Suomalaiset sananlaskut jotka joutavat romukoppaan
Aloitan:
"Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa"
Parisuhteen haluavilla ja parisuhteessa olevien vaarallisin sananlasku. Huonoa vuorovaikutusta myös kaveripiirissä ja työpaikalla.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Ei ole pätenyt suomalaisiin kymmeniin vuosiin. Koko kansa uskoo pikavoittoihin
Harva tajuaa edes sitä, että pivo = käsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Ei ole pätenyt suomalaisiin kymmeniin vuosiin. Koko kansa uskoo pikavoittoihin
Harva tajuaa edes sitä, että pivo = käsi.
tarkemmin sanottuna se tarkoittaa mittayksikkönä kouraa tai kourassa, jolloin se tosiaankin tarkoittaa, että parempi se yksi saalislintu kourassa kuin kymmenen oksalla
Aloitan:
"Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa"
Parisuhteen haluavilla ja parisuhteessa olevien vaarallisin sananlasku. Huonoa vuorovaikutusta myös kaveripiirissä ja työpaikalla.
meniköhän tässä nyt sanonnan tarkoitus ja argumentti ristiin?
Vierailija kirjoitti:
Uusi hokema ei ole sananlasku.
Sääli on sairautta viittaa siihen asennoitumiseen, että säälivä laittaa toisen alempaan asemaan kuin itse. Auttaa ja tukea voi ilman sääliä. Ei kukaan halua että heitä säälitään.
Olen kuullut tätä käytettvävän vain merkityksessä "en halua auttaa muita ja haluan itse kaiken"
Eipä jouda tämä romukoppaan: luin lapsena tämän isän liiton lehdestä:
"Omiin housuihin pskntamisen joutuu useinmiten itse siivoamaan."
Tarkoittaa sitä, et jos sössii, niin itse ne jäljet on siivottava eikä pistää muita tekemään sitä.
(pskhousuja ei siivota muilta kuin lapsilta ja vanhuksilta).
Vierailija kirjoitti:
Ahkeruus kovan onnen voittaa.
Höpö höpö, vaikka miten ahkeroisi, ei kamalia elämänkohtaloita sillä korjata.
Voittaa se siinä mielessä että mieluummin ottaisin ahkeruuden kuin kovan onnen, jos näiden väliltä pitää valita.
Romukoppa = mikä se edes on?
Syö kuin lintu = linnut syövät todella paljon, koska lentäminen vaatii energiaa
Parempi Kyy pillussa kun puun oksalla.
Ken vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Aivan sairas sananlasku ja ei kuulu tähän aikakauteen. Kunpa ei olisi kuulunut milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma maa mansikka, muu maa mustikka. On ajalta jolloin metsä oli yhteisomistuksessa ja peltomaa viljelijän omaa. Isojaon jälkeen näin ei ole Suomessa ollut. Tosin juuri kukaan ei tiedä että sanonta tulee maiden omistuksesta, kaikki luulee että marjojen mausta.
Se on ihan vaan alleeli, mutta enemmän marjojen makuun liittyvä kuin maanomistukseen. Nimittäin ennen isojakoa kun meteät olivat yhteisomistuksessa, my0s ne mansikat kasvoivat metsässä/yhteisniityillä. Ei niitä pellolla koskaan kasvatettu.
'Itku pitkästä ilosta' mitähän tuokin sanonta/sananlasku tarkoittaa....äiti usein toisteli sitä puheissaan
Suomalainen sananlasku. Heko heko ap. Ota asioista selvää ennenkuin kirjoittelet.
Mikä ihmisiöä vaivaa kon omivat kaiken tai haukkuvat omaa kansaa.
Sananlasku "puhuminen hopeaa, vaikeneminen kultaa" opettaa, että kuunteleminen on usein arvokkaampaa kuin turha puhuminen. Sen tarkka alkuperä on tuntematon. Ajatus on peräisin jo muinaisesta Egyptistä ja Raamatun viisauskirjoituksista.
Samaa sarjaa: ylpeys käy lankeemuksen edellä