Mies jätti lyhyellä ilmoituksella 16 vuoden avioliitosta ja lähti kahdessa tunnissa ovesta ulos
Oli tavallinen kevättalven sunnuntai-ilta. Mari seisoi keittiötason äärellä, aviomiehensä hänen rinnallaan. Mies ja lapset olivat juuri palanneet hiihtolomareissulta ja pariskunta valmisti perheelle iltapalaa kotona.
Kun puoliso kertoi olevansa todella rakastunut, oli Mari ensin imarreltu. Hän muiskautti suukon poskelle ja vastasi rakkaudentunnustukseen. Viikossa toista oli ehtinyt jo kaivata.
Tomaattiveitsi pysähtyi matkallaan puoliväliin, kun mies tokaisikin, ettei rakkauden kohteena suinkaan ollut Mari, vaan toinen nainen. Kuudentoista vuoden suhde oli tulossa päätökseen.
Nykyään Mari kutsuu illan tapahtumia kahden tunnin avioeroksi.
Alkušokin jälkeen hän kiirehti vessaan, jossa romahti lattialle. Mies soitti Marin ystävälle, joka saapui paikalle, kun mies jo pakkasi tavaroitaan.
Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen. Neljään kuukauteen Mari tai lapset eivät saaneet häneen mitään yhteyttä. Isä ei tavannut lapsiaan eikä asioista keskusteltu.
Koko ajan perheen kolme lasta olivat kuunnelleet yläkerrassa.
Marin isä hankki asianajajan ositusta varten ja ystävä kehotti selvittämään lasten huoltajuuskysymyksen lastenvalvojalla. Työnantaja mahdollisti pidemmän poissaolon ja rauhassa toipumisen.
Samalla ystävä talutti suihkuun, vaihtoi lakanat sänkyyn, kävi kotona pesemässä pyykkiä ja laittamassa ruokaa. Lopulta hän myös passitti Marin sairaanhoitajan puheille, mistä alkoi pitkä terapiapolku.
Terapeutin kanssa purettiin eron aiheuttamaa syyllisyydentunnetta siitä, ettei Mari ollut huomannut merkkejä uskottomuudesta aiemmin. Jälkikäteen oli käynyt ilmi, että miehen sivusuhdetta oli kestänyt ennen eroa jo monta vuotta.
Mari oli huomannut miehen käytöksessä muutoksia, joita hän ei kuitenkaan aiemmin ollut osannut epäillä. Mies oli yllättäen alkanut ostaa uusia vaatteita ja hygieniarutiinit tarkentuivat. Myös puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta.
– En tänä päivänäkään tiedä syytä miehen lähdölle tai sivusuhteelle, enkä koskaan saa tietää. Terapiassa opin, ettei minun tarvitsekaan tietää syytä. Muodostan omat arvoni ja oman käsitykseni siitä, mitä tapahtui. En voi kantaa syyllisyyttä toisen ratkaisuista, vaan omat ratkaisuni ovat ne tärkeimmät.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/40e6455a-b06e-4804-8f46-a96e6be1115b
Kommentit (519)
Älyttömistä tässä on ettei tuo lapanen siltikään saanut tehtyä avioeroa, kuin vasta neljän vuoden jälkeen. Vaikka hän oli se, joka jätti ja erosi suoraan toisen syliin. Niin että miksihän ne naiset tekee suurimman osan avioeroista?
Vierailija kirjoitti:
Outoja ja syyllistäviä kommentteja jätettyä vaimoa kohtaan. Luottaminen on suhteen kulmakivi. Ei ole vaimon tehtävä epäillä ja vaatia puhelinta tarkastukseen yms.
Ainoa häpeän kantaja on pettäjä.
Pettäjän on vain pakkomielteisesti saatava käännettyä syyttävä sormi itsestä poispäin.
Jotkut paatuneet mieleltään vakavasti häiriintyneet sarjapettäjät pyrkivät häpeästä eroon selittämällä pettämistä ihannoivia tarinoita väittäen niitä tosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömistä tässä on ettei tuo lapanen siltikään saanut tehtyä avioeroa, kuin vasta neljän vuoden jälkeen. Vaikka hän oli se, joka jätti ja erosi suoraan toisen syliin. Niin että miksihän ne naiset tekee suurimman osan avioeroista?
Ei ole yhtään älytöntä, vaan suorastaan odotettavaa. Mies odotti, että petetty ja jätetty vaimo hakee yksin avioeroa, jotta julkisesti hän ei itse näytä niin pahalta. Ne on just noin kieroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään älytöntä, vaan suorastaan odotettavaa. Mies odotti, että petetty ja jätetty vaimo hakee yksin avioeroa, jotta julkisesti hän ei itse näytä niin pahalta. Ne on just noin kieroja.
Kyllä se on nimenomaan älytöntä, että voi olla noin itsekäs kusipää ettei edes tuohon ole. Miten se toinen nainen on jaksanut odotella noin kauan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nimenomaan älytöntä, että voi olla noin itsekäs kusipää ettei edes tuohon ole. Miten se toinen nainen on jaksanut odotella noin kauan?
Odotella mitä? Avioliitto oli tuossa kohtaa enää mustetta paperilla. Se tuskin merkitsi mitään enää noille, siis miehelle ja salarakkaalle.
Mari taisi pihdata, niin mies löysi naisen joka ei pihtaa. Sen pituinen se tarina oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin vuosien pettäminen tuli puolisolle aivan "yllättäen", vaikka kertoo että merkkejä oli ilmassa: puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta. Niin. No se on tällä palstallakin varmasti toista tuhatta kertaa sanottu, että tuo on nykyaikana se pettämisen merkki. Jos sellainen epäilys tulee, että onkohan, eiköhän ole, mitäköhän on.... niin asia rohkeasti pöydälle! Sanoo puolisolle, että mulla on paha olla, kun jostain kummasta tällaisia epäilyksiä nyt on tullut. Haluan päästä tästä pahasta olosta irti, joten avaisitko puhelimen lukituksesi ja ojennat tänne, niin mä kurkkaan että eihän mulla ole syytä huoleen.
Ja joku miettii: "en mä ehkä osaa etsiä niitä pettämisen merkkejä sieltä puhelimesta" ja mä vastaan: ei sun tartte. Uskollinen puoliso avaa sen puhelimensa ja ojentaa, pettävä puoliso ei niin tee. Ei ainakaan lonkalta heti siinä yllättävässä tilanteessa. Eli se pelkkä pyyntö riittää, puhelinta ei tarvitse oikeasti edes katsoa. Jos alkaa selitysten litannia miten puhelimessa on huippusalaisia työjuttuja tai mitä hyvänsä paskaa, niin sää tiedät: sitten se pettää sua.
Muistakaa tämä ohje ja käyttäkää sitä. Älkää olko niin kuin Mari, että epäilyksiä on ollut, mutta ette tee mitään. Sitten se maailma voi todellakin joku päivä pudota alta.
No en todellakaan anna mun puhelinta kenelekään eikä mulla oo ees puolisoa jota pettäisin.
Se olis saman tien eron paikka jos teoreettinen puoliso vaatis nähdä mun puhelimen tai läppärin sisällön. Ei sillä että siellä olisi mitään vaan tuollainen vaatiminen pitää lopettaa saman tien.
Niin kun sulla on siellä salattavaa. Onnea valitsemallasi tiellä. Jokainen täys'järkinen näyttää puhelimensa, jos siinä on rakkaus on oma rakas pelissä. Mutta samalla tavalla jättää näyttämättä. Jos näyttämällä saa aikaan eroriidan ja menettää toisen, niin puhelinhan jätetään näyttämättä. Toi on aivan helvetin simppeliä ja loogista.
Puhelimen näkemisen vaatimus on vallan halua, määräämisen halua ja sairasta mustasukkaisuutta. Toista ihmistä ei voi omistaa. Ihminen on vapaa lähtemään, jos haluaa.
Eli ihminen on vapaa lähtemään kun on LAPSET?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotella mitä? Avioliitto oli tuossa kohtaa enää mustetta paperilla. Se tuskin merkitsi mitään enää noille, siis miehelle ja salarakkaalle.
No kyllä minä väitän, että aika monelle naiselle on ongelma että ukko on naimisissa. Paperilla tai ei, etenkin jos tahallaan pitkittää sen tekemistä. Ei tarvitse nyt hölmöksi heittäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin vuosien pettäminen tuli puolisolle aivan "yllättäen", vaikka kertoo että merkkejä oli ilmassa: puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta. Niin. No se on tällä palstallakin varmasti toista tuhatta kertaa sanottu, että tuo on nykyaikana se pettämisen merkki. Jos sellainen epäilys tulee, että onkohan, eiköhän ole, mitäköhän on.... niin asia rohkeasti pöydälle! Sanoo puolisolle, että mulla on paha olla, kun jostain kummasta tällaisia epäilyksiä nyt on tullut. Haluan päästä tästä pahasta olosta irti, joten avaisitko puhelimen lukituksesi ja ojennat tänne, niin mä kurkkaan että eihän mulla ole syytä huoleen.
Ja joku miettii: "en mä ehkä osaa etsiä niitä pettämisen merkkejä sieltä puhelimesta" ja mä vastaan: ei sun tartte. Uskollinen puoliso avaa sen puhelimensa ja ojentaa, pettävä puoliso ei niin tee. Ei ainakaan lonkalta heti siinä yllättävässä tilanteessa. Eli se pelkkä pyyntö riittää, puhelinta ei tarvitse oikeasti edes katsoa. Jos alkaa selitysten litannia miten puhelimessa on huippusalaisia työjuttuja tai mitä hyvänsä paskaa, niin sää tiedät: sitten se pettää sua.
Muistakaa tämä ohje ja käyttäkää sitä. Älkää olko niin kuin Mari, että epäilyksiä on ollut, mutta ette tee mitään. Sitten se maailma voi todellakin joku päivä pudota alta.
No en todellakaan anna mun puhelinta kenelekään eikä mulla oo ees puolisoa jota pettäisin.
Se olis saman tien eron paikka jos teoreettinen puoliso vaatis nähdä mun puhelimen tai läppärin sisällön. Ei sillä että siellä olisi mitään vaan tuollainen vaatiminen pitää lopettaa saman tien.
Niin kun sulla on siellä salattavaa. Onnea valitsemallasi tiellä. Jokainen täys'järkinen näyttää puhelimensa, jos siinä on rakkaus on oma rakas pelissä. Mutta samalla tavalla jättää näyttämättä. Jos näyttämällä saa aikaan eroriidan ja menettää toisen, niin puhelinhan jätetään näyttämättä. Toi on aivan helvetin simppeliä ja loogista.
Puhelimen näkemisen vaatimus on vallan halua, määräämisen halua ja sairasta mustasukkaisuutta. Toista ihmistä ei voi omistaa. Ihminen on vapaa lähtemään, jos haluaa.
Eli ihminen on vapaa lähtemään kun on LAPSET?
Moni pettäjä tai sarjapettäjä on huono vanhemman roolissa. Lapset ovat heille vain välineitä huomionhakuisuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi se toinen nainen huomata sen vasta vuosien päästä, ettei eroa olekaan haettu. Tuo mieshän on sekaisin kuin seinäkello, mutta ei tuo toinen nainenkaan taida olla mikään ruudinkeksijä.
Törkeä, sadistinen ja narsistinen muoto on alkaa salasuhteilemaan puolison ollessa yhteisesti suunnitellusti raskaana.
Ja hypätä lapsen synnyttyä lennosta salasuhdekumppanin matkaan.
Tuollainen käytös on todella halveksuttavaa yhteiskunnassamme ja siksi syystä sellaisia pidetään vanhempina alimpaan pohjasakkaa kuuluvina.
Kumppanin voi jättää vaikka minuutissa jos kehtaa olla niin mulkero mutta YHTEISIÄ LAPSIA EI voi noin vaan hylätä. Törkeää itsekästä paskaa!
Monen pettäjän vanhemmuus on vajaata ja huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikissa tilanteissa. Taidat olla pettäjä kun reagoit noin voimakkaasti itsellesi tuntemattoman kommenttiin.
Mistä tuo vihamielinen reaktiosi oikein kumpuaa?
Oletko kenties jäänyt kiinni salasuhteilusta kun (varmaan jo ex)-puolisosi on nähnyt vaikkapa kylpyhuoneeseen jääneestä puhelimestasi totuuden?
Mitenköhän lapset nyt kun ovat täysi-ikäisiä? Ovatko antaneet ns. "lapsen kädestä" noin sairaalle isälle kaikki pettymykset ja nöyryytykset mitä hän on tuottanut?
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, mutta sellaista vain tapahtuu. Ei me ihmiset mitään joutsenia olla jotka on ikuisesti yhdessä. Ihmisen elämä on pitkä (jos nyt oletetaan näin), miten ihmeessä siinä jaksaa katsoa vuosikymmeniä samaa puolisoa? Ei mitenkään.
Ettei jaksa katsoa lapsiaankaan? Neljään kuukauteen..?
Miten voi ero ottaa joillekin noin koville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä julkisesti? Mitä ihmettä ja ketä varten tuollaista näytelmää käytäisiin?
Et jaksaisi siis katsoa lapsiasiakaan ja jättäisit heidät hoitamatta neljään kuukauteen? Eihän tällainen ihminen ole normaali millään tavalla ja voi vaan miettiä, mitä tuollainen aiheuttaa lapsillekin.