvotuissa olosuhteissa (mitä sitten tarkoittaneekin.) No luulisi tuon meidän lääkärin tietävän mitä tekee, kun kuiteskin kokemusta on.
Aleksi on tänään taas ollut jotenkin huonovointinen, pulautellut tai oksennellut useasti ja kitissyt paljon. Mistä lienee johtuu, kun kiinteitä on saanut tasan niitä samoja mitkä LUULEMME sopivan (peruna, parsa, ruusunmarja). Hitto näitä allergia-asioita, ota näistä nyt sitten selvää!!
Turhauttavaa..
Taidanpa tästä painua nukkumaan, Aleksi heräsi tänään jo 6.30, huoh.
Tosin heräsi johonkin mahavaivaansa, eikä sitten saanut enää nukuttua vaikka väsy olisi ollut. Onkin sitten nukkunut kolmet unet tänään (1½+45+45).
Viipero & Aleksi 6½kk[/color]
En saanut enää seiskan jälkeen nukuttua kun Ida oli syönyt. Tässä sitä kukutaan silmät ristissä X)
Tänään pitäisi suunnistaa Naperolle ja Eetulle kyläilemään :) Saas nähdä miten matka menee, ei ollakaan niin huisin pitkälle menty autolla. Ida on kyllä onneksi kiltti autoilija ja yritän lähteä päikkäriaikaan. Ensi viikon viikonloppuna pitää kuitenkin lähteä Hesaa kohti serkun valmistujaisiin :) Tämän päivän reissu on siis hyvää reeniä reissaamiseen.
Meillähän on nyt viikon verran mennyt yöt ihan kitinäksi, viime yö onneksi meni suht normaalisti. Ida nukahti klo 20 ilman huutoja. Muutaman kerran taisi inistä alkuyöstä, mutta taisi rauhoittua itsekseen (ei pysty muistamaan varmaksi :D). Seiskalta syötiin jne. Toissayönä neiti valvoskeli klo 5-6 ja inisi ja huuteli " mammaa" eli maitoa. Mutta mun maitobaari aukeaa vasta klo 7 :)
Päikkäreille menokaan ei ole ollut muutamaan päivään yhtä taistelua! Pari päivää sitten meni huuto ihan överiksi ja loppujen lopuksi neiti nukahti mun kainalooni, kun luin kuiskausäänellä Haydenin kirjaa :)
Karssulin Ainokin se mennä viipottaa jo huoneesta toiseen :) Niin Idakin, mutta vain peruuttamalla. Yleensä onnistuu peruuttamaan eteisestä joko makkarin sängyn alle tai sitten olkkarin sohvatuolin alle.
Siitä tulikin mieleeni, että käytiin eilen taas keinumassa ja juttelin yhden vaavinkaisryhmän äipän kanssa. Hänen tyttö lähti konttamaan 10kk iässä ja tuli siinä samalla tuo peruuttelu mainittua. Heidän terveydenhoitaja laskee peruuttelun ryömimiseksi!!! Viimeksi neuvolassa kysyttiin että liikkuuko Ida. Ei mulla tullut edes mieleeni sanoa, että liikkuu peruuttelemalla :)
Me täällä jännitetään, että saako mies uuden työpaikan. Siinä olisi 4kk koeaika ja sitten mahdollisesti vakipaikka. Eli päästäisiin ottamaan asuntolainaa!!!! Loppuviikosta saadaan siis tietää, paikka on varma jos lääkärintarkastus menee " läpi" :)
Nyt aamupalalle...
MiaMik ja Ida 7,5kk+
neiti näpsä vaipui jo horrokseen. :) Hirveetä taistelua nykyään tuo päikkäreille meno, pitää kauheesti huutaa unta vastaan. Mut sit vaan yhtäkkiä nukahtaa...
MM, tottahan Iitukka jo liikkuu! höpsö, miksi sä oot sitä neuvolalta piilotellut... :D
Mä vähän luulen, että meillä odotellaan ensimmäisiä sanoja vielä pitkään. Tytöllä ei nimittäin ole mitään mielenkiintoa noihin puhumishommiin. Äitiäkään ei hoe enää juuri ollenkaan, ei sillä, että olis koskaan ymmärtänyt mitä se tarkoittaa, mutta jossain vaiheessa se oli näitä perusäänteitä. Eli typy varmaan keskittyy tuohon liikkumiseen ja miettii sitä puhumista sit vaikka esikoulussa. :)
Mulla oli yöllä vähän uniongelmia, typy heräs normaalisti kolmen maissa syömään, mutta ilmeisesti ei ollut vielä oikee nälkä, koska 4.15 heräs uudelleen hotkimaan maitoa. Sit valvoinkin itse puoli seiskaan asti ja typy herätteli aamutissille joskus seitsemän pintaan. Vähän jäi omat unet vähille, mut onneks torkuttiin vielä 8.30 asti. ihmeen pirtee olo on silti.
Me mennään tänään taas kyläilemään, kiva! MM:lle ja Iitulle hauskaa kyläilyä naperon ja Eetun luokse.
-Osse ja typykkä 6kk+
Ihanaa kun on vähemmän nikkejä muistettavana ja suht samanikästä porukkaa... Mäkään kun en niitä vauva-aikoja enää niin muista. :)
Viipero: Hitsit kun kuulostaa noi allergiajutut kimuranteilta ja stressaavilta! Voimia siis!!! Oon kyllä tosi kiitollinen, että me ollaan (ainaki tähän asti) vältytty niiltä.
Osse: Ihana Peetta, kun se jo konttaa. Meidän neiti ei oo sen yhen kerran jälkeen saanu käsiä liikkeelle... jalat kyllä liikkuu ja sit se on jo niin ihmeasennossa, että lentää naamalleen. :)
Ihanalta kuulosti se teidän metsänistutus reissu! Mulle tuli vähän vastaava muisto mieleen... Oltiin rannalla kääntämässä appiukon venettä ja siitä kun lähettiin kotiin päin, ni jäätiin Heidin kanssa ihmettelemään mm. kevään ekoja sinivuokkoja. Oli niin ihanaa... Aurinko paistoi, linnut lauloi ja minä siinä Heidi sylissä esittelin sille kukkasia. =)
MiaMik: Toivottavasti teidän autoreissu menee hyvin! Ja toivottavasti miehes saa sen työn, ni saatte sitä asuntolainaa hakee!!! :D bdbd
Amy: Mites teidän tissivierotus on sujunu?
Ope: Teillekin tsemppiä allergia juttujen kanssa!!!
Meidän aamu: Heräsin Heidin touhuiluun ja pötköttelin sängyllä. Sit yht´äkkiä tajusin, että " ei hitto! paljonko kello on? meillähän on klo 9 neuvola!!!!" . No kello oli 8:32!!!! -> KIIRE! Ei muuta ku ukko hereille, ite ja heidi aamupesulle ja vaatteisiin ja menoks. Kyllä me sinne sit ehittiin... :)
Joku sijainen siellä oli ja mittas Heidin vähän miten sattuu, mut ei se mitään. Mä en oo huolissaan. Siis kun pituus kasvu oli sit käyrän mukaan laskussa... Mun mielestä Heidi on kyl kasvanu enemmän mitä se sai mitattua. Eli Heidin mitat: 6950g ja 68,5cm.
Lääkäri tutki Heidin ja kaikki oli ok. Yllätyin muuten tosi paljon, ku se oli sitä mieltä, että ei oo mitään kiirettä vierottaa yösyötöistä tai tissistä ylipäätään. :D Mä kun oon aatellu, että aina kaikki lääkärit alkaa painostaa lopettamaan imetyksen.
Jaaha.. Neiti protestoi päikkäreille menoa.. Täytyy mennä.
Burde ja Heidi 8kk!! :D
Yhdyn täysin Viiperon tuskailuun noista allergioista, mistä hemmetistä niistä nyt saa mitään tolkkua...
Meillä on kaks yötä nukuttu tooosi levottomasti, mikä sit tarkoittaa sitä, että mä havahdun tunnin välein rauhoittelemaan Ainoa :/ Ja nukkumaan meno eilen illalla oli aivan hirveetä taistelua, vaikka päivälläkin oli nukkunu melko vähän :( Mä lopulta menetin hermot nukutus-taisteluun illalla ja annoin miehen hommaksi, jonka seurauksena iltamaito syötiin vasta nukahtamisen jälkeen, sitä ennen kaikki yritykset päättyi hirveeseen riuhtomiseen ja rimpuiluun...
AIno oli eilen koko päivän ehkä vähän levottomampi kuin yleensä, syynä saattais olla sittenkin maissi, mitä kahtena päivänä syötiin ehkä vähän enempi kuin yleensä, tai sit sitä kiusaa nuha. Tyhmä äiti kun otin Ainon vielä sunnuntaina takapihalle syöttiksessä, kun syötiin ja grillattiin pihalla. Ei muuten ongelmaa, mutta lämpimästä auringosta huolimatta siihen kävi aika tuuli, ja se mahdollisesti pahensi Ainolle loppuviikosta tullutta nuhaa. Mut ku mä luulin sen olevan jo pois menossa... :( Tänäänkin neiti on ollu kyllä tosi räkänen. Nyt se nukkuu ulkona, ja aikomuksena olis itekin oikaista hetkeksi sohvalle (ja sit se kuitenkin vinkasee just, kun siihen sohvalle asti pääsen)
Liikkumisesta; Aino ei oo mikään erityisen kiireinen menijä siinäkään suhteessa ;) Lattialla se on viihtynyt aina, mutta siitä huolimatta vasta vähän aikaa sitten oppi kunnolla kääntymään mahalleen ja pyörimään siinä sit napansa ympäri. Nyt on selvästi pientä meininkiä, että joskus vois liikkellekin päästä, mutta toistaiseksi tyttö vaan kiukuaa, kun lelut karkaa liian kauas ;)) Ja Viiperon kuvaus Aleksin istumisesta pätee täsmälleen myös Ainoon ;) Muutaman sekunnin pysyy istumassa ilman tuke, vaikka välillä näyttäis kyllä kiinnostustakin olevan, kun esim, itse istuu tukena lattialla.
Niin että em. johdosta meillä ei ole vielä tehty mitään " turvatoimia" ;) Jotenkin tuntuu luonteeltaan olevan tuo tyttö sellainen, että tuskin ihan hirveesti joka paikkaa tonkii sittenkään, kun liikkeelle lähtee. Saapa nähdä...
Pyykit odottaa levittäjää, ja postissa ja kaupassakin pitäis vielä käydä... Ei vaan jaksais, mutta kai sitä jotain pullaa täytyy käydä ostamassa, kun mennään iltapäivällä naapuriin kyläilemään Ainon kanssa. Joten jääköön tällä kertaa tähän tämä, jatkan taas joskus :)
t. Ope ja Aino 7 kk
Kiva kun laitoit Heidin mittoja! Eipä oo mikään " jätti" siis teilläkään, Ainohan on jotakuinkin samaa kokoluokkaa, vaikka lähtökohdat aikoinaan oli " hieman" eri luokkaa!!
t. Ope taas, ja ne pyykit ym. odottaa yhä ;))
Mä en ihan oikeesti jaksa näitä meidän öitä... Hyvä jos saanu nukkua 5h/yö ja sekin 2-3 pätkässä. Ja joo meen aikasin nukkuun (21-22 ja aiemmin en yksinkertasesti ehdi). Saiskohan seuraavaan lapseen jonkun nukkumis- ja syömistakuun, jos eka ei moisia harrasta??
Kävin eilen kyselemäs istuimia, kun kaukalo on ihan pieni ja D' n isovanhemmat moisen maksaa. Kertokaa mulle, jotka ootte enemmän asiaan perehtyneet, et miks Suomessa ja Ruotsissa suositellaan et vauva istuu selkä menosuuntaan, kun moista suositusta ei muissa EU-maissa ole..
Karssuli: Mä näinki jotain unta viime yönä, et Aino ryömi :). Onnea taidosta! D on nyt istumas koko ajan, kun vihdoinkin oppi moisen taidon :).
Meillä on tulpat pistorasioissa, keittiön kaappien ovet (mitkä saa) sidottu kiinni rautalangalla, puolet huoneiden ovista kiinni aina, kun D on hereillä, parista vetolaatikosta ruuvattu vetimet irti, siirretty lääkkeet, cd' t ja kasetit toiseen paikkaan jne jne.. Ja toi uunin alla oleva laatikko on kova sana.. Sit repii sieltä pellit ulos ja ei-sanan teho on tasan 0.
Missäs välissä Viiperon Aleksi on 6 kk täyttänyt? A' nhan kuuluu olla joku 4 kk ;).
MM: Kyllähän peruuttaminen/kierimine jne on liikkumista! Iitu siirtyy pisteestä a pisteeseen b, vaikkakin omalla tyylillään ;). Siitä kävelyjutusta.. Mun käsittääkseni vauvalla ei ole valmiutta kävellä, jos ei itse ole ottanut askelia tukea vasten tms. Luulen, et siks jalat harottaa. Kengät luultavasti pahentaa sitä, kun tulee ylimäärästä painoa ja ei " tunne" jalkojaan niin hyvin. D ainakin käveli huonosti kengillä alkuun, vaikka kävelyttäen muuten käveli hyvin.
Ossen typylle onnea konttaustaidosta!
Burde: Ei meilläkään ole kertaakaan sanottu yösyötöistä mitään. No toisaalta oma terkka kyllä tietää, et D ei syö soseita ja lääkärillekin kerroin heti..
Nyt on pakko mennä ettiin jotain ruokaa, kun on ihan karsee nälkä..
Jenni ja D 10 kk
kun tuli niin ikävä teitä isompia :) Kuukauden päästä mekin siirrytään jo tänne puolelle.
Allergiakysymys: onkos näistä enska-allergikoista kukaan oireillut vasta kiinteitä syödessään? Ettei ole mitään oireita äidinmaidon kautta, mutta sitten erinäisiä ruoka-allergioita? Noelilla on koko ajan paheneva atooppinen iho, ja epäilen et saattaisi tulla samanlaiset ruoka-allergiat kuin mulla oli pienenä. Mitäs oireita mun pitää nyt tarkkailla, kun aletaan maistella erilaisia soseita? Toistaiseksi mennään vaan perunalla kolmatta päivää, enkä aio ennen viikonloppua lisätä muuta. Neuvolasta käskettiin antamaan porkkanaa seuravaksi, mutta seurailemaan allergiaoireita. Mutta minkälaisia oireita??
Kandi & Noel 5kk
Aino sai porkkanasta ainakin oireita joskus 3-4 kk sitten, eikä sen koommin ole ehditty/ uskallettu koittaakaan :/ Kun on nää maitojutut kesken. Mutta Aino siis sai poskiin ihottumaa (hehkuivat ihan kirkkaan punaisina), vatsa meni sekaisin (kakkas n. 8 kertaa/ pvä) ja pylly meni kans rikki vaippa-alueelta. Kuulemma nämä allergiat vaan näillä pienillä menee aika nopeestikin ohi, eli meidänkin pitäis koittaa tota porkkanaa uudestaan...
Nyt mua on alkanut taas epäilyttää toi maito, perjantaina loppui " testimaidot" ja nyt on juotu sitä Almiron Peptiä. Nyt vaan on tosiaan unet jälleen huonontuneet ja nyt päikkäreiltäkin on jo kahdesti havahtunut huutamaan ihan kunnolla :( Ja luin täältä jostain pinosta, että jollekin oli alkuun näyttänyt että Almiron sopii, mutta muutaman viikon jälkeen olikin huomattu ettei sovi... Torstaina meillä on sit se allergialääkäri, toivottavasti saatais jotain selvyyttä asioihin pikkuhiljaa!!!
Viiperolle muuten vielä noista altistuksista; meille se hoitaja TYKSssä väitti vielä, että jos Almiron peptikään ei sovi tms, niin noita muita apteekin korvikkeita varten tarvitaan uusi sokkoaltistus... HUOH! Mä en oikeesti enää kohta jaksa tätä vääntämistä, mitä se niiltä on pois jos ne sen b-lausunnon meille kirjoittaa?!?
t. Ope ja Aino kolmatta tuntia päikkäreillä (sen siitä saa kun ei yöllä nuku kunnolla)
OPE. Voi kurjuus jos joudutte uudelleen tuohon testaukseen!
Tuli mieleen kun puhuit epäileväsi maissia mahdollisesti allergisoivaksi. Maissihan sai Aleksilla aikaan valtaisat huudot, ja Almiron pepti sisältää maissia, ja ilmeisesti sen takia Almiron ei sopinut A:lle. Lääkäri sanoikin, että 10 prosentille tuo korvike ei käy. On tämä kyllä sellaista setvittelyä näitten allergioiden kanssa, ääh! Kuka on moisen vaivan keksinyt meidän ja meidän pikkuisten riesaksi.
Tuosta päiväunilta huutaen heräämisestä, huutaako teidän vauvat jos heräävät, vai heräävätkö aina hyväntuulisina? Kun Aleksi herää n.joka toinen kerta valtaisan itkun kanssa. Mietin vain, että onko sillä sitten aina silloin masu kipeä... :(
KANDI. Aleksille tuli oireita äidinmaidon kautta maidosta ja ehkä kananmunasta. Ruoka-aineista ei ole sopinut maissi, kukkakaali eikä päärynä. Aleksilla ei ole iho koskaan oireillut, paitsi peppuvako on jatkuvasti punainen. Soseen epäsopivuus on ilmennyt lisääntyneinä ilmavaivoina ja kovina itkeskelyinä.
Meillä ei ole vielä kokeiltu helposti allergisoivia kuten porkkanaa, eikä varmaan ihan heti kokeillakaan. Ehkä teidänkin kannattaa lähteä liikkeelle bataatilla, ruusunmarjalla, kesäkurpitsalla ym. jotka harvemmin allergisoi. Me otetaan aina yksi uusi ruoka-aine viikossa (lääkärin ohjeistuksesta), jotta varmasti tiedetään sopiiko ruoka Aleksille. Eikä siltikään aina olla ihan varmoja :/
Lisää myöhemmin :)
Viipero & Aleksi
Jospa sitä nyt muutaman rivin naputtelis... Emmi nukahti eilen itsekseen omaan sänkyynsä tutti suussa. Ja siis sehän ei tuota tuttia yleensä syö. Tänään sitten tarvittiin taas kaikki äitin tuutulaulut, tassuttelut ym. Mutta nukahtipa kuitenkin yhdeksän aikaa, eli ihan hyvin.
Mun äiti tuli tänään opastamaan mua noitten kukkapenkkien perkaamisessa. Siis mikä on rikkaruoho ja mikä joku hieno kukka. Alkuun päästiin, mutta sitten tuli sade. No, nyt osaan jatkaa itsekin.
Ainot oli tehneet nukkumaenkkoja. =) Meillä näköjään päikkärit taas heittelee kauheesti. Viime viikolla vielä pitkät päikkärit kesti pari tuntia. Eilen puolitoista ja tänään vaan tunnin. No, toisaalta illalla mennään nykyään jo yhdeksän aikaan nukkumaan ja tänäänkin unta riitti jopa puol kasiin, joten eipä ihme, ettei päivällä aina väsytä. Emmi nukkuu edelleen aamupäivällä ja iltasella ne puolen tunnin tirsat noitten " pitkien" päikkyjen lisäks. Aamulla ihan ok, mutta oon miettinyt noita illan unia, et vois kohta jättää pois. Mutta ei se kyllä vielä onnistu, muuten menee illat ihan taisteluksi. Ehkäpä ne alkaa jäädä ihan itestään jossain vaiheessa.
Burdella oli eilen ollut kiva päivä. Kyllä tuollaisista hemmotteluista vaan osaa nauttia, kun kotona on. Meillä ei olla vielä juurikan turvatoimenpiteitä tehty, kun ei tuo likka kovin plajon eteenpäin pääse. Mutta hyvä kai olis tehdä ennen kuin...
Ossen tavoin mäkin edelleen pähkäilen tuon vaatetuksen kanssa. Toivottavasti säät nyt lämpenis kunnolla ja tuulet tyyntyis, niin pääsis oikeesti vähän vähemmällä pukemisella.
MiaMikin miehelle peukkuja uuden työn suhteen!!!
Liikkuminen vs. sanat: Emmihän on vasta aika viime aikoina keksinyt ton vatsallaan olemisen ja edelleenkin siinä viihtyy aika vähän aikaa kerrallaan. Mutta sitä jokeltelun määrää. Siis jessus, millaista älämölöä voi noin pieni tyttö pitää. Oon lukenut, että monipuolinen ja vaihteleva jokeltelu ennakoi sitä, ettei tule suurempia kielenkehityksen ongelmia. No, eipä taida olla niistä pelkoo tuolla tättähäärällä. Emmin " liikkuminen" on kierimistä tai peruuttelua tai navan ympäri pyörimistä. Käsillä kyllä kohotellaan ja jalkoja punnataan masun alle, mute ei vielä tulosta. Istuminen on sitten Emmin suosikki. Nyt pysyy jo hetkiä ihan ilman tukea lattialla istumassa ja viihtyy tosi hyvin, kun istuu vaikka mun jalkojen välissä tuettuna lattialla.
Burde kyseli tissivieroituksesta. Aikas hyvin tuntuu sujuvan. Imetän nykyään enää iltapuuron jälkeen, yöllä ja aamupuuron jälkeen. Päiväruokien jälkeen annan maitoa pullosta, nokkamukista tai lasista, milloin nyt sattuu menemään mistäkin. Yöllä unenpöppörässä saattais pullo kans kelvata ja aamulla vois kohta jo antaa kans mukista, mutta nuo illat on varmaan se tiukin juttu, kun se on edelleen Emmille se rauhoittumishetki. Tissitkin alkaa olla mukana uudessa aikataulussa - ei enää pakkaa juurikaan.
Jenni, mä oon ymmärtänyt, että noi istuimien turvasuositukset on vaan täällä pohjolassa kireemmät kuin muualla. Ja perusteena on, että loukkaantumisriski onnettomuustilanteessa on pienempi, kun on sitä tukevaa selkänojaa törmäyksen ja lapsen välissä. Tarkemmin en tiiä. Me ostettiin Britaxin Two Way elite, kun sen saa molemmin päin asennettua.
Jaa-has, pitäisköhän sitä vetäytyä itsekin yöpuulle... Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
Amy ja Emmi, huomenna 7kk
VIIPERO, meillä Sampo herää kitisten tai itkien päikyiltä, jos on yksin ja/tai vielä kovasti väsynyt. Mutta suoraa huutoa ei meillä itketä ja itku yleensä loppuu heti kun äidin naama tule näkökenttään :) Joskus saattaa kitinä jatkua, mutta se johtuu siitä, että S on vielä väsy ja haluaa jatkaa unia. Silloin heijaan niin pitkään vaunuja, että S nukahtaa uudelleen.
Eipä muuta just nyt.
Heipä hei!
Kiva, että olette saaneet tällaisen isojen enskojen pinon pystyyn. Täällä tuntuu olevan kaikki vanhat tutut, eikä tarvitse lukea mammuttimaisia pinoja.
Meillä on taistelu äidin väsymyksen ja Kassun unien kanssa jatkunut, mutta nyt taas näyttäisi helpottavan *koputtaa puuta ja kovaa* ;) Tuo lapsi vaan on niin herkkä, että ei tarvitse kovin paljon poiketa tutuista päivärutiineista kun se heti vaikuttaa etenkin päiväuniin mutta myös yöuniin. Nyt on taas muutama yö menty yhdellä yösyötöllä ja toivon tämän linjan myös jatkuvan. Minulla vaan menee aina illalla tämä nukkumaanmeno myöhäiseksi, kuten tänäänkin. Ja aamulla taas väsyttää... Sitä vaan haluaa pienen hetken päivästä touhuta ihan omiaan ja tänään siihen ei varsinkaan ole ollut mahdollisuutta, kun mies on työreissussa.
Sellaisen ikävän jutun Kassu on keksinyt kuin äidin tissin puremisen. Pojullahan on kaksi komeaa ja erittäin terävää hammasta keskellä alhaalla. Ja kun äiti kieltää, niin sekös vasta poikaa naurattaa :(
Muutenkin tuosta meidän pikkuherrasta on tullut ihme velmu ja ilveilijä. Naurua ja hassuttelua riittää :) Liikkuminen ei tosiaankaan ole meidän pojan prioriteetteja ja äiti meinaakin aina välillä huolestua, että meinaako se poika koko elämänsä köllötellä selällään ja ihailla kätösijään ;) No kyllä Kassun viihtyminen mahallaan lattialla on koko ajan parantunut ja halutessaan poika osaa kääntyä mahalta selälleen ja ainakin nukuttaessa selältä mahalleen (pois äidin käden alta). Taitaa pitää taitojaan piilossa, että palvelu pelaisi mahdollisimman pitkään ;) Puhe puoli onkin sitten Kasperille kovasti mieleen. Lelut eivät niinkään kiinnosta vaan seurustelu äidin ja isin kanssa. Parhaat naurut tulevat lorutellessa ja laulellessa. Äiti osti puolivuotislahjaksi hienon soivan ja puhuvan possunkin, mutta ei Kassu siitä jaksanut innostua.
Tissillä meillä tosiaan viihdytään edelleen suht tiiviisti. Kiinteitä menee kahdesti päivässä liha-kasvissoseen ja iltapuuron merkeissä. Nyt ajattelin rueta tarjoamaan puuroa myös aamusta. Puuro onkin Kassun herkkua varsinkin päärynäsoseen kanssa. Aterioiden yhteydessä tarjoan vettä nokkamukista. Soseiden aloitus sai Kassu mahan ensin tosi kovaksi, mutta nyt maha on toiminut paremmin.
Sitä vaan ihmettelee miten tuo lapsi kasvaa. Toisaalta jokaisesta uuden oppimisesta ja kasvamisesta ja kehittymisestä on hirveän onnellinen ja ylpeä ja toisaata olo on tosi haikea, varsinkin kun laittaa pois pieneksi käyneitä vaatteita tai katsoo valokuvia pikku-Kassusta. Pieni kateus iskee myös kun näkee odottavia äitejä... Mieli olisi jo valmis uuteen raskauteen tästä väsymyksestä huolimatta, mutta saa nähdä miten pitkään kroppa on ajatusta vastaan. No kaikki aikanaan.
Tällaisin ilta-ajatuksin,
Mörötin ja Kasperi 6kk+
Tulkaa ihmeessä välillä tuonne taapero-puolelle vierailulle, meillä on nimittäin keskustelu aika hiljaista välillä, eihän meitä siellä montaa edes ole... uusia tyyppejä kaivattaisiin mukaan!
Jenni, burde ja muut, jotka kohta puoliin muutenkin sinne toivottavasti siirrytte, tulkaa ihmeessä turisemaan vaikka jo nyt!
[color=maroon]Kannatan Ossen ajatusta, täälläkin päin on ollut palstaväsymystä havaittavissa. Pienemmällä porukalla tulee ehkä oltua aktiivisempi.
Ja tosiaan, ehdottomasti vieraissa käynti sallittua ja jopa suotavaa :)
Palaan minäkin myöhemmin, nyt takasi pyykkien pariin..
Viipero & Aleksi 6½kk[/color]