Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti lyhyellä ilmoituksella 16 vuoden avioliitosta ja lähti kahdessa tunnissa ovesta ulos

Vierailija
11.07.2026 |

Oli tavallinen kevättalven sunnuntai-ilta. Mari seisoi keittiötason äärellä, aviomiehensä hänen rinnallaan. Mies ja lapset olivat juuri palanneet hiihtolomareissulta ja pariskunta valmisti perheelle iltapalaa kotona.

Kun puoliso kertoi olevansa todella rakastunut, oli Mari ensin imarreltu. Hän muiskautti suukon poskelle ja vastasi rakkaudentunnustukseen. Viikossa toista oli ehtinyt jo kaivata.

Tomaattiveitsi pysähtyi matkallaan puoliväliin, kun mies tokaisikin, ettei rakkauden kohteena suinkaan ollut Mari, vaan toinen nainen. Kuudentoista vuoden suhde oli tulossa päätökseen.

Nykyään Mari kutsuu illan tapahtumia kahden tunnin avioeroksi.

Alkušokin jälkeen hän kiirehti vessaan, jossa romahti lattialle. Mies soitti Marin ystävälle, joka saapui paikalle, kun mies jo pakkasi tavaroitaan.

Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen. Neljään kuukauteen Mari tai lapset eivät saaneet häneen mitään yhteyttä. Isä ei tavannut lapsiaan eikä asioista keskusteltu.

Koko ajan perheen kolme lasta olivat kuunnelleet yläkerrassa.

Marin isä hankki asianajajan ositusta varten ja ystävä kehotti selvittämään lasten huoltajuuskysymyksen lastenvalvojalla. Työnantaja mahdollisti pidemmän poissaolon ja rauhassa toipumisen.

Samalla ystävä talutti suihkuun, vaihtoi lakanat sänkyyn, kävi kotona pesemässä pyykkiä ja laittamassa ruokaa. Lopulta hän myös passitti Marin sairaanhoitajan puheille, mistä alkoi pitkä terapiapolku.

Terapeutin kanssa purettiin eron aiheuttamaa syyllisyydentunnetta siitä, ettei Mari ollut huomannut merkkejä uskottomuudesta aiemmin. Jälkikäteen oli käynyt ilmi, että miehen sivusuhdetta oli kestänyt ennen eroa jo monta vuotta.

Mari oli huomannut miehen käytöksessä muutoksia, joita hän ei kuitenkaan aiemmin ollut osannut epäillä. Mies oli yllättäen alkanut ostaa uusia vaatteita ja hygieniarutiinit tarkentuivat. Myös puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta.

– En tänä päivänäkään tiedä syytä miehen lähdölle tai sivusuhteelle, enkä koskaan saa tietää. Terapiassa opin, ettei minun tarvitsekaan tietää syytä. Muodostan omat arvoni ja oman käsitykseni siitä, mitä tapahtui. En voi kantaa syyllisyyttä toisen ratkaisuista, vaan omat ratkaisuni ovat ne tärkeimmät.

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/40e6455a-b06e-4804-8f46-a96e6be1115b

Kommentit (519)

Vierailija
401/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö kuinka moni avioliitto on ihan oikeasti löysä hirsipuu? Yllättävän moni, 2 ihmistä menee autopilootilla kohti hautaa....

Minulla on elämä malillaan, tili täynnä rahaa, täysin oma vapaus (sinkku), kohta eläkkeelle ja muuta lähelle päiväntasaajaa.....en voi muuta kuin nauraa ihmiskohtaloille.....onnea teille ja koittakaa viihtyä "liitossanne".

Vierailija
402/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nainen tilittää entisestä parisuhteestaan julkisesti. Miksi ei osaa olla hiljaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö kuinka moni avioliitto on ihan oikeasti löysä hirsipuu? Yllättävän moni, 2 ihmistä menee autopilootilla kohti hautaa....

Minulla on elämä malillaan, tili täynnä rahaa, täysin oma vapaus (sinkku), kohta eläkkeelle ja muuta lähelle päiväntasaajaa.....en voi muuta kuin nauraa ihmiskohtaloille.....onnea teille ja koittakaa viihtyä "liitossanne".

Hienoa, onneksi olkoon sinulle! Mutta, en tunne kuin sääliä henkilölle, jolla on tarve nauraa muiden ihmiskohtaloille. On aika kieroutunut mieli sellaisella.

Vierailija
404/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas nainen tilittää entisestä parisuhteestaan julkisesti. Miksi ei osaa olla hiljaa?

Miksi naisen pitäisi olla hiljaa?

Onko parisuhteista puhuminen ja kirjoittaminen julkisesti vain äärivasemmistolaisten sarjapettäjämiesten yksinoikeus?

Vierailija
405/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän puhutaan siitä, että jos noin käy lapsiperheessä, naisen voi olla vaikea löytää uutta kumppania, kun lapset voidaan katsoa hidasteeksi.

Mies on näköjään aina vapaa lähtemään minne vain, eikä lähipiiri tuomitse, koska "sellaisia miehet on".

Jos nainen lähtisi tuossa tilanteessa, ei kukaan sanoisi vain hymähtäen, että sellaisia ne naiset on.

Vierailija
406/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, onneksi olkoon sinulle! Mutta, en tunne kuin sääliä henkilölle, jolla on tarve nauraa muiden ihmiskohtaloille. On aika kieroutunut mieli sellaisella.

En vaan nauran kuinka ihmeen pyhänä te pidätte sitä avioliitonsatmaa ja avuoisena. Pitäkää hiukan löysemmät säännöt ja miehet muistakaa eikä jokaista vosua tarvitse ottaa omaksi ketä käyt polkasemassa.

Olen kuullut niin monta eri kohtaloa siksi olen tullut tähän tulokseen ja naiset ovat niin juonia että pidän ainoastaan kaverina muutamia ja nekin hyvin etäällä.

Vierailija
407/519 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kuin siskoni tarina muutaman vuoden takaa. 

Kesälomareissulla oli tarkoitus lähteä autoreissuun perheenä (4 lasta). Maja tuolla, mökki siellä, teltailemaan tuonne. Eli ei kukaan kiinnittänyt huomiota, kun mies pakkas autoa. 

Hänpä sitten pöräytti maailmalle yksin. Siinä autoon noustessaan sano, että "mä en rakasta sua, mulla on uusi nainen ja mä nyt muutan sen luo!" Paikalla oli sukua ja naapureita vilkuttamassa heidät reissuun ja sopimassa kukkien kastelut ja koirien hoidot.

Siihen jäi aika liuta järkyttyneitä ihmisiä tuijottamaan auton takavaloja. Sisko murtu täysin, meni shokkiin. Piti tilata lanssi.

Tää on pitkä juttu ja tähän jo paljon sitä kirjoitinkin, mutta tajusin, että aivan liian tunnistettava juttu, että poistin.. On tässä myös mun traumaa, kun ollaan nyt kymmenisen vuotta oltu perheen tukena. Tuostahan helv etti vasta alkoi. Sitä on piisannut näihin päiviin. Siskon appivanhemmat ovat olleet todella isossa tukiroolissa. Onneksi. Sillä siskolla olisi ollut ainoastaan mä ja mieheni.

Tarina jota ei järki selitä, mitä tapahtui jne. Alkuperäisesä jutussa oli puhetta terapiasta ja siitä, ettei vastauksia aina saa. Sen kun oppis ymmärtämään ja hyväksymään. 

Vierailija
408/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesälomareissulla oli tarkoitus lähteä autoreissuun perheenä (4 lasta). Maja tuolla, mökki siellä, teltailemaan tuonne. Eli ei kukaan kiinnittänyt huomiota, kun mies pakkas autoa. 

Hänpä sitten pöräytti maailmalle yksin. Siinä autoon noustessaan sano, että "mä en rakasta sua, mulla on uusi nainen ja mä nyt muutan sen luo!" Paikalla oli sukua ja naapureita vilkuttamassa heidät reissuun ja sopimassa kukkien kastelut ja koirien hoidot.

Siihen jäi aika liuta järkyttyneitä ihmisiä tuijottamaan auton takavaloja. Sisko murtu täysin, meni shokkiin. Piti tilata lanssi.

Tää on pitkä juttu ja tähän jo paljon sitä kirjoitinkin, mutta tajusin, että aivan liian tunnistettava juttu, että poistin.. On tässä myös mun traumaa, kun ollaan nyt kymmenisen vuotta oltu perheen tukena. Tuostahan helv etti vasta alkoi. Sitä on piisannut näihin päiviin. Siskon appivanhemmat ovat olleet todella isossa tukiroolissa. Onneksi. Sillä siskolla olisi ollut ainoastaan mä ja mieheni.

Tarina jota ei järki selitä, mitä tapahtui jne. Alkuperäisesä jutussa oli puhetta terapiasta ja siitä, ettei vastauksia aina saa. Sen kun oppis ymmärtämään ja hyväksymään. 

Ja tällaista tuon kuvaamasi miehen toimintaa se äärivasemmistolainen bloggari Minkkinen ihailee ja kannustaa muitakin tekemään.

Hyi s**tana!!!

Vierailija
409/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan nauran kuinka ihmeen pyhänä te pidätte sitä avioliitonsatmaa ja avuoisena. Pitäkää hiukan löysemmät säännöt ja miehet muistakaa eikä jokaista vosua tarvitse ottaa omaksi ketä käyt polkasemassa.

Olen kuullut niin monta eri kohtaloa siksi olen tullut tähän tulokseen ja naiset ovat niin juonia että pidän ainoastaan kaverina muutamia ja nekin hyvin etäällä.

Ahaa,eli olet katkera ja yksinäinen. Happamia, sanoi kettu...

Vierailija
410/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin ihana juttu että pakahdun. NAINEN JÄTETTIIN!!! YES!!!!! YES!!!!! YES!!!!!!

Vierailija
411/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen

Järkevä mies ettei jättänyt kassejaan sinne exän luo.

Olisi vielä kerran tyhjentänyt kassinsa.

Vierailija
412/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI SAA JATKAA, KOPIOITU!

Mitä sittten?

Olisiko parempi ettet olisi tällä sivustolla koska tämä ei selvästikään sovi sinulle?

Vierailija
413/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin. Ei omaa onneaan tarvitse kenellekään julistaa, samalla muita vähätellen ja pilkaten. Tuo kommentti ei kuvastanut  minkäänlaista aitoutta ja tyytyväisyyttä. 

Itse olisin hyvin kiitollinen, jos elämäni olisi mennyt kuten aikanaan unelmoin. Silti kaikkien rankkojen kokemusten ja sinisilmäisen hyväuskoisuudenkin jälkeen vielä löydän iloa tuottavia asioita, ja aina on joku, jolla asiat ovat sata kertaa huonommin. Heille lähetän kaiken empatiani.

Vierailija
414/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen "helmen" sai se uusi nainen. Uh. 

Vierailija
415/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne naiselle

Kamala akka tietoisesti perheen rikkoja 

Tuossa muuta kamalaa ollut kuin itsekäs sikamies!

Vierailija
416/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevä mies, että otti ja lähti noin reippaasti. Mari ilmeisesti avuton ripustautujatyyppi. Miehen lähdön jälkeen Marin ystävän piti käyttää Maria suihkussa, vaihtaa hänen lakanat ja tehdä ruokaa Marin puolesta ja Marin isä hoiti lakiasiat.

Tarkoitat että järkevä mies hylkää lapsensa reippaasti.

Tarina ei kerro oliko mies edes halunnut lapsia.

Vierailija
417/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin. Ei omaa onneaan tarvitse kenellekään julistaa, samalla muita vähätellen ja pilkaten. Tuo kommentti ei kuvastanut  minkäänlaista aitoutta ja tyytyväisyyttä. 

Itse olisin hyvin kiitollinen, jos elämäni olisi mennyt kuten aikanaan unelmoin. Silti kaikkien rankkojen kokemusten ja sinisilmäisen hyväuskoisuudenkin jälkeen vielä löydän iloa tuottavia asioita, ja aina on joku, jolla asiat ovat sata kertaa huonommin. Heille lähetän kaiken empatiani.

Vinoa huumoria ja sarkasmia käyttäen muita alaspainavat ovat harvoin loppu viimein onnellisia elämänsä valintoihin.

Vierailija
418/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miehellä oli salasuhde vaimonsa ystävän kanssa?

Vierailija
419/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevä mies, että otti ja lähti noin reippaasti. Mari ilmeisesti avuton ripustautujatyyppi. Miehen lähdön jälkeen Marin ystävän piti käyttää Maria suihkussa, vaihtaa hänen lakanat ja tehdä ruokaa Marin puolesta ja Marin isä hoiti lakiasiat.

Tarkoitat että järkevä mies hylkää lapsensa reippaasti.

Tarina ei kerro oliko mies edes halunnut lapsia.

Jokainen mies joka loikkaa kieli pitkänä naisen kanssa petiin - eikä ole käynyt vasektomiassa - haluaa lapsia. 

Vierailija
420/519 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurit ja suku vilkuttamassa lähtiäisseremonioissa. Kas kun ei torvisoittokunta ja kirkkokuoro.

Nämä on niin suurenneltuja ja väritettyjä juttuja, että voisi jättää kertomatta. Naisen vaisto ei petä, ei koskaan. Miten voizi olla mahdollista, että mies seurustelee toisen naisen kanssa vuosikaudetniin, että vaimo ei muka huomaa mitään. Koskee myös tämän keskustelun aihetta Maria.  Miten mies tapailee sitä toista? Satoja keksittyjä harrastukseen liittyviä menoja? Olemattomia työmatkoja? Mitä? Ja nuo klassikot puhelin kädessä jatkuvasti, muuttunut olemus jne jne jne. Nainen ei huomaa mitään. Hah ja höpöhöpö. Läheisriippuvainen nainen ei myönnä tienneensä miehen kaksoiselämästä mitään, vaikka tietää tasan tarkkaan. Kyseessä voi olla häpeä statuksen muutoksesta, elättäjästä, oikeutettu huoli lasten asioista. Mutta tiennyt on, miksk valehtelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän