Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua serkkuni lapsen kummiksi

Vierailija
10.07.2026 |

On jo hieman vihjaillut asiasta. Miten kieltäydyn katkaisematta välejä?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko halutaan kieltää ja unohtaa kokonaan tässä yhteiskunnassa, mutta kaksi asiaa siitä sen sijaan ehdottomasti halutaan säilyttää:  kirkkohäät ja kummius.

Aika huvittavaa.  Olen hyvinkin varma siitä, että. useimmat nämäkin suvivirren vastustajat ovat pestanneet kuitenkin lapsilleen kummit.

Ja kirkkohäät halutaan, että morsian saa arvokkaan seremonian ja prinsessapäivänsä.

Kummeilta saa kalliita lahjoja. Siksi ne halutaan pitää.

Ei saa. Vanhemmat ostavat itse ne kalliit lahjat.

t. Vanhempi ja viiden kummi

Vierailija
82/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko halutaan kieltää ja unohtaa kokonaan tässä yhteiskunnassa, mutta kaksi asiaa siitä sen sijaan ehdottomasti halutaan säilyttää:  kirkkohäät ja kummius.

Aika huvittavaa.  Olen hyvinkin varma siitä, että. useimmat nämäkin suvivirren vastustajat ovat pestanneet kuitenkin lapsilleen kummit.

Ja kirkkohäät halutaan, että morsian saa arvokkaan seremonian ja prinsessapäivänsä.

Oletko tietoinen, että alle puolet avioliitoista solmitaan nykyään kirkossa? Eli enemmistö pareista ei halua niitä kirkkohäitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kieltäydyt.

Simple.

Vierailija
84/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse hoidin asian sanomalla ihan suoraan "Kiitos, mutta en voi ruveta lapsellesi kummiksi.". Oho, se toimi ja etsivät toisen kummin.

Vierailija
85/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, ettei kakarasi kiinnosta pätkääkään.

Miksei serkkusi tiedä ettet tykkää lapsista? Ette edes tunne toisianne.

Vela-ystäväni kieltäytyi myös kummiudesta. Loukkasi h**vetisti, vaikken itse edes pyytänyt häntä kummiksi. Tiesin että kaverini inhoaa lapsia ja olin jo valinnut sylikummin. Typerä pappi alkoi hölöttää että saisi olla 2 kummia ja alkoi ahdistella veloja. Voi sitä silmien pyörittelyä ja murjottamista, kun pappi kerjäsi heistä kummia... pilasi lapseni ristiäiset melkein kokonaan.

Kummit pyydetään kyllä ennen ristiäisiä. Ja niitä tarvitaan väh kaksi. Ei niitä enää ristiäisissä ruveta mankumaan. 

Vierailija
86/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla lahja-automaatti. On ilmankin tiukka talous.

Miksi et voi lapselle antaa lahjaa? Oletpa itsekäs ja törkeä.

Etkö lukenut, että talous on tiukalla?!

Lahja-automaattius tarkoittaa sitä, että on annettava lahja lapsen syntymäpäivänä ja jouluna ja mahdollisesti kaikkina muina päivinä, milloin lapsi juhlii mitäkin.  Esim. minä en ollut varautunut siihen, että myös lapsen nimipäiviä juhlittiin aina ja isolla joukolla.  Kummi oli aina oltava paikalla.  Myös pidettiin koulun aloittajaisia, pääsiäiskutsuja, juhlittiin lapsen hiihtokilpailussa saamaa palkintoa ja tietysti ne pakolliset rippijuhlat ja valmistujaiset ja aina oletettiin, että kummi on se arvokkaimman lahjan antaja.  Kummin tärkeyttä korostettiin aina kovasti.

Kummin tehtäviin katsottiin myös lapsen vienti elokuviin, kun sieltä tuli joku lasten elokuva.  Myös seurakunnan järjestämiin lasten juhliin pyydettiin kummia viemään lasta.  

Minulla oli kuitenkin omatkin lapset ja pari muutakin kummilasta,  mutta tämä yksi piti ottaa kuin tärkeimpänä kaikista.  

Varattomuutta valitettiin ja sitten esitettiin, että eikö kummi voisi osallistua luistimien ja muiden urheiluvälineitten hankintaan kun heillä itsellä on niin tiukkaa.  Olin ihan että huoh.    Vain yksi lapsi heillä, minulla kaksi.

Eli miettikää tarkasti kun teitä kummiksi pyydetään, että mihin se mahdollisesti johtaa.  Yleensä ei näin kovaan myllytykseen joudu, mutta on se joskus mahdollistakin.  

Siitä jäi minulle hiukan ikävä maku, en ollut kaikkeen tuohon varautunut 

Häpeä ei ole sinun. Eikä kummi ole mikään rahoittaja.

Vierailija
87/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen, että alle puolet avioliitoista solmitaan nykyään kirkossa? Eli enemmistö pareista ei halua niitä kirkkohäitä. 

Kristilliset häät silti haluaa yllättävän moni. Hääjuhlathan ovat puhtaasti kristillinen toimitus, ja kyllä lähes kaikki haluavat juhlia omia häitään. Eli kyllä meissä kaikissa se kristillinen liekki elää vähän. Ja se on ihan inhimillistä. Häiden ei-kristillinen puoli on se juridinen toimitus, joka voidaan tarvittaessa hoitaa kokonaan ilman juhlia maistraatissa. Nimet vaan paperiin kahdentodistajan läsnäollessa, ja silloin oltaisiin aviossa. Mutta siihen päälle tulevat juhlat ovat kristillinen ja uskonnollinen toimi. 

Vierailija
88/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Mulla on kahdeksan kummi lasta ja koko ajan sais olla lompakko auki. Rippi juhliin 500, ylppäreihin tonnia, sitten on joulut, nimpparit, synttärit ja mulla on ihan helvetin pieni eläke, vähän päälle 900 netto. Jonnet kirjoittelee tänne tuhansien eläkkeistä. Ei oo sitä ensimmäistäkään tonnia enkä edes tunne ketään sellaista.

Vierailija
89/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä sinä asialle mitään voi, jos sinut kirjataan kummiksi. 

Mutta eipä se kirjaaminen mihinkään velvoitakaan. Ja siihenhän se kummius loppuu, jos ap eroaa kirkosta. Eipä sille kummiksi kirjaaja mitään voi.

Itseasiassa ei lopu. Kummius ei poistu koskaan. Kerran kun se on kirkonkirjoihin kirjattu, niin siellä pysyy. 

No siellähän pysyy, entä sitten? Kummilla ei ole mitään juridisia velvoitteita tai vastuuta lapsesta. Ei edes moraalista, jos on kirjattu kummiksi kysymättä.

Vaikuttaa se siihen, että joskus viidenkymmenen vuoden päästä Ellen Jokikunnas saattaa tulla kameraryhmän kanssa soittamaan ovikelloa kun tekevät uutta kautta Kadonneen Jäljillä-sarjaan. 

Mitäis kummit siihen kuuluu? Ei mitään...

Vierailija
90/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat ensin vihjaillen mutta selkeästi ymmärtää, ettet halua kummiksi, ja kun sitten ei pyydetä, suutut siitä. 

Vierailija
91/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska homma koko kummius. Kukaan fiksu ei siihen rupea.

Oon aika lailla samaa mieltä. Mulla on useita kummilapsia, he tulivat elämääni vaimon kautta ku hän oli aina kysyttäessä hövelisti ryhtymässä kummiksi, multa ei kysytty mitään...Helppo luvata ku ei itte niihin kakaroitten iän ikuisiin lahja asioihin mitenkään osallistunut, vaan kaikki oli mun lompakosta pois. No se loppu siihen ku erottiin, sen jälkeen ei oo tarvinnut jatkuvalla soitolla kantaa lahjoja tai rahaa toisille ku on ne omatkin menot, lähinnä kattottiin että vaan viiskymppiä Purjo-Petterille, helvetti, 7 muuta kummi lasta, 3 omaa, talo velat maksettavana etc....Kummius oli mulle iso rasite! (En ollut mitenkään suuri tuloinen, pikemminkin päin vastoin ja käytännössä elettiin ja asuttiin mun tuloilla.) Yhdessä "illan vietossa" rupes sitten perheen äippä valittamaan ku tarttis skidille uudet luikkarit, ni eikös siellä sitten mulle vieras ihminen rupea selittämään miten se on vähän niin kuin kummien asia. Voi helvetti, ei se kummius kyllä ole mielestäni toimia rahan anto koneena, hyvä ettei muija ollut silloin siinä. Toden näköisesti olis siihenkin sanonut että juu kyllä me, eikä taaskaan olis laittanut itte tikkua ristiin asian eteen!

Vierailija
92/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on tämä kummijuttu? Miksi sellainen on keksitty?

Vierailija
93/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristilliset häät silti haluaa yllättävän moni. Hääjuhlathan ovat puhtaasti kristillinen toimitus, ja kyllä lähes kaikki haluavat juhlia omia häitään. Eli kyllä meissä kaikissa se kristillinen liekki elää vähän. Ja se on ihan inhimillistä. Häiden ei-kristillinen puoli on se juridinen toimitus, joka voidaan tarvittaessa hoitaa kokonaan ilman juhlia maistraatissa. Nimet vaan paperiin kahdentodistajan läsnäollessa, ja silloin oltaisiin aviossa. Mutta siihen päälle tulevat juhlat ovat kristillinen ja uskonnollinen toimi. 

Maistraatin jälkeinen hääjuhla kristillinen? Onko hölmömpää kuultu.

Vierailija
94/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että lapsi on sukurutsauksen tuotos, ei kyselee enempää.

Vierailija
95/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä sinä asialle mitään voi, jos sinut kirjataan kummiksi. 

Mutta eipä se kirjaaminen mihinkään velvoitakaan. Ja siihenhän se kummius loppuu, jos ap eroaa kirkosta. Eipä sille kummiksi kirjaaja mitään voi.

Itseasiassa ei lopu. Kummius ei poistu koskaan. Kerran kun se on kirkonkirjoihin kirjattu, niin siellä pysyy. 

Jos sillä on edes symbolista merkitystä, sitä ei pitäisi voida tehdä ilman suostumusta.

Vierailija
96/96 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Mulla on kahdeksan kummi lasta ja koko ajan sais olla lompakko auki. Rippi juhliin 500, ylppäreihin tonnia, sitten on joulut, nimpparit, synttärit ja mulla on ihan helvetin pieni eläke, vähän päälle 900 netto. Jonnet kirjoittelee tänne tuhansien eläkkeistä. Ei oo sitä ensimmäistäkään tonnia enkä edes tunne ketään sellaista.

Sinä itse päätät mitä annat lahjaksi. Ei meillä todellakaan annettu kummilapsille rippilahjaksi 500 € tai yo-lahjaksi 1000 €.