Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti lyhyellä ilmoituksella 16 vuoden avioliitosta ja lähti kahdessa tunnissa ovesta ulos

Vierailija
11.07.2026 |

Oli tavallinen kevättalven sunnuntai-ilta. Mari seisoi keittiötason äärellä, aviomiehensä hänen rinnallaan. Mies ja lapset olivat juuri palanneet hiihtolomareissulta ja pariskunta valmisti perheelle iltapalaa kotona.

Kun puoliso kertoi olevansa todella rakastunut, oli Mari ensin imarreltu. Hän muiskautti suukon poskelle ja vastasi rakkaudentunnustukseen. Viikossa toista oli ehtinyt jo kaivata.

Tomaattiveitsi pysähtyi matkallaan puoliväliin, kun mies tokaisikin, ettei rakkauden kohteena suinkaan ollut Mari, vaan toinen nainen. Kuudentoista vuoden suhde oli tulossa päätökseen.

Nykyään Mari kutsuu illan tapahtumia kahden tunnin avioeroksi.

Alkušokin jälkeen hän kiirehti vessaan, jossa romahti lattialle. Mies soitti Marin ystävälle, joka saapui paikalle, kun mies jo pakkasi tavaroitaan.

Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen. Neljään kuukauteen Mari tai lapset eivät saaneet häneen mitään yhteyttä. Isä ei tavannut lapsiaan eikä asioista keskusteltu.

Koko ajan perheen kolme lasta olivat kuunnelleet yläkerrassa.

Marin isä hankki asianajajan ositusta varten ja ystävä kehotti selvittämään lasten huoltajuuskysymyksen lastenvalvojalla. Työnantaja mahdollisti pidemmän poissaolon ja rauhassa toipumisen.

Samalla ystävä talutti suihkuun, vaihtoi lakanat sänkyyn, kävi kotona pesemässä pyykkiä ja laittamassa ruokaa. Lopulta hän myös passitti Marin sairaanhoitajan puheille, mistä alkoi pitkä terapiapolku.

Terapeutin kanssa purettiin eron aiheuttamaa syyllisyydentunnetta siitä, ettei Mari ollut huomannut merkkejä uskottomuudesta aiemmin. Jälkikäteen oli käynyt ilmi, että miehen sivusuhdetta oli kestänyt ennen eroa jo monta vuotta.

Mari oli huomannut miehen käytöksessä muutoksia, joita hän ei kuitenkaan aiemmin ollut osannut epäillä. Mies oli yllättäen alkanut ostaa uusia vaatteita ja hygieniarutiinit tarkentuivat. Myös puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta.

– En tänä päivänäkään tiedä syytä miehen lähdölle tai sivusuhteelle, enkä koskaan saa tietää. Terapiassa opin, ettei minun tarvitsekaan tietää syytä. Muodostan omat arvoni ja oman käsitykseni siitä, mitä tapahtui. En voi kantaa syyllisyyttä toisen ratkaisuista, vaan omat ratkaisuni ovat ne tärkeimmät.

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/40e6455a-b06e-4804-8f46-a96e6be1115b

Kommentit (521)

Vierailija
361/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä toinen nainen pystyy elämään tämän pettäjän kanssa, joka ei osaa erota reilusti? Pelkääkö aina onko miehellä toinen? 

Minä veikkaan että miehessä on jotain erityisen upeaa, joku ominaisuus mikä saa naiset suunniltaan. Muuten ei selity tuo exän täysromahdus ja nyxän menneiden unohtaminen(hyväksyy miehen temput exälleen).

Varakkuus ja asema selittävät sen. . .

Vierailija
362/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkaha komea, rikas ja isomelainen lentäjätoimitusjohtajadippainssi se mies on kun saanu kaks naista. 

Itellä hankala saa edes deiteille pääsyä vaikka olenkin komeahko, varakas ja isomelainen insinööri.

Kuvailet itseäsi naisille isomelaisena ja ihmettelet, miks eivät lähde😂

Millä muulla sitä kirkkovenettä soudetaan kuin isolla melalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen salasuhteilu ja lennosta vaihtaminen luo elämämittaisen leiman tekijäänsä.

Yhteiskuntamme on entistä tuomitsevampi aiheessa.

Ja hyvä niin.

Missä maalaiskylän pienissä ympyröissä oikein pyörit?

Kuka tuomitsee ja missä? En minä tiedä tuttavapiirin pariutumisista tarkemmin. Kuka erosi siististi, kuka petti, kenen ex oli karmea ihminen muuten vaan.

Ehkä sinua ei kiinnosta muut ihmiset? Yleisesti ottaen kiinnostaa, ja tietysti pienessä maassa jutut kulkee. Ei Suomessa ole niin isoa kaupunkia, etteivät ihmiset tuntisi toisiaan ja juttelisi.

No en minä tunne edes naapureitani eikä mitään hajua onko toimiston pirkko sinkku vai varattu kun se multa suihin ottaa.

Sellanen fantasia siellä. 

Mikä tässä on fantasiaa? Sanoisin että 95% suomalaisista ei tunne naapureitaan ja joka ainoalla toimistolla on vähintään yksi seksisuhde menossa millä tahansa ajanhetkellä.

Kukaan normi nainen ei ota randommieheltä suihin, oli varattu tai ei. Se ei todellakaan ole mikään nautinnollinen toimenpide. Pitkässä ja rakkaussuhteessa tilanne voi olla toinen.

Ja silti näin tapahtuu päivittäin ja useassa paikassa

Vierailija
364/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin vuosien pettäminen tuli puolisolle aivan "yllättäen", vaikka kertoo että merkkejä oli ilmassa: puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta. Niin. No se on tällä palstallakin varmasti toista tuhatta kertaa sanottu, että tuo on nykyaikana se pettämisen merkki. Jos sellainen epäilys tulee, että onkohan, eiköhän ole, mitäköhän on.... niin asia rohkeasti pöydälle! Sanoo puolisolle, että mulla on paha olla, kun jostain kummasta tällaisia epäilyksiä nyt on tullut. Haluan päästä tästä pahasta olosta irti, joten avaisitko puhelimen lukituksesi ja ojennat tänne, niin mä kurkkaan että eihän mulla ole syytä huoleen.

Ja joku miettii: "en mä ehkä osaa etsiä niitä pettämisen merkkejä sieltä puhelimesta" ja mä vastaan: ei sun tartte. Uskollinen puoliso avaa sen puhelimensa ja ojentaa, pettävä puoliso ei niin tee. Ei ainakaan lonkalta heti siinä yllättävässä tilanteessa. Eli se pelkkä pyyntö riittää, puhelinta ei tarvitse oikeasti edes katsoa. Jos alkaa selitysten litannia miten puhelimessa on huippusalaisia työjuttuja tai mitä hyvänsä paskaa, niin sää tiedät: sitten se pettää sua.

Muistakaa tämä ohje ja käyttäkää sitä. Älkää olko niin kuin Mari, että epäilyksiä on ollut, mutta ette tee mitään. Sitten se maailma voi todellakin joku päivä pudota alta.

No yleensä ne merkit tajuaa vasta jälkikäteen.

Itselle ei tule mieleenkään pyytää puolison puhelinta nähtäväksi. Se on hänen yksityisaluetta. Toki jos jotain epäilisin, ottaisin asian muuten puheeksi. Toistaiseksi ei ole tarvinnut. 36v. naimisissa. 

Vierailija
365/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin vuosien pettäminen tuli puolisolle aivan "yllättäen", vaikka kertoo että merkkejä oli ilmassa: puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta. Niin. No se on tällä palstallakin varmasti toista tuhatta kertaa sanottu, että tuo on nykyaikana se pettämisen merkki. Jos sellainen epäilys tulee, että onkohan, eiköhän ole, mitäköhän on.... niin asia rohkeasti pöydälle! Sanoo puolisolle, että mulla on paha olla, kun jostain kummasta tällaisia epäilyksiä nyt on tullut. Haluan päästä tästä pahasta olosta irti, joten avaisitko puhelimen lukituksesi ja ojennat tänne, niin mä kurkkaan että eihän mulla ole syytä huoleen.

Ja joku miettii: "en mä ehkä osaa etsiä niitä pettämisen merkkejä sieltä puhelimesta" ja mä vastaan: ei sun tartte. Uskollinen puoliso avaa sen puhelimensa ja ojentaa, pettävä puoliso ei niin tee. Ei ainakaan lonkalta heti siinä yllättävässä tilanteessa. Eli se pelkkä pyyntö riittää, puhelinta ei tarvitse oikeasti edes katsoa. Jos alkaa selitysten litannia miten puhelimessa on huippusalaisia työjuttuja tai mitä hyvänsä paskaa, niin sää tiedät: sitten se pettää sua.

Muistakaa tämä ohje ja käyttäkää sitä. Älkää olko niin kuin Mari, että epäilyksiä on ollut, mutta ette tee mitään. Sitten se maailma voi todellakin joku päivä pudota alta.

No en todellakaan anna mun puhelinta kenelekään eikä mulla oo ees puolisoa jota pettäisin. 

Se olis saman tien eron paikka jos teoreettinen puoliso vaatis nähdä mun puhelimen tai läppärin sisällön. Ei sillä että siellä olisi mitään vaan tuollainen vaatiminen pitää lopettaa saman tien.

Juuri näin

Vierailija
366/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan anna mun puhelinta kenelekään eikä mulla oo ees puolisoa jota pettäisin. 

Se olis saman tien eron paikka jos teoreettinen puoliso vaatis nähdä mun puhelimen tai läppärin sisällön. Ei sillä että siellä olisi mitään vaan tuollainen vaatiminen pitää lopettaa saman tien.

Niin kun sulla on siellä salattavaa. Onnea valitsemallasi tiellä. Jokainen täys'järkinen näyttää puhelimensa, jos siinä on rakkaus on oma rakas pelissä. Mutta samalla tavalla jättää näyttämättä. Jos näyttämällä saa aikaan eroriidan ja menettää toisen, niin puhelinhan jätetään näyttämättä. Toi on aivan helvetin simppeliä ja loogista.

Puhelimen näkemisen vaatimus on vallan halua, määräämisen halua ja sairasta mustasukkaisuutta. Toista ihmistä ei voi omistaa. Ihminen on vapaa lähtemään, jos haluaa.

Vierailija
367/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinpäin tapahtuu vähintään yhtä useasti, mutta ketään ei kiinnosta miten se jätetty mies voi.

Ei tietenkään, koska tässä yhteiskunnassa mies on aina ansainnut sen jättämisen.

Vierailija
368/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoa joskus auto ja yllätys mitä kaikkea autosta löytyy mattojen alta irrota penkit ja muuta . Ihmettä ilmestyy . 

Joo, pura auto osiin.

Vierailija
369/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun sulla on siellä salattavaa. Onnea valitsemallasi tiellä. Jokainen täys'järkinen näyttää puhelimensa, jos siinä on rakkaus on oma rakas pelissä. Mutta samalla tavalla jättää näyttämättä. Jos näyttämällä saa aikaan eroriidan ja menettää toisen, niin puhelinhan jätetään näyttämättä. Toi on aivan helvetin simppeliä ja loogista.

Juu ei, ei meillä näytetä toisillemme puhelimia. Tai siis, voihan toinen salaa sitä lukea. Mut enpä ole huomannut näin käyvän. Jos kumpikaan tuntee tarvetta tutkia toisen puhelin, on liitto kriisissä.

Vierailija
370/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä toinen nainen pystyy elämään tämän pettäjän kanssa, joka ei osaa erota reilusti? Pelkääkö aina onko miehellä toinen? 

Minä veikkaan että miehessä on jotain erityisen upeaa, joku ominaisuus mikä saa naiset suunniltaan. Muuten ei selity tuo exän täysromahdus ja nyxän menneiden unohtaminen(hyväksyy miehen temput exälleen).

Varakkuus ja asema selittävät sen. . .

Tai ihan vaan se, että nainen on satsannut paljon suhteeseen. Että suhde on hänelle paljon merkityksekkäämpi kuin sitten miehelle.

Nainen esimerkiksi yleensä ymmärtää, että perhe on lapsille todella tärkeä yksikkö. Hän on saattanut tehdä suuriakin uhrauksia sen eteen, että perhe pysyy kasassa. Mitä enemmän satsaa johonkin, sitä enemmän siihen kiinnittyy. Mitä enemmän kiinnittyy, sitä karummalta menetys tuntuu.

Ja onhan tuo tietysti valtava shokki perusturvallisuudelle.

Mutta en usko, että mies olisi mitenkään erityisen upea. Eihän upea mies tietenkään näin toimi.

Vierailija
371/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kylli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin hoiti toinen täti hommansa, ehkä kuitenkin melko hitaasti sai Matin. Siihen meni usea vuosi.

Täähän se yleensä on, ettei uskalleta lopettaa sitä edellistä liittoa, koska mitäs jos uus nainen ei ookkaan halukas pitempään suhteeseen vaan lähtee litomaan. Sitä vaimoa pidetään siinä vähän niinkun turvaverkkona ettei putoo tyhjän päälle ja jää yksin. Toisaalta syy saattaa olla myös niinkin yksinkertainen kuin että mies odottaa, että lapset ovat kyllin isoja. 

Kerran juttelin yhden pitkän linjan miehen kanssa aiheesta. Sanoi suoraan olevansa vaimonsa kanssa yhdessä niin kauan, kunnes löytää toisen. Oli jo pidemmän aikaa etsitnyt sitä toista. Ei lasten hyvinvointi liittynyt asiaan mitenkään. Ja ei kuulemma ollut vaihtoehto erota sinkuksi. 

Kaikki miehet eivät ole samanlaisia, eronneetkaan.

Vierailija
372/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen salasuhteilu ja lennosta vaihtaminen luo elämämittaisen leiman tekijäänsä.

Yhteiskuntamme on entistä tuomitsevampi aiheessa.

Ja hyvä niin.

Missä maalaiskylän pienissä ympyröissä oikein pyörit?

Kuka tuomitsee ja missä? En minä tiedä tuttavapiirin pariutumisista tarkemmin. Kuka erosi siististi, kuka petti, kenen ex oli karmea ihminen muuten vaan.

Ehkä sinua ei kiinnosta muut ihmiset? Yleisesti ottaen kiinnostaa, ja tietysti pienessä maassa jutut kulkee. Ei Suomessa ole niin isoa kaupunkia, etteivät ihmiset tuntisi toisiaan ja juttelisi.

No en minä tunne edes naapureitani eikä mitään hajua onko toimiston pirkko sinkku vai varattu kun se multa suihin ottaa.

Sellanen fantasia siellä. 

Mikä tässä on fantasiaa? Sanoisin että 95% suomalaisista ei tunne naapureitaan ja joka ainoalla toimistolla on vähintään yksi seksisuhde menossa millä tahansa ajanhetkellä.

Kukaan normi nainen ei ota randommieheltä suihin, oli varattu tai ei. Se ei todellakaan ole mikään nautinnollinen toimenpide. Pitkässä ja rakkaussuhteessa tilanne voi olla toinen.

Voi ottaa halutessaan miellyttää ja suunnitellessaan jotakin mielessään. Eri asia, lähteekö mies mukaan suunnitelmiin.

Vierailija
373/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommasiko lapsetkin terapiaan? Hoitiko isä ja ystävä lapset, kun akka makasi p€rs€ homeessa sängyllä ulisemassa..... yhyyhyyhy.... voi v/##u.

Se ukkohan tuossa kakaransa hylkäsi.

Vierailija
374/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei pysty edes suihkussa käymään , ruokaa laittamaan tai lalanoita vaihtamaan, niin tuskin pystyy lapsistakaan tuossa tilassa huolehtimaan. Herää siis kysymys, kuka huolehti lapsista nuo kuukaudet kun äiti oli pois pelistä ja isä häipynyt. 

Vierailija
375/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommasiko lapsetkin terapiaan? Hoitiko isä ja ystävä lapset, kun akka makasi p€rs€ homeessa sängyllä ulisemassa..... yhyyhyyhy.... voi v/##u.

Se ukkohan tuossa kakaransa hylkäsi.

Mistä sitä tietää onko ne sen miehen lapsia

Vierailija
376/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyviä ja osuvia havaintoja!!!

Palstalla pyörivä somessaan pettämistä viimeiseen saakka puolustava narsistinen sarjapettäjä on tietenkin eri mieltä. 😉

Vierailija
377/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Suuri osa ihmisistä on rakastunut rakkauteen, ihminen on vain välikappale tunteen aikaansaamiseksi. Rakastaminen vaatii kypsää luonnetta"

Hupaisa kommentti, koska rakkaus ei ole tunne. Suurin osa ihmisistä ei kyllä tiedä mitä Rakkaus on. Sen verran totta tässä. 

Vierailija
378/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja ja syyllistäviä kommentteja jätettyä vaimoa kohtaan. Luottaminen on suhteen kulmakivi. Ei ole vaimon tehtävä epäillä ja vaatia puhelinta tarkastukseen yms. 

Ainoa häpeän kantaja on pettäjä. 

Vierailija
379/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota jäin vähän ihmettelemään että aikuinen ihminen menee noin toimintakyvyttömäksi vaikka on huollettavia lapsiakin. Meitä on monia, jotka ovat tulleet jätetyiksi enemmän tai vähemmän korrektisti, samoin olen menettänyt yhden puolison kuolemalle. Ei siinä itku auta, arjesta on selvittävä joka tapauksessa.

Ja täytyy olla aika sinisilmäinen ja naivi jos kuvittelee että noin käy muille , minulle ei koskaan.

Elämä kun on aika arvaamatonta, meille kaikille.

Millainen nainen jätetään yhtäkkiä täydellisestä suhteesta. Nainen on tottunut määräämään perheessä ja hän on kuvitellut olevansa joku matriarkka, joka tietää, miten asiat pitää hoitaa. Hän on myös ’’kouluttanut’’ miestä ja kehunut muillekin miten on saanut miehen sellaiseksi kuin on halunnut. Hän on pitänyt miestä ihan lapasena, josta ei ole mihinkään ilman häntä. Hän on määrännyt miehen harrastukset ja kaverit. Jos suhteessa on omaa aikaa joku tarvinnut, niin se oon hän, ei mies. Miehelle lastenhoito, ruoanlaitto jne. ovat mukavaa puuhastelua, hänelleå ne ovat työtä ja siitä hän on jaksanut muistuttaa miestäkin. Hän on tehnyt suhteesta täydellisen omasta mielestään kysymättä miehen mielipidettä. Mies on vaiennut säästääkseen perheen konflikteilta.

Aikamoisia oletuksia täällä heidän suhteestaan. Mitään tuohon viittaavaa ei jutussa kerrottu. Mut toki palsta tietää aina parhaiten. Palsta ei petä. 

Kirjoitus ei varmaan ollut pelkästään heidän suhteestaan.

Jaa "varmaan"? No sittenhän oletukset ovat varmaan oikeita. Varmaan.

Tässä nyt voidaan keskustella laajemminkin, mikä ajaa parit eroon ’’ täydellisistä’’ liitostaan ja miksi joku lähtee ’’ varoittamatta’’ ja miksei toinen huomaa liitossa mitään vikaa.

No jos laajemminkin olisit halunnut spekuloida, olisit kirjoittanut miehestä myös vastaavan spekuloinnin. 

Vierailija
380/521 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kylli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin hoiti toinen täti hommansa, ehkä kuitenkin melko hitaasti sai Matin. Siihen meni usea vuosi.

Täähän se yleensä on, ettei uskalleta lopettaa sitä edellistä liittoa, koska mitäs jos uus nainen ei ookkaan halukas pitempään suhteeseen vaan lähtee litomaan. Sitä vaimoa pidetään siinä vähän niinkun turvaverkkona ettei putoo tyhjän päälle ja jää yksin. Toisaalta syy saattaa olla myös niinkin yksinkertainen kuin että mies odottaa, että lapset ovat kyllin isoja. 

Kerran juttelin yhden pitkän linjan miehen kanssa aiheesta. Sanoi suoraan olevansa vaimonsa kanssa yhdessä niin kauan, kunnes löytää toisen. Oli jo pidemmän aikaa etsitnyt sitä toista. Ei lasten hyvinvointi liittynyt asiaan mitenkään. Ja ei kuulemma ollut vaihtoehto erota sinkuksi. 

Kaikki miehet eivät ole samanlaisia, eronneetkaan.

Sellaista ei tuossa taidettu väittääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi