Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Tarvitaan 140 000 ulkomaista työntekijää 10 vuodessa täyttämään työvoimapulaa

Vierailija
11.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233986?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Suomeen tarvitaan 140 000 uutta osaajaa kymmenessä vuodessa täyttämään teknologiateollisuuden osaajapulaa. Hallituksen Talent Boost -ohjelma etsii parhaillaan osaajia Brasiliasta, Intiasta, Yhdysvalloista ja Euroopasta.

Monella yrityksellä on jo kansainvälisiä työntekijöitä, mutta parannettavaa on vielä. Kansainvälisiä osaajia pitäisi myös uskaltaa palkata kesätöihin ja tekemään opinnäytetöitä.

Kommentit (535)

Vierailija
501/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiedän. Pienemmät palkat.

Vierailija
502/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoja ei saa tällä hetkellä myytyä. Huomaa, että hallitus on tuhonnut Suomen asuntomarkkinat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025

www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
504/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalle tarvitaan myös ulkomailta työvoimaa, suomalaiset eivät suostu blokkaamaan tai tiskaamaan ja ammattitaitoista henkilökuntaa ei puolestaan löydy vaativampiin tehtäviin. 

Älä puhu roskaa. Meidän perheestä lähtisi yksi vaikka tänä iltana tiskariksi ravintolaan. Naapurustosta löytyisi puolenkymmentä nuorta helposti samaan työhön. Ei ole kohtuuttomia palkkavaatimuksiakaan tuollaiseen hommaan. Toki jos pitää kynnysrahoja maksella ja olla itse velassa työnantajalle, niin sitten ei onnistuisi. Olen itse nuorena sitä työtä kesän tehnyt, hikistä hommaa, mutta ihan mukavaa. 

Tiskarin paikkoja ei ainakaan missään ilmoitella. Olen nimittäin seurannut, enkä ole löytänyt. Olen sitten laittanut ravintoloihin sähköpostia ja kysellyt. Jotkut ovat jopa vastanneet (useimmat eivät), mutta ei ole kuulemma tarvetta lisätiskarille. Ja olen sanonut, että voin tehdä ekstrana tai nollatuntisopimuksella. Ei kiitos, ei tarvetta.

Olis kivaa aivotonta hommaa jossa näkis kättensä jäljet. Tykkäisin ja olisi vaihtelua aikaisempaan työhön, jossa piti koko ajan kirjata jotain ja tehdä suunnitelmia. Mutta ei kun ei.

Tiedän yrittäjän, jolla on ....., koska pienemmät palkat. Ei ota kesätöihin, jos olet tää...

Vierailija
505/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole montakaan kuukautta, kun esitettiin määräksi 43 000 vuosittain, sehän tarkoittaa kymmenessä vuodessa tietysti 430 000. Mistä tuo valtava ero? Riippuuko tämä siitä, minkä tahon asiantuntija luvut lottokoneella arpoo?

Vierailija
506/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula on ihan ehkä todellista, mutta jos maksettaisiin asiallista palkkaa, työvoimaa alkaisi löytymään omasta takaa.

Nyt halutaan tuoda maailmalta mm halpa työvoimaa ja miten siinä käy? Alkuun varmasti tekevät työtä, kunnes tajuavat ettei kannata ja ryhtyvät tukiloisiksi omiemme rinnalle. Roudataan lisää ja sama toistuu...

Työvoimapula ei ole todellista. Meillä on työpaikkapula. Jokaiseen työpaikkaan on kymmenittäin jopa sadoittain hakijoita (pl. lääkärit).  Näille hakijoille kelpaisi ihan hyvin tarjottu palkkakin kunhan se vaan täyttää lain minimivaatimukset.

Vierailija
507/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan siis 150 000 uutta sihteeriä, pankkitätiä ja postineitiä eläkkeellä olevien tilalle.

Vierailija
508/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yrittäjä säästää niin, että hänellä ei ole työterveyshuoltoa työntekijöille. Itse hän kyllä matkustaa ja on omaisuutta.

Vierailija
509/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi yrittäjä säästää niin, että hänellä ei ole työterveyshuoltoa työntekijöille. Itse hän kyllä matkustaa ja on omaisuutta.

No, millä niitä ulkomaanmatkoja perheelle maksaisi, jos ei säästäisi kuluissa. Eipä ole kukaan viranomainen mitään tarkistellut.

Vierailija
510/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietojärjestelmätiedettä opiskellut KTM, kohta vuoden työtön. Voisin varmasti helposti pienellä lisäkoulutuksella siirtyä IT-alalle. Nyt olen tehnyt mm. järjestelmien käyttöönoton koulutuksia yrityksille. 

Ongelma alalla näyttää olevan, että nyt haetaan vain senior-tason töihin. Jos katselen IT-alan ilmoituksia, yritykset hakevat ohjelmiston tai järjestelmän X konkaria hommiin tai AI-asiantuntijoita ja kehittäjiä. Useampaan paikkaan olen laittanut hakemusta, mutta vastaukseksi tulee heinäsirkkoja. Edes IT-alan myyntityöhön en pääse, vaikka olen tehnyt myyntiäkin. Vaatimukset IT-alalla tuntuu olevan hulluja ja säälin etenkin uransa alussa olevia vastavalmistuneita, sillä junior paikkoja ei vain ole. 

Pääsin jopa rekrytoivaan koulutusohjelmaan, mutta sekin katkesi, koska ei löytynyt yritystä, joka olisi halunnut ottaa minut töihin (ilmaiseksi 6kk ajaksi), sillä en ollut "tarpeeksi osaaja". Onneksi avasivat avoimen yliopiston opinnot työttömille, niin ajattelin opiskella siellä vajaaksi jääneitä ohjelmointitaitojani ja tekoälytaitoja. 

Että näin meitä kotimaisia osaajia kohdellaan. Yrityksillä ei ole mitään haluja tarjota lisäkoulutusta edes ilmaiselle työvoimalle. Pitäisi astella valmiina pakettina taloon. Siksi kai halutaan ne brasilialaiset ennemmin kuin nähtäisiin hieman vaivaa kotimaisen osaajan palkkaamiseksi. 

Vierailija
511/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi työntekijäraukkoja. He eivät siis koskaan matkusta eivätkä ole kerryttäneet eikä perineet koskaan mitään omaisuutta.

Oikeasti kun puhutaan pienyrittäjistä, moni heistä maksaa työntekijöilleen sivukulut huomioiden enemmän kuin ottavat itselleen palkkaa. Työterveyshuolto on pakollinen maksu ja se käytännössä tarkoittaa vain terveyskeskusta.

Vierailija
512/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellään käynyt mielessä kouluttaa niitä suomalaisia tähän huippuhommaan? 

Ai niin, ulkomailta saa halvemmalla. 

Ei koulutus riitä. Pitää olla työkokemusta. Pitää ensin hankkia muutaman vuoden työkokemus, ja vasta sitten hakea töitä. 🤪

Onko näillä "brasilialaisilla" monen vuoden työkokemus? 

Vierailija
513/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoja ei saa tällä hetkellä myytyä. Huomaa, että hallitus on tuhonnut Suomen asuntomarkkinat.

Älä hölmöile. Asuntokuplan puhkeamisesta varoiteltiin vuosikausia. Tilanne oli kestämätön, sillä asuntojen hintoja pidettiin keinotekoisesti todella korkealla vaikka ihmisten varallisuus ei olisi sitä sallinut. Siksi asuntokauppa sakkasi koko ajan mutta hinnoissa se ei näkynyt ennen kuplan puhkeamista. Nyt ylihintaiset asunnot eivät käy enää kaupaksi ja se on erittäin hyvä asia.

Vierailija
514/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

= 140 000 sellaista työntekijää jotka suostuvat tekemään mitä vain paskahommaa minimipalkalla tai mielellään alle sen.

Vierailija
515/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hölmöile. Asuntokuplan puhkeamisesta varoiteltiin vuosikausia. Tilanne oli kestämätön, sillä asuntojen hintoja pidettiin keinotekoisesti todella korkealla vaikka ihmisten varallisuus ei olisi sitä sallinut. Siksi asuntokauppa sakkasi koko ajan mutta hinnoissa se ei näkynyt ennen kuplan puhkeamista. Nyt ylihintaiset asunnot eivät käy enää kaupaksi ja se on erittäin hyvä asia.

Totta. Myöskään nollakorko ei ollut normaalia. Pienet korot yhdistettynä EU:n harrastamaan elvytykseen, aiheuttivat sitten Venäjän hyökkäyksen kanssa yhdistettynä piikin korkoihin, inflaatioon, energiahintoihin, mikä lopetti kysynnän. Korona vaikutti myös merkittävästi, kun monet toiminnot laitettiin kiinni. Pisteenä iin päälle kokoomuksen avulla hoidettu elpymispaketti maksa 5 saat 1 sekä meidän poliittisen neuvottelutaidon huippu Fortum - Saksassa liittokansleri keskeyttää lomansa ottaa neuvotteluihin mukaan parikymmentä huippujuristia. Ja mitä Suomi: PM kännää festareilla, lähettää pari tekstaria, neuvotteluihin lähtee Tytti ja pari virkamiestä. 

Vierailija
516/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on hyvä että asuntojen hinnat laskevat, jotta ihmiset eivät joudu käyttämään koko elämänsä tuloja asuntoa maksaakseen. Aikaisemmissa hallituksissa myös vasemmistopuoluiden ministerit olivat mukana asuntosijoittamisessa, joten ei ollut mikään ihme miksi nuorisolla ei ole mahdollisuutta ostaa asuntoa.

Vierailija
517/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tietojärjestelmätiedettä opiskellut KTM, kohta vuoden työtön. Voisin varmasti helposti pienellä lisäkoulutuksella siirtyä IT-alalle. Nyt olen tehnyt mm. järjestelmien käyttöönoton koulutuksia yrityksille. 

Ongelma alalla näyttää olevan, että nyt haetaan vain senior-tason töihin. Jos katselen IT-alan ilmoituksia, yritykset hakevat ohjelmiston tai järjestelmän X konkaria hommiin tai AI-asiantuntijoita ja kehittäjiä. Useampaan paikkaan olen laittanut hakemusta, mutta vastaukseksi tulee heinäsirkkoja. Edes IT-alan myyntityöhön en pääse, vaikka olen tehnyt myyntiäkin. Vaatimukset IT-alalla tuntuu olevan hulluja ja säälin etenkin uransa alussa olevia vastavalmistuneita, sillä junior paikkoja ei vain ole. 

Pääsin jopa rekrytoivaan koulutusohjelmaan, mutta sekin katkesi, koska ei löytynyt yritystä, joka olisi halunnut ottaa minut töihin (ilmaiseksi 6kk ajaksi), sillä en ollut "tarpeeksi osaaja". Onneksi avasivat avoimen yliopiston opinnot työttömille, niin ajattelin opiskella siellä vajaaksi jääneitä ohjelmointitaitojani ja tekoälytaitoja. 

Että näin meitä kotimaisia osaajia kohdellaan. Yrityksillä ei ole mitään haluja tarjota lisäkoulutusta edes ilmaiselle työvoimalle. Pitäisi astella valmiina pakettina taloon. Siksi kai halutaan ne brasilialaiset ennemmin kuin nähtäisiin hieman vaivaa kotimaisen osaajan palkkaamiseksi. 

Tuo mielestäni kertoo paljon meidän maan yritysten johtajien moraalista. Kaiken lisäksi heitä suojellaan kritiikiltä. Muistatteko kun alle vuosi sitten eräs persu kehtasi arvostella maamme yrityspomoja. Siitähän alkoi kunnon hullunmylly jota media parhaansa mukaan tuki.

Vierailija
518/535 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ymmärrän sen mutta niitä osaajia ei löydy somaleista ym. Haittammuutolla ei asiat ratkea.

Vierailija
519/535 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sana osaaja tuo nykyään mieleen vain jonkun serkusten tuotoksen…

Vierailija
520/535 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ymmärrän sen mutta niitä osaajia ei löydy somaleista ym. Haittammuutolla ei asiat ratkea.

Myöskään suomalainen paluumuuttaja ei kelpaa. Tosin aika harva edes viitsii enää harkita paluumuuttoa kun katsoo Suomen tilannetta. Eikä mitään yritystä hallituksen tai suomalaisten yritysten puolesta houkutella suomalaisia takaisin. Sekin kertoo paljon.