En halua serkkuni lapsen kummiksi
On jo hieman vihjaillut asiasta. Miten kieltäydyn katkaisematta välejä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä sinä asialle mitään voi, jos sinut kirjataan kummiksi.
Mutta eipä se kirjaaminen mihinkään velvoitakaan. Ja siihenhän se kummius loppuu, jos ap eroaa kirkosta. Eipä sille kummiksi kirjaaja mitään voi.
Itseasiassa ei lopu. Kummius ei poistu koskaan. Kerran kun se on kirkonkirjoihin kirjattu, niin siellä pysyy.
No siellähän pysyy, entä sitten? Kummilla ei ole mitään juridisia velvoitteita tai vastuuta lapsesta. Ei edes moraalista, jos on kirjattu kummiksi kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tajua vaikka sanoo tuon ettei kuulu kirkkoon. Kaverini alkoi selittää jotain että no voithan sinä olla epävirallinen kummi.
Kummius ei sovi minulle, joten en tietenkään ala.
Tämä juuri, että kun veli alkoi mulle selittämään, että voihan sitä olla kummi vaikkei kuulukaan kirkkoon. Miten niin, kun kummin ainoa tehtävä on olla lapsen kristillisessä kasvussa tukena! :D
Tuli vielä mieleen toinen asia, johon törmäsin irl. Mun kaksi hyvää ystävää alkoi mulle motkottamaan, ettei kummiudesta voi eikä saa kieltäytyä. Se tehtävä otetaan vastaan mukisematta ja ylpeenä. Öö, edelleenkään en jaa tätä kristillistä näkemystä! Silti!
Vetoa Jumalan Sanaan. Raamatussa ei ole kummien virkaa eikä pikkulapsen siirtämistä kastekaavan avulla Jumalan valtakuntaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä se kirjaaminen mihinkään velvoitakaan. Ja siihenhän se kummius loppuu, jos ap eroaa kirkosta. Eipä sille kummiksi kirjaaja mitään voi.
Itseasiassa ei lopu. Kummius ei poistu koskaan. Kerran kun se on kirkonkirjoihin kirjattu, niin siellä pysyy.
No siellähän pysyy, entä sitten? Kummilla ei ole mitään juridisia velvoitteita tai vastuuta lapsesta. Ei edes moraalista, jos on kirjattu kummiksi kysymättä.
Vaikuttaa se siihen, että joskus viidenkymmenen vuoden päästä Ellen Jokikunnas saattaa tulla kameraryhmän kanssa soittamaan ovikelloa kun tekevät uutta kautta Kadonneen Jäljillä-sarjaan.
Minusta tuli lapsen kummi, kun silloisen kumppanini sukulainen sai lapsen. Erosimme pian kasteen jälkeen enkä ole lasta sen jälkeen nähnyt enkä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, ettei kakarasi kiinnosta pätkääkään.
Miksei serkkusi tiedä ettet tykkää lapsista? Ette edes tunne toisianne.
Vela-ystäväni kieltäytyi myös kummiudesta. Loukkasi h**vetisti, vaikken itse edes pyytänyt häntä kummiksi. Tiesin että kaverini inhoaa lapsia ja olin jo valinnut sylikummin. Typerä pappi alkoi hölöttää että saisi olla 2 kummia ja alkoi ahdistella veloja. Voi sitä silmien pyörittelyä ja murjottamista, kun pappi kerjäsi heistä kummia... pilasi lapseni ristiäiset melkein kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua olla lahja-automaatti. On ilmankin tiukka talous.
Miksi et voi lapselle antaa lahjaa? Oletpa itsekäs ja törkeä.
Etkö lukenut, että talous on tiukalla?!
Lahja-automaattius tarkoittaa sitä, että on annettava lahja lapsen syntymäpäivänä ja jouluna ja mahdollisesti kaikkina muina päivinä, milloin lapsi juhlii mitäkin. Esim. minä en ollut varautunut siihen, että myös lapsen nimipäiviä juhlittiin aina ja isolla joukolla. Kummi oli aina oltava paikalla. Myös pidettiin koulun aloittajaisia, pääsiäiskutsuja, juhlittiin lapsen hiihtokilpailussa saamaa palkintoa ja tietysti ne pakolliset rippijuhlat ja valmistujaiset ja aina oletettiin, että kummi on se arvokkaimman lahjan antaja. Kummin tärkeyttä korostettiin aina kovasti.
Kummin tehtäviin katsottiin myös lapsen vienti elokuviin, kun sieltä tuli joku lasten elokuva. Myös seurakunnan järjestämiin lasten juhliin pyydettiin kummia viemään lasta.
Minulla oli kuitenkin omatkin lapset ja pari muutakin kummilasta, mutta tämä yksi piti ottaa kuin tärkeimpänä kaikista.
Varattomuutta valitettiin ja sitten esitettiin, että eikö kummi voisi osallistua luistimien ja muiden urheiluvälineitten hankintaan kun heillä itsellä on niin tiukkaa. Olin ihan että huoh. Vain yksi lapsi heillä, minulla kaksi.
Eli miettikää tarkasti kun teitä kummiksi pyydetään, että mihin se mahdollisesti johtaa. Yleensä ei näin kovaan myllytykseen joudu, mutta on se joskus mahdollistakin.
Siitä jäi minulle hiukan ikävä maku, en ollut kaikkeen tuohon varautunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua olla lahja-automaatti. On ilmankin tiukka talous.
Miksi et voi lapselle antaa lahjaa? Oletpa itsekäs ja törkeä.
Etkö lukenut, että talous on tiukalla?!
Lahja-automaattius tarkoittaa sitä, että on annettava lahja lapsen syntymäpäivänä ja jouluna ja mahdollisesti kaikkina muina päivinä, milloin lapsi juhlii mitäkin. Esim. minä en ollut varautunut siihen, että myös lapsen nimipäiviä juhlittiin aina ja isolla joukolla. Kummi oli aina oltava paikalla. Myös pidettiin koulun aloittajaisia, pääsiäiskutsuja, juhlittiin lapsen hiihtokilpailussa saamaa palkintoa ja tietysti ne pakolliset rippijuhlat ja valmistujaiset ja aina oletettiin, että kummi on se arvokkaimman lahjan antaja. Kummin tärkeyttä korostettiin aina kovasti.
Kummin tehtäviin katsottiin myös lapsen vienti elokuviin, kun sieltä tuli joku lasten elokuva. Myös seurakunnan järjestämiin lasten juhliin pyydettiin kummia viemään lasta.
Minulla oli kuitenkin omatkin lapset ja pari muutakin kummilasta, mutta tämä yksi piti ottaa kuin tärkeimpänä kaikista.
Varattomuutta valitettiin ja sitten esitettiin, että eikö kummi voisi osallistua luistimien ja muiden urheiluvälineitten hankintaan kun heillä itsellä on niin tiukkaa. Olin ihan että huoh. Vain yksi lapsi heillä, minulla kaksi.
Eli miettikää tarkasti kun teitä kummiksi pyydetään, että mihin se mahdollisesti johtaa. Yleensä ei näin kovaan myllytykseen joudu, mutta on se joskus mahdollistakin.
Siitä jäi minulle hiukan ikävä maku, en ollut kaikkeen tuohon varautunut
Juuri tätä en halua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei. Näin sanoin veljelleni, kun pyysi mua lapsensa kummiksi. Jotain se vielä änkyttää venkuloi, mutta kerroin, etten ole kuulunut kirkkoonkaan vuosiin.
Sisko oli heidän esikoisen kummi ja varotti mua, että älä vaan lähde siihen pompotukseen. En lähtenyt. Olen ollut kummallekin lapselle tasavertainen täti sittemmin. Sisko ei, kun sitä muistutellaan koko ajan, ettei ole kuopuksen kummi. Sen pitää vaan olla kummilapsensa kanssa. Lahjalistat myös saa valmiina kälyltä. Ei ole tarvinnut miettiä, että mihin rahansa laittaa.
Se, että on kummi, ei tarkoita sitä että ostaa jonkun lahjalistan mukaan liian kalliita lahjoja. Eli miksi siskosi antaa pompottaa itseään.
Sanot että olette valinneet tai ajatelleet valmiiksi jo kummit. Näin varmaan on?
Paska homma koko kummius. Kukaan fiksu ei siihen rupea.
Ootko mies vai nainen? Mun sisarus just aatteli kysyä serkkua kummiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Sanot, ettei kakarasi kiinnosta pätkääkään.
Eikä Pekkaa!!!
Sano että kummius ei tunnu sinulle luontevalta. Ja ehdota tilalle jotain muuta vaikka sukulaista.
Vierailija kirjoitti:
Paska homma koko kummius. Kukaan fiksu ei siihen rupea.
Sä et taida olla kenenkään?
Vierailija kirjoitti:
Sanot että olette valinneet tai ajatelleet valmiiksi jo kummit. Näin varmaan on?
Sori, luin aloituksen väärin. Kyl sä jotain keksit jos et halua.
Jos olet mies, printtaa netistä Jammu-setä -paperinaamari, laita se päähäsi ja suostu sitten oikein innokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kummin ei tarvitse toimia ylikalliiden lahjojen lahja-automaattina.
AV ei petä koskaan.