Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyllinen olo kun lapsi kipeä ja joutuu olla töistä pois

Vierailija
30.03.2026 |

Mistä tämä ahdistava tunne tulee? Ajattelen todellakin lapsen parasta ja järjellä ajateltuna ymmärtää, ettei lapsen kuumeelle tms voi mitään. Mutta silti on joku syyllistävä ääni sisimmässä joka kerta, vaikka nytkin on ollut pitkään aika hyvää tuuria, ettei lapset ole edes sairastelleet kovasti. Onko muita, joille tulee hankala olo kun pitää töihin ilmoittaa ettei pääsekään? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toihan on JES! ei tarvii mennä duuniin.

Vierailija
2/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä juuri samanlaisten typerien ajatusten kanssa kamppailen. Tämä tunne tuli itselleni ihan yllätyksenä, eka lapsi kyseessä ja aloitti vasta vuoden alussa päivähoidossa. 

Kun tarkemmin mietin että mistä tämä ihme syyllistyminen johtuu, niin tunnen itseni jotenkin huijariksi. Vaikka siis lapsi on todellakin kipeä. Joku huijarisyndrooman sukulainen varmaan tämä olotila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi joutuu olemaan töistä pois, on se kyllä ihan kauheeta. Yksi ihminen vähemmän tienaamassa.

Vierailija
4/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä juuri samanlaisten typerien ajatusten kanssa kamppailen. Tämä tunne tuli itselleni ihan yllätyksenä, eka lapsi kyseessä ja aloitti vasta vuoden alussa päivähoidossa. 

Kun tarkemmin mietin että mistä tämä ihme syyllistyminen johtuu, niin tunnen itseni jotenkin huijariksi. Vaikka siis lapsi on todellakin kipeä. Joku huijarisyndrooman sukulainen varmaan tämä olotila.

Juuri tämä huijari olo tulee, vaikka tietää ettei todellakaan olisi pokkaa huijata :( Myös minulle nämä tunteet tuli yllätyksenä!

Vierailija
5/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi joutuu olemaan töistä pois, on se kyllä ihan kauheeta. Yksi ihminen vähemmän tienaamassa.

Lapset (alle12v) eivä käy töissä, ainakaan Suomessa.

Väitteesi on absurdi.

Vierailija
6/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla oli aina, kun lapset olivat pieniä. Olin asiantuntijatyössä, tein koulutuksia. Ei niitä tietenkään joka päivä ollut, vaan myös toimistopäivä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun riideltiin mieheni kanssa, kumpi joutuu jäämään kotiin. Hän ei muuten vaan periaatteesta ollut halukas olemaan kipeiden kanssa kotona. Sitten kun nuorempikin oli jo kouluiässä, ei tarvinnut enää kiistellä, kumpi jää kotiin, kun mies suostui mielellään.

Vierailija
7/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te laitatte jonkun elätin työn edelle? Ei ihme että talous on kuralla.

Vierailija
8/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietää ollakin. Mikään ei töissä vituta niin paljon kuin kakaroiden jatkuvan sairastamisen vuoksi töistä poissa olevat.

Vierailija
9/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin olet jonkun lapsi. Toivottavasti vanhempasi huolehtivat sinusta kotona, kun olit pieni ja kipeänä.

Vierailija
10/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee, vaikka olisin itse kipeänä. Heti töihin soittamisen jälkeen, etten pääse tulemaan, tulee tunne, että olisinkohan mä nyt sittenkin kyennyt.

Vierailija
11/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee, vaikka olisin itse kipeänä. Heti töihin soittamisen jälkeen, etten pääse tulemaan, tulee tunne, että olisinkohan mä nyt sittenkin kyennyt.

Tämä myös niin tuttua. Kyseenalaistaa viimeiseen asti, että onko nyt tarpeeksi kipeänä.

Vierailija
12/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sietää ollakin. Mikään ei töissä vituta niin paljon kuin kakaroiden jatkuvan sairastamisen vuoksi töistä poissa olevat.

Sinäkin olet jonkun lapsi. Toivottavasti vanhempasi huolehtivat sinusta kotona, kun olit pieni ja kipeänä.

Vierailija
13/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomasta ei kuulu potea tunnontuskia. Pakene tuollaisesta paikasta. En uskalla mennä saikulle koska pelkään pomon henkistä väkivaltaa on mennyttä aikaa. Lopeta. Menköön firma vaikka konkkaan. Varoita muita ihmisiä menemästä töihin paskaputiikkiin. Pomo hoitakoot paskaputiikkinsa itse.

Vierailija
14/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin olla syyllinen olo, jos käyttää lapsityövoimaa.

Vierailija
15/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekis mieli kolmatta lasta, että saisi taas isyyslomaa ja olla kotona hoitamassa sairasta lasta. Se oli ihanaa aikaa ja yhtään ei harmittanut.

Olen myös ollut itse saikulla kovan krapulan vuoksi ja dokannut etätyöpäivinä ja tehnyt omia hommia. :)

Vierailija
16/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kovat paineet asiasta. Teen kaikkeni, että saan esim mummon hoitamaan kipeää lasta. Vaikka minulla olisi täysi oikeus jäädä itse. Koen vahvasti, että petän työkaverini/olen epäluotettava työntekijä jos jään kotiin lapsen, tai oman sairauden takia. Minulle on tärkeää maine työntekijänä joka ei ole ikinä pois.

En ymmärrä, mistä tämä kumpuaa. Enkä tietenkään vaatisi keltään muulta samaa. Kun saan järjestettyä kipeälle lapselle hoitajan, olen aivan helpottunut että pääsenkin töihin (vaikka työni on hyvin kuormittavaa, enkä erityisesti nauti siitä koskaan. Poisjäänti ahdistaa silti vielä enemmän). Minulla on monta lasta ja pelkään, että kadun tätä syvästi myöhemmin, kun lapset kasvaneet. Olen aivan käytännössä laittanut työn lasteni edelle.

Vierailija
17/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu olemaan pois töistä, ei 'joutuu olla pois töistä'.

Vierailija
18/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vois vuorotella vaikka lapsen isän kanssa poissaoloja tai jos sukulaisissa tai ystävissä löytyy työttömiä tai eläkeläisiä niin pyydä hoitamaan sairasta lasta. 

Vierailija
19/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu olla vaan sun pitää olla tahi joudut olemaan, poikaseni

Vierailija
20/27 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu olemaan pois töistä, ei 'joutuu olla pois töistä'.

Aivan sama, oikeinkirjoitus ei ole nyt oleellista :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä