Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rääkyvät lapset pihalla - tukkikaa hyvät vanhemmat niiden turvat!

Vierailija
10.07.2026 |

Koko sisäpiha raikuu. Lapset kiljuvat täyttä kurkkua koko ajan. Pehmoisät istuvat penkillä selaamassa kännykkää typerä lehmänhymy naamallaan ja välillä huutavat sekaan Hyvä Nenna-Pertti!! Tai sitten seisovat aivottoman näköisinä kädet lanteilla seuraamassa pershedelmien elämöintiä, ylpeänä kun ovat saaneet itsestään ulos jotain noin ihmeellistä ja ainutlaatuista.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ne pskalapset voisi viedä joskus jonnekin eikä pitää niitä siinä samalla pihalla aamusta iltaan. Onhan noita leikkipuistoja jotka on ihan sitä varten tarkoitettu, että siellä voi purkaa energiaa. Metsäpolullekin voi lapset viedä. Mutta eihän se käy kun pitää sisäpihalla kiljua täysin palkein.

Ovatko lapset päivästä toiseen samalla tyhjällä pihalla, missä ei ole siis edes taloyhtiön leikkipuistoa? Sen ymmärtäisin kyllä, jos on taloyhtiön rakentama leikkipuisto pihalla, sitä vartenhan se siinä on että lapset siinä leikkivät, mutta jos ovat tyhjällä pihalla eikä koskaan missään muualla, niin onhan se erikoista.

Vierailija
62/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et ap ole koskaan ollut lapsi etkä rääkynyt pihalla. Ethän?

Kaikkien perheiden lapset ei kilju koko ajan. Joillakin tuntuu lapsetkin keskustelevan ihan normiäänellä ja vanhemmat puuttuu, jos alkaa volyymit nousta kilpahuudoksi.

Tässä on seurattu mökillä vastarannan lapsiperheen kesää. Ei ihme, että äiti tuntuu siinä huudossa kilahtavan vähintään kerran päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asun onneksi taajamassa ok-talossa. Mutta rehellisesti olen vain hyvilläni, että lapseni on kovaääninen. Minä en ollut enkä ole johtuen sekä luonteesta että fysiologisista syistä. Arvaapa, onko hiljaisuudesta ollut hyötyä? Ei, olen aina vain kärsinyt siitä eri tilanteissa. On ihanaa, kun omasta lapsestani lähtee ääntä. Rakastan sitä.

Vierailija
64/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ääntä ulos mahtuu.

Vierailija
65/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse asun onneksi taajamassa ok-talossa. Mutta rehellisesti olen vain hyvilläni, että lapseni on kovaääninen. Minä en ollut enkä ole johtuen sekä luonteesta että fysiologisista syistä. Arvaapa, onko hiljaisuudesta ollut hyötyä? Ei, olen aina vain kärsinyt siitä eri tilanteissa. On ihanaa, kun omasta lapsestani lähtee ääntä. Rakastan sitä.

Kukaan muu ei rakastakaan. Mieti, millaisen tulevaisuuden lapsellesi luot.

Vierailija
66/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuon tulevaisuus ihan hyvältä näyttää, kiitos vain. Älykkäämpi kuin moni aikuinen ja käyttäytyy fiksusti, ajattelee ennen kuin tekee jne. Kuten totesin, asumme omakotitalossa taajamassa ja lapsi saa ihan rauhassa esim. omalla pihallaan melskata leikkiessään. Ei minulla ole mitään tarvetta rajoittaa sitä, se on katsos meidän ihan oma pihamme.

Vierailija
67/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ne pskalapset voisi viedä joskus jonnekin eikä pitää niitä siinä samalla pihalla aamusta iltaan. Onhan noita leikkipuistoja jotka on ihan sitä varten tarkoitettu, että siellä voi purkaa energiaa. Metsäpolullekin voi lapset viedä. Mutta eihän se käy kun pitää sisäpihalla kiljua täysin palkein.

Ovatko lapset päivästä toiseen samalla tyhjällä pihalla, missä ei ole siis edes taloyhtiön leikkipuistoa? Sen ymmärtäisin kyllä, jos on taloyhtiön rakentama leikkipuisto pihalla, sitä vartenhan se siinä on että lapset siinä leikkivät, mutta jos ovat tyhjällä pihalla eikä koskaan missään muualla, niin onhan se erikoista.

Ei se nyt tyhjä piha ole. On siinä penkkejä ja puita ja nurtsi ja mattoteline missä kiipeilevät. Sekin ihan ravassa kun siinä teutaroivat. 

Vierailija
68/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karatepotku tyyliin Jackie chan suoraan kanveesiin kiljuvat porsaat tippuu 😘

Vierailija
69/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuon tulevaisuus ihan hyvältä näyttää, kiitos vain. Älykkäämpi kuin moni aikuinen ja käyttäytyy fiksusti, ajattelee ennen kuin tekee jne. Kuten totesin, asumme omakotitalossa taajamassa ja lapsi saa ihan rauhassa esim. omalla pihallaan melskata leikkiessään. Ei minulla ole mitään tarvetta rajoittaa sitä, se on katsos meidän ihan oma pihamme.

Semmonen huomautus vaan, että ei omakotitalon pihassakaan saan melskata ihan miten itse haluaa. Kunnalla on ympäristönsuojelumääräyksensä myös meteliä koskien. Myös asumisterveys täytyy ottaa huomioon, eli toisten asumista ei saa häiriköidä metelöimällä.

Vierailija
70/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ime persettäs

Vierailija
71/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäämpi kuin moni aikuinen, käyttäytyy fiksusti, ja silti huutaa kurkku suorana pihalla? Jokin ei nyt täsmää.

Vierailija
72/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla varmasti joku ongelma itsellään. Olen asunut vaikka missä, eikä lasten äänet koskaan olleet häiriöksi. Lapset pitävät ääntä (päiväsaikaan yleensä), mutta aika poikkeuksellista, että olisi jatkuvaa huutoa. Itse lähestyisin vanhempia suoraan ja kysyisin onko kaikki ok, kun lapset huutavat kokoajan. Mutta siitä ei taida kuitenkaan olla kyse.

Vierailija
73/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen huomautus vaan, että ei omakotitalon pihassakaan saan melskata ihan miten itse haluaa. Kunnalla on ympäristönsuojelumääräyksensä myös meteliä koskien. Myös asumisterveys täytyy ottaa huomioon, eli toisten asumista ei saa häiriköidä metelöimällä.

No voi herttinen, mikäs puolesta loukkaantuja lienet. Lapset saavat yöaikaa lukuunottamatta melskata ihan normaalisti pihoillaan, se lasketaan normaaliksi elämiseksi. Mutta ei meilläpäin edes ole mitään valittajia... Täällä tykätään lapsista.

Vierailija
74/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla varmasti joku ongelma itsellään. Olen asunut vaikka missä, eikä lasten äänet koskaan olleet häiriöksi. Lapset pitävät ääntä (päiväsaikaan yleensä), mutta aika poikkeuksellista, että olisi jatkuvaa huutoa. Itse lähestyisin vanhempia suoraan ja kysyisin onko kaikki ok, kun lapset huutavat kokoajan. Mutta siitä ei taida kuitenkaan olla kyse.

Kyllä, ongelma ovat juuri ne todella kovaa kiljuvat lapset. Valitettavasti se ei ole kovin poikkeuksellista nykyään. Ap

Vierailija
75/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäämpi kuin moni aikuinen, käyttäytyy fiksusti, ja silti huutaa kurkku suorana pihalla? Jokin ei nyt täsmää.

Niin. Luulitko, että älyä mitataan äänen hiljaisuuden kautta? Ei hän tietenkään esim. kaupassa huuda, vaan auttaa hyvinkin kohteliaasti. Kotona saa melskata ihan mielellään. Lapsilla pitää olla jokin paikka, jossa voida pitää ääntä.

Vierailija
76/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikoinaan vuokrakämpässä kerrostalossa, kun lapsi oli ihan pieni. Naapuri huusi ja hakkasi seinää ihan raivohulluna, kun lapsi päästi pienenkin äännähdyksen. Lapsi oli tosi rauhallinen eikä pitänyt yhtään meteliä, mutta joka kerta kun edes jokelteli, alkoi se aggressiivinen seinään hakkaaminen. Oli tosi pelottavaa ja onneksi päästiin muuttamaan pois aika pian.

Vierailija
77/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin aikoinaan vuokrakämpässä kerrostalossa, kun lapsi oli ihan pieni. Naapuri huusi ja hakkasi seinää ihan raivohulluna, kun lapsi päästi pienenkin äännähdyksen. Lapsi oli tosi rauhallinen eikä pitänyt yhtään meteliä, mutta joka kerta kun edes jokelteli, alkoi se aggressiivinen seinään hakkaaminen. Oli tosi pelottavaa ja onneksi päästiin muuttamaan pois aika pian.

Onneksi muutitte. Ja toivottavasti omakotitaloon.

Vierailija
78/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla varmaan nykyään jotain aivomätää, tms.

Vierailija
79/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla, kun olin lapsi, vanhemmat tulivat sanomaan jos metelöimme pihalla liikaa, vaikka asuimme omakotitalossa. Kiljumista ei vain pidetty kohteliaana käytöksenä Emme me lapset siitä millään tavalla vaurioituneet, opimme vain ottamaan muut huomioon.  Voisi toimia nykyäänkin.

Olen itse kasvattanut oma lapseni huomioimaan muitakin, hän on syntynyt vuonna 2009. 

Jostain syystä nykyvanhemnat eivät tunnu enää huomioivan muita ihmisiä ollenkaan. En ole ap, mutta meidänkin taloyhtiössä lapset huutavat ja rääkyvät pihalla niin, että äänet kuuluvat sisään asti. Jotkut vanhemmat ovat erityisen typeriä ja huudattavat lapsiaan pihalla, vaikka lapset itkevät taukoamatta väsymystä tms. Eivät tajua viedä lapsiaan sisälle, vaikka lapsi itkee minuuttitolkulla ja meteli on sisälle asti korviahuumaava. Kyllähän se olisi lapsenkin etu päästä lepäämään eikä huudattaa häntä pihalla. 

Lapset pitävät kovaa ääntä myös julkisissa kulkuneuvoissa ja kaupassa. Joskus joku lapsi alkaa kiljua ihan itsekseen kovaan ääneen, hän  haluaa ilmeisest  testata ääntään. Kaksi kertaa  olen huomannut, että vanhempi on tällöin kehottanut lasta olemaan hiljempaa. Normitilanne on nykyään se, että vanhempi ei pyri millään lailla ohjaamaa lastaan, mikä on hyvää ja mikä huonoa käytöstä, ja että kovaääninen huuto sattuu korviin. Nykyvanhemmat selvästikin pelkäävät kieltää ja rajata omia lapsiaan.

Saanko kysyä missä asut? Lähinnä hämmästelen sitä, että en ole esimerkiksi linja-autoissakaan tavannut yhtään turhaan huutavaa lasta. Toki vauvat saattavat itkeä, mutta mielestäni se on eri asia. Myöskään kaupoissa en ole havainnut lasten huutavan. Yksi raivokohtauksen saanut uhmaikäinen tulee mieleen, mutta siinäkin tapauksessa äiti teki kyllä kaikkensa tilanteessa. 

Lähinnä hämmästelen sitä, missä nämä alati turhaan huutavat ja mölyävät lapset ovat? Onko niitä erityisen paljon jollain tietyllä alueella?

Vierailija
80/103 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että aikuisten ääniin naapuri ei reagoinut mitenkään, vaikka parit bileetkin pidettiin. Mutta ilmeisesti se lapsen ääni triggeröi jotenkin, vaikka oli tosi vähäistä ääntä. Että kyllä sitä suoranaista lapsivihaa on.